Jangan Terburu2 .. Aku Belum Bersedia ~

30 ulasan:
Assalamualaikum ... jangan lupa vote qaseh DISINI
"andainya kita hidup bersama ..hari ini dan selamanya , mengharungi lautan entah berapa luasnya ,sedangkan bekalan masih berkurangan ..mungkin kitakan karam di tengah lautan yang luas ..hanya atas dasar cinta masih belum cukup ..kerna suatu waktu kau pasti akan kecewa ..maaf ku pinta bukan ku menolak lamaranmu tapi belum masanya .. tunggulah sehingga aku bersedia ''

orang tua always said '' tak kenal maka tak cinta '' bolehkah masa yang singkat dapat mengenal seseorang itu ? tidak ~ untuk mengenal diri sendiri pun kadang kala kita tewas .. tewas bersama semangat dan pendirian yang kadang ada kadang hilang .. apatah lagi seseorang yang tiba2 muncul dalam hidup kita .. datang untuk hidup bersama2 .. perbuatan boleh dibuat2 .. kata2 boleh dicipta dengan seribu bahasa ..sekali tersalah  jalan mungkin jalan hidup kita akan berubah .. 

hehe apa tah qaseh merapu2 ni .. sebenarnya nak bagitahu apa2pun yang kita lakukan mesti lah kena bersedia .. yes ! maybe someone said ..'' mulakan suatu kehidupan yang baru ..bersedia atau tak kita kena tempuh ! '' tapi tahukah perbezaan di antara ke dua2 ayat ni 
  • masuk ke dalam sesuatu tempat dengan keadaan yang bersedia ..ada ilmu ..ada idea ..ada agama 
  • masuk ke dalam sesuatu tempat without anything ! 
yang mana satu patut di pilih ? bercakap senang tapi bila berdepan dengan satu2 masalah dah jadi sasau ! why ? nothing in ur mind ! nothing in ur brain ... tiada apa untuk dipersembahkan sebagai kelebihan ..everthing we do ..apa2pun yang kita buat kita kena kawal akal .. kawal emosi dan luahkan dengan perbuatan .. kalau kawal akal tapi tidak mampu mengawal emosi ..bolehkah berlagak tenang bila something happen ? nope ! so u have that mind n you can thin what u want .. n jangan lupa nasib kita tak semua sama ~ ada yang bertuah dan jangan lupa ada jugak yang malang ...... <3


hati berbicara :
untuk hidup bersama kena ada cinta .. tapi cinta sahaja tidak cukup untuk melengkapkan antara satu sama lain ...bila masuk kehidupan baru banyak yang perlu di fikir .. sehari seminggu adalah kemuncak kebahgiaan tapi setahun dua tahun .. onak duri dan badai mula menjenguk .. apa yang boleh menghalang ? persediaan dari segi mental dan emosi ..
''tanpa berfikir seakan2 aku koma..dengan emosi aku seperti orang yg mabuk''
jangan terlalu rakus bila kehausan dan jangan terlalu gelojoh bila kelaparan ..
i need u but not only ur love .. maybe ur 'responsiblity' more important in our life ... 



30 ulasan:

  1. Banyak yang perlu difikirkan, dan banyak ilmu yang perlu dipersiapkan kepada diri sendiri untuk bersedia.

    * Cinta rumah tangga itu selalunya hadir bersama tanggungjawab :)

    BalasPadam
  2. btol tu qaseh

    hehe

    cinta je nak bg makan ank org pe?

    pasir?

    BalasPadam
  3. persiapkan diri kita untuk menempuh masa hadapan dengan ilmu penuh didada... iman kental dihati

    BalasPadam
  4. as salam..
    betul tu qaseh. pabila pada asalnya kita menzahirkan kepada yang 1, tiba2 berubah. kan dah jaid kucau kacir.

    hehe.
    bab2 mancari pasangan ni, kalau saya aa kan, biarlah ia diketepikan dulu. takutm apa yang patut dizahirkan, berubah.

    bukan takut baitulmuslim yang dibina tu musnah. tapi takut redha-Nya atas apa yang kita dah buat, tiada.hm..

    berusaha mendapatkan cinta-Nya dulu ;)
    huu..mencari pasangan hidup bukannya mudah. tapi kalau hujung nyawa pun dah ditentukan tetap keseorangan, tak mengapa.
    yang penting, redha-Nya

    =)

    ni apa benda la saya melalut ni. haha. terikut qaseh melalut =p

    apa2 pun, apa yang qaseh kata ni, ada kaitand engan entrio saya yang kat bawah ni


    menyembah angan-angan dalam ibadah

    BalasPadam
  5. suka ayat tu jugak . ( sibok ) hehe

    BalasPadam
  6. banyak org yg hanyut dalam satu hubungan sebab berasaskan cinta semata..lama2 bila cinta x disemai hari2,menjadi pudar,semua menjadi pahit dan kelat..*uiyo,cheq ke yg taip kumin ni?haha..

    BalasPadam
  7. betul, KAMI bila baca blog kasih ni, sedap je, banyak insaf. tq. :)

    BalasPadam
  8. sebenarnye ramai yang belum bersedia..
    sebab tu la terjadinye penceraian..
    anehnye ada yang setuju hidup bersama bila ada tekanan dari orang lain..
    malu sebab kawan2 dah ada anak 2,3..

    BalasPadam
  9. ye la kan..naseb kite tak same..takdir kite pon tak same..jadi belajar redha dan menerima..

    BalasPadam
  10. menulis kena bersedia. masuk exam kena sedia. masuk kerja kena sedia. aku dah letih dengan tidak sedianya aku dalam sesuatu. cuba berubah menjadi seorang yang lebih bersedia

    BalasPadam
  11. tapi kan Qasehh..skrg ramai yg suke buat kptusan yg terburu2..tnpa pikir pe efeknya..lebih2 lagi hal cintan cintun..tapi xsemua org r...^^,

    BalasPadam
  12. sya dah vote tuk awak..gud luck ya..:)

    BalasPadam
  13. betul yg akak ckp tu..kita kena sedia dalam apa juga keadaan..jgn nnt satu hari mnyesal..bila dah kawen,cinta,kasih sayang perlu tp tggungjwb tu yg pling penting..lagi pulak dah ade anak..macam2 kte kena pikir..

    BalasPadam
  14. sebenarnye kedua2nye pon bergantung ngan situasi...

    kebayakannye, kite kenela sedia tuk mengahadapi sesuatu...

    tapi kdg2, sma ada kite dah sedia atau tak, kite kene hadapi juga...

    BalasPadam
  15. tula kalau tak sedia..

    mcm2 da jd...

    BalasPadam
  16. setuju tuu..kita kena bersedia dimana kita berada..^^

    BalasPadam
  17. entry yang sangat baik peringatannya...

    setiap langkah yang diatur harus ada tumpuan supaya tidak tersilap.setiap persediaan yang dibuat harus ada panduan.

    BalasPadam
  18. mengungkapkan kata cinta begitu muda,sampai budak hingusan tahu apakah yang dinamakan cinta..
    cinta tak boleh dijual beli,ataupun dijaja kemana..
    sekadar cinta semua tahu apakah dia,tapi nak mempertahankan cinta yang tulus lagi agung begitu payah..

    *sedarkah kita?

    BalasPadam
  19. jalan2 n follow sahabat baruu :)

    BalasPadam
  20. biler kiter lebeh bersedia kita kan lebeih rasa berkeyakinan juga dapat melampirkan idea-ide menarik

    BalasPadam
  21. sentiasalah bersedia dari sekarang..pelajari yang mane perlu dulu dan bertanggungjawab atas tindakan yang dibuat..=)

    BalasPadam
  22. tanggungjawab lebih utama....

    BalasPadam
  23. mama setuju sgt2...semua kena lengkap brlah rumhtgga aman bahagia..

    yg paling utama ilmu kena cukup di dada, kedua $$ ke tiga br perasaan...takde ilmu dan $$ pun payah gak.....
    nk hidup mcmana kalo berlandaskan cinta semata2...kalo esok2 tup2 hilang rs cinta tu???

    BalasPadam
  24. hhmmm....zaman skrg mmg tak blh fokus kpd cinta saje....


    tp mina pun tak cukup ilmu jgk...bila dah kawen..barulah mina belajar dari pengalaman sndiri...

    BalasPadam
  25. nafsu + akal = bahagia dan berkat

    nafsu + nafsu = syaitan

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com