Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Sibuk Merancang ! tapi ~

Assalamualaikum olz ~ esok qaseh cuti ....


sibuk merancang tapi ?mesti korang sambung Allah yg menentukan kan ?yup betul tapi qaseh bukan nak fokuskan apa yg dirancang tu dari kita n apa yang di tentukan oleh Dia .. tapi qaseh nak cerita tentang perancangan ..setiap orang pasti meracang kan ?tipu r kalau tak merancang pape lainlah kalau budak kecik yang masih tidak tahu arah tuju hidup lagi ... kita dah beso2 ni patutnya dah merancang lah kan ~ apa yg kita rancang ?
  • rancang nak kawen ..nak buat tema itu ..tema ini ,kaler pink merah hitam putih taek cicak ..serba kaler ada ..dah ada dah dalam kepala otak ni ..dah jadi warna warni dah pulak 
  • rancang nak beli kereta ...oo esok aku nak beli kereta ferrari ! lawaaa babe sekali melintas depan awek2 ramai yg pengsan tergoda sebab aku xpndai nak kawal sebenarnya ..takut langgar diorang2 sume 
  • rancang nak g honeymoon..oo nanti aku nak g paris ..padahal belum kawen lagi pun dah fikir honeymoon..luas betul perancangan
  • rancang nak anak laki ..anak perempuan .. tahun 2020 nak kawen hari ni rancang nak anak laki ke perempuan .. 
  • esok pulak rancang nak pergi picnik bawak kuage makan2 angin ..
  • dan banyak lagi lah perancangan dalam kepala ni kalau boleh bawak keluar dari otak tu dah bertimbun dah perancangan ~
tapi kita sering lupa ..kita sentiasa merancang hal2 di dunia ..tapi kita tidak merancang untuk akhirat ..perancangan dunia yang banyak hingga separuh dr otak kita .. tapi perancangan untuk hari akhirat seciput je ?takpun kosong ! kita lupa ~ kita terbuai dengan nikmat dunia ~ asyik dengan aura dunia hingga terlupa akhirat semakin mendatang ~ sebab tu lah kdg2 manusia ni frust bila apa yg di rancang untuk dunia tidak menjadi .. tapi seringkali alpa perancangan untuk hari akhirat Allah lebih senang memakbulkan .. tapi tak merancang jugak ..yelah kan 

"aku duk di dunia so aku rancang untuk dunia je lah ''

so bila esok ko dah mati macamana nak rancang untuk akhirat ?dah tercungap2 nyawa dah sampai di halkum ..bila ?bila bila ! bila ?bila larut malam tarakucah2 ke ?haishhyy ~rancang lah biar seimbang ~ 
  • hari ni cukup tak solat aku nak bawa ke akhirat 
  • hari ni aku berpakaian ok tak .. nant di akhirat kelak aku takut kalau api neraka yg balut tubuh aku 
  • hari ni aku rancang nak kumpul duit nak buat umrah ..nak g mekah
  • hari ni aku bersedeakah tak ..aku nak amalan aku tolong aku nanti
  • hari ni aku ada buat pahala or tak ..atau dosa aku banyak tak dari kelmarin 
  • hari ni aku nak ajak kuarge aku dengar ceramah2 ugama.. dpt lah ilmu2 ..aku pun boleh smpaikan untuk org lain sekali ..
  • dan banyak lagi ...



hati berbicara :
qaseh buat entry ni untuk qaseh jugak ...
qaseh pun sama terlalu fikirkan dunia sedangkan perancangan akhirat tak sepenuhnya ...
hurmmm dunia penuh nikmat .. azab tidak sama dengan azab akhirat ..
akhirat ada neraka ada syurganya .. tentu lah nak memilih syurga dan layakkah kita untuk mendudukinya ?sedangkan kita sibuk merancang hal2 dunia ..
cemburukah kita kelak ?ada ruang kah untuk kita cemburu ?bila azab sentiasa bersama kita ..melihat mereka2 yg beriman ibarat satu keluarga yg penuh kbhgiaan di syurgawi sdgkan kita yg selalu lalai bersama syaitan di dalam kepanasan api neraka ! 
''duhai tuhan aku tak layak ke syurga mu dan tak pula aku sanggup ke nerakamu ''

Comments

salam sis..

hu..mnangis 15saat..

thanx dear..

kne rujuk2 semula wishlist ni..
Unknown said…
ha! btol tuh!!!sokong 120%!!!
Unknown said…
nice entry qaseh! :)
KAMIHIDUP said…
tq ustazah qaseh sbb ingtkan. :)
Unknown said…
salam

so kita kena jadi perancang yang bijak...
adik qaseh ku..im back..mau terjah kamu..aih rindu ngan ayat2 qaseh..budak kicik tp tulisan sgt matang.. ;)

moga2 tahun ni..tahun utk kite mengubah ke arah kebaikan skit demi skit..

yg pasti..kawin jgn lupa jemput!!!
ahahaha boleh x paksaan ;p
itulah maknanya kita ni gagal untuk merancang sebenarnya... huhuhu... Sama2 kita merancang untuk hari akhirat kita kelak yer,... tq
forever love said…
thnx kak mantap kn entry atq.. haha

betul.. asyik nk rancang dunia je. akhirat taknak. tapi yg bab mekah tue.. insyaAllah masa terdekat nie
kathy said…
suka entry ni ^^,
Anonymous said…
bagus la qaseh ni..heee :)
MizzTina said…
tu la bila dunia akhirat xbalance...benda2 tu semua bkn boleh bw mati kan... ♫♫♪♫hanya amalan yang di bawa♫♫♪♪♫
Ujang9897 said…
erm..

betul gak tu..

tapi segala perancangan tu niat mesti kerana ALLAH..=)
qaseh..kenapa qaseh pandai buat entri jiwang2..jeles rrrrrr...bertuah kyle ..mesti hari2 romantik je..haha
Unknown said…
suke entry ni qaseh.. menyedarkan kita supaya tak ingat dunia je.. good2 . keep it up :)
syuwai said…
ishk, betul tu.. sibuk buat perancangan dunia semata-mata..kof3x
sayangku said…
meh2, sy sudah tag awk untuk contest kami fotogenik b4 1 mei....
Dalila said…
Life is about planning..
we are fail if not planning, but we might be success if the planning become reality.


Jom join bloglist from japan nihs..
Eila taq qaseh ;)
tengkorakemas said…
tak salah merancang untuk dunia, tetapi lebihkan akhirat, supaya tidaklah seperti emas dan kerikil ditimbang bersama
nurulfzz said…
yup..stuju dgn kamu,kite slalu merancang utk dunia,kadang2 terlupa ade yg lebih penting dari itu =)
Unknown said…
merancang suatu amalan yang bagus..gagal merancang,merancang utk gagal..good luck...

dijemput join
Small Give Away|RMxx dari Eyriqazz.Com
Liquid said…
uhu tulah perancangan akhirat pon kne ade jgk uhu
LM said…
kita hanya mampu merancang yg terbaik..bila dah usaha tak termampu nak capai target.tu pasti ada hikmahnya kan Qaseh...moga kita jd hamba allah yg beriman
Ujang9897 said…
baca komen sunah kt entri ni..hee

http://azfar9897.blogspot.com/2011/04/kalau-aku-ujang9897-ini-dia-tasha.html
ghost said…
ada berapa golongan yang memberatkan pada urusan dunia hanya untuk mengingati akhirat...

ada berapa golongan yang menumpukan urusan akhirat hanya untuk kepentingan dunia..

dalam perjalanan meraih kenikmatan dunia maka paling utama tidak dilupakan kenikmatan hari akhirat.
Sembang Kemas said…
selalunya ape yang kita idam tu takkan dapat,tapi kena la ade usaha..supaya buat benda tuh..
Tasha said…
reply kat sini: anti betul Qaseh dengan si ujang tu ek...hehehe....

maaf sebab baru follow. tapi sebelum ni I biasa je datg sini kan??? kalau qaseh ingat la....klu tak ingat tak per... sebab tak sedar yang I belum follow u. jgn marah yer....
Nelly suka merancang .hahaha
Sue Izza said…
ingat mengingati sesama insan....
hu..hu...insaf la ngan entry ni...thanks qaseh....
Raden said…
betul la dalia...ari2 dok rancang nk dslr n ipad..rancang nk tambah amalan takde pon..mujur tak lupe langsung!
Lea Isnawi said…
like dis entry n also picture last neh. comel
Lea Isnawi said…
like dis entry n also picture last neh. comel
♥sophie♥ said…
yup yup,, asyik pikir nak jdik ape,, nk sambong belaja ktne.. pikir nk study dunie,, akhirat ?? tak berapa plak en,, hurmm
sekamar rindu said…
dalam apa juga pun, perancangan penting..tapi perancangan untuk menambah amal tu yg penting...
puteri ain said…
u're right dear..kadang2 kita lupa akan perancangan hidup kita pada masa akan dtg..btw nice entry :)
KUREKURE COMEL said…
tq...mmg betul....kita rasa kat dunia ni begitu indah...tp kita lupa syurga lagi seindah indah tempat hakiki....
yaya_flanella said…
Entry menunggu isyak yang sangat best. :)

*berapa ye umur qaseh? yaya curious. sangat matured penulisan kat sini :)
toyolkiut said…
terima kasih..
peringatan utk TK jg..
Bidadari Syurga said…
entry yg jelas dan terang... semoga dpt buat kita terfikir kat mana kita sebenarnya... tapi akak pun byk yg keciciran,... dari sekecil2 perkara hingga sebesar2 perkara... akak kena mula dari mula... semoga akak kuat nak schedulekan diri akak balik
neslO_ais said…
hey best entry ni :D
neslO_ais said…
hey best entry ni :D
aNiS aNiSa said…
cintakan dunia adalah satu penyakit iaitu wahan..smoga kita trhindar dr pnyakit ini =)

latest entry : Mengemis Kasih~
boleh tak alief panggil akak qaseh ustazah???huhuhu..kak,,alief merancang untuk dapat isteri yang comel2..:P
CIK TOM said…
wah cik tom suka n3 ni..pandai qaseh bicara..buat cik tom terkedu..mendtgkn keinsafan..thanks...

lama xjenguk qaseh..makin cun blog ;)
Keseimbangan dalam perancangan untuk dunia dan akhirat itu penting.

Beramal seperti kamu akan mati esoknya, bekerja seperti kamu akan hidup seribu tahun lagi.
al_hakim said…
x sabar nak kawen ea qaseh..hehe
Dda Ly said…
so touching entry qaseh..
secara tak langsung memberi peringatan kepada diri saye sendiri..

meh ke rumah,
~kerana dia model~
keep in touch ye...:) ♥♥♥
MaErA kZz said…
hey . . suka warna biru tak?
Mama Gee said…
sedang cuba utk mencari keseimbangan antara dua dunia....
wah nice entry dik...
Sari said…
salam,
dtg jenguk dari group 8..
tq 4 the info, trus rasa nk folow (id :sari)
daa..
Unknown said…
as salam..
pengisian jiwa yang mentap!
;)

manusia akhir zaman:
lupa dalam ingat,
berani dalam diam,
suka dalam khianat..

pengaruh dunia dalam hati.
bersama-sama la kita menjaga hati kita sebaiknya. moga nafsu tidak mengemudi amal kita ;)
lalink7 said…
qaseh..mari kite beringat sesama kitee..dunia dan akhirat kena seimbang..jgn ada yang lebih dan yg kurang..kan?

cute entry..hehe
setuju dengan kami qaseh
alexayussida said…
kita merancang..Allah jua merancang dan semestinya perancangan Allah itulah yg terbaik :)

sis,mana header pwincess itu?hehhe..sorry ney lama tak mai..alexa baru habes exam..ngee:)
Unknown said…
apa apa al pun tak kiralah duniawi atau akhirawi,yang penting kita ingt pd-NYA.
Cik Pulau said…
hai kaseh.. wahh..
terkedu cik pulau baca ni.. teraso mace banyok lagi benda tok lengkap dale hidup neh..*erkk.. kecek klate plop doh..*

cik pulau tag qaseh ni..hehe.

http://islandgurlz88.blogspot.com/2011/04/contest-show-me-whos-your-bff.html

larikkkk.. berenang laju2 balik ke pulau..
- koroe - said…
bila nak kawen ?


bila nak kawen ?



bila nak kawen ?


nanti nak kawen, jemput aii taww




nak makan free.

kehkeh
athirah said…
nice entry...touched...;))))
kay_are said…
bagus entri ni.. betul gak r kan.. asyik rancang hal2 dunia je.. nak beli umah, nak beli caldina.. tak pernah pun terpikir sangat pasal hal2 bukan dunia tu.. thanx ingatkan =)
back to top