Search

Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Tersurat diPandangan Matamu ....

Assalamualaikum bloggers ,

'' kadang2 hidup kita hanya di dalam 3 hari , semalam yang sudah tinggal sejarah , hari ini apa yang sedang kita lakukan , dan hari esok yang belum pasti .. apakah ada hari esok untuk kita tebusi segala sejarah yang telah berlalu pergi ? ''

pandangan mata hanya memaparkan apa yang tersurat tapi tidak pada yang tersirat , terkadang kita menghukum orang dari pandangan mata kasar , tapi kita tidak tahu apa yang ada dalam hati kecilnya , sakit kah dia ? sukakah dia ? tersiksa kah dia ? tidak langsung kita hiraukan , yang paling kita lemparkan tohmahan dan kata cacian .. usah hidup dalam masa silam orang lain kerna kita juga punya masa silam .......

jika seseorang yang hidup dalam dunia kejian , andainya satu hari dia berubah usah lagi mengungkit dunia keji yang telah berlalu pergi .. biar lah dia hidup dalam dunia baru untuk mengejar syurga nan indah .kerana matlamat kita semua sama untuk mengejar syurga nan indah , tapi dapatkah kita kejar jika kita tidak menjaga hati sesama insan .. ! manusia yang yakin itu sanga hebat ! tapi manusia yang yakin dirinya cukup sempurna sebenarnya insan yang paling bodoh ... 

hati berbicara :
u can think what is the best for u , but u a good person when u can think what is the best for other person ~
besi itu kuat tapi api mampu meleburkannya ,
api itu kuat tapi air mampu memadamnya ,
air itu kuat tapi awan mampu menyejatnya ,
awan itu kuat tapi angin mampu menolaknya ,
angin itu kuat tapi bukit mampu menghalangnya ,
manusia itu kuat tapi nafsu mampu menunduknya ,
nafsu itu kuat tapi iman mampu mengalahkannya ......

Comments

Anisa Hang Tuah said…
besi mana pun kita,suatu hari nanti.tetap akan mencair.
Sue Izza said…
suka caption pink kat bawah tu...share bleh....
Diana @ BKKC said…
iamn adalah segalanya........
mas saari said…
kita hidup di muka bumi ni biarlah bersederhana, jangan anggap diri kita ni terlalu sempurna!
yg penting kite usaha buat hari2 yg akan dtg lbh baik dari hari2 sebelumnya dlm semua segala hal yg membawa kebaikan..
dear anies said…
pandangan mata = pandangan zahir shj
Unknown said…
xde siapa insan di dunia ini terlalu bodoh utk pilih jln idup yg derita tetapi mybe krn persekitaran mrk idup dlm kesengsaraan
Suke kata2 indah qasehhhh
Unknown said…
hurmm..yg berlalu biarkan..ambik sebagai pengajaran
Kita hanya insan yang lemah dengan segala dugaan , ada yang nak menangis, nak marah2, nak fitnah2..humm...kadang lemah dengan godaan nafsu juga,,,macam shopping..haha :P
Hana Soffelia said…
Seriously, nice entry.. ^_^
umUMRA said…
nice entri...really agree! :)
abadi romeo said…
ingatkan Qaseh yang duduk kat rel keretapi tu..berdebar rasa..
qwert. said…
org yg terlalu mengejar kesempurnaan sering membodohkan org lain. semua dia la perfect.
Fara E's said…
iman , dats da keywords (:
Solihin Zubir said…
past is the past..
yg dh lepas, biarkan ia berlalu..
MERAH said…
Setiap manusia fitrahnya inginkan kebaikan.Jika seseorang tu dah berubah, teruslah menyokong, tidak mengira apa jua kesalahan yang pernah dilakukannya. Tuhan yang maha besar itu pun maha pengampun, siapalah kita untuk mengeji dan menghukumnya berdasarkan masa lampaunya :)


lama tak jenguk sini tgk2 cik qaseh :D
ya pandangan mata Allah dan manusia sangat berbza.. mungkin baik di mata manusia tapi tidak di mata Allah dan sebaliknya..
syakirahmn said…
jangan nak judgemental sgt......
SYARIFF HAIKAL said…
hai kakak qaseh..hehe..im back..)
leeya said…
hye nice blog^^ follow u
pliz follow me back
http://leeyaohleeya.blogspot.com/
leeya said…
follow u pliz follow me back http://leeyaohleeya.blogspot.com/
ARJUNA.Inc said…
wa...teringat lak cter kasih alia..hehe..sbb nama da sma..kasih..yng pnting hdup ni jgan bersangka buruk..=)..tuhan x suka..bsderhana..itu lbih bek..
Admin said…
cuba untuk hargai 'hari ini' :)