HOMESTAY KG BENG | PAKEJ PELANCONGAN KERETAPI | EXPERIENCE MALAYSIAN HOMESTAY

3 ulasan:
PAKEJ PELANCONGAN KERETAPI | EXPERIENCE MALAYSIAN HOMESTAY BY RAIL
kali ni aku nak cerita tentang pakej pelancongan keretapi ,  kali pertama juga la aku menginap di homestay yang sangat tradional , memang jarang sangat la kan  kita nak bertemu dengan budaya-budaya yang dah lama di tinggalkan di sesetengah tempat terutama anak-anak muda yang memang hidup di dunia moden , jadi dengan pakej ni , Railway Tourism berjaya memberi kami pengalaman yang tak pernah kami rasa , memang bagus bagi mereka yang  memang tiada kampung , dan teringin merasa suasana kg yang penuh tradisional 

sebelum tu , aku nak cerita sedikit latar belakang KG BENG ni , kenapa la kampung ni di beri nama BENG ? kenapa bukan nama BANG ? eh lain pulak maksudnya tu , sebenarnya kampung ni di buka oleh seorang anak Raja Patani yg di kenal sebagai TOK BENG , yg telah melarikan diri mengikuti SG. PERAK , jadi wujudla nama kg ni , KG BENG sempena nama TOK BENG , begitulah cerita nya 

Pak Alias , Ketua Kg Beng 
tak kenal maka tak cinta , kena datang dulu baru dapat rasai semuanya , kenapa kg ni memang terbaik ? mana tak nya homestay KG BENG ni pernah menjadi ''Homestay terbaik negeri Perak 2009'' . wah tak terfikir pulak aku akan menjejakkan kaki di Homestay terbaik negeri Perak , korang pun boleh rasai jugak dengan Pakej Experience Malaysian Homestay . KG beng ni terdiri  drpd 6 buah perkampungan kecil iaitu Kg. Durian Lubuk , Kg. Beng Dalam , Kg Dusun , Kg. Sekolah , Kg. Durau dan Kg. Batu Ring 



Suasana di sekeliling KG BENG , dikelilingi oleh bukit bukau yang menghijau dan air tasik membuatkan KG BENG , LENGGONG , PERAK sebagai sebuah perkampungan yang penuh tradisional .. kalau korang nak tahu setiap rumah yang terdapat di dalam kampung ni mempunyai sampan sendiri bagi aktiviti harian , terutama Kg Batu Ring 


dengan Pakej Experience Malaysian Homestay KG BENG , korang boleh la merasai sendiri naik bot sambil menikmati alam sekeliling , terletak kira-kira 15 kilometer dari KG LENGGONG , perkampungan ni memang terbaik untuk santai-santai bersama family , dan selama aku berada di sini , memang sesuai kiranya di jadikan tempat untuk berkhemah , haa lagi satu bagi yang sukakan aktiviti lasak dan adventure , kg ni memang sesuai bagi kaki lasak seperti korang semua , di sini juga terdapat air terjun yang sejuk dan sangat segar ! fuhhh terasa nak jejak kan lagi kaki di sini , In Shaa Allah ..


Pakej Experience Malaysian Homestay , yang sangat mengujakan bagi aku untuk mengikuti pakej ni sebenarnya adalah program bersama keluarga angkat , ini lah kelebihan pakej ni iaitu penginapan bersama keluarga angkat , kalau nak tahu aku dah lama juga teringin mengikuti program sebegini , tambah-tambah bila kita dapat dengar cerita-cerita lama , asal usul dan apa je yang kita nak tahu dari mak dan ayah angkat, resipi pun korang boleh dapat tau ,  lepas ni takde masalah untuk mengambil hati mak-mak mentua .. masakan PERAK pun kita mampu masak , haa gitu 


ini lah family angkat aku sepanjang ber 'homestay' di sana , di bawah jagaan PAK KARIM dan MAK ZALEHA memang layanan mereka yang buatkan kami terharu , terutamanya bab makan yang melayan kehendak perut kami semua , alhamdulillah pengalaman di KG BENG bertambah dengan layanan baik seperti ibu bapa kandung sendiri .. terima kasih buat mak dan ayah angkat kami .. 

ANTARA AKTIVITI PAKEJ EXPERIENCE MALAYSIAN HOMESTAY KG BENG 
boleh baca segala aktiviti di bawah ni 


orang kampung di sini tak pernah tinggalkan aktiviti gotong royong bersama , seronok ! dengan aktiviti begini la dapat mengeratkan lagi silaturahim antara jiran , best kan ??

nak tahu apa aktiviti kami sepanjang di sana ? mula-mula memang ada aktiviti memancing  tapi kami semua agak lemau petang tu lepas balik dari PESTA MAKANAN LENGGONG , so aktiviti kami di tukarkan kepada mandi air terjun ! yahoooooo , air kat kg ni memang sejuk kalah ais , maklumla air fresh dari bukit , agaknya ramai juga lah yang tak mandi pagi tu kan 

aktiviti petang , sepetang di air terjun Kg Beng
di iringi dengan doa , semoga perjalanan kami selamat hendaknya ..

sedikit penerangan dari ketua kami , salah seorang penduduk KG BENG , sebelum kami mula bertolak  
laluan yang terpaksa kami rempuh ..  nampak tak aku paling depan sekali mengekor ketua dari belakang , nampak tak betapa excitednya sebab tu la pacat tak berani dekat , berani katakan !

bukan takat belukar je kami redah , di tengah perjalanan akan ada laluan anak sungai , hati-hati kerana arus agak deras , sebab tu lah ada orang jatuh kat sini , kah kah sape lah tu ye opss , kalau korang perasan ada kabel-kabel sepanjang sungai ni , itu sebenarnya kabel karen untuk gajah , tetiba berdebar , kot-kot ada gajah lalu masa tu .. tapi yang kat dalam gambar ni pun mcm gajah je eh eh .. kbye

akhirnya sampai jugak kami ke destinasi , air terjun kat sini perghhh sampai ke tulang sejuknya, memang tak boleh nak berendam lama-lama beb , sejuk amat .. 


  aksi-aksi bila dapat bertemu air.. macam-macam aksinya alahai .. haha 
dah puas menikmati kesegaran air terjun dan lewat senja kami pun pulang ke rumah masing-masing , dan banyak jugak kesan gigitan pacat bila balik mandi ke rumah haha , pengalaman yang terbaik kan korang ? 

aktiviti malam 

malam hari pula ada majlis makan-makan dan persembahan kugiran , haaa masa ni aku menambah 3 pinggan , ini serius sebab nampak tak masakan ala-ala asam pedas tu , memang tak sama masakan dengan kg aku , terengganu , walaweh sedap sangat hingga menjilat jari, ikan talapia merah yang segar .. tetiba rasa lapar !! menu kampung yg sangat sedap , lagi sedap dari masakan hotel mahupun restoren mewah ! 
air asam memang terbaik , makan dengan ikan bakar yg fresh , ikan pekasam , daging rusa bakar , ikan masak (alamak lupa ikan masak apa) sebab sedap sgt mencekik ..

lepas makan-makan haa masa ni nak tunjukkan bakat terpendam boleh la .. adi dengan lagu cinta pantai merdeka , malam tu di selubungi kabus tebal tetiba wakaka

 ajeeb dengan lagu nya biarlah bulan bicara , perghhh nyanyi sambil brgambar lagi , tak heran la dia ni selalu buat pementasan koir , nyanyian dan bakal pengganti ANUAR ZAIN , pergh nasib baik dah ambil tandatangan awal-awal .. dan malam tu memang sgt meriah dengan kerjasama semua penduduk KG BENG , seronok sangat .. pengalaman yang indah 

Fakta 
KG BENG ni kalau korang nak tahu , sehingga kini berpuluh lokasi di sekitar KG BENG dan KG BATU RING  dijadikan tempat penggambaran dan juga dokumentari , antara iklan yang sangat glamer kalau korang ingat , iklan petronas menjelang hari raya yang lembu dalam bot tu haa dan juga filem ANNA and THE KING . 

perusahaan ikan pekasam di lakukan oleh penduduk kampung yang menjadikan ikan segar Tasik Beng dengan Sungai Perak dengan seribu aroma apabila di masak  hingga di nobatkan sebagai yg terbaik pada 2004 yang lalu , patutla aku menambah sampai 3 pinggan , bagi yang minat memancing , pelbagai spesies ikan ada di sini spt TENGALAN , KELAH , KERAI , SEBARAU , BAUNG , LAMPAN JAWA dan PATIN , yg sering di jadikan pekasam dan mudah di tangkap 




lastly di KG BENG , sememangnya ia benar-benar mengusik perasaan aku dan memberi pengalaman yang aku sendiri tak dapat diungkapkan melainkan dapat merasa sendiri segala pengalaman sepanjang di KG BENG , terima kasih buat mak ayah angkat , pastinya aku akan rindu dengan saat-saat sepanjang berada di sini ..penduduk yang ramah dan mesra pula membuat hati kami berat untuk meninggalkan HOMESTAY KG BENG 

TUNGGU APA LAGI KORANG , boleh lah masuk laman web RAILWAY TOURISM MALAYSIA[klik] untuk reserve pakej-pakej yang menarik , luas pemandangan lagi luas pengalaman kita !! 

baca sini juga 








3 ulasan:

  1. cantiknyaaaa gambar2 yang diambil... seronok tengok korang punya aktiviti ketika disana... huhuhu

    BalasPadam
  2. jom nnti kite plan g jumpe mak pak hangkat...

    BalasPadam
  3. ehh kita pergi gak eh? :p

    meh terjah sini skali..

    www.hasyanaurah.com

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com