Buat Renungan Kita ...

46 ulasan:

Subuhnya
di mana aku berada
masih enak dalam kelambu rindu
sambil berpoya-poya dengan waktu
masa bagaikan menderu
langkah tiada arah tuju
fikiran terus bercelaru
terlupa aku semakin dihujung waktu
siapa aku di depan Tuhan ku.

Zohornya
aku lebih memikirkan kelaparan
kehausan dan rehatku
aku lebih mementingkan tuntutan jawatanku
aku bertolak ansur dengan waktu
aku gembira membilang keuntungan
aku terlupa betapa besar kerugian
jika aku mengadaikan sebuah ketaatan
siapa aku di depan Tuhan ku.




Asarnya
aku lupa warna masa
cepat berubah bagaikan ditolak-tolak
aku masih dengan secawan kopiku
terlupa panas tidak dihujung kepala
aku masih bercerita
tentang si Tuah yang setia dan si Jebat yang derhaka
siapa aku di depan Tuhan ku

Maghribnya
aku melihat warna malam
tetapi aku masih berligar di sebalik tabirnya
mencari sisa-sisa keseronokan
tidak terasa ruang masa yang singkat
jalan yang bertongkat-tongkat
ruginya bertingkat-tingkat
siapa aku di depan Tuhan ku.

Isyaknya
kerana masanya yang panjang
aku membiarkan penat menghimpit dadaku
aku membiarkan kelesuan mengangguku
aku rela terlena sambil menarik selimut biru
bercumbu-cumbu dengan waktuku
siapa aku di depan Tuhan ku.

kini aku menjadi tertanya-tanya
sampai bila aku akan melambatkan sujudku apabila azan
berkumandang lagi
aku tidak akan membiarkan Masjid menjadi sepi kerana
di hujung hidup ada mati
bagaimana jenazah akan dibawa sembahyang di sini jika
ruangku dibiarkan kosong
jika wajahku menjadi asing pada mentari dan juga
bintang-bintang.


p/s : bukan idea qaseh , just sharing ...

46 ulasan:

mohdhazlan Dreadlock berkata...

solat tiang agama ....

qasehraihan berkata...

bagus entry qaseh ni..
rasa kepasrahan tu..

FasiHaH SupiaN berkata...

penuh peringatan.....

nuruashia ♥ berkata...

awwwww. likee this syta.!!

alexa yussida berkata...

moga kita sntiasa jd hamba yg ingat Dia 24/7 :)

nur Muhammad berkata...

best la,,.. nak copy..

delarocha berkata...

jika lima waktu sudah dipenuhi..cuba dhuha pula ya.. pasti tenang. insyaAllah

Hunnym Syot 美智子 berkata...

nice sharing dear =)

http://irsyanim.blogspot.com/2011/10/hangout-with-mr-right.html

aimie amalina berkata...

huuu
sungguh peringatan
yg baek begitulah
1001 alasan berjuta kali alasan datur sebelom nak buat
hurmmm...

suk berkata...

ok terasa.

ghost writer berkata...

thanks for sharing.

kita terlalu mencintai kehidupan dunia kita.

termasuk aku.

JIJI YU berkata...

gambar tu wat aku rasa syahdu

umUMRA berkata...

really nice..:)

Mama Gee berkata...

Entry yg menyentuh perasaan mama..
memberi byk peringatan...

KhaiRin berkata...

menusuk kalbu.. best!
thumbs up!

mas saari berkata...

nice one!
sama2lah kita menjaga solat kita..

Prince Halilintar berkata...

interesting....

SYARIFF HAIKAL berkata...

qaseh tq sgt2..dis poem sgt touch my heart...

miszatie berkata...

hye qaseh mesti lame x jenguk blog atie kan..:)
ske ur penulisan..keep it up yee

Fara E's berkata...

menginsafkan

Tentang Kita berkata...

peringatan yg sgt menyentuh perasaan

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

bab isya' tu mmg dik.sbb masanya panjang selalu berlengah.pastu dah mengantuk lak..huhu

Lee-Yan-Naa berkata...

thanks for sharing..peringatan untuk diri sendiri juga..selalu terleka

Qaseh dalia adelia berkata...

mohdhazlan -
=)

Qaseh dalia adelia berkata...

sis qaseh -
qaseh jumpa dalam laptop je ni heee

Qaseh dalia adelia berkata...

fasihah -
sama2 mengingatkan

Qaseh dalia adelia berkata...

dek nuru -
tq syg

Qaseh dalia adelia berkata...

sis alexa -
insyaAllah sis

Qaseh dalia adelia berkata...

nur muhamad -
silakan =)

Qaseh dalia adelia berkata...

delarocha -
insyaAllah ...

Qaseh dalia adelia berkata...

hunnym shot -
tq dear

Qaseh dalia adelia berkata...

aimie amalina -
huhu tahu xpe .. emmm

Qaseh dalia adelia berkata...

suk -
jangan terasa =) qaseh pun mcm tu jugak sob3x

Qaseh dalia adelia berkata...

bro ghostwriter -
termasuk qaseh jugak bro ..emm

Qaseh dalia adelia berkata...

jiji -
same with me ..

Qaseh dalia adelia berkata...

umumra -
tq dear

Qaseh dalia adelia berkata...

mama gee -
qaseh pun sama huhuk

Qaseh dalia adelia berkata...

sis khairin -
just sharing huhu

Qaseh dalia adelia berkata...

sis mas -
insyaAllah sis

Qaseh dalia adelia berkata...

prince -
tq

Qaseh dalia adelia berkata...

syarif -
qaseh just share , bukan idea qaseh hehe ..

Qaseh dalia adelia berkata...

miszatie -
sory sgt dear , blog dah xde masa dengan qaseh huhu masa terhad .. sory syg ..

tq so much

Qaseh dalia adelia berkata...

fara -
terjadi dalam kehidupan kita

Qaseh dalia adelia berkata...

tentang kita -
hurmm sangat menyentuh perasaan kan

Qaseh dalia adelia berkata...

sis LM -
tahu xpe huhu

Qaseh dalia adelia berkata...

leen ya na -
yup qaseh pun selalu leka dalam dunia

Catatan Popular

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com