Berubah dan Kenangan Silam

Assalamualaikum ...

manusia mana yang tak perna melakukan kesilapan , manusia mana yang tak pernah terpalit dengan dosa.. jika di hitung adakalanya dalam sehari pasti ada lakukan dosa , dosa kecil mahupun besar dan tak mustahil ada manusia yang pernah hanyut di suatu ketika dulu .. kini sedang menangis meminta taubatNYA , sdg berteleku di atas tikar sejadah mengharap keampunan dari kenangan2 silam yang sering menghantui hidup ... alhamdulillah ...

orang kata orang yang baik sering di uji dengan pelbagai ujian , orang yang ingin berubah ke arah kebaikan bertimpa2 pula ujian dariNYA , Allah nak tengok sekuat mana perubahan yang kamu ingin lakukan , jangan berputus asa , jangan berhenti berharap .... tapi ujian yang paling sakit bila kita benar2 ikhlas ingin berubah ..ada manusia dari kenangan silam still pandang kita jelik , still pandang kita jahat , still pandag kita manusia yag palig jijik ... tanpa sedar dia menumpang hak Allah untuk menghukum manusia ... sedangkan Allah maha pengampun ,Allah mendengar setiap doa2 hamba2Nya .. Allah sukakan doa2 hamba yang ingin kembali padaNya ..sdgkan manusia lebih pantas menghukum !
Saat hati berkata ” INGIN “, namun ALLAH SWT berkata ” TUNGGU “. Saat AIR MATA harus menitis, namun ALLAH SWT berkata ” TERSENYUMLAH “. Saat segalanya terasa ” MEMBOSANKAN “, namun ALLAH SWT berkata ” TERUSLAH MELANGKAH “. kita merancang„, ALLAH SWT juga merancang..tetapi perancangan ALLAH SWT JAUHHHH lebih baik.. :’)  


entahlah aku pun sering terpalit oleh dosa2 .. sering di hambat dosa2 lalu , insyaAllah Allah mendengar setiap rintihan dari hambaNYA , biarlah manusia yang berasa gah ingin menghukum kita ... biarkan mereka ketawa berdekah2 dengan setiap aib yang dia bukakan .. Allah mengira segala2nya .. jgn risau hati2 yang ingin berubah , jangan bersedih hati-hati yang ingin kembali taat .. jangan goyah dengan manusia sebegitu ..kerana kita tak pernah rugi ...


sahabatku .. adakalanya bila terlalu seronok kita sering hanyut , kita pekakkan telinga bila bait2 nasihat di beri ... tapi wahai hati yang lain tolong berhenti melihat keburukan lampau yang dia pernah lakukan , kasihani dia , bantulah dia .. adakala kita tersasar hingga tersungkur .. dia bukan malaikat untuk mnjadi insan yg sgt sempurna ..dia adalah hamba seperti kita ... berhenti lah mengungkit kenangan yang dah lama mati ... sahabat yang baik bukan melemahkan tapi membantu menaikkan semangat ....... =) salam sayang dr qaseh yang penuh khilaf..  



7 Ulasan

TQ FOR COMMENT

  1. Saat hati berkata " INGIN ", namun ALLAH SWT berkata " TUNGGU "...kata2 ni sesuai untuk kite sekarang...sama macam entri terbaru...

    BalasPadam
  2. normal je manusia wat kesilapan.. mane ade manusia perfect kat dunia ni pun kan? yang penting, niat untuk berubah tu kne sentiase ade r.. =)

    BalasPadam
  3. Perubahan itu sesuatu yg baik utk diri kita..kita harus sentiasa tabahkan hati apabila ingin melakukan perubahan dalam hidup ini.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama