Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Salahkah Bercinta !

Assalamualaikum....

Cinta ? fitrah tabi'e yang Allah kurniakan pd kita , jiwa perlukan cinta , jasad perlukan makanan... tapi cinta kita punya peraturan kerana Allah sayangkan kita tanpa batasan ! punya peraturan .. tapi andainya peraturan itu kita langgar jadilah cinta yang terlarang ..

''seteguk kita minum dari kendi cinta terlarang , racunnya akan meresap membunuh akal , jiwa dan perasaan ~ ''
  • cinta itu di dasarkan kepada Allah 
- bila bercinta kita kena mengharapkan keredhaan dari Allah contohnya :
''kami bercinta kerana Allah tapi perlu iringi dengan niat untuk bernikah ! kalau niat just untuk suka2 ? tangguh ! katakan pada diri ''aku hanya tertarik @ minat''

- andainya orang disana serius dengan kita tapi kita tidak serius ? --> jangan bercinta kerana kasihan , kalau kasihan bermakna kita akan merosakkan diri kita dan juga dia ''kita boleh kasihankan orang yang kita cinta tapi kita tak boleh cinta kerana kasihan ''
  • tiada hukum Allah yang dilanggar ..
-tiada pergaulan bebas , tak berdua-dua an ,tak mendedahkan aurat dan lain2
kadang2 ada beberapa budak menyatakan 
''alaaaaa cinta apa kalau xde dating,perbualan fon,sms,sentuhan,kerlingan dan senyuman ?''
tapi itu hanya lah pandangan kita bukan dari pandangan Allah , kita fikir itu perisa tapi sebenarnya ia perosak... 

tidak ada keindahan jika peraturan ini dilanggar .... huhuhuhu

hati berbicara :
kadang2 aku rasa teruk je , tak layak untuk bercinta ... tapi aku bersyukur dengan kejauhan yang mencampakkan jasad dia dan jasad aku jauh .. sekurang2nya kejauhan tu menghalang pandangan mata ,saling merenung ,bercakap ,ketawa .. hurmmm betullah setiap benda dalam hidup ni punya hikmah .. lindungilah kami =( ..

Ulasan

atiqsalleh berkata…
betul tue..

kak sedapya makanan tue... hahaha
Qaseh Dalia berkata…
atiq -
huh budak ni .. heee
fRaMe+LenSeS berkata…
setuju ng presiden. ;) selagi dikawal, tak melanggar hukum. mgkn tak salah. tapi cepat2 la kawen. trus jadikan ia halal. ;) terbaekkk. ;)
Unknown berkata…
tak slh kalau cm tu

cume agak2 la kan

jgn nk lelebih syg org
anismelon berkata…
anis pon suka cinta yg jauh..sekurang kurang nye..tak banyak sikit terpelihara..:)
James Alexander berkata…
kawal gelora cinta walau sukar di dalam sesebuah perhubungan...
Unknown berkata…
Cintai diri sendiri dahulu. Jangan bercinta dgn manusia secara berlebihan kerana belum pasti lagi kita akan bersama selamanya.
mykhalis berkata…
iutlah,, cabaran yang sangat besar.. smoga dipermudahkan untuk diikat
semutsengal berkata…
bercinta,


bencinta ok ?
dear anies berkata…
cinta = anugerah terindah drpd- Nya utk makhluk-Nya..
Prince Halilintar berkata…
Cinta itu sebenarnya sebuah amanah yg dipertanggungjawabkn kepada insan2 yg mengenal erti sebuah anugerah cinta itu..menghargainya,menerimanya​,m'balasnya tanpa dipinta..Jika dipinta cinta tu katakanlah ia untuk ALLAH , jika dipinta rindu tu katakanlah ia utk RASULLAH,jika dipinta kasih syg tu katakanlah ia untuk ibu bapamu & jika dipinta keikhlasan tu berilah pada yg tahu mghargainya…
Unknown berkata…
ko tak pernah dating ke
Alia Rahmat berkata…
semua mesti ikut hukum Allah kan kak. .
tak salah bercinta asalkan pandai mengawal diri dan tahu kemana hala tuju sesuatu ikatan tersebut...:)
Cik Pulau berkata…
semoga kita semua sentiasa dilindungi olehNya..^^,
Lea Isnawi berkata…
serik dh nak bercinta. sob3
ewanthology berkata…
zaman sekarang ni ramai yang bercinta berlandaskan nafsu.
Liyana Zahim berkata…
Cnta lama2 buleh basi.. Jadi segerakanlah bkawen krne kawen itu sgt bes! Erkkk..
qwert. berkata…
cinta sesuatu yg suci.kwal nafsu utk pelihara kesucian itu.
FaKArePa!n berkata…
cinta anugerah terindah buat kaum adam dan hawa..
qasehraihan berkata…
yuhuuuuuu!!!!kembarku..
sori dik..akak lama xonline..
malas nk ngadap utk ngarang blog..
ada je masuk baca..
tapi nk buat entry sdri malas..hehe..

ati2 dengan cinta..
bila kena tinggal sakitt..
org yg meningglkn kita epi..har har
zEri sAfEerA berkata…
betul. xkan ad keindahan jika peraturan Dia kita langgar
aliza berkata…
wow.. akak terpegun bila baca... pandai main ngan kata2 la akak suka..
Sangat tersentuh :) Cinta tak pernah salah, tapi manusia yang salah memberi erti, dan menzahirkan cinta pada tempat dan cara yang salah.
tomatokering berkata…
sgt setuju .. bila berjauhan sekurang2 nya ada batas kat situ .. dapat lah kawal nafsu dr buat benda tak elok sentuh2 tu kan ;)
mas saari berkata…
betul tu...bercintalah kerana Allah! insyallah cinta itu akan kekal abadi..
Diana @ BKKC berkata…
cinta itu racun dan penawar..jika bercinta kerana dia..maka racun itu terasa manisnya
Khairul Onggon berkata…
Cinta kejauhan menambahkan rinduuu... Lawa2 le gambo lam blog ni :)
Nightroad berkata…
Bercinta x salah, tapi cara bercinta tu yg kebanyakkan org salah.
miera berkata…
ooo, cinta jarak jauh la ni eh.:) nice entry
Qaseh Dalia berkata…
nadh -
insyaAllah nadh ..
hebat gak nadh bg pandangan hahaks xcaye ase
Qaseh Dalia berkata…
iffah -
yup berpada2 je
Qaseh Dalia berkata…
anis melon -
yup , cuma kena tahan lah , n tak syakwasangka sgt
Qaseh Dalia berkata…
bro james -
insyaAllah bro
Qaseh Dalia berkata…
awan biru -
kita hanya merancang
Qaseh Dalia berkata…
bro kahalis -
yup ,sgt besar
Qaseh Dalia berkata…
hanif -
benci jgn sesekali
Qaseh Dalia berkata…
khairin -
anugerah terindah ,andai di salah guna boleh bawa padah
Qaseh Dalia berkata…
prince -
wonderful words , tapi kdg2 susah .. huhu
Qaseh Dalia berkata…
jiji yu -
sebab pernah lah aku kata aku no teruk huhuhu
Qaseh Dalia berkata…
alia -
yup dear ..hurmmm
Qaseh Dalia berkata…
ana ghazali -
yup tapi sebab cinta ni mudah terpesong
Qaseh Dalia berkata…
cik pulau -
insyaAllah dear
Qaseh Dalia berkata…
lea -
jangan serik syg ...
Qaseh Dalia berkata…
delarocha -
betul tu bro
Qaseh Dalia berkata…
liyana -
ana dah kawen ke hik2 ... best bila bahgia ...
Qaseh Dalia berkata…
uniemarks -
insyaAllah syg
Qaseh Dalia berkata…
fakarapain -
indah ....
Qaseh Dalia berkata…
sis qaseh raihan -
owh igt sis ada masalah hurmm ...
hehe betul tu org yg meninggalkan kita ketawaa hahaha
Qaseh Dalia berkata…
zeri -
betul , tq dear
Qaseh Dalia berkata…
cik yatt -
kdg2 bosan kan
Qaseh Dalia berkata…
aimaniman -
hehe tq sis .. =)
Qaseh Dalia berkata…
siti nurhayati dollah -
sis .. tq ,
betul tu ,qaseh pun kdg2 salah letakkan cinta adehhh
Qaseh Dalia berkata…
tomato -
yup , bersyukur ...
Qaseh Dalia berkata…
sis mas saari -
yup sis, tq sis
Qaseh Dalia berkata…
diana -
kdg2 nak bercinta keranaNya susah ..sob2x
Qaseh Dalia berkata…
bro khairul -
rindu yg tak terucap hehe
gambar2 dlm blog ni bukan qaseh yg snap , gambar bro lagi lah lawa2.! jelez...
Qaseh Dalia berkata…
nightroad -
yes bro .. itulah
Qaseh Dalia berkata…
bighagenjo -
hehe .. yup ...
tq
Unknown berkata…
cinta kerana Allah adalah cinta abadi..:)
:: cikNuurul :: berkata…
smoga Qaseh sntiasa dilimpahi berkat berhubungan dgnNya,..dn akhrnya berkat dan rahmah hngga dpt berhbungan sesama manusia,.amin,.:)
lady-D berkata…
cinta ni anugerah Allah kan..Walaupun dah lama x bercinta tp xpelah, dla bercinta dgn benda2 lain..hehehe..nak tunggu cinta dr bakal suami nt..sapelah agaknye..
back to top