Hargailah Kehidupan ..

85 ulasan:
Assalamualaikum...


orang yang tidak menghargai kehidupan adalah orang yang hidup dalam dunia ilusi , dunia yang dia ciptakan sendiri  kerana dunia itu hanya menyeru kenangan , membuka kenangan silam , mengungkit nostalgia .. putus asa yang menemaninya di situ ! dan dia akan menggari kaki tangannya sendiri agar tidak keluar dari dunia ilusi ciptaannya..

dia fikir dunia itu indah , ramai yang datang menjenguknya sedangkan yang menjenguk itu cuba membawanya ke alam realiti, dan orang itu adlh orang2 yang menyayangimu ! tapi kamu masih berfikir ''orang yang aku sayang telah pergi~'' iya !! dan kamu takkan pernah hargai kehidupan kamu selagi kamu hanyut dalam dunia ilusi sedangkan banyak kapal2 bahagia cuba membawa kamu pergi ...

dan dia berkata , aku dah cuba menaiki kapal bahagia itu tapi kenapa aku masih merasa kosong sedangkan aku mendengar tepukan2 harapan menongkat semangatku kembali , dan ada satu suara yang menyatakan ''kamu bukan kosong , tapi kamu masih menutup pintu hatimu ! bukalah dan dengarlah jiwamu sendiri , pasti ada suara kebahagiaan yang memanggil .. lalu dunia ilusi perlahan2 hilang dari pandangan mata dan kamu berjaya !
 hati berbicara :
hargailah kehidupan selagi masih bernyawa , setiap nafas yang kita hembus adakah syukur di berikan oleh kita ? tidak bukan ? kadang2 mengeluh lebih banyak dari bersyukur ..sedangkan nafas yang diberi percuma .. 

85 ulasan:

mR.bUnY berkata...

suka baca yang ni...hehhee..

shaFazie berkata...

suka entry nie..

m'beri peringtn pd dri azie gak...:)

Pn. Sheila berkata...

btl tu stp y hdp akn kembali jua... sentiasa berdoa utknya k...

::p0t pEt iLa:: berkata...

we're born to appreciate others ^^

MYA EL QAYREENA AZRYAN berkata...

betul laa kasih nafas kietr tak berbayar pun kan hidup di dunia secar percume...kalau kena bayar cam ner laaa agaknyer

rara pinkmafia berkata...

rara sgt meghargainya.

sumaiyah mokhtar berkata...

ouhhhh comel je gamba kat atas tu, hehehehe

fathiahRAIHANA berkata...

tersentuh sekejap :')
saya pun penah give up dlu dgn hidup nie,
tp bila sedar rmai lg lg teruk drpd saya, Alhamdulillah, bangun semula. hidup ni bukan utk disia2kn ..

syakey berkata...

hargai kehidupan dengan sentiasa bersyukur pada Allah yang Maha Esa. dgn cara ni, baru lah mendapat kebahagiaan dunia juga akhirat.

salwaismail berkata...

alhamdulillah.
entry Qaseh semuanya bagus2. :)
# pelik pesal orang suka bunuh diri.

Fiqas berkata...

kenapa lah kita ni ssh betul nak hargai apa yang kita ada? kadang kita tak sedar pun yang kita ni dah lebih baik dari org lain...

teha berkata...

betol2.. xbaek bnyk mengelug.. bersyukur dgn ape yg Allah bg :)

Sarah Mohd Saleh berkata...

sungguh bermakna entry ini ;)

JIJI YU berkata...

waktu bahagia itu pasti akan tiba

diana berkata...

terima lah hakikat kehidupan...
buat apa nak menyiksa diri sendiri dengan ilusi2 hidup yang hanya akan membuang masa kita dengan sia2..

H.J berkata...

hargai idup kita sebelom menghargai hidup orang lain..blh ke?hehe

Tanpa Nama berkata...

betul tu..klu dah mati, kehidupan xleh di hargai dah..amalan yg sngt berharga tym tu

James Alexander berkata...

setuju...

Far8 budak baik berkata...

kesahhh dasyat lahh kau berkata
kata...ayat macam budak sastera je.
ke mmg??hahaha
tu ar kn..
kita mesti syukur ape yg ade kn..
tapi kdg2 aku mengeluh..
bab asignment byk sgt..
agagaga

Rtp Farra Arisha berkata...

Bersujud kepada Allah, Bersyukur sepanjang waktu, Setiap nafasmu, seluruh hidupmu, Semoga diberkahi Allah. Bersabar taat pada Allah, Menjaga keikhlasannya, Semoga dirimu, semoga langkahmu, Diiringi oleh rahmatNya, Setiap nafasmu, seluruh hidupmu, Semoga diberkahi Allah..

i just copy paste lyric from alhamdulillah song, by opick. all the compliments form ur writing is noted in the lyrics. tenang saja kan dengar lagu ini :))
selamat beramal sis!

Lea IsNaw! berkata...

selagi masih bernyawa neh
manfaatkan masa dgn sebaiknya
kan =)

Nightroad berkata...

hidup ini umpama menaiki kapal, kdg2x dibadai ombak, hnya nakhoda yg mantap mampu mengharungi badai trsbt..

dan hidup ini cuma sekali, hargainya sbb ia satu hadiah dr Allah.

Bidadari Syurga berkata...

insyallah... menghargai dunia dan akhirat.... adalah perlu. kena seimbangkan dunia dan juga akhirat...

ILA HonEyBuNNy berkata...

betul tu...

nikmatilah kehidupan kita ini yang penuh bermakna...;-)

アヌム ちゃん berkata...

mula2 nmpk cendawan..igtkan nak tunjuk gulai cendawan td..maklumla musim puasa aka makan2 kan..heeee^^

ops selingan je tuhh..btw, setuju dgn qaseh..hargai kehidupan kita..hidup sekali je..buat yg terbaik sementara nyawa masih ada^^

belog|amiyo berkata...

ingat 5 perkara sebelum 5 perkara. hehe

fz berkata...

betul tu,bersyukurlah



salam ramadhan,moga beroleh lebih keberkatan :)

ORLANDO AHMAD berkata...

orang yg tak menghargai kehidupan ni slalunyer jenis yg tak nak mendengar nasihat, try la nasihat sampai kena sawan buih die tetap degil, haisshhh

ghost writer berkata...

mungkin kalau ada yang masih tidak menghargai kehidupan dirinya,mereka terlupa tentang kebahagiaan.atau sengaja melupakannya kerna terlalu ingin membahagiakan orang lain.

tidak kira kecewa atau suka,penghargaan untuk hidup sendiri sebenarnya membuka ruang untuk kebahagiaan.

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine berkata...

setiap orang mengharapkan kehidupan yang terbaik kan.. so, kita kena lah hargai kehidupan kita ni :)

Anyyss Shuhaimi berkata...

bersyukurlah dengan apa yang dianugerahkanNya. :)

si para para berkata...

hidup itu lena..mati itu jaga...
jagalah sementara hidup sebelum lena..

Syazwan Che Deraman berkata...

hargailah kehidupan..

selamat berpuasa orang jerteh :)

hanaahmad berkata...

mengeluh bermakna kita tidak bersyukur. untuk apa saja, bersyukurlah kita masih mampu hirup udara kurniaan Allah ini.

Lun berkata...

ramai bersyukur ketika kehilangan

Awan Biru berkata...

Terkesan dengan hidup Awan.
Terima kasih kerana kongsikan.
Cuba mempelajari bagaimana untuk melupakan masalah dan mencari kedamaian hati di sebalik kedukaan.

Anis izyan Abd Rahman berkata...

berusaha dan berdoalah kita untuk bahagia , kan qaseh ~

selamat berpose qaseh ~

Prince Halilintar berkata...

yup, prince pun bersyukur atas kepanjangan umo yg diberikan beserta nikmat2 dariNya..=)

Afikah Aziz berkata...

nice entry :)

Pyka Rahmat berkata...

alhamdulillah saya masih boleh comment disini.

mas saari berkata...

nikmatilah hidup ini dengan sebaik mungkin... semua yang berlaku dalam kehidupan ada hikmah di sebaliknya!

zEri sAfEerA berkata...

ayt trsusun kemas. cuns

Qaseh dalia adelia berkata...

mr.buny -
tq mr..

Qaseh dalia adelia berkata...

azie -
tq azie , utk diri sendiri jugak

Qaseh dalia adelia berkata...

pn sheila -
yup sis..

Qaseh dalia adelia berkata...

pot pet ila -
jangan lupa hargai kehidupan kita juga

Qaseh dalia adelia berkata...

mya -
sis mya ..kalau kena bayar dah lama kita xde huhu

Qaseh dalia adelia berkata...

rara -
bagus lah macam tu

Qaseh dalia adelia berkata...

sumaiyah -
=)

Qaseh dalia adelia berkata...

fathiah -
tq kerana memahami ..
setiap org pasti rasa apa tu give up ..baguslah dear bangkit kembali .. =)

Qaseh dalia adelia berkata...

syakey -
kena sentiasa bersyukur

Qaseh dalia adelia berkata...

salwaismail -
tq dear ..
org yg bunuh diri terlalu bertindak terburu2..tak sabar menanti pelangi

Qaseh dalia adelia berkata...

fiqas -
betul tu sis .. hurmmm sebab kita rasa kita byk kekurangan kot

Qaseh dalia adelia berkata...

teha -
itu yg sebaiknya

Qaseh dalia adelia berkata...

sarah -
tq dear

Qaseh dalia adelia berkata...

jiji yu -
insyaAllah pasti tiba

Qaseh dalia adelia berkata...

sis diana -
qaseh setuju .. bangun lah

Qaseh dalia adelia berkata...

H.j -
boleh je hehehe..

Qaseh dalia adelia berkata...

sifu im -
thats true ..

Qaseh dalia adelia berkata...

james -
apa yg setuju ..hehe tq

Qaseh dalia adelia berkata...

far8 -
pesal ko suka pggl aku kesaahhh nak kena cepuk !
bukan budak sastera lah .. budak sains hahaks .. assignment byk ko xyah lah buat dr dok mengeluh !

Qaseh dalia adelia berkata...

farra -
tq dear .. yup sgt tenang .. insyaAllah selamat beramal

Qaseh dalia adelia berkata...

lea -
alhamdulillah

Qaseh dalia adelia berkata...

nightroad -
yup .. betul tu .. hadiah yg tak ternilai

Qaseh dalia adelia berkata...

sis bidadari -
insyaAllah sis ..

Qaseh dalia adelia berkata...

ila -
yup hargailah sebaik mungkin

Qaseh dalia adelia berkata...

sis jepun2 -
hehek .. tak reti nak masak cendawan

Qaseh dalia adelia berkata...

amiyo -
hehe baiklah

Qaseh dalia adelia berkata...

fz -
salam ramadhan bro

Qaseh dalia adelia berkata...

orlando -
a.ah betul tuh , nasihat samapi sawan pun tak di layan last2 kita kena sawan hahaks

Qaseh dalia adelia berkata...

taufiq -
bagus lah kalau kita hargai kehidupan kita

Qaseh dalia adelia berkata...

anyys -
bersyukur ... =)

Qaseh dalia adelia berkata...

si para2 -
bila dah lena tiada mampu di buat lagi

Qaseh dalia adelia berkata...

syazwan -
selamat berpuasa ..hehe

Qaseh dalia adelia berkata...

hanaahmad -
yup , betul tu bersyukurlah

Qaseh dalia adelia berkata...

lun -
itu yang merugikan

Qaseh dalia adelia berkata...

awan biru -
cubalah selagi kita masih bernyawa

Qaseh dalia adelia berkata...

anis izyan -
selamat berpuasa dear

Qaseh dalia adelia berkata...

prince -
alhamdulillah ..

Qaseh dalia adelia berkata...

afikah -
tq dear

Qaseh dalia adelia berkata...

pyka -
alhamdulillah dear

Qaseh dalia adelia berkata...

sis mas -
insyaAllah sis ..

Qaseh dalia adelia berkata...

zeri -
tq dear

iPai berkata...

walaupun dunia ilusi kita rasa best, tapi lagi best dunia realiti .. sebabnya ada suka dan duka ..

setiap duka mengingatkan suka kita ..

kalau kita sentiasa berada dalam ilusi, lama2 kita sendiri bosan dgn suka yg kita ada.

cik pulau berkata...

hargai semuanya sebelum ianya masih belum terlambat..^^,

Catatan Popular

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com