Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Rasulullah menangis kerana kita ~ jahatnya kita !

Assalamualaikum ~ line internet qaseh tak berapa ok hari ni .. sory qaseh belum jejak lagi korang2 ye .. ganu hujan ..mata ni seakan ingin tertutup haha


''Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat Rasulullah menangis manakala ia datang bersama Fatimah. Lalu keduanya bertanya mengapa Rasul menangis.
Ya Rasulullah ..kenapa baginda menangis ~ 
Rasul menjawab : “Pada malam aku di-isra’-kan, aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Karena, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya".


Rasulullah takut akan siksa Allah .. walaupun kita yang tersiksa ..tapi airmata Rasul yg mengalir ..sedangkan kita ?air mata seringkali disia2kan kerana hilang kekasih ~ kehilangan orang yg disayang ~ dikutuk .. ~ tapi kita tidak menangis kerana takut akan siksa2 kelak .. ~ terutamanya kaum hawa .. ~ jahatkah kita ?kejamkah kita mmbuat air mata Rasul menangis,..qaseh pun nak menangis jugak T_T



  •  mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan mahramnya.
  • digantung susunya adalah istri yang ‘mengotori’ tempat tidurnya (mensetubuhkan diri di atas ranjangnya [berbuat dg yg lain])
  • tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas.
  • Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia berhias untuk lelaki yang bukan mahramnya dan suka mengumpat orang lain.
  • Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang orang lain bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan mahramnya.
  • Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kalajengking padanya karena ia bisa shalat tapi tidak mengamalkannya dan tidak mau mandi junub.
  • Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta.
  •  Perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami.”
jika di hati korang ada ketakutan terhadap siksa2 diatas ni .. tutuplah aurat mu kaumku .. tutuplah rambut mu kaum hawa ..kaum sesama qaseh ~ qaseh tak mahu korang di siksa seperti ni ..qaseh takut .. qaseh tak mahu qaseh pun disiksa begini .. bagi yang bergelar isteri .. keizinan suami itu sangat besar ~ jangan pernah derhaka pada suami wahai isteri ~ tabah lah menghadapi kehidupan hari ini .. supaya kelak kita sama2 gembira ~ 

hati berbicara:
jangan pernah jadikan alasan "bertudung itu tak semestinya baik ..dan tak bertudung itu tak semestinya jahat ''
ini alasan orang yang sentiasa lari dari sesebuah kebenaran ...
jadikanlah tudung itu pelindung mahkota kita .. ~ 
kewajiban tetap kewajiban .. hentikanlah air mata Rasul kita dari terus menitis melihat kita di siksa...tak takutkah kita ?
hurmm berani kita mmbuat air mata Rasul kita menangis ~ tapi tidak berani melindungi kita sendiri ...



Comments

aliarosli said…
bertudung itu tak semestinya baik ..dan tak bertudung itu tak semestinya jahat

betol tue

em,nauzubillah

takot pulak
forever love said…
betul.. thnx kak.. ingt kn atq..
adri said…
subhanallah..bila mmbacanye,,terus meremang bulu roma ni..trima ksh ye
adri said…
subhanallah..meremang bulu roma mmbacanye..trima ksh ye..
dear anies said…
kita bodoh sombong sbnr nyer
syazwani ab said…
wuwuwu T_T tertiba jadi sayu pulak ~
Unknown said…
ahaha..mmg bab aurat ni ramai yg tau tapi nak amal tu punye la susah gaban
safurara said…
sedih =( akk hari2 cube jd yg terbaek.insyAllah. sllu berdoa.
Burungman said…
Mudah2an Cik Qaseh tergolong di dalam golongan yang masuk syurga. Amin
pernah baca ni ,,,
hehe ..
sedih o0o
Lea Isnawi said…
insaf... T___T


ganu ujan eh?
qaseh duk ganu area mane?
Unknown said…
wa'alikummussalam..

haha.sabar je la. internet memang jap up, jap down.ekeke~mata rasa nak tutup, cari abntal, tido. yeah!!

moga2 mereka yang masih ragu2 kan pemakaian tudung ni, mendapat hidayah dari-Nya..
memang kita selalu terlupa..seba tu penting bagi kita yang lain2, sentiasa ingat mengingati..
thanks qaseh

;)

infoShare :

Alasan Korang Bila Gagal Exam.
huhu..nice sharing cik qaseh...sama2 lah kita renungkan.. =)

game tu xtahu la nak download katne ..nanti qbal tanya kawan..sebab qbal copy yang dia je.. =P
Syafiq Rosli said…
rasa seram sejuk je baca ni..
*sobs* terasa diri jahil.
si ngokngek said…
masyaallah..nice post..thanks
thanks for sharing sis !

orang yang tutup aurat tak semestinya baik,tetapi orang yang baik mesti akan tutup aurat kan ? :)
Tok Jabit said…
Salam.
komen ini tiada mengena dengan entri, tapi mohon izin utk buat segmen mengenai Qaseh dalam blog saya yer.

Segmen kenali blogger.

Harap maklum.
al_hakim said…
baginda sangat syg umatnya..cume kita je yg tak sedar..nice sharing qaseh..=)
ariana said…
Salam kenal.tertarik baca etri yang sangat simple tapi bernas..tahniah.teruskan menulis ye sis..:)
Qaseh Dalia said…
alia rosli -
qaseh sebenarnya bengang dengan org yg suka buat ayat tu hehe
Qaseh Dalia said…
atiq -
same2 dear ..ingatkan diri sendiri jugak
Qaseh Dalia said…
adri -
nape meremang pulak tu hehe .. sama2
Qaseh Dalia said…
anies -
a/ah angkuh dengan dunia
Qaseh Dalia said…
wani -
kenapa sayu dear ?
Qaseh Dalia said…
jiji yu -
hehe kalau ada perubahan dr hari ke hari alhamdulillah dah ..
Qaseh Dalia said…
rara -
sis ... qaseh pun sama jugak ..banyak keburukan lagi dalam diri ni
Qaseh Dalia said…
nordin -
tq mendoakan untuk qaseh ..semoga kita semua dapat menjejak syurga ilahi .. tq
Qaseh Dalia said…
nelly -
dalam al-quran pun ada :)
Qaseh Dalia said…
lea -
qaseh area jerteh je
Qaseh Dalia said…
fadhli -
a.ah kan line ni nak kena karate hehe

sama2 fadhli ..yup qaseh pun kdg terleka
Qaseh Dalia said…
iqbal -
hehe tq .. alah nnt gtau eh ..nak jugak men game tuh
Qaseh Dalia said…
syafiq -
haha nape pulak seram sejuk hehe.. takut kan ?
Qaseh Dalia said…
lavender -
jangan ckp camtu :)
Qaseh Dalia said…
si ngokngek -
qaseh amek dalam internet gak hehe.. tq
Ilaasuhailaa said…
haa..tengok..Rasullullah bimbngkan umatnya..kite?masih dlm leka..insyaAllah..same2 la kite mmbaiki dri sndri...*ceh..baek plak da ila nie..hehe
Qaseh Dalia said…
syazwanizul -
haaaa ayat yang bagus ..tq dear setuju sangat
Qaseh Dalia said…
bro hasrul hassan -
huhu qaseh dah tengok tq bro T_T
FurBall said…
ish...begitu lah masyarakat zaman sekarang nih..duk pk dari common sense jew tp tak pernah nak duk bukak kitab tuh..mmg kita tak nafikan ada jew pompuan bek tak bertudung, tp lg elok kita praktik kan agama kita..^_~
Qaseh Dalia said…
al hakim -
sama2 hakim .. yup Rasul mmg syg umatnya ..sebab tu masa Rasul kembali pada Allah hanya umat yg disebutkan
Qaseh Dalia said…
ariana -
tq sis..insyaAllah selagi hayat dikandung badan
Qaseh Dalia said…
ila -
betul tu syg .. ila kan budak baik sokmo2..qaseh tahu hehe
Qaseh Dalia said…
furball -
yup itu tetap kewajiban ..baik or tak itu akhlak bila2 masa kita boleh berubah .. hanya nak n tak nak je
Zue Sancer said…
takotnye.....hmmm......yg pakai tudong pon byk wat dosa....huhu zue pon same...

zue tag kak kaseh

http://onlymezue.blogspot.com/2011/04/1st-contest-anispic-percutian.html
KUREKURE COMEL said…
sgt menakutkan....tp still tidak insaf lg...


tutup aurat..tp tidak mengikut yg sebetulnya....ya allah...
Bidadari Syurga said…
adik... walaupun dah baca byk kali... takan jemu untuk lisan yang sebegini... thumbs up... untuk yang hari nie terleka... mungkin akan tersedar balik... sharing is caringkan? sayang adik.
♥sophie♥ said…
yep hee,, pernah bace ! picta tu seram sikt,, haha,, ade tgn org kuar plak,, T_T
kay_are said…
em.. entri ni wat tertanye.. sume tu pasal pompuan kan? cane lak pasal lelaki?? ape lak siksaan yang kaum laki akandapat nanti? nak gak tau.. leh jadi renungan.. sile r cik qaseh dalia yang lebih arif mencitekan pasal tu lak ye.. =)
cacing said…
Subhanallah.... Terima kasih qaseh tuk ilmu yang qaseh sampaikan ni.. caicng akan buat panduan tuk didik bakal isteri cacing satu masa nnti... =)
Anonymous said…
subhanallah, tktnya.

jom sama2 kte hayatinya .. :)
. said…
baca insaf sikit. hehe
KAMIHIDUP said…
peliharalah kesucian kamu semua wahai kaum hawa. :)
kAmi dAn mEreKa said…
segalanya terletak pada hati kan.
nak atau tak nak menutup aurat ni,
thanks for share, =)
aNiS aNiSa said…
semoga kita smua mendapat syafaat rasulullah kelak amin =)

latest entry : Pahala Yang Berterusan~
amny said…
betol! sokong pe yang qaseh katekann..kadang2 yang bertudung tu lagi teruk perangainyee...
Halen said…
salam ziarah & salam kenalan..
jemput singgah ke blog akak.
Solihin Zubir said…
kita mmg umat yg kejam! T_T
Solihin Zubir said…
eh.. kejap..
sjak bila tukar solihin jiwang jd kesepian plak? haha... ngek..
Unknown said…
qaseh, seronok baca entry qaseh, bleh motivate diri hari2... i ade adik laki.. nak kawen tak? ahhaha main jew.. ;)
ghost said…
harus lah manusia itu diperingatkan dari setiap masa yang kita ada...sesungguhnya dalam memperingatkan,diri kita juga diperingatkan...
Rasulullah, di setiap nafas baginda terselit kecintaan buat umatnya.

sedang umatnya kini...hu~
fiqas said…
salam Qaseh.. perkongsian yg bagus..
syuwai said…
aduhh~

makaseh ats reminder ni..hukhukhuk
Sunah Sakura said…
astaghfirullahal'azim...
back to top