RAILWAY TOURISM : Pesta Makanan Tradisional Lenggong 2014

1 ulasan:

Railway Tourism Malaysia | Pesta Makanan Tradisional Lenggong 2014 , acara yang sememangnya dapat menarik perhatian pelancong dari dalam dan luar negara , mana nak cari makanan - makanan tradisional yang jarang ada mahupun di jual  di tempat lain kan ? Pesta Makanan Tradisional Lenggong 2014 ni membuka peluang kepada orang ramai untuk merasai pelbagai jenis makanan tradisional , yang uniknya semua makanan tradisional ni dari 19 buah kampung yang berlainan , dan berbeza juga masakannya , memang aku bertuah kerana dapat hadirkan diri di Pesta Makanan Lenggong kali ni , merasai suasana dan juga kemeriahan pesta ini .

Sebenarnya Pesta Makanan Lenggong ni merupakan acara tahunan sejak tahun 2010 lagi , yang di adakan oleh masyarakat Parlimen Lenggong yang di ketuai oleh YB Dato' Syamsul Anuar B. Haji Nasarah , katanya beliau akan menetapkan satu tarikh khusus khas buat Pesta Makanan ni , jadi senang pengunjung dalam negeri mahupun luar berkunjung ke Perak dan sekaligus menarik lebih ramai pelancong 

semestinya Pesta Makanan Tradisional Lenggong di rasmikan oleh Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia YAB Dato' Sri Mohamed Nazri B. Abdul Aziz di samping pelancaran buku ALAM BUDAYA , WARISAN MASAKAN LENGGONG , tq turut memberi kami senaskah buku buat cenderahati 

Pesta Makanan Tradisional memang mendapat sambutan meriah dari penduduk kg tempatan , sahabat-sahabat media , pelancong dan ramai lagi , siapa yang tak nak merasa kan ? memang rugi la , aku pun turut sama menyibukkan diri untuk merasa segala jenis makanan tradisional di sini tapi tak larat untuk merasa semua ..


 deretan cucur-cucur yang ada , contoh nya cucur jawa , cucur berlauk dan banyak lagi , nak merasa semua tapi simpan untuk makanan tradisional yang lain juga , kalau makan cucur je , tak mustahil muka pun jadi macam cucur .

tak lupa juga , banyak pertandingan-pertandingan yang di adakan di sini , salah satu acara yang menarik perhatian aku di sini , Pertandingan Kukur Kelapa semestinya secara tradisional ,bagi aku acara - acara sebegini membuka peluang pada penduduk kg tempatan , meriah dan seronok dengan gelak tawa dan kesungguhan mereka .. 

makcik-makcik tanpa penat lelah turut padang menjamu pengunjung-pengunjung dengan masakan tradisional mereka 

memang menjadi persoalan buat aku di sini , apalah yang makcik ni tumbuk , nak kata sambal belacan tapi bahan-bahannya dari buah-buahan .. rupa-rupanya ni adalah proses pembuatan KEBEBE  haa mesti tak tahu kan apa itu KEBEBE yang pasti bukan GEDEBE , cara-cara buat KEBEBE ni senang je 
fakta : KEBEBE ni asalnya makanan tradisi masyarakat PATANI di LENGGONG , lebih kurang rojak atau somtam di Thailand tu haaa mesti pernah makan somtam kan ? bahan-bahan nya buah-buah muda ( putik ) cth nangka , pisang , jambu batu dan nenas dan juga menggunakan buahan yang masam spt cermai , cedung, belimbing buluh dan kelempung , aisyy semua buah-buahan ni aku pun tau macamana lah rupanyee , jadi putik-putik tadi di cincang halus , dan buah-buahan yg masam di tumbuk brsama cili dan juga belacan . Jantung pisang dan kelapa muda yg belum berisi di masukkan juga dlm KEBEBE , dan di gaul semuanya , dan masukkan gula .. memang sedap rasanya 


masyarakat di LENGGONG sememangnya mengamalkan cara hidup yg bergantung kpda bahan makanan dari hutan , tengoklah bahan-bahan masakan tradisional di sini , memang buah-buahan yang tak pernah aku kenal .. penuh dengan warisan budaya . 

sepanjang mencekik di sini , aku tertarik dengan masakan IKAN PINDANG , rasa dia memang sedap , cara penyediaan pun agak unik bila bersalut dengan daun , kalau nak tahu , masakan ikan pindang ni memakan masa 2 hari , katanya untuk melembutkan tulang , memang tulang dia hancur macam ikan sardin 
fakta : Pindang ni sejenis makanan drpada ikan yg bersalut perencah , di balut dengan Daun Seniah (spesies pokok ara ) kemudian direbus , kenapa guna daun ni ? untuk memberikan rasa yg berlainan , dan mghilangkan rasa hanyir ikan , daun ni boleh di makan bersama ikan , baru lah rasa dia  UMMPHHH 
NASI DAUN LEREK cara pembuatannya seakan - akan lemang 


antara pertandingan lain , Pertandingan Makan Durian terbanyak , perghhh agak-agak selepas pesta ni , kedai yang menjual air badak cap kaki tiga mesti laku , hehe mana taknya mau panas badan bila makan durian ni , aku terperosok agak jauh sedikit sebabnya kurang makan durian ..bukan demand ye cuma badan cepat panas , lain - lain pertandingan yang di adakan Pertandingan Nasyid , Pertandingan tumbuk sambal belacan dan banyak lagi , 



Juga terdapat deretan kedai-kedai di buka di sini , antaranya KARIKATUR ,ROADTOMALAYSIA , dll

kalau datang ke PERAK memang tak sah jika tak merasa Ikan Pekasam , sempat juga aku membeli beberapa paket Ikan Pekasam yang siap yang di jual di kedai yang ada di sini, terbaik ikan pekasam nya ! 

kesimpulannya Pesta sebegini memang memberi peluang kepada pengunjung untuk merasai makanan-makanan tradisional yang tak pernah pengunjung rasai , aku memang bersetuju sepenuhnya dengan pesta makanan tradisional sebegini , dan sememangnya dapat menarik pelancong dari luar negara juga , sekaligus dapat memartabatkan sektor pelancongan di negara kita , terima kasih buat RAILWAY TOURISM (RTAM) dan KEMENTERIAN PELANCONGAN & KEBUDAYAAN , lain kali boleh datang lagi , rasa menyesal pulak tak makan semua , amboiii perut saiz triple XL agaknya .. jom ikuti cerita tentang VICTORIA BRIDGE pula .. jom ! 
entry berkaitan RAILWAY TOURISM

1 ulasan:

  1. QD sama macam DB buat Farah lapar jer pagi2 ni...heee....

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com