Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Kosong Bukan bererti Kosong ~

Assalamualaikum ~ 
selamat petang semua .. ganu hujan ! alhamdulillah rahmatNya lagi.. bez tido neh hehe ..asek tido je !hujan je tido ..tido je hujan ceh ! 


maybe bagi korang kosong tu tak membawa erti .. kosong tu sifar ..kosong tu empty (sama je ) kosong tu tiada nilai ! andainya saya berikan kamu sebuah kotak di balut dengan pembalut hadiah yg sgt cantek .. hinggakan korang teruja untuk membukanya .. tapi bila kamu lihat kotak tu ..tiada isi di dalamnya .. dan kamu hampa n then kamu baca satu nota di dalamnya .. kotak ini maybe kosong dan tidak bermakna .. tapi saya sudah masukkan berjuta kasih syg .. ciuman saya .. perasaan saya .. maybe bagi kamu masih tidak mmberi nilai tapi andainya seseorang insan yg sgt istimewa menerimanya .. dia pasti memeluk saya erat dan menyatakan ..terima kasih atas ksh syg dan cinta yg saya bagi .. dan kotak tu akan jadi kesayangannya .. tapi bagi org lain kotak tu masih kosong ~ hehehehe ... 


letakkan kehidupan ni di dalam kotak yg kosong tu ..andainya kamu melihat dengan pandangan yg kosong maka kehidupan kamu akan kosong !!! tapi andainya kamu memandang kehidupan itu dgn penuh makna dan ingin mencorakkannya dgn seribu warna pasti kehidupan mu itu sebuah kehidupan yg penuh bererti  ... yg penuh dengan warna warni dunia ..drpada kosong yg memberi erti kesunyian ~ ..


hati berbicara :


akal ini lah akar kita ..dan akar ini akan bercabang2  dengan banyak jika luas pemikiran akal kita .. tapi jika akar ini tidak bercabang maknanya akal yg dikurniakan ini hanya untuk memikirkan apa yg termampu padahal akal ini sangat indah untuk di cabangkan .. wpun kita tak mmpu melihat akal tidak bermakna akal tu kosong ... wpun akal tu sgt kecik tapi pemikiran yg boleh dicipta sgt lah luas... walaupun rantai emas tu sgt berharga nilainya tapi di berikan oleh seorg yg kita tidak cintai ..maka nilainya sgt sedikit di hati .. dan rantai perak yg diberikan oleh org yg kita cintai sgt berharga di hati kita ~ betul ?dan kita akan terus menghargainya selama mampu ~

Comments

azi nur said…
ni betul kosong yang bermakna~
ghost said…
kosong itu bukan terletak pada isi..kosong itu simbolik pada apa yang tidak dilakukan.kosong itu ada tapi ditiadakan..kosong itu penyempurna pada yang lain..

ada makna kalau diberi kotak yang kosong..mungkin saja hatinya tiada apa-apa.
bestnya entry nie..ayat awak menyentuh hati sy.hee :')
FurBall said…
mak ai...sungguh tersirat isi2 karangan pada hari ini..ehehehe..doesnt matter what the gifts are, its the thought that count!!!
Qaseh Dalia said…
azi nur -
hehe :) bermakna sgt
Qaseh Dalia said…
ghpst writer -
mendalamnya komen bro .. suka hehe ~ tq bro .. betul apa yg ditaipkan tu
Qaseh Dalia said…
rina -
huhu tq .. terharu ase
Qaseh Dalia said…
syairah -
tq for reading this dear ..maaf kalau ayat qaseh menyentuh hati syairah hehe gatal betul ayat2 ni haaa
Qaseh Dalia said…
furball -
saye dop pandai omputeh haha
Unknown said…
takder kosong camne nak jadi sepuluh..due puluh..ratus2 ribu2 juta2...
aliarosli said…
adoi,mendalam betol
tersirat dan tersurat tapi takde terselirat

huhuhuhu,ok paham kosong bukan sekadar kosong
Qaseh Dalia said…
jiji yu -
susah betul nak fahamkan seorang cikgu kan ~ hahaha
Qaseh Dalia said…
alia rosli -
jgn terselirat urat dah hehehe
abadi romeo said…
selalunya kalau akal bercabang..lidah sekali bercabang..betol tak..?sebab idea untuk menuturkan kata2tentu datang dari otak yang bercabang,,...
faiz said…
agak susah difahami...heheh..tapi mmg akal la akar dalam segalanya...sebab tula Allah bagi akal kepada kita untuk kita berfikir mane yang baik dan buruk..
NAJ HEBAT said…
kosong itu. ada yg mmg ksong. ada yg berisi.

bermula dari kosong datanglah, 1 2 3 4 5 etc.. 1000000.

bermula dr kosong, iaitu tiada, adalah kita.

makna kosong dr ciptaan Tuhan, ghaib yang kemudiannya ada.

Jadi, kosong itu boleh dipakai kan?

kosong yg bernilai.
Anonymous said…
macam zero jugak la kan..heee
amny said…
wahh..

pandai sungguh berpuitis...

hehehehhe..=)
mizzapple said…
kosong itu ada bnyk mksud trsirat dan trsurat. hanya yg tahu dpt merungkaikannya.







hiasilah kekosongan itu dng warna warni kehidupan yg ceria. :)
Bidadari Syurga said…
seumpama udara... tampak kosong... tapi manfaatnya hanya yang menyedutnya sahaja mampu membayangkan... lalu terlafazkan syukur kerana udara ini masih mampu menghidupkan aku... tapi tak semuanya mampu ucapkan syukur padaNYA... kerana zahirnya ia adalah kosong... semoga kita menghargai antara satu sama lain. nice entry adik... akak suka.
Unknown said…
Kosong tu masih ada nilai lagi tapi vakum tu baru tiada nilai macam ruang angkasa yang vakum.

Sangat mendalam pos kali ini. Kadang kala, sesuatu yang bernilai belum tentu menggembirakan kita.
qasehraihan said…
memang sungguh bermakna nih..haha

http://qasehraihan.blogspot.com/2011/03/saya-memang-akan-balas-kunjungan-yang.html
walinong sari said…
what about empty soul? jiwa kosong tak bermakna dia zero dalam segala hal :)
alexayussida said…
semuanya bergantung pada cara kita berfikir dan menerima sesuatu..kosong akan jd kosong kalau tataw menilai :)
Unknown said…
yong suka kotak kosng yg cntik :) heehehe
sangat setuju dengan kate2 yang membawa 1000 makna tu...walaupun brg yg kite beri xde nilai namun dihati org yg ikhlas menerimanya sangat bernilai...
kosong yg bermakna!!!!


hai qaseh...terima kasih, salam kenal....
qinaysf said…
mak aii,mndalam gile mksud di sebalik post title..terjiwang jap,hehe:)
kay_are said…
keje tido.. cane nak jadi bakal menantu ibu si kyle yang baik.. opps! ok, memang spesel kosong tu ye.. betul2 bermakne tu.. hee =)
❤Mrs. Myra❤ said…
kosong tak bermakna empty...eh ? same kan maksudnye...? hehe...
FaKArePa!n said…
saya nak kotak penuh dengan ciuman satu !!!! heheh

jom tengok..
ADUN DAP Kata Orang Melayu Juga Pendatang
salam subuh tuan umaa..;)

kosong yg bermaknaa.. hmpir sama lak tajuk entry kita nee..heheh..

rajinnya qaseh updatee...
Shila said…
rasa merajuk gile kot org bg kotak kosong pastu tulis nota macam tu.. :(

x suka romantik2..kekeke..

nak barang~!! sebab ai materialistik..

aw..aw...
Qaseh Dalia said…
abadi romeo -
ye ke ..tak jugak lah ~ tu bercabang dari segi yg lain .. huh
Qaseh Dalia said…
faiz -
apa yg susah untuk di fahami hehe..kalau bukak minda hayati dengan hati senang je paham hehe
Qaseh Dalia said…
naj hebat -
yup bermula dari kosong tercipta lah satu , dua seterusnya .. tapi andai hati tidak dapat menilai ..kosong tu tiada apa ~
Qaseh Dalia said…
cik ayin -
ye syg ~
Qaseh Dalia said…
amny -
berpuitis tapi penuh makna :D
Qaseh Dalia said…
mizzaple -
tq dear .. mmg byk tersurat dan tersirat :)
Qaseh Dalia said…
cik bidadari -
betul sis udara tidak nampak di mata tapi tanpanye kita rebah dan jatuh tersungkur ..nice komen .. huhu tq sis
Qaseh Dalia said…
awan biru -
betul tu .. tidak sesuatu yg bernilai tu sgt bernilai di hati ..
Qaseh Dalia said…
sis qaseh raihan -
:D
Qaseh Dalia said…
miss shark -
jiwa yg kodong kalau dipenuhi dengan iman takkan selamanya kosong .. jiwa tanpa cinta tak perlu bersedih tapi jiwa tanpaNYa ..kita yg rugi
Qaseh Dalia said…
sis alexa -
haaa betul tu ..tu lah yg qaseh maksudkan hehehe
Qaseh Dalia said…
alinac lover -
hehe suka jugak
Qaseh Dalia said…
prince halilintar -
tq prince .. alhamdulillah ada jugak yg faham hehek
Qaseh Dalia said…
adinda -
welcome dear :) salam kenal
Qaseh Dalia said…
qin -
kalau faham baguslah hehe
Qaseh Dalia said…
kay -
haha menantu yg bek tak tido eh .. wekkk mmg bermakna kalau pndai menilai !
Qaseh Dalia said…
myra -
mmg same hehek
Qaseh Dalia said…
fakarepain -
amboiii haha
Qaseh Dalia said…
aq dan putera -
same ke hehe.. yelah tersama nak buat macamana tapi isi yg lain kan ~
qaseh update 2 entry sehari je ade yg lebih rajen dr qaseh
Qaseh Dalia said…
miss senget -
haha .. kamu ni kelakar
Unknown said…
as salam..

oo..saya umpamakan macam bola.macam alexa kata dalam entri dia yang lepas. kita kejar! yeah! kejar ujang. berani ni buat enti baru yang hampeh. haha..qaseh punya tu yang tak tahan nak gelak. haha. syafiq tak buat pasal..haha.
boleh baca kat entri ujang tu =p


eh! terlari topik!
hidup ni, memberi dan menerima. malah saling bergantung. hilang salah satunya atau kedua-duanya, bermakna, kita sedang mengalami masalah dunia.sakit yang perlu kita pulihkan dengan cepat. huuu..

moga apa yang kita ada, hargainya dan redha atas ketentuan-Nya..ameen..

=)
back to top