Search

Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Buat Renungan Kita ...


Subuhnya
di mana aku berada
masih enak dalam kelambu rindu
sambil berpoya-poya dengan waktu
masa bagaikan menderu
langkah tiada arah tuju
fikiran terus bercelaru
terlupa aku semakin dihujung waktu
siapa aku di depan Tuhan ku.

Zohornya
aku lebih memikirkan kelaparan
kehausan dan rehatku
aku lebih mementingkan tuntutan jawatanku
aku bertolak ansur dengan waktu
aku gembira membilang keuntungan
aku terlupa betapa besar kerugian
jika aku mengadaikan sebuah ketaatan
siapa aku di depan Tuhan ku.




Asarnya
aku lupa warna masa
cepat berubah bagaikan ditolak-tolak
aku masih dengan secawan kopiku
terlupa panas tidak dihujung kepala
aku masih bercerita
tentang si Tuah yang setia dan si Jebat yang derhaka
siapa aku di depan Tuhan ku

Maghribnya
aku melihat warna malam
tetapi aku masih berligar di sebalik tabirnya
mencari sisa-sisa keseronokan
tidak terasa ruang masa yang singkat
jalan yang bertongkat-tongkat
ruginya bertingkat-tingkat
siapa aku di depan Tuhan ku.

Isyaknya
kerana masanya yang panjang
aku membiarkan penat menghimpit dadaku
aku membiarkan kelesuan mengangguku
aku rela terlena sambil menarik selimut biru
bercumbu-cumbu dengan waktuku
siapa aku di depan Tuhan ku.

kini aku menjadi tertanya-tanya
sampai bila aku akan melambatkan sujudku apabila azan
berkumandang lagi
aku tidak akan membiarkan Masjid menjadi sepi kerana
di hujung hidup ada mati
bagaimana jenazah akan dibawa sembahyang di sini jika
ruangku dibiarkan kosong
jika wajahku menjadi asing pada mentari dan juga
bintang-bintang.


p/s : bukan idea qaseh , just sharing ...

Comments

solat tiang agama ....
qasehraihan said…
bagus entry qaseh ni..
rasa kepasrahan tu..
Fasihah Supian said…
penuh peringatan.....
Nuruashia said…
awwwww. likee this syta.!!
alexayussida said…
moga kita sntiasa jd hamba yg ingat Dia 24/7 :)
Adam Malik said…
best la,,.. nak copy..
ewanthology said…
jika lima waktu sudah dipenuhi..cuba dhuha pula ya.. pasti tenang. insyaAllah
Hanim Irsyad said…
nice sharing dear =)

http://irsyanim.blogspot.com/2011/10/hangout-with-mr-right.html
aamalinaazman said…
huuu
sungguh peringatan
yg baek begitulah
1001 alasan berjuta kali alasan datur sebelom nak buat
hurmmm...
ghost said…
thanks for sharing.

kita terlalu mencintai kehidupan dunia kita.

termasuk aku.
Unknown said…
gambar tu wat aku rasa syahdu
umUMRA said…
really nice..:)
Mama Gee said…
Entry yg menyentuh perasaan mama..
memberi byk peringatan...
dear anies said…
menusuk kalbu.. best!
thumbs up!
mas saari said…
nice one!
sama2lah kita menjaga solat kita..
SYARIFF HAIKAL said…
qaseh tq sgt2..dis poem sgt touch my heart...
FarizAtie said…
hye qaseh mesti lame x jenguk blog atie kan..:)
ske ur penulisan..keep it up yee
Unknown said…
peringatan yg sgt menyentuh perasaan
LM said…
bab isya' tu mmg dik.sbb masanya panjang selalu berlengah.pastu dah mengantuk lak..huhu
Yana Kama said…
thanks for sharing..peringatan untuk diri sendiri juga..selalu terleka
Qaseh Dalia said…
sis qaseh -
qaseh jumpa dalam laptop je ni heee
Qaseh Dalia said…
fasihah -
sama2 mengingatkan
Qaseh Dalia said…
dek nuru -
tq syg
Qaseh Dalia said…
sis alexa -
insyaAllah sis
Qaseh Dalia said…
nur muhamad -
silakan =)
Qaseh Dalia said…
delarocha -
insyaAllah ...
Qaseh Dalia said…
hunnym shot -
tq dear
Qaseh Dalia said…
aimie amalina -
huhu tahu xpe .. emmm
Qaseh Dalia said…
suk -
jangan terasa =) qaseh pun mcm tu jugak sob3x
Qaseh Dalia said…
bro ghostwriter -
termasuk qaseh jugak bro ..emm
Qaseh Dalia said…
jiji -
same with me ..
Qaseh Dalia said…
mama gee -
qaseh pun sama huhuk
Qaseh Dalia said…
sis khairin -
just sharing huhu
Qaseh Dalia said…
sis mas -
insyaAllah sis
Qaseh Dalia said…
syarif -
qaseh just share , bukan idea qaseh hehe ..
Qaseh Dalia said…
miszatie -
sory sgt dear , blog dah xde masa dengan qaseh huhu masa terhad .. sory syg ..

tq so much
Qaseh Dalia said…
fara -
terjadi dalam kehidupan kita
Qaseh Dalia said…
tentang kita -
hurmm sangat menyentuh perasaan kan
Qaseh Dalia said…
sis LM -
tahu xpe huhu
Qaseh Dalia said…
leen ya na -
yup qaseh pun selalu leka dalam dunia