Search

Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Salahkah Bercinta !

Assalamualaikum....

Cinta ? fitrah tabi'e yang Allah kurniakan pd kita , jiwa perlukan cinta , jasad perlukan makanan... tapi cinta kita punya peraturan kerana Allah sayangkan kita tanpa batasan ! punya peraturan .. tapi andainya peraturan itu kita langgar jadilah cinta yang terlarang ..

''seteguk kita minum dari kendi cinta terlarang , racunnya akan meresap membunuh akal , jiwa dan perasaan ~ ''
  • cinta itu di dasarkan kepada Allah 
- bila bercinta kita kena mengharapkan keredhaan dari Allah contohnya :
''kami bercinta kerana Allah tapi perlu iringi dengan niat untuk bernikah ! kalau niat just untuk suka2 ? tangguh ! katakan pada diri ''aku hanya tertarik @ minat''

- andainya orang disana serius dengan kita tapi kita tidak serius ? --> jangan bercinta kerana kasihan , kalau kasihan bermakna kita akan merosakkan diri kita dan juga dia ''kita boleh kasihankan orang yang kita cinta tapi kita tak boleh cinta kerana kasihan ''
  • tiada hukum Allah yang dilanggar ..
-tiada pergaulan bebas , tak berdua-dua an ,tak mendedahkan aurat dan lain2
kadang2 ada beberapa budak menyatakan 
''alaaaaa cinta apa kalau xde dating,perbualan fon,sms,sentuhan,kerlingan dan senyuman ?''
tapi itu hanya lah pandangan kita bukan dari pandangan Allah , kita fikir itu perisa tapi sebenarnya ia perosak... 

tidak ada keindahan jika peraturan ini dilanggar .... huhuhuhu

hati berbicara :
kadang2 aku rasa teruk je , tak layak untuk bercinta ... tapi aku bersyukur dengan kejauhan yang mencampakkan jasad dia dan jasad aku jauh .. sekurang2nya kejauhan tu menghalang pandangan mata ,saling merenung ,bercakap ,ketawa .. hurmmm betullah setiap benda dalam hidup ni punya hikmah .. lindungilah kami =( ..

Comments

atiqsalleh said…
betul tue..

kak sedapya makanan tue... hahaha
Qaseh Dalia said…
atiq -
huh budak ni .. heee
fRaMe+LenSeS said…
setuju ng presiden. ;) selagi dikawal, tak melanggar hukum. mgkn tak salah. tapi cepat2 la kawen. trus jadikan ia halal. ;) terbaekkk. ;)
Unknown said…
tak slh kalau cm tu

cume agak2 la kan

jgn nk lelebih syg org
anismelon said…
anis pon suka cinta yg jauh..sekurang kurang nye..tak banyak sikit terpelihara..:)
James Alexander said…
kawal gelora cinta walau sukar di dalam sesebuah perhubungan...
Unknown said…
Cintai diri sendiri dahulu. Jangan bercinta dgn manusia secara berlebihan kerana belum pasti lagi kita akan bersama selamanya.
mykhalis said…
iutlah,, cabaran yang sangat besar.. smoga dipermudahkan untuk diikat
semutsengal said…
bercinta,


bencinta ok ?
dear anies said…
cinta = anugerah terindah drpd- Nya utk makhluk-Nya..
Cinta itu sebenarnya sebuah amanah yg dipertanggungjawabkn kepada insan2 yg mengenal erti sebuah anugerah cinta itu..menghargainya,menerimanya​,m'balasnya tanpa dipinta..Jika dipinta cinta tu katakanlah ia untuk ALLAH , jika dipinta rindu tu katakanlah ia utk RASULLAH,jika dipinta kasih syg tu katakanlah ia untuk ibu bapamu & jika dipinta keikhlasan tu berilah pada yg tahu mghargainya…
Unknown said…
ko tak pernah dating ke
Alia Rahmat said…
semua mesti ikut hukum Allah kan kak. .
tak salah bercinta asalkan pandai mengawal diri dan tahu kemana hala tuju sesuatu ikatan tersebut...:)
Cik Pulau said…
semoga kita semua sentiasa dilindungi olehNya..^^,
Lea Isnawi said…
serik dh nak bercinta. sob3
ewanthology said…
zaman sekarang ni ramai yang bercinta berlandaskan nafsu.
Liyana Zahim said…
Cnta lama2 buleh basi.. Jadi segerakanlah bkawen krne kawen itu sgt bes! Erkkk..
qwert. said…
cinta sesuatu yg suci.kwal nafsu utk pelihara kesucian itu.
FaKArePa!n said…
cinta anugerah terindah buat kaum adam dan hawa..
qasehraihan said…
yuhuuuuuu!!!!kembarku..
sori dik..akak lama xonline..
malas nk ngadap utk ngarang blog..
ada je masuk baca..
tapi nk buat entry sdri malas..hehe..

ati2 dengan cinta..
bila kena tinggal sakitt..
org yg meningglkn kita epi..har har
zEri sAfEerA said…
betul. xkan ad keindahan jika peraturan Dia kita langgar
aliza said…
wow.. akak terpegun bila baca... pandai main ngan kata2 la akak suka..
Sangat tersentuh :) Cinta tak pernah salah, tapi manusia yang salah memberi erti, dan menzahirkan cinta pada tempat dan cara yang salah.
tomatokering said…
sgt setuju .. bila berjauhan sekurang2 nya ada batas kat situ .. dapat lah kawal nafsu dr buat benda tak elok sentuh2 tu kan ;)
mas saari said…
betul tu...bercintalah kerana Allah! insyallah cinta itu akan kekal abadi..
Diana @ BKKC said…
cinta itu racun dan penawar..jika bercinta kerana dia..maka racun itu terasa manisnya
Khairul Onggon said…
Cinta kejauhan menambahkan rinduuu... Lawa2 le gambo lam blog ni :)
Nightroad said…
Bercinta x salah, tapi cara bercinta tu yg kebanyakkan org salah.
miera said…
ooo, cinta jarak jauh la ni eh.:) nice entry
Qaseh Dalia said…
nadh -
insyaAllah nadh ..
hebat gak nadh bg pandangan hahaks xcaye ase
Qaseh Dalia said…
iffah -
yup berpada2 je
Qaseh Dalia said…
anis melon -
yup , cuma kena tahan lah , n tak syakwasangka sgt
Qaseh Dalia said…
bro james -
insyaAllah bro
Qaseh Dalia said…
awan biru -
kita hanya merancang
Qaseh Dalia said…
bro kahalis -
yup ,sgt besar
Qaseh Dalia said…
hanif -
benci jgn sesekali
Qaseh Dalia said…
khairin -
anugerah terindah ,andai di salah guna boleh bawa padah
Qaseh Dalia said…
prince -
wonderful words , tapi kdg2 susah .. huhu
Qaseh Dalia said…
jiji yu -
sebab pernah lah aku kata aku no teruk huhuhu
Qaseh Dalia said…
alia -
yup dear ..hurmmm
Qaseh Dalia said…
ana ghazali -
yup tapi sebab cinta ni mudah terpesong
Qaseh Dalia said…
cik pulau -
insyaAllah dear
Qaseh Dalia said…
lea -
jangan serik syg ...
Qaseh Dalia said…
delarocha -
betul tu bro
Qaseh Dalia said…
liyana -
ana dah kawen ke hik2 ... best bila bahgia ...
Qaseh Dalia said…
uniemarks -
insyaAllah syg
Qaseh Dalia said…
fakarapain -
indah ....
Qaseh Dalia said…
sis qaseh raihan -
owh igt sis ada masalah hurmm ...
hehe betul tu org yg meninggalkan kita ketawaa hahaha
Qaseh Dalia said…
zeri -
betul , tq dear
Qaseh Dalia said…
cik yatt -
kdg2 bosan kan
Qaseh Dalia said…
aimaniman -
hehe tq sis .. =)
Qaseh Dalia said…
siti nurhayati dollah -
sis .. tq ,
betul tu ,qaseh pun kdg2 salah letakkan cinta adehhh
Qaseh Dalia said…
tomato -
yup , bersyukur ...
Qaseh Dalia said…
sis mas saari -
yup sis, tq sis
Qaseh Dalia said…
diana -
kdg2 nak bercinta keranaNya susah ..sob2x
Qaseh Dalia said…
bro khairul -
rindu yg tak terucap hehe
gambar2 dlm blog ni bukan qaseh yg snap , gambar bro lagi lah lawa2.! jelez...
Qaseh Dalia said…
nightroad -
yes bro .. itulah
Qaseh Dalia said…
bighagenjo -
hehe .. yup ...
tq
Abu Bagi said…
cinta kerana Allah adalah cinta abadi..:)
:: cikNuurul :: said…
smoga Qaseh sntiasa dilimpahi berkat berhubungan dgnNya,..dn akhrnya berkat dan rahmah hngga dpt berhbungan sesama manusia,.amin,.:)
lady-D said…
cinta ni anugerah Allah kan..Walaupun dah lama x bercinta tp xpelah, dla bercinta dgn benda2 lain..hehehe..nak tunggu cinta dr bakal suami nt..sapelah agaknye..