Bila Lemah Merasuk Diri,Jiwa,Jasad Dan Perasaan ~

55 ulasan:
Assalamualaikum semua...
ganu hujan ..ada dah kat besut yang kena pindah .. wah terkezut semalaman hujan rumah dan nak banjir tapi tak sedar pulak bila masa hujan ..kdg2 badan letih tido pun tido mati ..hurmm bahaya2 ..kalau lah ada org dtg culik masa waktu tido tak ke naya ...tak sedar hape benda dah ..siap berdengkur lagi ..tentu penculik tu serik siap hantar balik wahaha ! (gurau je jgn culik saya huhu)


putus asa?hilang arah ?rasa macam dunia dah berakhir ?nak mati tp ajal belum sampai ?dah letih berdepan dengan kenyataan hidup yg memeritkan ?benci dunia?benci diri sendiri ?benci segala2nya?!lemah semangat ?dan sebagainya ! sila On TIDAK LEMAH SEMANGAT ke 999 wahaha .. :p jangan mare nnt kene jual der ... hihi pernah tak rasa semua ni ?qaseh angkat tgn tinggi2! yes saye pernah cikgu !...


hurm kdg2 rasa lemah tu tiba2 dtg tanpa diundang ..jemput pun tidak tibe2 dtg mengetuk jasad mamasuki badan merosakkan jiwa... tnpa sedar kaki tidak mmpu melangkah ..tangan tidak mmpu menggapai impian lagi dan mata hanya memandang langit yg kosong ..ooemmmgeee what happen ?dirasuk dgn kuasa lemah sgt2 sakit ... walau senyuman still meniti di bibir tp senyuman itu lgsung tiada smgt ..masalah2 yg dtg kdg2 boleh buatkan kita jatuh tersungkur even kecik sekalipun ujian itu ... ada lagi kah harapan untuk kita terus bgun ?jika hati berbicara "ya" alhamdulillah teruslah melangkah ..tapi jika hati menolak "ya" maka ?tepuk dada tnye iman ... jika iman tu ada maka masih ada waktu untuk terus mlgkah tp jika iman tu sepi tnpa sbrang jawapan ..bermaknakah kehidupan itu setelah tidak mmpu lagi utk mlgkah !


so biarkan lah iman itu terus menyala di dalam hati .. jangan pernah untuk menutup sehingga iman tu berada dlm kegelapan.... tp kdg2 menasihatkan org lain suruh bersabar sgt2 senang tp bila diri sendiri terkena dgn rasukan "lemah" sabar tu tiada erti ..sbb tu hidup kita ni kena slg nasihat menasihati ant satu sm lain ye dak ?sila angguk 2x!! semua ni sebenarnya dah tertulis dalam Al-Quran ~ yang ni qaseh jumpe artikel dlm laman web ... boleh lah sharing kat sini ye...mcm bersesuaian je dgn entry2 di atas ..


KITA SERINGKALI  BERTANYA



  • KENAPA AKU DIUJI ?

ALQURAN menjawab : "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta." 
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3 
  • KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU NAK ?
ALQURAN menjawab :"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." 
- Surah Al-Baqarah ayat 216 

  • KENAPA UJIAN SEBERAT NI ?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." 
- Surah Al-Baqarah ayat 286 

  • KENAPA RASA FRUST?
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman." 
- Surah Al-Imran ayat 139 
  • MACAMANA AKU NAK HADAPINYA
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" 
- Surah Al-Baqarah ayat 45 
  • APA YG AKU DAPAT DR SEMUA NI?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ? 
- Surah At-Taubah ayat 111 
  • KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ?
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." 
- Surah At-Taubah ayat 129 

  • AKU SUDAH TIDAK TAHAN
"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir." 
- Surah Yusuf ayat 87

hati berbicara :

jangan pernah merasa lemah jika akhirnya belum sampai penamat ..setiap orang akan mengalami saat2 di uji ..saat tersungkur !saat getir hidup ... tapi setakat tu kah semangat mu yg ada ?macamana untuk berdepan dengan ujian yg lebih berat lagi jika ujian sekecil kuman menghalang hati untuk terus berbicara?
bangun lah syg .. Allah sentiasa ada di segenap ruang hidup mu ..ingatilah dia bertawakal lah ...Allah sangat rindukan hambaNYA kerana itu Allah memberikan ujian padamu ... rindui lah Dia ..sayangi lah Dia walau berat ujian menimpa ... kerana Dia sgt menyayangi kita :D beznya bila disayangi DIA kan...alhamdulillah :D

55 ulasan:

  1. nice sharing .
    emm ade betolnya tu .

    BalasPadam
  2. mcm kata2 qaseh kat comment box ni..

    Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
    Dia datangkan petir dan kilat..
    kita menangis dan tertanya-tanya,
    kemana hilangnya sinar...
    Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi..

    kan..kan..

    psst..kamu ganu di mana?
    kak pinky di kuala..hihi

    BalasPadam
  3. sbb tuh kite kene terima qada dan qadir kn..
    psstt dalia. cantek la template br nie! amek katne ek? nk juge!

    BalasPadam
  4. huhu..sungguh mendalam bahasa mu..huhu

    BalasPadam
  5. huhu..sungguh mendalam bahasa mu..huhu

    BalasPadam
  6. ujian tu buat kite tabah....thnx coz follow blog sy yg bru setaun jagung tu huhuhu

    BalasPadam
  7. macamner eh nk cakap bgi lemah itu hilang?? kalau kami terasa lemah,kami baca surah yassin. walaupun terasa sebak tapi yassin ingatkan kami dengan mati..ingatkan kami dengan hidup yang belum tentu panjang pendeknya.

    BalasPadam
  8. jangan lemah-lemah. :)

    Perempuan kene tabah! yeay!!! :)

    BalasPadam
  9. AJA AJA cik QASEH DELIA !!! jgn lemah smgt ye sayang...jom mantapkan iman di dada^^

    BalasPadam
  10. Allah hanya akan uji hambanya dengan sesuatu yg mampu ditanggungnya.. Oleh itu, terimalah ia dengan redha..

    Untungnya Air Asia..

    BalasPadam
  11. betul kata awak..saya setuju..

    btw everthing happen for a reason...;p

    BalasPadam
  12. balas kunjungan..=) follow u already qaseh..

    jgn lemah2 semangat yaaa

    BalasPadam
  13. ALQURAN menjawab :"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
    - Surah Al-Baqarah ayat 216

    *erm, kiranya x boleh merungut kalau x dpt sesuatu yg kita nak*

    BalasPadam
  14. semalam kat tganu dgr citew..



















    smue kwsan pntai kena sekat...









    xboleh lalu..









    kat jepun ni pun dh mcm2 hal

    BalasPadam
  15. nak mabik ktne? haaa, pgla ajak kekasih tonton HMM ye, heee. :)

    BalasPadam
  16. qaseh,sori,.cri ur shout box xde,hehe,.jom join http://www.cheqppjoy.com/2011/02/smiley-baggy-giveaway.html

    BalasPadam
  17. terus caicng rasa semangat tuk wat xsgmnt... heee.... satu entry yang best!

    BalasPadam
  18. entry anda memberikan saya semangat ! heyyy thanksss :)

    BalasPadam
  19. boleh x nk ambik entry ni ek??..best la..nk ltak kt blog sy,,nk salu bace..)

    BalasPadam
  20. yuupp.selagi hayat dikandung badan kite msti teruskn kehidupan SEMANGAT3x!!!

    BalasPadam
  21. mnsia sllu bisng bila diuji,time susah baru nak ingat thn,time sng langsung ingat keduniaan smta..ermmm
    skdr pndpt..cool^^

    BalasPadam
  22. ya , kita harus percaya kalau
    ALLAH MENGUJI KITA DENGAN UJIAN YANG KITA MAMPU HADAPI .

    BalasPadam
  23. orang ganu gak?hahaha
    best2..salam perkenalan..
    budu sedap sungguti laa post ni..
    kita kadang2 tak sedar disebalik ujian yang Allah bagi tu, ada hikmahnya..taufiq pun kdg2 camtu ;)

    BalasPadam
  24. kadang2 Allah bagi kita rasa lemah supaya kita lagi dekat dengan DIA...:)

    sayang qaseh~~

    BalasPadam
  25. yup...Qaseh kena kuat! jangan lemah! chaayok!! (:

    BalasPadam
  26. salam

    setiap kesakitan itu akan membangkitkan kekuatan tanpa sedar =)

    BalasPadam
  27. sis pinky -
    hehe yup kat komen box tu ade madah ..hampir terlupa..qaseh kat jerteh r sis jauh gak ngan kole ganu

    BalasPadam
  28. naddia -
    yup terima qada n qadar bukan qadir (typo) hik..tapi tak semua yg menerima dgn hati terbuka

    BalasPadam
  29. budak kampung -
    qaseh pun budak kampung jugak ..blog ade ke umur setaon jagung ..blog qaseh sebulan timun hahaha.. nothing to thank lah !

    BalasPadam
  30. gaung -
    al-quran salah satu cara yg paling kuat untuk bangkitkan kembali semangat yg lemah ... mmg baca alquran dgn sepepnuh hati akan rasa sayu n tak mustahil tbe2 air mate mengalir

    BalasPadam
  31. rj Etika -
    makan kacip fatimah boleh hahaha

    BalasPadam
  32. d-La -
    mane de lemah semangat saje kuatkan semangat org g lemah di luar2 sane hihi .. aja2 ingatkan ape benda lah td !hik2

    BalasPadam
  33. nur farah hani -
    tq dear ..yup ade hikmah di sebalik semuanya

    BalasPadam
  34. kathy -
    yup jangan merungut n jangan mengeluh ! ta baekkk ! rotan kang hihi

    BalasPadam
  35. misz -
    jgn takutkan qaseh huhu ... xmo jadi pape kat sini :(

    BalasPadam
  36. kami -
    ambek dlm mmpi hahaha ...eceh ok nnt ajak pakwe ite eh g tgk merong mahawangsa huh

    BalasPadam
  37. hatyciknurul -
    sini di haramkan shoutbox hik2

    BalasPadam
  38. cacing -
    jgn mulut je semangat tapi tido ..haha g wat esgment cepat2

    BalasPadam
  39. oreeo sun goku naddia -
    amek lah :)

    BalasPadam
  40. specky gurlz -
    yeahhhh ! kite bakoo semangat ! kite bako haha

    BalasPadam
  41. unieMarks -
    yup dear .. Allah maha mengetahui kerana DIA yg mencipta kan kita !

    BalasPadam
  42. taufiq -
    tibe2 budu sedap sengoti wahahaha..yup ganu sejati eceh .. betul tu qaseh pun kdg2 mcm tu jugak

    BalasPadam
  43. fasihah -
    qaseh kuat sokmo hahaha

    BalasPadam
  44. syisyira -
    wslm dear ..:) tanpa kepahitan takkan pernah tahu apa itu kehidupan

    BalasPadam
  45. kak qaseh nak tye. camne kak kaseh wat link macam
    laman muslimah optimis tu?nak buat gak...nak amik gadget jenis ape kak?

    BalasPadam
  46. salam qaseh,minta di share ..

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com