Search

Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Terlambat atau ?

Assalamualaikum ~ esok qaseh cuti ..will miss u olz ..



hati seakan berbicara untuk meluahkan segala yg terbuku .. kenapa manusia sering mengatakan masa itu ibarat emas tapi adakalanya masa dibuang begitu shj ..mungkin masa tidak nampak seperti emas yg boleh dipakai sbgai perhiasan atau pun di jual untuk mendapatkan nilai ~ tapi seringkali kita mengatakan mengapa masa berlalu begitu pantas dan adakalanya masa berjalan begitu perlahan ...hurmmm ~ 

kadang2 kita selalu melakukan hal2 di akhir garisan penamat .. ada yang masih sempat tapi kebanyakannya mengatakan sudah terlambat .. dan sering kali jari yg manis itu menuding ke arah2 yang tidak betul .. kenapa? kehidupan yg rumit atau pun manusia melihat kehidupan dari sudut yg sgt rumit ?

seringkali melihat mereka yg berada di akhir garisan menyesali apa jua yg berlaku .. sudah terlambat untuk menyesali apa yg terjadi .. sudah terlambat untuk mengatakan 'aku syg pada mu ' .. sudah terlambat untuk menagih kembali kasih .. sudah terlambat untuk meminta maaf bila org itu sudah terbujur kaku menunggu waktu untuk berada di liang lahad .. ~ semua sudah terlambat ?hahaha terlambat atau pun tidak pandai menghargai semasa sisa2 hidupnya untuk kita ? sudah terlambat ataupun biarkan masa itu berlalu bersama angin kosong ~ terlambat atau pun terlalu ego dgn kehendak diri ! terlambat ataupun terlalu bodoh untuk menghargai apa yg patut di hargai ! terlambat atau pun mata kaburrrr dengan keindahan palsu sdgkan keindahan sebenarnyaaa berada di depan mata ?heh ! 

    ''kadang2 jam mengetuk gegendang telinga untuk mengingatkan kita tapi adakalanya jam di abaikan malah ditutup dan akhirnya masa berlalu .. tanpa sedar meninggalkan kita dgn pantas ..last2 ''jadikan jam sebagai alasan '' di atas keterlewatan sdgkan diri yg terlalu lalai dengan nafsu syaitan ''


hati berbicara :
detik demi detik di atas kehidupan ..masa berjalan seperti angin lalu ~ 
adakah kerana kita tidak nampak masa itu berjalan kerana itu kita sentiasa berda di akhir garisan ?ataupun kita tidak melihat masa itu berjalan dengan mata hati bila mata yg celik tidak mampu melihat perjalanan masa itu ?
hurmmm masa ibarat emas tapi emas lebih penting dr masa ... 
seringkali manusia mengejar emassss tapi tidak mengejar masa ...
seringkali emas di jadikan sasaran tapi tidak masa ..sdgkan masa itu ibarat emas .. ~ hahaha ... usah menyesalai apa yg terlambat tapi fikirkan cara untuk menebus balik apa yg sudah terlambat .. masih adakah cara ?kalau ada alhamdulillah .. kalau tiada ?kesilapan itu dtg dari diri sendiri bukan org lain  ~ 

Comments

Anonymous said…
so..hargai la masa kan... :)
Yuyu Zulaikha said…
jangan tak update pulak cuti nanti.. rinduu <3
Qaseh Dalia said…
cik ayin -
ye syg ..dan hargai org2 di sekeliling kita
Qaseh Dalia said…
yuyu -
qaseh mmg xhupdate time cuti hehe
Ilaasuhailaa said…
cuti??cuti nak kawen la tuu..lalala...hehe
qucachahir said…
akk qaseh comel laa ada petua tak??..hehe
Nuruashia said…
selamat bercuty sys qaseh <3 gonna mishh u :D
Mak Jemah said…
cepat jee masa berlalu skang nie kan...hargailah masa & insan yg tersayang..

p/s: comey ko dik!
masa bukan saja emas, malah intan berlian.... kalau dah terlewat jangan mudah menyesal pula
forever love said…
akan rindu sis utk 3 ari..

sokong.. yang dah lepas tue.. biarkan ia menjadi kenangan dan pengajaran.. dan pastikan masa akan datang kita tidak mengulangi kenangan lama..
forever love said…
saje tmbh nk komn.. nk subsricbe.. haha
Unknown said…
masa semakin mencemburui kita.
yatie's EPISODE said…
HARGAI LAH MASA. TAPI TU LAAHH, YATI SELALU BUANG MASA. T_T

SEDAR, TP STILL BUAT JUGAK. HUKHUK.
Lida Rahim said…
as-salam..

qaseh ore kelate ko? samolah gitu gak.. hehe.. seronok jupo ngan sek-sek senegeri nih

terima kasih folo kekda ye
kekda folo balik ni!

selamat bercootiiiii!
ejulz said…
pengalaman mendewasakan kita..

Jemput singgah n komen k.. :)

New Entry "Pelanggan, Gadis urut lari bertuala.. "
Ujang9897 said…
so jgn buang masa ok..kawin cepat2..=)
Anim Azhari said…
hoho..selalu gak membazir mse..nk mnyesal ke x ek ? menyesal pon da xgnekn..sbb da berlalu mse tu
Unknown said…
wah cuti? gi bercuti ke hehe
kitew ske ngan gaye pnulisan cik qaseh adelia...
wlawpon pnjg bejele, tp isi mnarik...wink2~
Qaseh Dalia said…
ila -
duk diam2 dah lah ..pecah rahsio kerajaan
qasehraihan said…
masa itu emas..
masa itu golden..
masa itu buka dapat free..
masa tu utk mkn..
masa tu utk baca buku..
masa itu utk berbakti kat mak bapak..

jgn sia2kan..hahaha


http://qasehraihan.blogspot.com/2011/03/masa-yang-sesuai-bagitau-mak-yang.html
Qaseh Dalia said…
quchachahir-
petua celup muka dalam tepung lepas tu goreng haha...


xde petua syg .. pakai olay je
Qaseh Dalia said…
nuruaisha-
tq syg
Qaseh Dalia said…
eza ridhwan -
aah sis .. comel ?
comel sis lagi hehe
Anisa Hang Tuah said…
time can be my friends
(:
Qaseh Dalia said…
sis yg comel -
seringkali org menyesal sesudah terlewat
Qaseh Dalia said…
atiq -
3 hari ? sehari je cuti hehe.. mish u tooo..semoga lepas cuti ni atiq dah sihat sepenuhnya
Qaseh Dalia said…
miza -
hehe berlari pantas mengubah dunia
Qaseh Dalia said…
yatie -
qaseh pun sama jugak ..hihi
Qaseh Dalia said…
kekda -
qaseh ganung hihihi.. tapi buleh lah kecek kelate ..timo kasih kekda
Qaseh Dalia said…
ujang -
pinjam duit seratus ribu nak kahwen
Qaseh Dalia said…
hanim -
menyesal lah sikit amek hati masa hehe
Qaseh Dalia said…
my -
taklah cuti kerja ni haaa hehe sehari je
Qaseh Dalia said…
bila blog bercerita -
tq syg ..panjang ke hihi sory lah :)
Sunah Sakura said…
hargai masa lalu, syukuri nikmat masa sekarang, bersiap untuk masa akan datang...:)
forever love said…
terharu.. ehh.. salah lak.. ari sabtu sana pun cuti kan.??

insyaAllah kak..
Qaseh Dalia said…
sis qaseh -
tengah meroyan ke hape haha..
Qaseh Dalia said…
anisa han tuah -
bagus lah mcm tu
Qaseh Dalia said…
sunah -
baeklah syg
Qaseh Dalia said…
atiq -
sis tak suti hehe...cuti jumaat je ..
dwatyKNY said…
terkadang yang berada didepan kita buat derk jer... bila dah hilang dari pandangan baru dicari... dah terlambat... melainkan ditakdirkan bertemu kembali... huhuhu
forever love said…
suti?? pe tue.? hhihi..

owh means sabtu keje la erk.. sama la kita... hihi
syuwai said…
mesti update juga msa cuti tau..huk2x..
ezy.xixii said…
cuti ari jumaat jeke?
Unknown said…
begitu la kita ni semua. selalu x mengurus waktu dengan sempurna. saya tak terkecuali. terima kasih. dapat gak muhasabah diri..
aLya maNip said…
hope kita tak menyesali apa yg da kita buat..try our best to be a better prson in the future :)
Unknown said…
salam...

hargailah setiap masa ruang dan peluang yang hadir untuk kita sebelum semuanya di ambil begitu saja.
yanamib said…
wpn kunci jam awl still bgn lmbt gak..knp? sbb bila alarm bunyik asek tekan snooz..haha~ =__='
^pasu bunga^ said…
kadang2 saja buang masa..
❤Mrs. Myra❤ said…
masa tak menunggu kite kan...kalo lambat , kena tinggal..huhu..

entry terbaru..


korang suke merajuk tak ?
http://gulagulahati89.blogspot.com/2011/03/saya-suka-merajuk-sebab.html
Unknown said…
Masa itu nyawa. Tapi, Awan selalu bazirkan nyawa sendiri.