Buat Renungan Kita ...


Subuhnya
di mana aku berada
masih enak dalam kelambu rindu
sambil berpoya-poya dengan waktu
masa bagaikan menderu
langkah tiada arah tuju
fikiran terus bercelaru
terlupa aku semakin dihujung waktu
siapa aku di depan Tuhan ku.

Zohornya
aku lebih memikirkan kelaparan
kehausan dan rehatku
aku lebih mementingkan tuntutan jawatanku
aku bertolak ansur dengan waktu
aku gembira membilang keuntungan
aku terlupa betapa besar kerugian
jika aku mengadaikan sebuah ketaatan
siapa aku di depan Tuhan ku.




Asarnya
aku lupa warna masa
cepat berubah bagaikan ditolak-tolak
aku masih dengan secawan kopiku
terlupa panas tidak dihujung kepala
aku masih bercerita
tentang si Tuah yang setia dan si Jebat yang derhaka
siapa aku di depan Tuhan ku

Maghribnya
aku melihat warna malam
tetapi aku masih berligar di sebalik tabirnya
mencari sisa-sisa keseronokan
tidak terasa ruang masa yang singkat
jalan yang bertongkat-tongkat
ruginya bertingkat-tingkat
siapa aku di depan Tuhan ku.

Isyaknya
kerana masanya yang panjang
aku membiarkan penat menghimpit dadaku
aku membiarkan kelesuan mengangguku
aku rela terlena sambil menarik selimut biru
bercumbu-cumbu dengan waktuku
siapa aku di depan Tuhan ku.

kini aku menjadi tertanya-tanya
sampai bila aku akan melambatkan sujudku apabila azan
berkumandang lagi
aku tidak akan membiarkan Masjid menjadi sepi kerana
di hujung hidup ada mati
bagaimana jenazah akan dibawa sembahyang di sini jika
ruangku dibiarkan kosong
jika wajahku menjadi asing pada mentari dan juga
bintang-bintang.


p/s : bukan idea qaseh , just sharing ...

46 comments

  1. bagus entry qaseh ni..
    rasa kepasrahan tu..

    ReplyDelete
  2. moga kita sntiasa jd hamba yg ingat Dia 24/7 :)

    ReplyDelete
  3. jika lima waktu sudah dipenuhi..cuba dhuha pula ya.. pasti tenang. insyaAllah

    ReplyDelete
  4. nice sharing dear =)

    http://irsyanim.blogspot.com/2011/10/hangout-with-mr-right.html

    ReplyDelete
  5. huuu
    sungguh peringatan
    yg baek begitulah
    1001 alasan berjuta kali alasan datur sebelom nak buat
    hurmmm...

    ReplyDelete
  6. thanks for sharing.

    kita terlalu mencintai kehidupan dunia kita.

    termasuk aku.

    ReplyDelete
  7. Entry yg menyentuh perasaan mama..
    memberi byk peringatan...

    ReplyDelete
  8. menusuk kalbu.. best!
    thumbs up!

    ReplyDelete
  9. nice one!
    sama2lah kita menjaga solat kita..

    ReplyDelete
  10. qaseh tq sgt2..dis poem sgt touch my heart...

    ReplyDelete
  11. hye qaseh mesti lame x jenguk blog atie kan..:)
    ske ur penulisan..keep it up yee

    ReplyDelete
  12. peringatan yg sgt menyentuh perasaan

    ReplyDelete
  13. bab isya' tu mmg dik.sbb masanya panjang selalu berlengah.pastu dah mengantuk lak..huhu

    ReplyDelete
  14. thanks for sharing..peringatan untuk diri sendiri juga..selalu terleka

    ReplyDelete
  15. sis qaseh -
    qaseh jumpa dalam laptop je ni heee

    ReplyDelete
  16. suk -
    jangan terasa =) qaseh pun mcm tu jugak sob3x

    ReplyDelete
  17. bro ghostwriter -
    termasuk qaseh jugak bro ..emm

    ReplyDelete
  18. syarif -
    qaseh just share , bukan idea qaseh hehe ..

    ReplyDelete
  19. miszatie -
    sory sgt dear , blog dah xde masa dengan qaseh huhu masa terhad .. sory syg ..

    tq so much

    ReplyDelete
  20. tentang kita -
    hurmm sangat menyentuh perasaan kan

    ReplyDelete
  21. leen ya na -
    yup qaseh pun selalu leka dalam dunia

    ReplyDelete

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..