Gambar dan Perasaan ~

89 ulasan:
Assalamualaikum .. last entry for tudey ..see u olz at saturday ~ wish u olz always happy with wonderful of life ~



1-kadang2 aku seperti ingin lari dari kehidupan yg menyesakkan dada walaupun aku yakin yang aku berada pada paksi yg sama di bumi yang bulat ..sejauh mana pun aku berlari akhirnya aku berakhir dan tersungkur di tempat permulaan aku berlari ~

2-aku ingin menjadi bunga yang sentiasa mekar wanginya .. aku ingin menjadi kebanggaan kumbang yg aku pilih.. biar hanya kumbang itu dapat memiliki bunga seperti aku kerana aku tahu kumbang itu akan menghargai bunga yg dia sangat kasihi ~

3-tapi aku tidak mahu keseorangan dalam titisan hujan .. aku tak ingin kesepian dan kepiluan menyelubungi hidupku ..dan aku inginkan kau datang memayungi dan membawa aku pergi jauh dari kepahitan dan kepiluan hati ~

4-lantas bila aku sudah menjauhi segala kekusutan itu ..aku sudah boleh tersenyum ..mengukir secebis senyuman untuk melihat dunia ~ dan melihat senyuman2 mu bila dirimu kelucuan ..senyuman mu disaat memandang ku ~ senyuman mu mengejek diriku ..senyuman mu bila bhgia berada di sisi ku .. senyuman yg mencerminkan dirimu .. dan senyuman kita bergabung bila bhgia tercipta ..

n lastly but not least ~
5-kita akan menconteng awan melukis hati yang sedang berbahagia dengan nikmat kebahagiaan dan keberkatan dr yg maha esa ~ dan kamu melengkapkan diriku yg serba kekurangan sepertimana aku melengkapkan dirimu yg serba kekurangan .. selepas semuanya tidak akan ada lagi orang yang mampu mengatakan yang  kita tidak sempurna ~
tq for everything ~ n love u till end of my breath from qasehmu ~

hati berbicara :
bahagia itu puncak kenikmatan .. 
derita itu pengalaman kehidupan ...
yakinlah dengan hari ini dan teruskan dengan hari esok..
sesuatu yang berlaku pasti ada hikmah nya ..jangan cepat beralah dengan kehidupan di dunia kerna kita masih belum masuk kehidupan yang penuh azab ? siksa ? mahupun bahgia yg teragung !
syurga dan neraka itu tempat yg bakal kita pilih .. berdoa lah semoga suatu hari nnt kita akan berkumpul di padang mashar bersama2 dan memegang sepanduk dengan melaungkan ALLAHUAKBAR dan menuju ke syurga ilahi ... ~ 
yaAllah kami semua inginkan tempat yg terindah di kehidupan yg kelak..
terimalah kami semua T_T~ 



Terlambat atau ?

52 ulasan:
Assalamualaikum ~ esok qaseh cuti ..will miss u olz ..



hati seakan berbicara untuk meluahkan segala yg terbuku .. kenapa manusia sering mengatakan masa itu ibarat emas tapi adakalanya masa dibuang begitu shj ..mungkin masa tidak nampak seperti emas yg boleh dipakai sbgai perhiasan atau pun di jual untuk mendapatkan nilai ~ tapi seringkali kita mengatakan mengapa masa berlalu begitu pantas dan adakalanya masa berjalan begitu perlahan ...hurmmm ~ 

kadang2 kita selalu melakukan hal2 di akhir garisan penamat .. ada yang masih sempat tapi kebanyakannya mengatakan sudah terlambat .. dan sering kali jari yg manis itu menuding ke arah2 yang tidak betul .. kenapa? kehidupan yg rumit atau pun manusia melihat kehidupan dari sudut yg sgt rumit ?

seringkali melihat mereka yg berada di akhir garisan menyesali apa jua yg berlaku .. sudah terlambat untuk menyesali apa yg terjadi .. sudah terlambat untuk mengatakan 'aku syg pada mu ' .. sudah terlambat untuk menagih kembali kasih .. sudah terlambat untuk meminta maaf bila org itu sudah terbujur kaku menunggu waktu untuk berada di liang lahad .. ~ semua sudah terlambat ?hahaha terlambat atau pun tidak pandai menghargai semasa sisa2 hidupnya untuk kita ? sudah terlambat ataupun biarkan masa itu berlalu bersama angin kosong ~ terlambat atau pun terlalu ego dgn kehendak diri ! terlambat ataupun terlalu bodoh untuk menghargai apa yg patut di hargai ! terlambat atau pun mata kaburrrr dengan keindahan palsu sdgkan keindahan sebenarnyaaa berada di depan mata ?heh ! 

    ''kadang2 jam mengetuk gegendang telinga untuk mengingatkan kita tapi adakalanya jam di abaikan malah ditutup dan akhirnya masa berlalu .. tanpa sedar meninggalkan kita dgn pantas ..last2 ''jadikan jam sebagai alasan '' di atas keterlewatan sdgkan diri yg terlalu lalai dengan nafsu syaitan ''


hati berbicara :
detik demi detik di atas kehidupan ..masa berjalan seperti angin lalu ~ 
adakah kerana kita tidak nampak masa itu berjalan kerana itu kita sentiasa berda di akhir garisan ?ataupun kita tidak melihat masa itu berjalan dengan mata hati bila mata yg celik tidak mampu melihat perjalanan masa itu ?
hurmmm masa ibarat emas tapi emas lebih penting dr masa ... 
seringkali manusia mengejar emassss tapi tidak mengejar masa ...
seringkali emas di jadikan sasaran tapi tidak masa ..sdgkan masa itu ibarat emas .. ~ hahaha ... usah menyesalai apa yg terlambat tapi fikirkan cara untuk menebus balik apa yg sudah terlambat .. masih adakah cara ?kalau ada alhamdulillah .. kalau tiada ?kesilapan itu dtg dari diri sendiri bukan org lain  ~ 

Maaf ? maaf ~ pengubat tapi ~

72 ulasan:
Assalamualaikum ~ duk wat gapo tu belako ? haha ~ 



petang olz ~ tadi ondeway qaseh balik kerja .. ada budak sekolah maybe darjah 2 naik basikal .. laju giler ..qaseh perhati je sbb dia dari belakang ..lepas tu qaseh terkejut .. kawan dia yg duduk di belakang tu jatuh.. mmg ngeri nasib baik xde kereta .. bygkan naik basikal laju n then kawan yg duk belakang jatuh terseret ~mula2 nak marah kaw2 sebab dah depan mata .. pastu dengar perbualan diorang 

ali - aku mintak maaf ..
abu (yg jatuh) - muka mcm nak nages tapi tahan kepedihan ..dah luka dah terseret kat jalan tar ..mula2 mcm nak marah gak tapi dgr kawan dia mintak maaf ..dia diam je 
qaseh : nape naik laju2 sgt ..bahaya tau dop ! (bebel jap)..dah g balik..!
diorang tunduk je ..n berlalu pergi ...

kdg2 maaf tu sangat perlu dituturkan jangan bersifat ego ..ego dgn diri sendiri ..ucapkanlah andainya kesilapan tu mmg dtg dr diri sendiri ..why not !juz say 'im sorry' tapi yelah kan contoh dalam percintaan or kehidupan .. qaseh pernah jugak ckp 'aku mmg maafkan kau tapi nak melupakan tu sangat payah '  

memang kata maaf tu dapat mengubat tapi adakalanya maaf tu tak cukup dengan penderitaan yg di tanggung ..contoh budak2 tadi wpun kawan dia mintak maaf xboleh nak hilangkan luka tu .. luka tu tetap ada ..cuma perlukan masa untuk hilang .. macam tu dlm kehidupan ni .. maaf hanya lah kata2 .. mmpu mengubat tapi tak boleh merawat ... ~ tapi sekurang2nya ucapkanlah maaf  kalau kesilapan tu mmg dtg dari kita ... ~kan kan kan?

hati berbicara :
maafkan kami ~ maafkan kami ~ hehe
dari kata maaf .. senyuman yang telah lama hilang boleh kembali ..
dari kata maaf ~ penghubung segala silaturahim yg telah lama tiada ..
dari kata maaf jugak ~ permusuhan yg ada telah hancur berkecai ..
Allah kan suka org yg bermaafan2 .. saling bersangka baik dengan sesama manusia ..
dari kata maaf juga dapat jadi penawar duka dalam sebuah kehidupan ..maafkanlah mereka2 biarpun mereka masih belum sedar dari kesilapan mereka dan dari kata maaf jugak kita boleh menjejak syurga ilahi ... ! 
tak percaya ? bukak buku2 berilmiah ada lah cerita disebalik maaf .. ~ 
xmo cerita ..carik sendiri ..
maafkan qaseh andainya ada mengguris hati demo2 ..:D

Muslihat Cinta Kepalsuan Dunia ~

60 ulasan:
Assalamualaikum bloggers ~ are u ready ?


pagi ni terbangun lewat ..menaip dgn perut yg lapar di temani kasih syg yg sentiasa berpanjangan ~ awwwwww ... sometimes aku terasa dunia ni semakin lama semakin timbul kepalsuan .. kepalsuan dunia yg dicemari dgn debu2 dunia yg tidak keterbatasan .. melalui cinta bersama dengan muslihatnya ...setiap org pandai bercinta tapi tidak pandai mengawal cinta ..setiap orang suka kan cinta tapi tak kenali apa itu cinta ... apa itu cinta ?hanya pencinta yg mengetahui nya ... jiwang ? bila hati2 yg membaca entry ni menyatakan entry ni jiwang ! maknanya hatinya juga jiwang tapi berada di sudut paling dalam .. kan? tak usah mengakui kerna ia sudah tertanam sejak azali ..~ 


cinta juga ada muslihatnya ~ lama berkasih dia yg dulu kita kenali kini menjadi duri ..duri yang menusuk hati yg sgt lemah ..lemah bila di tawan oleh hatinya ... kenapa seringkali mmbiarkan hati di tusuk oleh duri itu ?adakah kerana syg yg terlalu tebal ?ataupun masih kaburrrr dgn muslihat cinta .. cinta tidak ada muslihat tapi pencinta yg merancang muslihat ..kalau pandai mengawal cinta .. kita takkan masuk ke dalam muslihatnya .. tapi seringkali kita tewas kerana itu lah risiko cinta .. dan ada juga frust hingga tidak mahu lagi terjebak dgn dunia cinta ~ 


cinta tak boleh dipaksa ..ada someone komen kat blog qaseh .. dia kata hatinya masih terluka tapi ada someone yg cuba ingin merawat kelukaan tu ..tapi dia masih belum bersedia kerana haitinye betul2 belum sembuh..andainya cinta itu ikhlas tunggulah ~ biar lah luka itu benar2 pulih ~ jgn memaksa hati2 yg sedang kecewa tapi rawatlah perlahan2 agar kelukaan itu hilang tanpa meninggalkan secebis parut ~ 
    
' untuk apa kita bercinta jika hanya penuh derita '

hati berbicara :
kepalsuan dunia dan muslihat cinta adakalanya seperti karam di lautan yg luas ..di hempas ombak dan badai .. seteguh batu karang tapi rapuh kian mendatang ~
dahulu masa kecil riang dan gembira tapi kini semakin matang dunia semakin suram dengan kepalsuan dunia .. tapi tusukan2 duri itu hanyalah titik permulaan untuk terus berjuang .. hari ni kita di tusuk dengan sejuta duri hari esok kita dirawat dengan sejuta penawar .. 
yakinlah dan mengertilah ~ kerana dunia ni seperti air laut yg ada psg surutnya ..
hari ni kita tersenyum seperti dunia ni kita yg punya tapi jgn lupa bersedia untuk menangis pada hari esok spt dunia ni telah di rampas dari warna warni kbhgiaan ~ 
ketika hati kian hancur ..jiwa melayang seakan ingin pergi jauh dr kehidupan .. tapi suratannya hanya Dia yg tahu ... bangunlah dr mimpi2 silam ...
celiklah melihat masih ada something disebalik muslihat dan kepalsuan .. hehe


qaseh berubah jadi nur kasih yg ada seekor aslan ~

70 ulasan:
Assalamulaikum .. petang olz ~
i have a dream ~
a song to sing ~
to help with cope ,with anything ~
if u see the wonder ,of a fairytale ~
u can take the future 
even if u fail ~

hai tawan2 celamat petang .. hihi tadi qaseh p cekolah ..apsal tibe2 sengal .. ok tadi qaseh p sekolah ..tarik kerusi depan sekali ..letak beg dalam sorok meja .. ~ cikgu masuk n then cikgu mulakan pembelajaran hari ni ..cikgu cantek hari ni bertudung merah ,..namanya cikgu ayu ..cikgu bukak mulut rasa macam nak tidoq ja..lepas tu cikgu bukak topik impian .. cikgu tanya sorg2 apa impian kamu .. qaseh dah keluh kesah nak jawab apa..n then tibalah giliran qaseh ~okeyh supura apa impian kamu ! rilex2 cekgu .. qaseh jawab dalam blog ye ....cekgu ayu (bukan nama sebenar sila baca)

baru2 ni qaseh tengok citer 'nur kasih' yg kali ke 10..alaa sape tak tengok lagi citer tu?sila hantuk kepala kat dinding laju2.. lepas tu pulak qaseh tengok cerita 'narnia' so dua2 ni bagi pengaruh yg mendalam dalam kehidupan harian (skema)..dr citer2 kat atas tu dah jadi cita2.. dah jadi mcm impian qaseh tapi qaseh tahu yang satu tu qaseh mmg xkan dapat ! 

  • impian pertama nak jadi nur kasih
  • impian ke dua nak ada seekor singa yang baik hati yg bernama aslan dalam cerita narnia




so qaseh dah combinekan nur kasih dan aslan .. gembirakan mereka ..

siyez : sebenarnya bila tengok cerita tu wpun dah lama berlalu mmg timbulkan kesan yg mendalam ..  yg bez nur kasih dan adam .. cinta mereka yg sgt hebat ! mula2 adam bla3x malas nak cite balik .. yg nak cite semangat dia .. teguhnya iman mereka .. baik hati seorg menantu terhadap mentua dan ibu bapa .. dugaan demi dugaan dtg tapi hati yg tabah dan kuat tu menemukan mereka ..banyak salah faham yg timbul n cinta yg tidak berbalas... apepun watak nur kasih tu sgt hebat di mata qaseh tapi qaseh tahu impian ni takkan mmpu sbb qaseh tak sekuat nur kasih (berapa byk qaseh daaa ~) ...

siyez : nak ada sekor singa yg bernama aslan..tengok cerita tu macam singa tu sgt2 penyayang n baik hati .. kan bez kalau ada singa yg macam tu ..part yg paling bez bila budak tu peluk aslan .. dengan rambutnya yg lembut je (mesti aslan pakai pantene) rasa macam nak peluk jugak ..nak tunggang singa tu dahlah besar gedabak ..yihaaa2x qaseh dapat naik singa yeyy .. tapi singa kat mesia ni sekali tegur hai ... terus ngap sedor2 je dalam perut .. dah jadi mcm singa mengandungkan manusia pulak ...

hati berbicara :

entry mengarut je petang hari sebab tak mo someone sebak ..kesian dia qaseh selalu buat dia sebak .. kat entry ni beliau sebak
apa2 pun impian kita yang pasti satu ...! ingin jadi seorang yg berguna kan?seorang manusia yg berguna bukan hanya di mata mak ayah , family tapi yg pasti berguna di mata maha pencipta .. dari tanah dicipta menjadi segumpal daging ~ diberi roh olehNya dan jasad yg sempurna .. ~ dari dia kita dtg dari dia juga kita kembali ~ layakkah kita kembali padaNYA dengan pancaindera dan hati yg suci sewaktu kita lahir dulu ?ataupun sekarang hati dan pancaindera kita sudah tercemar ! tercemar dengan debu2 dunia ~ T_T..
sebenarnya banyak lagi impian kalau nak cite esok pun tak abes,,
impian korang hape?agak2 leh lawan impian qaseh dak ?

Aku Suka KetidakSempurnaan aku ~

86 ulasan:
Assalamualaikum ~ alhamdulillah .. bersyukurlah roh masih bersatu dgn jasad !


tidak dinamakan manusia jika sempurna .. hanya Allah saja yg sempurna .. tapi seringkali aku melihat mereka mengejar ~ mencari ~ seperti pemburu yg memburu mangsa2nya .. mencari kesempurnaan tapi tidak memperbaiki kekhilafan ! apakah erti kesempurnaan itu andainya dimataNYA kecacatan yg terpapar sehingga kesedihan menyelubungiNya .. apakah erti kesempurnaan itu andainya hanya dimata sendiri tapi di mata org lain ? ~ seperti memburu mangsa tapi mangsa itu belum tentu boleh dimakan ! ~ 

aku suka ketidak sempurnaan yg aku miliki kerna dari situ aku melihat kecacatan yg aku ada..andainya kecacatan tu boleh dihilangkan wpun parut yg tinggal  biarlah ia tetap ada agar aku tahu suatu hari nnt bila aku lihat kesan tu aku tahu aku bukanlah org yg sempurna ... dan dari situ lah aku tahu yg kecacatan2 tu kekurangan yg aku ada .. dari situ akan ku perbaiki dan kekurangan tu biarlah Allah yg mengetahui ~ (parut boleh guna bio oil ) kesilapan hanya gunakan fikiran! 

kadang2 kita benci dengan diri sendiri di atas kekurangan diri ..mulalah buat perbandingan n hati berbicara seakan2 berbisik 'kalau lah aku jadi spt dia kan best ' di saat tu jasad terasa sedih .. menatap fizikal timbul rasa malu ~ sdgkan akal yg di beri sama saja tapi tidak berfikir dengan waras ..tak usah mmbuat perbandinga dgn kelebihan mereka2 tapi fikirlah setiap yg bernyawa tu pasti ada kelebihan dan kekurangan ... pernah dengar lagu di bawah ni tak ?

 ''kau begitu sempurna ...di mataku kau begitu indah ..kau membuat diriku akan selalu memujamu .. di setiap langkah ku .. ku kan selalu memikirkan dirimu ...~ kau adalah darah ku kau adalah jantung ku ..kau adalah hidupku lengkapi hidupku ~ oh syg kau begitu sempurna ~''
disaat kita merasakan kita down dengan diri kita .. ada insan yg menganggap kita terlalu sempurna ..sanggup menerima segalanya dengan fikiran yg positif ..menyatakan kita melengkapi hidupnya .. dan tanpa kita dia mati ~ adakah itu masih tidak sempurna pada diri kita ? pada mata kita mereka kita lah puteri yg menghiasi hati dia ..wowww lomantiknnyeeee ~ haha (dan2 berjiwang)




hati berbicara :
kadang2 kita melihat kesempurnaan itu dari sudut fizikal .. andainya saya mengatakan blackberry ni sungguh cantik ! power ! bez .. ho liau ~ bagaimana pula pendapat org diluar sana yg berpendapat I phone itu lebih power .. tidak kah kesempurnaan yg blackberry ada hilang ? hehehe .. lihat lah dari sudut lain jangan hanya memandang dari sudut fizikal .. ~ 
bagi kamu kamu dan kamu ~ yg sdg memburu kesempurnaan diri perbaiki lah dulu kecacatan yg ada .. pasti kesempurnaan tu timbul .. bak kata omputeh practics make perferct but not 'full perfects' hahaha ~

AturanNYA sangat cantik .. Yakinlah ! tapi ~

71 ulasan:
Assalamualaikum .. pagi bloggers ~

semua bangun ! selamat pagi cikgu ! hehe.. alhamdulillah masih bernafas lagi hari ni dan perjuangan perlu di teruskan ... eceh macam nak g perang je gamoknye .. hope bloggers semua sihat2 aja.. 2 3 hari lepas kecoh pasal sorg gurl yg cuba bunuh diri kat KB mall kan ..bukan nak cerita pasal dia .. tapi tak boleh nak salahkan dia jugak ! maybe fikiran dia dah 'hang' serabut sgt2 dah tu .. andainya kita berada di tempat dia ... di tengah2 lautan yg luas ditemani dayung n sampan je .. tiada kompas tiada arah untuk menuju .. tibe2 boleh pulak seekor naga muncul ...xde jalan lain dah hanya jalan mati !!maybe macam tu lah gamaknya budak tu .. tapi alhamdulillah cubaan dia tak berhasil masih di beri peluang utk hidup lagi ..hope peluang tu di gunakan dgn sebaiknya ..sian abg bomba hihi


  tapi kita lupa... ! aturan Allah tu sgt cantik .. yakin! yakin ! dan yakinlah ~ tapi aturan tu di hodohkan dengan ketidaksabaran kita ! kita tidak sabar ! kita terburu2 ! terima ujian sikit nak bunuh diri ! terima musibah tu musibah ni nak bunuh diri ! sebenarnya kita lupa yg kita ni manusia ~ manusia biasa yg punya hati lemah ... ! sangat2 lemah ~ eleh kata je kuat .. tengok hindustan pun nanges haha .. 


sebab tu kita kena paham .. fahamkan hati tu ! fahamkan jiwa ! jasad dan minda ! fahamlah Allah sedang mengasihi kita .. Allah sdg memberi kita ksh sygnya .. ! tahu tak kenapa org2 beriman semakin dia nak dekat dgn Allah semakin byk ujian .. sbb Allah nak uji mampu tak hamba2Nya yg ingin  mendekatiNYA ..tabah tak ?sabr tak? Allah kasih ~ Allah syg sgt kat kita sbb tu lah ujian dtg .. tapi kita tak paham ! yg kita paham ..Allah benci aku ! Allah dah xsyg aku ! sbb tu Allah abgi aku cubaan yg byk ... Aku ni hamba Allah yg paling Allah benci ! biar je aku mati ~ biar ~ biar tengkorak hang .. hehe selama ni Allah dok usha kita ..ohhh hamba aku ni sdg lalai dgn nikmat yg aku bagi ... ohh hamba aku ni terlalu gah dgn nikmat sihat yg aku bagi ... n then Allah bagi sakit .. sbb kita dah lalai sgt dgn dunia ..bila kita sakit ..mula lah baru teringat Allah .. mulalah berzikir ..Allah Allah Allah ~ yg selama ni tak prnah berzikir.. Allah bagi sakit ! Allah nak cuci dosa kita .. Allah rindu ~ Allah rindu sangat dgn zikir2 kita .. Allah rindu ~ rindu dengan doa2 kita ... hurmm !


   ''ada seorang budak .. dia nak masuk U tapi tak dapat .. ayah dia nak hantar dia masuk sekolah pondok (tempat mencari ilmu2 Allah) tapi dia tak mahu ! last2 dia pergi jugak .. bertahun2 lamanya baru dia sedar ada hikmah di sebalik dia tak dapat masuk U .. dia lebih mendekatkan diri dr Allah " 
 aturan Allah sungguh cantik bukan ? tapi manusia tiadak sabar ~ tidak menuggu aturan2 tu ..terlalu terburu2 dgn gerak hati dan perasaan yg sdg dibisikkan oleh syaitannnn !!!


hati berbicara :

kita ada mak kita ada ayah ..adakalanya kita rapat dgn mak kerana mak lebih penyayang .. dan sebaliknya .. ayah always marah kita .. buat tu tak kena buat ni tak kena ..kalau kita tak semayang ayah pukul .. kita pergi kat mak ..kita mengadu kat mak kita ..ayah dah syg adik..ayah benci adik.. tapi kita lupa ayah buat semua tu sbb ayah syg kan kita ..ayah nak lindungi kita dr azab2 pada hari esok.. cuma kita tak paham apa konsep sebenarnya syg ... ~  
qaseh syg semua hehe ~

Saye Ditegur oleh Hang Jebat T_T terima kasih sahabat ~

51 ulasan:
Assalamualaikum


petang olz... hari ni qaseh bukak page qaseh kat facebook... qasehdalia.com ..pastu ada seorang tegur qaseh .. jeng2x apa yang di tegur ?




tiba2 rasa aliran darah mengalir laju .. bukan marah tapi maluuu T_T

qaseh nak say thanx sangat2 kat dia sebab tegor qaseh yg banyak khilaf ni .. huhu sebelum ni qaseh letak header pakai baju lengan pendek ngeee tanpa qaseh sedar byk mata2 bloggers yg memandang .. terima kasih sgt ~ nape korang tak tegur qaseh haaa... gigit kan ..hehe so qaseh dah tukar header baru dah .. haha poyo je tibe2 jadi puteri .. sebenarnya tunggu header dari hencik kyle .. takpelah sementara ni qaseh guna header jadi puteri koya jap haha... thanx sekali lagi hang jebat malaya..hargai teguran jebat :) ikhlas dari hati ....
ni blog hang jebat malaya .. tq bro http://fikri.my/blog/

n satu lagi nak terima kasih kat ore kelate ni ..namo dio 'ila suhaila' demo ni nok keno ...hehe yg tak faham tu maaflah ye ... ila suhaila ni ada buatkan entry untuk qaseh .. tah apa yg bez lah qaseh ni sampai buat entry bagai .. hurmmm dah cukup dtg baca apa yg qaseh tulis tak perlu buat entry bagai ... tapi kalau nak buat pun ok jugak haha ! entry dia http://akukanila.blogspot.com/2011/03/rupa-rupanya-qaseh-dalia-adelia-ialah.html ...
ok qaseh nak jawab persoalan dia .. sebenarnya qaseh bukan org kelantan tapi org teganu haha.. tapi gop qaseh mmg cakap kelate sbb qaseh duk sempadan nak masuk kelantan dah .. n bagi org yg baru kenali qaseh (mcm lah populer) masa qash dgn blog terhad sgt .. siang hari je qaseh dpt online ..malam2 mmg qaseh xonline... so thanx jugak yg banyak bagi support ..byk bagi komen yg membina .. byk yg suruh qaseh teruskan dgn apa yg qaseh buat sekarang .. tq olz.. n qaseh mintak maaf ye kalau yg dtg komen qaseh belum jejak lagi :) .. hehe love u olz...

hati berbicara :

ambillah kelebihan yg ada sebagai pedoman dan tegur lah kekurangan yg ada agar qaseh dapat memperbaiki lagi apa yg kurang pada qaseh ... tak sedikit pun akan marah :) sebab qaseh xde perasaan marah haha lainlah kalau komen maki2 or what..yg tu mmg qaseh tak boleh terima so.. maaf pada semua n thanx sekali agy pada bro hang jebat .. n semua kalau nampak je silap .. tegur lah ye ..jgn malu2.. yg baik tu dtg nya dr Allah dan yg buruk tu semua dtg dr Qaseh sendiri...
ila suhaila suka baca kat hati berbicara ye .. ado seko anok tupai atas julai mokte ..kudung ekor perut lapa jale cari make (khas utk ila hahaha )

Aku Menulis Bukan Kerana Nama Tapi ~

68 ulasan:
Assalamualaikum ... 

aku menulis bukan kerana nama tapi aku juga perlu ada nama ~

petang olz... qaseh sebenarnya pelik.. pelik bila ada blogger selalu bagitahu penulisan qaseh tidak seperti usia .. yeahhh im 23 years olz.. still budak kecil yang sedang belajar erti kehidupan ..pengalaman2 lepas mendewasakan diri ..tapi kenapa dikaitkan dengan entry ?usia 23 penulisan macamana ye ?hehe usia hanyalah satu angka rite .. ada yg sudah melampau umur dewasa tapi still berpenampilan spt umur baru menginjak remaja .. ada jugak warga emas tapi kelakuan kebudak budakan ..maybe inginkan perhatian ?yup mmg perlukan perhatian lebih2 lagi dr anak2 mereka .. ~ 

aku menulis bukan kerana nama tapi aku juga ada nama ..nama qaseh dalia ..haha tadi masa ber bw qaseh tertarik dengan entry dia .. dia cakap betul ke kita ikhlas berblogging ?sedangkan blog kita terpacak dengan bendera2 iklan .. ikhlas bukan kah tanpa mengharapkan balasan .. ~ ikhlas hanya Allah yg tahu ... apa yg terniat itulah terucap.. qaseh ikhlas berblog tapi iklan2 tu hanyalah satu usaha ~ dan rezeki tu dtg dr Allah .. kalau 10 iklan tapi kalau Allah tak bg rezeki satu BE pun tak dpt kan .. kita usaha n kita dapat balasan .. kita menulis niat ikhlas menyampaikan apa yg ingin kita sampaikan .. ~ 

kalau ikutkan ikhlas ..andainya penjual menjual barangan mereka dgn niat ikhlas kenapa ambil duit dari mereka ?bukankah ikhlas tu tanpa balasan ?hehehe ~ think2x sendiri...

hati berbicara :
andainya aku menulis dengan hati yg tidak ikhlas ..penuh dengan info2 untuk menyampaikan kepada kamu adakah aku mengharapkan balasan dari kamu yg sdg membaca ?adakah kamu memberi balasan  seiring dgn apa yang aku kongsikan ? adakah aku memaksa kamu untuk membalas balik atas penulisan2 aku yg tertulis di blog ni ? ikhlas hanya kita dan Allah je tahu ... kita berusaha belajar setinggi mungkin kerana Allah tapi kita pun inginkan balasan di atas kejayaan2 kita kan ?ingin kerja dengan kelulusan yg kita ada .. adakah pembelajaran kita itu tidak ikhlas ..ataupun itu lah usaha dan Allah memberi balasan ?hehehe ~ 

Bila Politik Dan Darjat Terlalu Diagung2kan ~ 2 hati merana siapa yg tahu !

61 ulasan:

Andainya aku seorang puteri layakkah aku berkahwin dengan seorang petani ?mana darjat yg aku agung2kan selama ni ,... jatuhlah darjat aku sebagai seorg puteri ~ andainya aku seorang puteri dapat kah aku bergaul dengan korang semua ?andainya keluarga aku dari darah di raja mampu kah aku bersama dengan si dia sedangkan dia hanyalah org biasa .. seorang petani yg hanya punya cinta tiada darjat .. hanya ada keturunan memiliki sebidang tanah .. adakah keluarga puteri akan terima petani sbgai menantu ?


jika keluarga ku dari pasti barisan sdgkan si dia dari parti pas adakah keluarganya menerima aku ? adakah aku di terima ..atau pun aku di tolak mentah2 ..sdgkan keluarga ku dari agama yg baik ..dari keturunan yg baik .. adakah mereka lebih mengagungkan darjat dan politik sehingga sanggup melihat dua hati yg merana ~ dunia oo dunia .. jgn terlalu agungkan darjat dan politik sehingga apa yg penting di ketepikan .. apa yg penting ?adakah darjat dan politik termasuk dalam pemilihan calon isteri dan suami ?hehhh mmg dunia dah akhir zaman!!!
              
“Wanita itu dinikahi karena empat hal. Karena hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan agamanya. Maka pilihlah agamanya, (kalau tidak) engkau akan celaka.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

mmg dunia hr ni dah moden ..ni bukan zaman p ramlee .. zaman ibu mertua ku tapi jgn lupa ada lagi org2 yg terlalu agungkan politik !! ada lah one story ~ dia ajak keluarga g pinang gadis idaman .. 

 keluarga lelaki - parti apa ?
keluarga perempuan - kawe parti barisan .. nape ?
 keluarga lelaki - xde apa .. jom balik ..saya tak setuju anak saya kawen dengan keluarga dari parti barisan ~ balik2x !

tengok ! apa yg ada dlm fikiran ?adakah parti tu terlalu agung sehingga agama di lupa ?adakah politik tu terlalu tinggi darjatnya hingga keturunan di tendang ! adakah politik itu melampaui kotak fikiran hingga itu soalan pertama yg terkeluar dari mulut yg lancang !! hurmmm manusia ~ makin moden dunia makin kolot pemikiran ! 

hati berbicara :

adakah agama tu no dua bagi kamu ?
adakah darjat tu menjatuhkan maruah kamu sedangkan darjat yg tinggi tu adakalanya membuatkan seseorang tu bergelumang dengan noda dan dosa ~ 
adakah tiada darjat ..keturunan seseorang tu dari keturunan yg tidak baik ?
di saat kematian kita datanglah malaikat yg di tugaskan untuk menyoal kita ...
Siapakah Tuhan kamu!
Siapakah Nabi kamu!
Apakah agama kamu!
Apakah kiblat kamu!
Siapakah saudara kamu!
Apakah pegangan iktikad kamu!
Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu!
adakah politik kamu yg ditanya ?adakah darjat kamu yg ditanya ?adakah seluruh harta kamu di tanya ?heh !! ada akal ? fikir !!

Kosong Bukan bererti Kosong ~

55 ulasan:
Assalamualaikum ~ 
selamat petang semua .. ganu hujan ! alhamdulillah rahmatNya lagi.. bez tido neh hehe ..asek tido je !hujan je tido ..tido je hujan ceh ! 


maybe bagi korang kosong tu tak membawa erti .. kosong tu sifar ..kosong tu empty (sama je ) kosong tu tiada nilai ! andainya saya berikan kamu sebuah kotak di balut dengan pembalut hadiah yg sgt cantek .. hinggakan korang teruja untuk membukanya .. tapi bila kamu lihat kotak tu ..tiada isi di dalamnya .. dan kamu hampa n then kamu baca satu nota di dalamnya .. kotak ini maybe kosong dan tidak bermakna .. tapi saya sudah masukkan berjuta kasih syg .. ciuman saya .. perasaan saya .. maybe bagi kamu masih tidak mmberi nilai tapi andainya seseorang insan yg sgt istimewa menerimanya .. dia pasti memeluk saya erat dan menyatakan ..terima kasih atas ksh syg dan cinta yg saya bagi .. dan kotak tu akan jadi kesayangannya .. tapi bagi org lain kotak tu masih kosong ~ hehehehe ... 


letakkan kehidupan ni di dalam kotak yg kosong tu ..andainya kamu melihat dengan pandangan yg kosong maka kehidupan kamu akan kosong !!! tapi andainya kamu memandang kehidupan itu dgn penuh makna dan ingin mencorakkannya dgn seribu warna pasti kehidupan mu itu sebuah kehidupan yg penuh bererti  ... yg penuh dengan warna warni dunia ..drpada kosong yg memberi erti kesunyian ~ ..


hati berbicara :


akal ini lah akar kita ..dan akar ini akan bercabang2  dengan banyak jika luas pemikiran akal kita .. tapi jika akar ini tidak bercabang maknanya akal yg dikurniakan ini hanya untuk memikirkan apa yg termampu padahal akal ini sangat indah untuk di cabangkan .. wpun kita tak mmpu melihat akal tidak bermakna akal tu kosong ... wpun akal tu sgt kecik tapi pemikiran yg boleh dicipta sgt lah luas... walaupun rantai emas tu sgt berharga nilainya tapi di berikan oleh seorg yg kita tidak cintai ..maka nilainya sgt sedikit di hati .. dan rantai perak yg diberikan oleh org yg kita cintai sgt berharga di hati kita ~ betul ?dan kita akan terus menghargainya selama mampu ~

Dia datang dengan lenggang lenggoknya datang menagih kasih ~

54 ulasan:
Assalamualaikum selamat pagi ...
woahhh rindunya kat korang sume2... hari ni baru dapat hadap blog kesayangan ! jap lagi qaseh jejak balik korang2 yg datang romen eh komen blog okie... alhamdulillah banyak yg beri keinsafan dekat entry ni entry rahsia .. sama2 kita slg nasihat n cari keredhaanNya dr hari ke hari .. ~ hari ni nak berjiwang balik yeyyyy ! heee ~
abaikan pic besar gedabak ni ye

kadang2 rimas bila org mencurahkan luahan hati bila keliru dengan dunia sendiri ..bukan rimas tapi yup i know u want my opinion tapi sebenarnya boleh fikir sendiri..sekarang korang dah hepy dengan cinta korang yg ada siap planning nak kawen hujung tahun ni tapi tup2 dia dtg dengan lenggang lenggoknye menagih kasih balik .. dia tu "pakwe/makwe buruk korang lah '' dtg menagih kasih syg ,cinta dan sewaktu dengannya .. nape sekejap je boleh hancur hubungan dengan cinta yg korang dah ada.. tak fikir ke dia lebih menghargai kamu berbanding dia yg telah meninggalkan kamu terkontang kanting ??


yang lagi parah tu .. bila someone yg pernah hadir dalam hidup korang dulu dtg hadir dalam alam perkahwinan ..dah kawen dah tapi bila dia dtg balik .. perkahwinan tu hancur !! mmg semua ketentuan darinya tapi adil ke kita pd org yg selama ni disisi kita ?hurmm mmg ! mg susah nak lupakan org yg prnah kita syg ..n mmg susah nak benci org yg kita cinta tapi fikirlah jangan biar pisang berbuah dua kali .. kalau itu dah mmg jodoh kamu tapi seandainya apa2 terjadi kelak jangan salahkan takdir .. tapi salahkan diri yg tak pndai menilai antara kaca dan permata ... :D 


hehehe berat mata memandang berat lagi bahu yg memikul ..yup i know tapi sakit lagi org yg tidak bersalah .. derita nya tidak tertanggung .. pedihnya jiwa spt di permainkan ..tak cukup ke kasih syg yg diberi hingga kan beralih arah mencari kenangan lama.. kenape memberi peluang ke dua pada dia yg menagih kasih balik sdgkan kamu dah bhgia dengan seseorang .. kenapa tidak tutup hati jika kamu tak mmpu untuk berikan sepenuh kasih syg pd seseorg ..kenapa ? kenapa ! dan kenapa ~ .. bila ingin mmbuat keputusan letakkan diri di tempat seseorg tu ~ tentu tak mahu beralih pd yg lama kan ?? kerana pedihnya dbiarkan begitu saja .. 

hati berbicara :

kenangan biarlah kenangan .. kenangan utk dikenang bukan utk dimiliki ~ kita dah beri peluang pd seseorang untuk menghargai kita tapi dia abaikan kita .. dan beralih pada org lain .. n then putus di tengah jalan .. lalu dia dtg kepada kita untuk menyambung balik kasih yg diputuskan olehnya .. sakit kita pada waktu itu adakah dia dtg merawat ?atau dia membiarkan kita seorg diri merawat hati yg berdarah ... ! 
adakah kamu seorang yg waras ?sekian lama membasuh darah di hati dgn segenap kekuatan n then biarkan kekuatan itu rebah tersungkur di depan org yg telah menoreh hati itu ?
hurmmm fikirlah .. jadi lah seorang yg pandai bermain dengan cinta  .. bukan org yang dipermainkan oleh cinta ~ 
betul ! tidak salah beri peluang pd org tapi tgk ! berbaloi kah peluang tu berbanding penderitaan yg korg pernah rasai ?hehe tanya hati biarkan ia berbicara ~

Dimana Dia di hatiku ! Dihati Mu ~ Dihati mereka2 ~ Hurmm

69 ulasan:
Assalamualaikum ..
selamat petang olz.. hari ni ku rasa kan sepi .. entah kenapa..tiba2 angin moody datang nak komen2 blog pun macam dipaksa huhuhu... time mood down nak tulis entry pun mata kat siling tangan kat keyboard .. bahasa pun dah jadi bahasa kadazan dusun huga3x... 




sebenarnya tengah berfikir kalau lah tiba2 Allah cabut nyawa saat ni ...apa akan jadi ek ?memang akan mati .. n terpisah lah dari dunia realiti mahupun fantasy .. tbe2 esok hencik kyle bagi pesanan .. qasehdalia.com akan terkubur sbb ownernya dah meninggalkan kita semua .. rasa2 terkejut tak ?mesti dalam hati berbicara 'baru je semalam' bergurau senda dengan qasehdalia ~ tak percaya ! tipu semua dusta ... ~ huhu tapi kita tak boleh menjangka kan nya rite? tapi sedangkan di waktu ini dimana Dia di hati kita ~ ada org sdg tidur .. terlepas asar ..ada org sedang mengaji ,berzikir ,bertawakal padaNya ..alhamdulillah ada yg sdg mengadap blog .. kdg2 melalaikan ... mak suruh pun jap3x ..last2 mak pegi kedai sendiri ..ada yg tgh tengok porno..masyaAllah .. ~ dan semua lah perbuatan manusia yg pelbagai .. 


betul ya Allah aku sdg berdusta dgnmu .. kalau aku kata aku cintakan Mu aku tipu ! sebab aku tak letakkan sepenuhnya Dia di hatiku ..kdg2 aku tewas dalam dunia .. dalam nafsu sendiri ..nafsu tidur nafsu bercinta ..segalanya2~ jika aku kata aku cintakanMu aku seorg yg munafiq.. jika aku katakan aku tidak cintakan MU aku berdosa,,, tapi yaAllah sememangnya aku akan mencuba untuk meletakkan Mu di hatiku ..tapi kdg2 aku tewas antara dua cinta ..cinta Mu dan cinta nya ~ maafkanlah hamba2Mu ni yaAllah tapi berikan aku hidayah dan petunjuk untuk aku terus melangkah mendekatiMu ..jika seorg sufi pun masih teragak2 utk berkata Allah ada dihatinya .. apatah lagi aku yg hina ini ...~macamana aku nak kata cintakaMU seandainya hatiku masih lakukan laranganMU !! kdg2 aku putus asa untuk menjadi seorang muslimah yang sejati ! kdg2 aku tiada kekuatan tu ...kdg2 aku menangis meminta syafaat darimu yaAllah ~T_____T

hati berbicara :

kdg2 kata2 dan hati aku tidak seiring ya Allah ..aku tidak tahu org lain mcm aku or tak ..tapi yg pasti aku masih tidak bhgia dan kdg2 tidak tenang ..mungkin sbb aku tidak meletakkan MU dihatiku sepenuhnya ~ tapi berikan aku peluang untuk aku letakkan sepenuhnya DIRIMU dihatiku .. dan berilah aku petunjuk .. aku harap orang lain pun begitu juga ya Allah :) aku menulis kdg2 untuk muhasabah diri aku ..tapi kdg2 aku alpa... aku bercinta untuk mmbhgiakan diriku tapi kdg2 aku lupa kau yg memberi keberkatan itu ...aku hambaMu yang hina ..berikanlah aku peluang itu ..supaya setiap kali aku mendekatiMu kau akan terus berada dekatKu.. insyaAllah ..dan satu hari nanti aku pasti akan letakkan Kau sepenuhnya di hatiku ya Allah maha pencipta segala alam yg luas !
Allahuakbar !!!!
BETULKAH DIA BENAR2 ADA SEPENUHNYA DI HATI KORANG ?
KALAU ADA ALHAMDULILLAH TERUSKAN HINGGA NAFAS TERAKHIR ..KALAU MASIH ADA SEPENUHNYA MARI LAH SAMA2 KITA MENCARINYA ~

Tips Sebetulnya Jumpa Mak Mentua ~

59 ulasan:
Assalamualaikum ~ 
disebabkan kebuluran eh ke 'blur' selepas juin game abg ben ketul2..maka dengan ini mengistiharkan saya muflis eh saloh..maka semua idea2 telah di pindah ke dalam game dan dengan ini idea2 untuk menghupdate hari ni telah tamat tempoh ! dan dengan ini jugak saya akan berkongsi tips berjumpa bakal mak mentua rentetan entry mengarut pada permulaannya disini untuk menjadi menantu hantu  entry jadi menantu hantu


so hari ni selepas mendapat bantuan dr rakan2 yg dah berpengalaman byk tips2 yg membantu .. terutamanya kepada sis halila ! sis siap buat entry tu untuk melihat nampak sopan di hadapan mentua nanti ..time kaseh sgt2 sis halila ! menantu bukan hantu



  • first mula2 sampai umah mak tua .. sila lah jerit assalamualaikum ! assalamualaikum ! kuat2 ..kalau mak tua dah ada depan tangga cakap dengan beralus..assalamualaikum mak ..dgn senyuman mekar ~
  • lepas dah salam2 ..tu jgn lupa bagi buah tangan yg dibeli di tepi2 jalan ... mak ! qaseh ada buat kek sikit ni (padahal beli) xtahu lah sedap ke tak ..heheh (mesti mak bangga menantu pndai buat kek )
  • lepas tu mesti r nek atas umah .. senyuman tu mesti ada .. sambil2 naik atas tangga tu tanya lah kabar ..mak sihat ke tidok..haaa baek tak !
  • lepas tu mesti mak nak buat air untuk kite kan ..cakaplah kat mak ..xyah susah2 lah mak (muka malu2 kambeng ) jangan wat manis sangat ye mak .. pastu buh ais lebih sikit
  • sambil2 minum tu ..borak2 lah sikit ..mana semua org mak sorg je ke ade ni ... ayah mana ? bla3x bla3x jiran umah sihat ke tak ?dia dah kawen belum .. bla3x.. jiran belakang umah bla3x smpai letih mak nak menjawab nya ..last2 hang kena halau ..(toksah dok byk tanya cepuk kang !)
  • part last .. sila bawak kedapur segala jenis cawan yg korang minum air tu ..basuh elok2..bagi pecah sebiji cawan untuk kenangan pertama .. lepas siap boleh lah balik.. nnt muak pulak mak mentua tengok korg .. hihi
tadaaaa bagus tak tips qaseh bagi ... haaaa tery ur best okie.. yg xde pasangan ke ade ke ..tak kira! korang kena belajar jugak ! untuk masa tua... ~ lambat nya jadi mak mentua aku nak dera bakal menantu hahaha giler kejam ... nak suruh dia berkebun muehehehe ~
bye2 korang semua ...


GAME ANTARA BLOGGER 2 : GEGAR !!!

10 ulasan:
NAMA KUMPULAN :  SERUMPUN SATU MALAYSIA

KENAPA KAMI PILIH NAMA INI :


kerana kami mahu berjuang habis - habisan untuk mengeratkan lagi hubungan sesama blogger dan berkumpul dalam satu tempat yang sama, menjadi satu rumpun yang bersatu !

KETUA KUMPULAN : MOHD FADZLI ( http://fadzli-rt.blogspot.com/ )
  

KENAPA SAYA PILIH BLOGGER INI SEBAGAI KETUA KUMPULAN : 

kerana mana-mana pun lelaki lah yg memimpin ..lelaki yg menggerakkan bangsa ..dan perempuan menyokong .. biar mati anak jangan mati adat !


SENARAI AHLI  :

  1. www.qasehdalia.com
  2. www.sunahsukasakura.com
  3.  http://muniradon.blogspot.com
  4. http://illustrasiaku.blogspot.com/
  5.  http://mid-sayang.blogspot.com/
  6.  http://fashah84.blogspot.com
  7.  http://syuwaistory.blogspot.com/
  8. http://simplecutebeautiful.blogspot.com/


PENDAPAT SAYA MENGENAI 1TUBE.MY IALAH :
pendapat positif -
1tube is the bez..coz 1tube ni byk membantu blog n para blogger ..kdg2 tips2 berblog dari abg ben di masukkan ..haaaa apa lagi moh lah kita masuk 1tube ramai2 ..lagipun xde aksi2 yang melampau ..sokong lah 1 tube malaysia ... yeahhhhh
pendapat negatif -
biasalah setiap kelebihan ada jugak kekurangan ... ada yg nampak 1tube sebagai medan kutukan .. n then di tulis dalam blog ... itu sangat2 tidak adil

GAME ANTARA BLOGGER : 2

14 ulasan:
Assalamualaikum ~


Berdepan dengan Mak Mentua ?gulpppp !!

74 ulasan:
Assalamualaikum ! 
selamat petang ... 2 3 hari ni rasa mcm sunyi jerk blog ni ..sape lah buat ubat guna2 neh haha.. ceh ~


dan2 je mak mentua ye ..kawen pun tak lagi hehe ..semalam meseg dengan hencik kyle ..

hencik kyle : lepas beli kereta nanti b nak ajak syg jumpa kak long n emak ... 
qaseh : ekk tatotnye larikkkkkkkk hahaha...
hencik kyle : hehe hari tu dah bagitau mak nak beli kereta senang sikit ulang alik pahang..n mak kata ulang alik pahang ke senang nak pegi teganu 
qaseh : hihi alamak mak dah tahu ...
hencik kyle : lepas dah jumpa2 leh bincang pasal tunang pulak .. tggu dulu ~ harap menanti penuh dgn kesabaran
qaseh : m not ready lagi ... hihi tggu tahun depan2 okie..
hencik kyle : ok 


so di sini qaseh nak menyeru kpd semua blogger ..camana nak berdepan dengan mak mentua haaa ..aiyokkk ! eh bakal mak mentua ..uhuuu harap2 bakal mak mentua tersenyum lebar tapi jgn lah bercekak pinggang macam lukisan qaseh lukis kat atas tu haaa ~ jelez tgk org lain melukis haha.... apa2 pun ..hope everything be ok.. n dapat restu .. alhamdulillah family dah jumpa hencik kyle n nothing yg dkritik..so far alhamdulillah hencik kyle telah di terima ! cop sirim atas dahi jap ..hehehe...apa2pun semoga Allah bukakan jalan yg luas untuk kami berdua...
bila berdepan dengan bakal mak mentua 
  • jangan salam 
  • naik terus atas rumah duduk2 minum air 
  • amek cawan sendiri je basuh ..cawan yg lain suh diorang basuh sendiri 
  • pastu suruh hencik kyle hantar balik ..



hati berbicara :
jangan wat gila qaseh dalia adelia ..haha
so yg nak berjumpa bakal segala bakal2x..sila buat muka ayu ..jgn buat muka dungu n wat2 rajin sikit .. kita mmg dah rajin pun ! tapi buat lagi rajin haaa..
nanti jadi kesayangan mak mentua..
apa2pun buat lah dia macam mak kita kan kan kan ~ 
debor weh abe weiiii ~


No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com