Hargailah Kehidupan ..

85 ulasan:
Assalamualaikum...


orang yang tidak menghargai kehidupan adalah orang yang hidup dalam dunia ilusi , dunia yang dia ciptakan sendiri  kerana dunia itu hanya menyeru kenangan , membuka kenangan silam , mengungkit nostalgia .. putus asa yang menemaninya di situ ! dan dia akan menggari kaki tangannya sendiri agar tidak keluar dari dunia ilusi ciptaannya..

dia fikir dunia itu indah , ramai yang datang menjenguknya sedangkan yang menjenguk itu cuba membawanya ke alam realiti, dan orang itu adlh orang2 yang menyayangimu ! tapi kamu masih berfikir ''orang yang aku sayang telah pergi~'' iya !! dan kamu takkan pernah hargai kehidupan kamu selagi kamu hanyut dalam dunia ilusi sedangkan banyak kapal2 bahagia cuba membawa kamu pergi ...

dan dia berkata , aku dah cuba menaiki kapal bahagia itu tapi kenapa aku masih merasa kosong sedangkan aku mendengar tepukan2 harapan menongkat semangatku kembali , dan ada satu suara yang menyatakan ''kamu bukan kosong , tapi kamu masih menutup pintu hatimu ! bukalah dan dengarlah jiwamu sendiri , pasti ada suara kebahagiaan yang memanggil .. lalu dunia ilusi perlahan2 hilang dari pandangan mata dan kamu berjaya !
 hati berbicara :
hargailah kehidupan selagi masih bernyawa , setiap nafas yang kita hembus adakah syukur di berikan oleh kita ? tidak bukan ? kadang2 mengeluh lebih banyak dari bersyukur ..sedangkan nafas yang diberi percuma .. 

85 ulasan:

  1. suka baca yang ni...hehhee..

    BalasPadam
  2. suka entry nie..

    m'beri peringtn pd dri azie gak...:)

    BalasPadam
  3. btl tu stp y hdp akn kembali jua... sentiasa berdoa utknya k...

    BalasPadam
  4. we're born to appreciate others ^^

    BalasPadam
  5. betul laa kasih nafas kietr tak berbayar pun kan hidup di dunia secar percume...kalau kena bayar cam ner laaa agaknyer

    BalasPadam
  6. ouhhhh comel je gamba kat atas tu, hehehehe

    BalasPadam
  7. tersentuh sekejap :')
    saya pun penah give up dlu dgn hidup nie,
    tp bila sedar rmai lg lg teruk drpd saya, Alhamdulillah, bangun semula. hidup ni bukan utk disia2kn ..

    BalasPadam
  8. hargai kehidupan dengan sentiasa bersyukur pada Allah yang Maha Esa. dgn cara ni, baru lah mendapat kebahagiaan dunia juga akhirat.

    BalasPadam
  9. alhamdulillah.
    entry Qaseh semuanya bagus2. :)
    # pelik pesal orang suka bunuh diri.

    BalasPadam
  10. kenapa lah kita ni ssh betul nak hargai apa yang kita ada? kadang kita tak sedar pun yang kita ni dah lebih baik dari org lain...

    BalasPadam
  11. betol2.. xbaek bnyk mengelug.. bersyukur dgn ape yg Allah bg :)

    BalasPadam
  12. waktu bahagia itu pasti akan tiba

    BalasPadam
  13. terima lah hakikat kehidupan...
    buat apa nak menyiksa diri sendiri dengan ilusi2 hidup yang hanya akan membuang masa kita dengan sia2..

    BalasPadam
  14. hargai idup kita sebelom menghargai hidup orang lain..blh ke?hehe

    BalasPadam
  15. betul tu..klu dah mati, kehidupan xleh di hargai dah..amalan yg sngt berharga tym tu

    BalasPadam
  16. kesahhh dasyat lahh kau berkata
    kata...ayat macam budak sastera je.
    ke mmg??hahaha
    tu ar kn..
    kita mesti syukur ape yg ade kn..
    tapi kdg2 aku mengeluh..
    bab asignment byk sgt..
    agagaga

    BalasPadam
  17. Bersujud kepada Allah, Bersyukur sepanjang waktu, Setiap nafasmu, seluruh hidupmu, Semoga diberkahi Allah. Bersabar taat pada Allah, Menjaga keikhlasannya, Semoga dirimu, semoga langkahmu, Diiringi oleh rahmatNya, Setiap nafasmu, seluruh hidupmu, Semoga diberkahi Allah..

    i just copy paste lyric from alhamdulillah song, by opick. all the compliments form ur writing is noted in the lyrics. tenang saja kan dengar lagu ini :))
    selamat beramal sis!

    BalasPadam
  18. selagi masih bernyawa neh
    manfaatkan masa dgn sebaiknya
    kan =)

    BalasPadam
  19. hidup ini umpama menaiki kapal, kdg2x dibadai ombak, hnya nakhoda yg mantap mampu mengharungi badai trsbt..

    dan hidup ini cuma sekali, hargainya sbb ia satu hadiah dr Allah.

    BalasPadam
  20. insyallah... menghargai dunia dan akhirat.... adalah perlu. kena seimbangkan dunia dan juga akhirat...

    BalasPadam
  21. betul tu...

    nikmatilah kehidupan kita ini yang penuh bermakna...;-)

    BalasPadam
  22. mula2 nmpk cendawan..igtkan nak tunjuk gulai cendawan td..maklumla musim puasa aka makan2 kan..heeee^^

    ops selingan je tuhh..btw, setuju dgn qaseh..hargai kehidupan kita..hidup sekali je..buat yg terbaik sementara nyawa masih ada^^

    BalasPadam
  23. ingat 5 perkara sebelum 5 perkara. hehe

    BalasPadam
  24. betul tu,bersyukurlah



    salam ramadhan,moga beroleh lebih keberkatan :)

    BalasPadam
  25. orang yg tak menghargai kehidupan ni slalunyer jenis yg tak nak mendengar nasihat, try la nasihat sampai kena sawan buih die tetap degil, haisshhh

    BalasPadam
  26. mungkin kalau ada yang masih tidak menghargai kehidupan dirinya,mereka terlupa tentang kebahagiaan.atau sengaja melupakannya kerna terlalu ingin membahagiakan orang lain.

    tidak kira kecewa atau suka,penghargaan untuk hidup sendiri sebenarnya membuka ruang untuk kebahagiaan.

    BalasPadam
  27. setiap orang mengharapkan kehidupan yang terbaik kan.. so, kita kena lah hargai kehidupan kita ni :)

    BalasPadam
  28. bersyukurlah dengan apa yang dianugerahkanNya. :)

    BalasPadam
  29. hidup itu lena..mati itu jaga...
    jagalah sementara hidup sebelum lena..

    BalasPadam
  30. hargailah kehidupan..

    selamat berpuasa orang jerteh :)

    BalasPadam
  31. mengeluh bermakna kita tidak bersyukur. untuk apa saja, bersyukurlah kita masih mampu hirup udara kurniaan Allah ini.

    BalasPadam
  32. ramai bersyukur ketika kehilangan

    BalasPadam
  33. Terkesan dengan hidup Awan.
    Terima kasih kerana kongsikan.
    Cuba mempelajari bagaimana untuk melupakan masalah dan mencari kedamaian hati di sebalik kedukaan.

    BalasPadam
  34. berusaha dan berdoalah kita untuk bahagia , kan qaseh ~

    selamat berpose qaseh ~

    BalasPadam
  35. yup, prince pun bersyukur atas kepanjangan umo yg diberikan beserta nikmat2 dariNya..=)

    BalasPadam
  36. alhamdulillah saya masih boleh comment disini.

    BalasPadam
  37. nikmatilah hidup ini dengan sebaik mungkin... semua yang berlaku dalam kehidupan ada hikmah di sebaliknya!

    BalasPadam
  38. azie -
    tq azie , utk diri sendiri jugak

    BalasPadam
  39. pot pet ila -
    jangan lupa hargai kehidupan kita juga

    BalasPadam
  40. mya -
    sis mya ..kalau kena bayar dah lama kita xde huhu

    BalasPadam
  41. fathiah -
    tq kerana memahami ..
    setiap org pasti rasa apa tu give up ..baguslah dear bangkit kembali .. =)

    BalasPadam
  42. salwaismail -
    tq dear ..
    org yg bunuh diri terlalu bertindak terburu2..tak sabar menanti pelangi

    BalasPadam
  43. fiqas -
    betul tu sis .. hurmmm sebab kita rasa kita byk kekurangan kot

    BalasPadam
  44. sis diana -
    qaseh setuju .. bangun lah

    BalasPadam
  45. far8 -
    pesal ko suka pggl aku kesaahhh nak kena cepuk !
    bukan budak sastera lah .. budak sains hahaks .. assignment byk ko xyah lah buat dr dok mengeluh !

    BalasPadam
  46. farra -
    tq dear .. yup sgt tenang .. insyaAllah selamat beramal

    BalasPadam
  47. nightroad -
    yup .. betul tu .. hadiah yg tak ternilai

    BalasPadam
  48. ila -
    yup hargailah sebaik mungkin

    BalasPadam
  49. sis jepun2 -
    hehek .. tak reti nak masak cendawan

    BalasPadam
  50. orlando -
    a.ah betul tuh , nasihat samapi sawan pun tak di layan last2 kita kena sawan hahaks

    BalasPadam
  51. taufiq -
    bagus lah kalau kita hargai kehidupan kita

    BalasPadam
  52. si para2 -
    bila dah lena tiada mampu di buat lagi

    BalasPadam
  53. syazwan -
    selamat berpuasa ..hehe

    BalasPadam
  54. hanaahmad -
    yup , betul tu bersyukurlah

    BalasPadam
  55. awan biru -
    cubalah selagi kita masih bernyawa

    BalasPadam
  56. anis izyan -
    selamat berpuasa dear

    BalasPadam
  57. walaupun dunia ilusi kita rasa best, tapi lagi best dunia realiti .. sebabnya ada suka dan duka ..

    setiap duka mengingatkan suka kita ..

    kalau kita sentiasa berada dalam ilusi, lama2 kita sendiri bosan dgn suka yg kita ada.

    BalasPadam
  58. hargai semuanya sebelum ianya masih belum terlambat..^^,

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com