3 Aug 2011

Hargailah Kehidupan ..

Assalamualaikum...


orang yang tidak menghargai kehidupan adalah orang yang hidup dalam dunia ilusi , dunia yang dia ciptakan sendiri  kerana dunia itu hanya menyeru kenangan , membuka kenangan silam , mengungkit nostalgia .. putus asa yang menemaninya di situ ! dan dia akan menggari kaki tangannya sendiri agar tidak keluar dari dunia ilusi ciptaannya..

dia fikir dunia itu indah , ramai yang datang menjenguknya sedangkan yang menjenguk itu cuba membawanya ke alam realiti, dan orang itu adlh orang2 yang menyayangimu ! tapi kamu masih berfikir ''orang yang aku sayang telah pergi~'' iya !! dan kamu takkan pernah hargai kehidupan kamu selagi kamu hanyut dalam dunia ilusi sedangkan banyak kapal2 bahagia cuba membawa kamu pergi ...

dan dia berkata , aku dah cuba menaiki kapal bahagia itu tapi kenapa aku masih merasa kosong sedangkan aku mendengar tepukan2 harapan menongkat semangatku kembali , dan ada satu suara yang menyatakan ''kamu bukan kosong , tapi kamu masih menutup pintu hatimu ! bukalah dan dengarlah jiwamu sendiri , pasti ada suara kebahagiaan yang memanggil .. lalu dunia ilusi perlahan2 hilang dari pandangan mata dan kamu berjaya !
 hati berbicara :
hargailah kehidupan selagi masih bernyawa , setiap nafas yang kita hembus adakah syukur di berikan oleh kita ? tidak bukan ? kadang2 mengeluh lebih banyak dari bersyukur ..sedangkan nafas yang diberi percuma .. 

mR.sAm said...

suka baca yang ni...hehhee..

shaFazie said...

suka entry nie..

m'beri peringtn pd dri azie gak...:)

Sheila Adziz said...

btl tu stp y hdp akn kembali jua... sentiasa berdoa utknya k...

::p0t pEt iLa:: said...

we're born to appreciate others ^^

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

betul laa kasih nafas kietr tak berbayar pun kan hidup di dunia secar percume...kalau kena bayar cam ner laaa agaknyer

safurara said...

rara sgt meghargainya.

sumaiyah mokhtar said...

ouhhhh comel je gamba kat atas tu, hehehehe

FR said...

tersentuh sekejap :')
saya pun penah give up dlu dgn hidup nie,
tp bila sedar rmai lg lg teruk drpd saya, Alhamdulillah, bangun semula. hidup ni bukan utk disia2kn ..

syakirahmn said...

hargai kehidupan dengan sentiasa bersyukur pada Allah yang Maha Esa. dgn cara ni, baru lah mendapat kebahagiaan dunia juga akhirat.

Unknown said...

alhamdulillah.
entry Qaseh semuanya bagus2. :)
# pelik pesal orang suka bunuh diri.

fiqas said...

kenapa lah kita ni ssh betul nak hargai apa yang kita ada? kadang kita tak sedar pun yang kita ni dah lebih baik dari org lain...

teha said...

betol2.. xbaek bnyk mengelug.. bersyukur dgn ape yg Allah bg :)

Sarah Mohd Saleh said...

sungguh bermakna entry ini ;)

Unknown said...

waktu bahagia itu pasti akan tiba

Unknown said...

terima lah hakikat kehidupan...
buat apa nak menyiksa diri sendiri dengan ilusi2 hidup yang hanya akan membuang masa kita dengan sia2..

Hafizin Jamil said...

hargai idup kita sebelom menghargai hidup orang lain..blh ke?hehe

Anonymous said...

betul tu..klu dah mati, kehidupan xleh di hargai dah..amalan yg sngt berharga tym tu

James Alexander said...

setuju...

Far8 budak baik said...

kesahhh dasyat lahh kau berkata
kata...ayat macam budak sastera je.
ke mmg??hahaha
tu ar kn..
kita mesti syukur ape yg ade kn..
tapi kdg2 aku mengeluh..
bab asignment byk sgt..
agagaga

Rtp Farra Arisha said...

Bersujud kepada Allah, Bersyukur sepanjang waktu, Setiap nafasmu, seluruh hidupmu, Semoga diberkahi Allah. Bersabar taat pada Allah, Menjaga keikhlasannya, Semoga dirimu, semoga langkahmu, Diiringi oleh rahmatNya, Setiap nafasmu, seluruh hidupmu, Semoga diberkahi Allah..

i just copy paste lyric from alhamdulillah song, by opick. all the compliments form ur writing is noted in the lyrics. tenang saja kan dengar lagu ini :))
selamat beramal sis!

Lea Isnawi said...

selagi masih bernyawa neh
manfaatkan masa dgn sebaiknya
kan =)

Nightroad said...

hidup ini umpama menaiki kapal, kdg2x dibadai ombak, hnya nakhoda yg mantap mampu mengharungi badai trsbt..

dan hidup ini cuma sekali, hargainya sbb ia satu hadiah dr Allah.

Bidadari Syurga said...

insyallah... menghargai dunia dan akhirat.... adalah perlu. kena seimbangkan dunia dan juga akhirat...

ILA HonEyBuNNy said...

betul tu...

nikmatilah kehidupan kita ini yang penuh bermakna...;-)

anumuchan said...

mula2 nmpk cendawan..igtkan nak tunjuk gulai cendawan td..maklumla musim puasa aka makan2 kan..heeee^^

ops selingan je tuhh..btw, setuju dgn qaseh..hargai kehidupan kita..hidup sekali je..buat yg terbaik sementara nyawa masih ada^^

belog|amiyo said...

ingat 5 perkara sebelum 5 perkara. hehe

fz said...

betul tu,bersyukurlah



salam ramadhan,moga beroleh lebih keberkatan :)

ORLANDO AHMAD said...

orang yg tak menghargai kehidupan ni slalunyer jenis yg tak nak mendengar nasihat, try la nasihat sampai kena sawan buih die tetap degil, haisshhh

ghost said...

mungkin kalau ada yang masih tidak menghargai kehidupan dirinya,mereka terlupa tentang kebahagiaan.atau sengaja melupakannya kerna terlalu ingin membahagiakan orang lain.

tidak kira kecewa atau suka,penghargaan untuk hidup sendiri sebenarnya membuka ruang untuk kebahagiaan.

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

setiap orang mengharapkan kehidupan yang terbaik kan.. so, kita kena lah hargai kehidupan kita ni :)

Anyyss Shuhaimi said...

bersyukurlah dengan apa yang dianugerahkanNya. :)

si para para said...

hidup itu lena..mati itu jaga...
jagalah sementara hidup sebelum lena..

Syazwan Che Deraman said...

hargailah kehidupan..

selamat berpuasa orang jerteh :)

hanaahmad said...

mengeluh bermakna kita tidak bersyukur. untuk apa saja, bersyukurlah kita masih mampu hirup udara kurniaan Allah ini.

Unknown said...

ramai bersyukur ketika kehilangan

Unknown said...

Terkesan dengan hidup Awan.
Terima kasih kerana kongsikan.
Cuba mempelajari bagaimana untuk melupakan masalah dan mencari kedamaian hati di sebalik kedukaan.

Anis izyan Abd Rahman said...

berusaha dan berdoalah kita untuk bahagia , kan qaseh ~

selamat berpose qaseh ~

Prince Halilintar said...

yup, prince pun bersyukur atas kepanjangan umo yg diberikan beserta nikmat2 dariNya..=)

Afikah Aziz said...

nice entry :)

Pyka Rahmat said...

alhamdulillah saya masih boleh comment disini.

mas saari said...

nikmatilah hidup ini dengan sebaik mungkin... semua yang berlaku dalam kehidupan ada hikmah di sebaliknya!

zEri sAfEerA said...

ayt trsusun kemas. cuns

Qaseh Dalia said...

mr.buny -
tq mr..

Qaseh Dalia said...

azie -
tq azie , utk diri sendiri jugak

Qaseh Dalia said...

pn sheila -
yup sis..

Qaseh Dalia said...

pot pet ila -
jangan lupa hargai kehidupan kita juga

Qaseh Dalia said...

mya -
sis mya ..kalau kena bayar dah lama kita xde huhu

Qaseh Dalia said...

rara -
bagus lah macam tu

Qaseh Dalia said...

sumaiyah -
=)

Qaseh Dalia said...

fathiah -
tq kerana memahami ..
setiap org pasti rasa apa tu give up ..baguslah dear bangkit kembali .. =)

Qaseh Dalia said...

syakey -
kena sentiasa bersyukur

Qaseh Dalia said...

salwaismail -
tq dear ..
org yg bunuh diri terlalu bertindak terburu2..tak sabar menanti pelangi

Qaseh Dalia said...

fiqas -
betul tu sis .. hurmmm sebab kita rasa kita byk kekurangan kot

Qaseh Dalia said...

teha -
itu yg sebaiknya

Qaseh Dalia said...

sarah -
tq dear

Qaseh Dalia said...

jiji yu -
insyaAllah pasti tiba

Qaseh Dalia said...

sis diana -
qaseh setuju .. bangun lah

Qaseh Dalia said...

H.j -
boleh je hehehe..

Qaseh Dalia said...

sifu im -
thats true ..

Qaseh Dalia said...

james -
apa yg setuju ..hehe tq

Qaseh Dalia said...

far8 -
pesal ko suka pggl aku kesaahhh nak kena cepuk !
bukan budak sastera lah .. budak sains hahaks .. assignment byk ko xyah lah buat dr dok mengeluh !

Qaseh Dalia said...

farra -
tq dear .. yup sgt tenang .. insyaAllah selamat beramal

Qaseh Dalia said...

lea -
alhamdulillah

Qaseh Dalia said...

nightroad -
yup .. betul tu .. hadiah yg tak ternilai

Qaseh Dalia said...

sis bidadari -
insyaAllah sis ..

Qaseh Dalia said...

ila -
yup hargailah sebaik mungkin

Qaseh Dalia said...

sis jepun2 -
hehek .. tak reti nak masak cendawan

Qaseh Dalia said...

amiyo -
hehe baiklah

Qaseh Dalia said...

fz -
salam ramadhan bro

Qaseh Dalia said...

orlando -
a.ah betul tuh , nasihat samapi sawan pun tak di layan last2 kita kena sawan hahaks

Qaseh Dalia said...

taufiq -
bagus lah kalau kita hargai kehidupan kita

Qaseh Dalia said...

anyys -
bersyukur ... =)

Qaseh Dalia said...

si para2 -
bila dah lena tiada mampu di buat lagi

Qaseh Dalia said...

syazwan -
selamat berpuasa ..hehe

Qaseh Dalia said...

hanaahmad -
yup , betul tu bersyukurlah

Qaseh Dalia said...

lun -
itu yang merugikan

Qaseh Dalia said...

awan biru -
cubalah selagi kita masih bernyawa

Qaseh Dalia said...

anis izyan -
selamat berpuasa dear

Qaseh Dalia said...

prince -
alhamdulillah ..

Qaseh Dalia said...

afikah -
tq dear

Qaseh Dalia said...

pyka -
alhamdulillah dear

Qaseh Dalia said...

sis mas -
insyaAllah sis ..

Qaseh Dalia said...

zeri -
tq dear

iPai said...

walaupun dunia ilusi kita rasa best, tapi lagi best dunia realiti .. sebabnya ada suka dan duka ..

setiap duka mengingatkan suka kita ..

kalau kita sentiasa berada dalam ilusi, lama2 kita sendiri bosan dgn suka yg kita ada.

Cik Pulau said...

hargai semuanya sebelum ianya masih belum terlambat..^^,