Tak Tahu Nak Pakai Apa Dah !!!!!!

63 ulasan:
Assalamualaikum....

''bila aku pakai seluar mereka pandang , aku rasa macam di bogelkan , bila aku pakai baju kurung mereka masih memandang , apa yang tidak kena sebenarnya , perlukah aku berkurung untuk menutup pandangan mereka2 .. lalu aku berpakaian muslimah menutup segala aurat tapi ~ mereka still memandang ..kalau aku pakai purdah aku rasa mereka masih memandang apatah lagi kalau aku pakai guni !!!!! pastu aku nak pakai apa weh !''

hai koram , sebenarnya kita tak boleh menyekat pandangan orang pada kita , sebab kita pun sama kadang2 bila melihat someone di depan pasti kita akan melihatnya samaada dia seksi , atau dia menutup segala aurat ! kita pasti melihat melainkan kita buta .. pastu kita nak buat macamana ustazah eh ! ok sebenarnya kita memang tak boleh menyekat pandangan mereka tapi kita boleh menyekat rasa melalui pandangan mereka ! haaa contohnya :

a) si A dia pakai baju ketat2 , legging (betul tak eja) memang mantop seksi ! 
orang pandang tapi timbul satu rasa terutama kaum adam , kaum adam kan cepat sensitif , bila dia pandang tiba2 dia rasa bernafsu  tahap merah ! kalau banjir tahap merah ni kena pindah dah ! kalau lelaki tahap merah maknonyo kenolah kawen ... so pandangan mereka tu pada kita bernafsu .. pandang sekali tak pe pandang 2 kali dgn nafsu .. so kita dosa , dia pun dosa ..

b) si B pakai baju menutup aurat , pakaian longgar ..tgk pun tak lalu 
orang tetap pandang tapi bukan bernafsu , so kita dah buat benda baik tak hadirkan rasa nafsu pada kaum adam yg melihat ,mereka cuma melihat ,maybe dalam perasaan diorang juz berkata sejuk mata memandang , kaum adam pun tak lah tersiksa ... cian kan kaum adam duk merintih katanya siksa seh ! poyo je haha 

hati berbicara :
kalau kita dah tak tahu nak pakai apa dah .. qaseh sarankan mula2 kita pakai otak , otak tu ada akal , bila ada akal mestilah pandai berfikir so secara automatik kita tahu apa yang perlu kita pakai ...
kita yang menghadirkan rasa dan kita juga yg perlu membuangkan rasa itu ,
adakalanya kita saling salah menyalahi antara sesama kita 
''hey kaulah pakai seksi '', ''hey kau tengok pasai apa ''
sebenarnya kita semua salah kerana asik bergaduh dan alpa , sepatutnya kita baiki kelemahan yang ada pada kita .. bila semuanya berubah dari buruk ke jahat , orang pun takkan mampu menyalahkan kita lagi ... =) 
assalamualaikum ?

63 ulasan:

Anisa Hang Tuah berkata...

gunakan akal dan fikiran sebaiknya.

CassiaSiamea berkata...

betul~~
jgn seksa aku..

kalau pakai sopan..
sejuk je pandang..

Fatin Farhana Binti Ramli berkata...

pakai yg sedap mate memandang..yang selese buat kte..yang penting tutp aurat..

kaizen berkata...

lumrah alam kak... tp yg org x pandang tu la yg nak di buat bini...

jom tengok ape ade kat sini kaizen & Urban-or-Disaster

yui92 berkata...

suka ayat kalau xtaw nak pakai apa, pakai otak... so catchy and wajar difikirkan...

pakaian kena ikut agama... seanng.. kalau ada org berani kacau kita walaupun kita dah pakai ikut apa yg tuhan suruh.. then tuhan sendiri akan bela kita...

kalau pakai cam org xda otak... siapa lagi kita nak harapkan? =p=p

mas saari berkata...

betul tu...
janganlah terlampau taksub nak berfesyen hingga lupa nak jaga aurat!
bila org lelaki pandang marah tak tentu pasal kan?

ღ p!nk veLvet ღ berkata...

mayb time pakai baju kurung, ade gaq kaum adam yg ckp ...

"eeii, kekampungan gile ko ... ce pakai baju up-2-date cket"

oke! seyez rase nak lempang kan? haha!

WanIE berkata...

pakaian sopan lebih indah bg mata lelaki yg baik2

mynameismy berkata...

tak payah pakai pape la.;D

http://aniesandyou.blogspot.com berkata...

setiap org ada pilihan. so pastinya pilihan itu bkn seme org akn suka

Kerana LiverpoolFC episode 1

Kerana LiverpoolFC episode 2

nuruashia ♥ berkata...

betul tu sys...pakai nape2 mst org duk tgk gop.. kalo berpurdah pon org tgk, berbaju ketat pon lagiiiiiiiiiiiii org tgk..mmg mcm hareemmmm ahahah

James Alexander berkata...

pakai baju kurung mmg akan selalu nampak nice. x sexy tapi nampak sweet jek... hehehe...

Penggemar Coklat berkata...

lepas ni nak tengok2x balik cara pemakaian, takut2x pakaian yg dipakai mencolok mata para lelaki..hakhakhak

trima ksh buat entri mcm ni =)

kiera'sakura berkata...

btol tue sebelum salahkn org lain tgk diri sendiri dlu.. =)

Nur Farah Hani berkata...

betul3.. pokok pangklnya pakaila otk dalam segala perilaku dan keputusan yang nak dibuat...

kalo dulu setiap apa y terjadi kite selalu menyalahkan lelaki tapi dalam sedar ta sedar perempuan jugaklah punca segalanya.. kan bagus kalo kite semua berkerjasama.. maruah masing2 pun pasti terjaga.. insyaallah...

rara pinkmafia berkata...

heee pakai lah apa yg selesa n menutup aurat dear.org mmg tak penah puas dgn apa yg kite buat.

アヌム ちゃん berkata...

takpe2,biar org tgk tak lalu pun takpe..asalkan tak tambah dosa.ye tak..heee..tapi kalau dalia pakai ape pun..org pandang je kot..hik2..eh biasa org panggil ape ye..qaseh ke dalia ke..heee

zeeLa-AtiE berkata...

haha...
yela kan..
sometimes pakai seksi seksa merimaskan kaum adam pulak..

nabilah_2908 berkata...

cara kita memilih pakaian melambangkan diri kita... :)

azwa amani berkata...

nice Qaseh.. betui2,... susah nak tutup pandangan org, tapi apa yg penting, kita dah tutup aurat kita dnegan sempurna, :)

Isteri Encek Bard berkata...

huhuhhu ramai sangat suker pakai legging nie... akak tengok seksa lah bila pakai ketat gila cam tu

WuMing berkata...

WuMing memang mengaku..Kalau awek tu cun..WuMing mesti tangok...Tak kisah apa jenis pakaiannya... Tapi bukan tengok kerana ghairah atau apa laa... Saja tengok..sebab suka tengok..

lydia miza berkata...

selagi kita tau hukum...Insya Allah kita akan pki sesuatu yg sedap mata memandang.tp itu blmcukup utk menutup fitnah bg kaum adam yg memandang.sempurna menutup aurat pun blh dpt fitnah...klu pki seksi..lg teruk kan qaseh?

faiz berkata...

btol tu..otak dah ade...ilmu dah tahu..hukum pun dah tahu..sendiri fikirla ape nak pakai..

Tanpa Nama berkata...

pedulikan orang laen..janji kita senang :)

Tea berkata...

huhu. mencik tgk org pakai legging baju pendek. nk tunjuk sgt kt org lain ape yg dia ade.

Cik Puan Izan❤ berkata...

waalaikumussalam...^^

Faraa Eiman's berkata...

ya , kita kena baiki kelemahan diri dulu
nice one (: thanks kak !

Atiqah Wadiah berkata...

bese lar kan..len org,len perception..huhu

..hizamirahim.. berkata...

kan kan?
ade je mata yg nak memandang.
:)
malu kdg2.

shida berkata...

ha3...nice..moral of the story..
pakailah pakaian yang sopan dan menutup aurat..:)
jmput sggah blog shida...tq
http://luvabenbaby.blogspot.com/2011/07/kenapa-kita-pelupa-sambungan-entry-8.html

mykhalis berkata...

kaum adam ni pandangan mata memang takleh nak cover,,mesti nak termenjeling

puteri ain berkata...

mulut lelaki kat ats tu berdarah ke ? takot lak . hehe..

yup2.. pemakaian wanita sgt2 perlu berhati2 . pelbagai penilaian skang.

**::CIKNUURUL::** berkata...

qaseh,.like entri ni,.pakai apeeeeeeeeeee pon xbley,.sume mndang,.huhu,.tp ape yg pnting,kalau kite tau batas syariat yg dh d tetapkn,biarlah org kata kite ape,.aslkn,kite buat bnde yg btol d ssi agama,.insyallah,.:)

sue perbs.. berkata...

ye.. berbalik kpd niat.. jngn la nk cntik smpai mendedah-dedah yg tk patut.. nikmat yg Allah beri bila2 boleh dtarik balik.. bersyukur dngn apa yg ada..

Tanpa Nama berkata...

betul2..saya selalu dgr lelaki or ppuan sekalipun ckp mcm ni "cantiknya dia", "body dia lawa lah" mcm2 lah padahal org tu pakai baju kurung je pun! so kita yg kwl rasa kita sendiri kan.

Liyana Zahim berkata...

Bg liyana bila kt mengata org tu bermakna tdk lain dan tdk bukan kte dengki.. Tu je kot..

SayaPunyaSuka berkata...

betol2 . mulut orang kita x bole tutup . len la mulut tempayan . mata orng pon kita x leyh ttup . so kita sndri la kna bpk scara wars . :)

Sarkasiz berkata...

nice.

selalu lah kene pakai otak walau
ke mana kita pegi.

delarocha berkata...

biasa la tu,

memang tak boleh disekat pandangan mata orang lain.

nanakimie berkata...

nana ngk org pkai seksi2 pon nana malu....huhu....

Minah Blur berkata...

wah setuju lah dengan qaseh... kalau boleh elakkan lah kan lelaki dari bernafsu..tq qaseh. peringatan untk diri sendiri. =)

aRa ❤ aFiq™ berkata...

hehe.. kai otak pling penting an.. ^^

Mrs.Yie berkata...

salig tuding jari sampai bila nak selesai kan dik? :)

Bro ahmad berkata...

pakai yang menutup aurat kan lebih manis..ayu..cantikk...T...T

H.J berkata...

saya tak sampai tahap merah lagi.hehe

tomato berkata...

mmg taktaw nak pakai ape .. huhu

msing2 ada akal fikiran masing2 fikir yg trbaik je la kan ^^

muhamad hanif berkata...

Err,

mcmana pun kita, orang still memandang, if mindset dia buruk, buruklah..



no komen ?

Cikli berkata...

pakai otak. satu nasihat yang rasional.

vampire's lovex berkata...

betol betol....

pakai akal dulu... naisss :)

MYA EL QAYREENA AZRYAN berkata...

tq dik teguran baik nikh..

Edy Zaidi berkata...

betul2..pakai otak!!..huhu

WuMing berkata...

Baru Join / Follow sini

Cik Bell berkata...

setuju!! pakai otak dan akal yg dah dianugerahkan Allah

Ainul Hayat berkata...

Setuju dengan Qaseh. Pakai otak dulu. HEHEHE

Diana @ bilakukatacinta berkata...

nice entryi qaseh...

iPai berkata...

betul tuh .. kalau kita betulkan diri sendiri, semuanya akan lagi senang ... tapi kenapa orang lain tak nampak kan ..

cik pulau berkata...

yang pasti semuanya terletak pada jalan mana yang kita pilih..kan?

MamaEma berkata...

tak sesuai akak pk legging..paha besar..uhuk..

lain org lain cara pandangannya..

MERAH berkata...

Suka entri ni Qaseh. kita ni org pmpuan kena jaga 2-2 blah pihak. maruah diri kita dan juga mata/nafsu lelaki. baru dunia blh aman insyaAllah :)

Nak cantik? Tak salah kalau..

Awan Biru berkata...

Best artikel ni Sis Qaseh. Bagi Awan sendirilahkan, wanita yang memakai jubah atau pakaian yang langsung tidak menampakkan bentuk tubuhnya lebih seksi. Bagi Awanlah.

Artis YouTube berkata...

Yup,klu xnk dipandang serong,pakaian la memainkan peranan..Menarik gak topik ni.. =D Anyway,sy jemput tuan blog n semua yg ada kt sini,jom layan VIDEO2 sy bermain gitar akustik n menyanyi at YouTube.. Klu ada yg seksi tak pakai baju or cuma pakai boxer je tu maaf la.almaklum,record kt rumah n utk suka2 je tunjuk sedikit bakat.Tp suara x la sedap mana.hehe.. Klik link YouTube sy ni, http://www.youtube.com/shahrulizzuwan

Tanpa Nama berkata...

Diorg ni ikut trend barat kot.Menarik gak topik ni.. =D Anyway,sy jemput tuan blog n semua yg ada kt sini,jom layan VIDEO2 sy bermain gitar akustik n menyanyi at YouTube.. Klu ada yg seksi tak pakai baju or cuma pakai boxer je tu maaf la.almaklum,record kt rumah n utk suka2 je tunjuk sedikit bakat.Tp suara x la sedap mana.hehe.. Klik link YouTube sy ni, http://www.youtube.com/shahrulizzuwan

Catatan Popular

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com