Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Aku Suka KetidakSempurnaan aku ~

Assalamualaikum ~ alhamdulillah .. bersyukurlah roh masih bersatu dgn jasad !


tidak dinamakan manusia jika sempurna .. hanya Allah saja yg sempurna .. tapi seringkali aku melihat mereka mengejar ~ mencari ~ seperti pemburu yg memburu mangsa2nya .. mencari kesempurnaan tapi tidak memperbaiki kekhilafan ! apakah erti kesempurnaan itu andainya dimataNYA kecacatan yg terpapar sehingga kesedihan menyelubungiNya .. apakah erti kesempurnaan itu andainya hanya dimata sendiri tapi di mata org lain ? ~ seperti memburu mangsa tapi mangsa itu belum tentu boleh dimakan ! ~ 

aku suka ketidak sempurnaan yg aku miliki kerna dari situ aku melihat kecacatan yg aku ada..andainya kecacatan tu boleh dihilangkan wpun parut yg tinggal  biarlah ia tetap ada agar aku tahu suatu hari nnt bila aku lihat kesan tu aku tahu aku bukanlah org yg sempurna ... dan dari situ lah aku tahu yg kecacatan2 tu kekurangan yg aku ada .. dari situ akan ku perbaiki dan kekurangan tu biarlah Allah yg mengetahui ~ (parut boleh guna bio oil ) kesilapan hanya gunakan fikiran! 

kadang2 kita benci dengan diri sendiri di atas kekurangan diri ..mulalah buat perbandingan n hati berbicara seakan2 berbisik 'kalau lah aku jadi spt dia kan best ' di saat tu jasad terasa sedih .. menatap fizikal timbul rasa malu ~ sdgkan akal yg di beri sama saja tapi tidak berfikir dengan waras ..tak usah mmbuat perbandinga dgn kelebihan mereka2 tapi fikirlah setiap yg bernyawa tu pasti ada kelebihan dan kekurangan ... pernah dengar lagu di bawah ni tak ?

 ''kau begitu sempurna ...di mataku kau begitu indah ..kau membuat diriku akan selalu memujamu .. di setiap langkah ku .. ku kan selalu memikirkan dirimu ...~ kau adalah darah ku kau adalah jantung ku ..kau adalah hidupku lengkapi hidupku ~ oh syg kau begitu sempurna ~''
disaat kita merasakan kita down dengan diri kita .. ada insan yg menganggap kita terlalu sempurna ..sanggup menerima segalanya dengan fikiran yg positif ..menyatakan kita melengkapi hidupnya .. dan tanpa kita dia mati ~ adakah itu masih tidak sempurna pada diri kita ? pada mata kita mereka kita lah puteri yg menghiasi hati dia ..wowww lomantiknnyeeee ~ haha (dan2 berjiwang)




hati berbicara :
kadang2 kita melihat kesempurnaan itu dari sudut fizikal .. andainya saya mengatakan blackberry ni sungguh cantik ! power ! bez .. ho liau ~ bagaimana pula pendapat org diluar sana yg berpendapat I phone itu lebih power .. tidak kah kesempurnaan yg blackberry ada hilang ? hehehe .. lihat lah dari sudut lain jangan hanya memandang dari sudut fizikal .. ~ 
bagi kamu kamu dan kamu ~ yg sdg memburu kesempurnaan diri perbaiki lah dulu kecacatan yg ada .. pasti kesempurnaan tu timbul .. bak kata omputeh practics make perferct but not 'full perfects' hahaha ~

Comments

Yuyu Zulaikha said…
Alhamdulillahh.. saya masih dapat bace setiap entry akak :)
annaitazzi said…
bagi ana, Allah dah pon meletakkan kecantikkan kepada semua manusia di muka bumi ini...dah ckup sifat...dan kita hanya perlu bersyukur je dengan apa yang Dia dah bagi kat kita.... ;)
emarieys said…
baiklah qaseh..huhuh..entri yang berguna kepada saya ini...
Zue Sancer said…
betul2..kalau zue sempurna...hmmm....tak tahu ape jadi ngan zue, tesimpanh jauh kowt
Unknown said…
semua ciptaan itu indah dan sempurna...^_^
salam my dear sis..

ketidaksempurnaan itulah yg menyempurnakan kita..menyempurnakan sifat2 sbgai seorang manusia..

sbb, jika org tu sempurna, maka dia bukan manusia..mlainkan rasulullah yg maksum dgn sgala kcacatan akhlak dan fizikal..

thanx dear,

Mutiara ske sgt post ni.

syg slalu!~
Sue Izza said…
bila lakukan kesilapan baru kita sedar kelemahan diri...perbaiki semoga jadi lebih baik....ya...Allah Maha Sempurna...
*suka baca blog qaseh....
singgah la ye....

http://myputeri21.blogspot.com/
qasehraihan said…
dasyat kamu ni ek..
mmg entry kaw2 punya bagi..
patut ngarang novel la cayang..hihi

saya stuju smua yg kamu perkata tu..
lain org lain pdptnya dlm apa jua hal..hoho
MEMANG SUKAR MENCARI KESEMPURNAAN NIE DIK.. LEBEIH-LEBIH LAGI KITA NI SENTIASA DIPANDANG RENDAH.. KADANG-KADANG ORANG SUKA KATA BELAKANG, TANPA KITA TAHU APA KEKURANGAN KITA... CANTIK SANGAT HEADER BARU TU
makin bermakna entry-entry qaseh..bermadah2..hehehe~ sume benda ada kekrgnnye tmsk manusia..terpulang mcmane kite nak adapt dgn kekrgn itu dan menerima seadanya =)

p/s : bile nie sis nak mkn nasi minyak qaseh.. ;)
saya terpanggil kesini kerana cerita kesempurnaan itu, selagi hati tertanya tanya selagi itu perasaan berbicara, padahal dunia ini seperti angin lalu, hanya dapat dirasa sedangkan mata buta dalam melihat.
SYARIFF HAIKAL said…
nice qaseh..tp selalu megigati kelemahan akan buatkan kte kurang confident kt diri sendiri..how?
forever love said…
semua ciptaan Allah itu sempurna.. takde cacat cela... kita je tak bersyukur sebenarnya.. masing2 ada kelebihan masing2.. betul tak.?
Sunah Sakura said…
dearrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.......
napeeeeeeeeeeeeeeeeeeee......
i sebak baca ni............T_T

nak nangisssssssssss!!!!!

Allah...T_T
.:Wanie:. said…
suke gaye penulisan kamu..hehe
^Pasu Bunga^ said…
ketidaksempurnaan akan membuatkan kita akan sentiasa berusaha untuk menjadi sesempurna yg mungkin walaupun hakikatnya tak mungkin kita akan menjadi insan yg sempurna~~

gembira bila insan yg disayangi merasakan kita ni sempurna~~
.drakula. said…
bersyukur dengan apa yang ada....lebih mulia.
Raden said…
dalia..sy cume ade nset sony yg amat nazak...

tak sempurna..dan sy tak suke ketidaksempurnaan nset itu
Ujang9897 said…
sempurna ke tak tu dari diri kita..

bersyukur dgn apa yg ada..=)
saya jatuh cinta dgn entri2 akak nih...sila jgn tut0p blog mcm pokniq!!!=)
gadis oren said…
sesungguhnya tiada seorang pun yang sempurna di muka bumi ini melainkan allah s.w.t
fyna ahmad said…
suke entry qaseh....
full meaning...
KUREKURE COMEL said…
mina tak perfect...hehehe..piece!

sebenarnya..org yg mencari kesempurnaan itu mesti bersebab...


contoh dari segi fizikal...
badan besar..selalu kena ejek..
dgn mencari sedikit kesempurnaan..
dgn melakukan bermcm mcm cara...
secara automtk org tu akan ada keyakinan dlm diri..walau sedikit.


cuma nak mencari kesempurnaan itu jgn lah berlebih lebih..
just..fun..ooppss..hehehe..
gurau..just utk bina keyakinan diri..


maaf..terpanjang pulak..
kalau ada salah maaf ye..hihihi..
smile..
dear anies said…
ketidaksempurnaan itulah yg menjadikan manusia HEBAT!
lalink7 said…
Qaseh..tiada sesiapa dalam dunia nie sempurna la dear...jadilah diri sendiri kan? lain rambut lain kalernye..lain hati lain jiwanyee...

=))
so,kesimpulanny disini..bersyukur la dgn apa yg kita ada...semua manusia ada kekurang dan kelebihan masing2...header kak nampak comel!!! SUKE3x
LM said…
kadangkala..sis terpikir.kesempurnaan tu mmg tak pernah wujud pun dlm diri kita sebenarnya....mana ada manusia yg sempurna
Bella Ayub said…
setuju.. kesempurnaan yang diingin kan haruslah menilai kesempurnaan yang ada pada diri.. baru boleh nak demand.. ye dak ?? eh! :)
Unknown said…
tak normal la sape yg pikir die cukup perfect..
Ilaasuhailaa said…
semua org xperfect kan..pndng lah ke bwh utk amik iktibar dan pndng ke depan utk maju..chayo'2!
laen org laen pndngnnya..
Zue Sancer said…
dia kate time zue da sedia...dia risau pelung da telepas...huhu~~~ape la dia tu

p/s:suke sgt gambar2 dalam entry qaseh cantik!!!
solomolo said…
diri memang tak pernah puas dan berharap untuk memiliki segalanya sehingga kita alpa... sentiasa besederhana dan bersyukur ngan apa yang ada...
Ezzah Memo said…
manusia tak sempurna. kan kan. :) ada kelebihan, ada kekurangannya. eheh. header cik qaseh cute!
ketidaksempurnaan pada diri kite juga boleh memjadi kelebihan pada kite suatu hari nanti..
syazwani ab said…
huhu , setuju sangat . alhamdulillah ~
Nur Farah Hani said…
conclusionnya emua kesempurnaan dan kekurangan tu adalah terletak dari kaca mata setiap individu itu sendiri..

sempurna bagi kita maybe worst bagi dia.. dan begitulah sebaliknya.. ;p
mykhalis said…
ada 2 pilihan,, memperbaiki kelemahan, dan pilih pasangan yg buleh sempurnakan hidup anda..betul tak?

Fakta mengenai seks yang anda tak mungkin perasan

Diskusi lucu antara Bill Gates dan Steve Jobs
Qaseh Dalia said…
yuyu -
alhamdulillah :)
Qaseh Dalia said…
ana izzty -
bersyukur :)
Qaseh Dalia said…
mama ema -
nape sis
Qaseh Dalia said…
zue -
hehe maybe lalai kot
Qaseh Dalia said…
mynameismy -
yup sgt indah
Qaseh Dalia said…
sis mutiara -
baiklah sis.. qaseh terima apa sis tulis hehe .. tq
Qaseh Dalia said…
puteri rimba -
betul .. insyaAllah nnt qaseh singgah
Qaseh Dalia said…
sis qasehraihan -
malas lah sis nak tulis novel nnt xde org beli haha ..
Qaseh Dalia said…
sis yg comel -
mmg sukar sbb kita takde pun kesempurnaan tu hik2..tq sis
Qaseh Dalia said…
sis maera -
mmg suka bermadah nak muntah dah hehe..makan nasi minyak hari2 ada jual kat kedai makcik timah
Qaseh Dalia said…
amirah liyana -
tq
Qaseh Dalia said…
panglima muda -
wah penuh feel kata2 tu tak tercapai dek akalku hehe
Qaseh Dalia said…
syariff haikal -
mengingati kelemahan untuk memperbaiki kelemahan bukan untuk meratap kelemahan yg ada tu ..kalau meratap tanpa apa2 tindakan mmg semangat tu down n tak yakin
Qaseh Dalia said…
atiq -
org lain akan nmpak kelebihan kita ..:)
Qaseh Dalia said…
sunah -
olololo meh sini meh hehe
Qaseh Dalia said…
uptowngirl -
tq dear
Qaseh Dalia said…
pasu bunga -
a.ah qaseh dah cukup jika org yg tersyg merasakan qaseh sempurna wpun qaseh tahu byk kekurangan
Qaseh Dalia said…
republic aku -
baeklah
Qaseh Dalia said…
naddia -
suh je sun goku beli kan hp yg sempurna haha
Qaseh Dalia said…
ujang -
eceh baeklah ujang
Qaseh Dalia said…
dek ina -
bila pulak nak tutup hehek
Qaseh Dalia said…
gadis oren -
betul syg
Qaseh Dalia said…
fyna -
alhamdulillah
Qaseh Dalia said…
kurekurecomel -
yup perbaiki kelemahan kalau nak perfect :)
xde salah apa pun syg ..semuanya betul sebetul2nya ..betul3x
Qaseh Dalia said…
anies -
saya hebat tak hik2
Qaseh Dalia said…
lalink 7 -
a.ah lalink
forever love said…
yup.. tak lupa kekurangan kita.. lagi diowg nmpk.. lagi dicari..
Qaseh Dalia said…
alief -
header koya lebih tu haha
Qaseh Dalia said…
sis Lm -
tapi org berlumba2 mencarinya
Qaseh Dalia said…
jiji yu -
maybe berlagak
Qaseh Dalia said…
zue -
jelaskan elok2 pada dia okeyh
Qaseh Dalia said…
solo molo -
baeklah bro
Qaseh Dalia said…
prince halilintar -
betul tu amek kelemahan jadikan kelebihan
Qaseh Dalia said…
wani -
alhamdulillah
Qaseh Dalia said…
nur farah hani -
haaa tahu xpe hehe
Qaseh Dalia said…
bro khalis -
qaseh pilih dua2 hehek
azi nur said…
entry menjurus kepade muka saye...bagai diketuk2.. :))

memang patut buat nebel!
PenjuruKosong said…
tiada yang sempurna
mencari kesempurnaan menyebabkan kita menyimpang jauh dari jalan kebenaran

buat apa hidup kalau semua dh sempurna?
dah tiada apa nk buat improvement..

lebih rela x sempurna dan redha dgn kurniaan tuhan..
mencari sesuatu untuk improve kehidupan..
Ct Arina said…
ape gune sempurna kalau x bahagia^^
Unknown said…
hp baru ke tu?
hehe

kesempurnaan hanya dimiliki oleh DIA
kay_are said…
standard r tak sempurna.. name pun manusie kan.. sebab tu manusie ade pasangan masing2, untuk menyempurnakan ape yang tak sempurna tu <-- ye ke? @.@ pasal bb, iphone.. x minat due2.. se w995 gak yang menjadi idaman..
Bidadari Syurga said…
secara hebatnya kita adalah makhluk yang paling sempurna ciptaan ILAHI... tetapi ALLAH s.w.t memberikan kita akal untuk belajar dan menghargai dan mencari kesempurnaan dalam mencari jalan pulang kepadaNYA semula...
Unknown said…
as salam..

ooh..
kesempurnaan yang dikejar..memangs angat mustahil..keran kita buka apra nabi..tapi..kita mampu menjadi sebaik budi pekerti sebaik2 seorang khalifah disisi-Nya dengan usaha..bersyukurlah kita dengan usaha-usaha yang kita dah lakukan..dan tingkatkan lagi keimanan kita dan itu juga sebahagian cara kita bersyukur kepada-Nya

=)

berusaha utnuk menjadi baik memang sukar. sukar untuk memutihkan hati..seba itu..adanya solat taubat, sujud syukur, dsb..anugerah dari-Nya..

;)

moga kita umat Islam manfaatkan-Nya..
Sarapan yg cukup 'berkhasiat' pg ni buat diri ini.Kalau nak cari kesempurnaan, sampai bila pun tak pernah habis. Tiap yang sempurna, pasti ada kekurangan juga. Sama juga dengan yang rasa kekurangan diri, pasti terselit keistimewaan tersendiri.
Unknown said…
kau sempurnakan idupkan :-)
back to top