Buat Renungan Kita ...

46 ulasan:

Subuhnya
di mana aku berada
masih enak dalam kelambu rindu
sambil berpoya-poya dengan waktu
masa bagaikan menderu
langkah tiada arah tuju
fikiran terus bercelaru
terlupa aku semakin dihujung waktu
siapa aku di depan Tuhan ku.

Zohornya
aku lebih memikirkan kelaparan
kehausan dan rehatku
aku lebih mementingkan tuntutan jawatanku
aku bertolak ansur dengan waktu
aku gembira membilang keuntungan
aku terlupa betapa besar kerugian
jika aku mengadaikan sebuah ketaatan
siapa aku di depan Tuhan ku.




Asarnya
aku lupa warna masa
cepat berubah bagaikan ditolak-tolak
aku masih dengan secawan kopiku
terlupa panas tidak dihujung kepala
aku masih bercerita
tentang si Tuah yang setia dan si Jebat yang derhaka
siapa aku di depan Tuhan ku

Maghribnya
aku melihat warna malam
tetapi aku masih berligar di sebalik tabirnya
mencari sisa-sisa keseronokan
tidak terasa ruang masa yang singkat
jalan yang bertongkat-tongkat
ruginya bertingkat-tingkat
siapa aku di depan Tuhan ku.

Isyaknya
kerana masanya yang panjang
aku membiarkan penat menghimpit dadaku
aku membiarkan kelesuan mengangguku
aku rela terlena sambil menarik selimut biru
bercumbu-cumbu dengan waktuku
siapa aku di depan Tuhan ku.

kini aku menjadi tertanya-tanya
sampai bila aku akan melambatkan sujudku apabila azan
berkumandang lagi
aku tidak akan membiarkan Masjid menjadi sepi kerana
di hujung hidup ada mati
bagaimana jenazah akan dibawa sembahyang di sini jika
ruangku dibiarkan kosong
jika wajahku menjadi asing pada mentari dan juga
bintang-bintang.


p/s : bukan idea qaseh , just sharing ...

46 ulasan:

  1. bagus entry qaseh ni..
    rasa kepasrahan tu..

    BalasPadam
  2. moga kita sntiasa jd hamba yg ingat Dia 24/7 :)

    BalasPadam
  3. jika lima waktu sudah dipenuhi..cuba dhuha pula ya.. pasti tenang. insyaAllah

    BalasPadam
  4. nice sharing dear =)

    http://irsyanim.blogspot.com/2011/10/hangout-with-mr-right.html

    BalasPadam
  5. huuu
    sungguh peringatan
    yg baek begitulah
    1001 alasan berjuta kali alasan datur sebelom nak buat
    hurmmm...

    BalasPadam
  6. thanks for sharing.

    kita terlalu mencintai kehidupan dunia kita.

    termasuk aku.

    BalasPadam
  7. gambar tu wat aku rasa syahdu

    BalasPadam
  8. Entry yg menyentuh perasaan mama..
    memberi byk peringatan...

    BalasPadam
  9. menusuk kalbu.. best!
    thumbs up!

    BalasPadam
  10. nice one!
    sama2lah kita menjaga solat kita..

    BalasPadam
  11. qaseh tq sgt2..dis poem sgt touch my heart...

    BalasPadam
  12. hye qaseh mesti lame x jenguk blog atie kan..:)
    ske ur penulisan..keep it up yee

    BalasPadam
  13. peringatan yg sgt menyentuh perasaan

    BalasPadam
  14. bab isya' tu mmg dik.sbb masanya panjang selalu berlengah.pastu dah mengantuk lak..huhu

    BalasPadam
  15. thanks for sharing..peringatan untuk diri sendiri juga..selalu terleka

    BalasPadam
  16. sis qaseh -
    qaseh jumpa dalam laptop je ni heee

    BalasPadam
  17. aimie amalina -
    huhu tahu xpe .. emmm

    BalasPadam
  18. suk -
    jangan terasa =) qaseh pun mcm tu jugak sob3x

    BalasPadam
  19. bro ghostwriter -
    termasuk qaseh jugak bro ..emm

    BalasPadam
  20. syarif -
    qaseh just share , bukan idea qaseh hehe ..

    BalasPadam
  21. miszatie -
    sory sgt dear , blog dah xde masa dengan qaseh huhu masa terhad .. sory syg ..

    tq so much

    BalasPadam
  22. tentang kita -
    hurmm sangat menyentuh perasaan kan

    BalasPadam
  23. leen ya na -
    yup qaseh pun selalu leka dalam dunia

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com