Search

Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Holla !

Anything can email me at dalia_adelia@yahoo.com
I'm Qaseh Dalia

Jadi Soleh Bukan Cari Solehah ~

Assalamualaikum.. semoga Allah sentiasa merahmati perjalanan hidup kita..amin =)
''bukan mudah mencabut pohon kejahatan jika akarnya sudah mencengkam - imam ghazali''

ramai nya keluhan lelaki2 di luar sana ye ''susahnya mencari perempuan yg solehah'' tapi lupa pulak jadikan diri sebagai lelaki yg soleh ! hanya yang soleh mengenal solehah ~ sebenarnya bukan susah nak cari yg solehah tapi caranya jadikan diri kita dahulu calon suami yg soleh , time free2 duduk sendirian di tepi jendela sambil merenung keindahan alam tanya diri sendiri ~ adakah aku seorg yg soleh ? ataupun dah berusaha kah aku untuk menjadi yg soleh ! jawab dgn jujur jgn tipu diri sendiri ~ susah kan ? tapi susah lagi nak meneropong iman di hati org lain ~ lalalala

kadang2 lucu dengar jawapan2 mat2 rempit , kaki botol ! aku nak cari isteri yg solehah sambil merempit lak tuh ! apa kejadahnya ~ pastu mereka kata wanita yg jahat mana boleh buat isteri ! buat bini bolehlah ~ sedangkan mereka sebenarnya tidak layak buat suami hanya boleh buat laki !hahahaks tapi tu lah fitrah tabi'e manusia kan ~ mesti ada yang akan cakap (alaaa lepas kawen nanti didiklah ) ingat senang ke nak didik kalau dah bertahun hidup dalam kejahatan ? macam ayat imam ghazali kat atas tuh ! so apa lagi jomlah kita baiki diri baru kita cari yg terbaik !

hati berbicara :
untuk lelaki ~ 
jangan pernah mengukur kesolehahan isteri dengan tali yang panjang sedangkan kesolehan diri sendiri dikukur dengan tali yang pendek ~ jika kita menjadi yang soleh , maka yang solehah akan muncul dengan sendirinya ..so hentikanlah penantian solehah itu tapi percepatkan pembinaan soleh pada diri sendiri ~ seperti ungkapan ''jadilah kawan bukan carilah kawan''
''perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik '' (- An-Nur 24 : 26)
jangan terlalu cepat hingga tersadung ~ jangan terlalu perlahan hingga terlambat - rujukan buku tentang cinta 
dan sebaliknya , nak cari soleh kena jadi solehah dulu ..qaseh pun sama gak , masih jauh lagi ~

Comments

SoLy SoLicious said…
InsyAAllah..orang yang baik tuk orang yang baik.
Azie Rashid said…
nak jodoh yang soleh! =D
jodoh pertemuan di tangan tuhan..
yeahhh...besh berisi dan berinformasi
KAMIHIDUP said…
terasa, heee.
Lea Isnawi said…
betul-betul! ukur diri sendiri dulu sebelum mengukur diri org lain..
shaFazie said…
suke entry qaseh yg nie...
apa yg qaseh ktkn itu ade kebenarannye... & kita perlu tnye diri kita dulu kan...:)
mas saari said…
suka sgt entri ni...
lelaki ni mmg camtu, jahat mana pun tetap nak isteri yang baik! tapi diri sendiri tak nak perbaiki!
hai Qaseh!

kalau lelaki menginginkan perempuan yang pandai memasak, saya juga menginginkan lelaki yang pandai dan boleh jadi imam!

(:
admin said…
Sekali tgk post saudari amat menarik..bukan senang ingin mencari solehah tapi bukan senangn ingin mencari soleh, soleh dan solehah terletak di dalam hati kita bukan pada fizikal kita, sebab itu kita melihat ramai manusia tumbang kerana hati, kita kena ingat , mengawal hati lebih penting dari hati mengawal kita, dalam soal jodoh, ALLAH telah menetapkannya cuma kita mencari, bercintalah selepas khawin itu nama nya cinta sbeenar bukan bercinta sekarang, kerana ia adlah nafsu semata-mata (sekadar pandangan dari orang kurang ilmu)
sue perbs.. said…
btul tu.. perempuan yg baik untuk lelaki yg baik..
Nuruashia said…
huhuhu..ye sys..nuru setuju ape yg sys tulis ni..ermmm..terase plak hohoho
LM said…
di situlah silapnya...jika mahukan sesuatu yg terbaik,diri kenalah jd insan yg plg baik!
forever love said…
betul tue kak.. nk dapat yang baik.. kita kene jadi baik dulu.. baru adil
anumuchan said…
nice entri qasehh..sebelum nak cari isteri solehah, patut tgk diri sendiri dlu cmne kan..nak demand tingi2, tapi diri sndiri pun tak kemana..lg pun mmg betul, ssh nak didik org yg dh biasa buat kejahatan, tiba2 je nk berubah jadi baik..tak mustahil tapi kne bersungguh2 la..
WuMing said…
Memang macam tuu... Diri sendiri jahat.. rosakkan anak orang... Diri sendiri pula nak cari yang baik... Jadi perempuan kena hati-hati... Mereka akan lari tinggalkan Perempuan bila mereka dapat apa yang mereka hendak...
zeeLa-AtiE said…
qaseh ni mst suke membaca buku2 cinta kan..
hehe..
btw nice writing sis!!
nabilah_2908 said…
menarik entri ni.. ;)

lumrah manusia..mahu yg sempurna sahaja...tp tak cermin diri sendiri..sempurna kah kita... ;)
Afikah Aziz said…
suke entry ni..utk pmpuan pun jgn ditunggu yg soleh jika dr sndr pun belum tentu solehah hehe..err btl ke ayat ni adehh -__-
Unknown said…
suka yang part utk lelaki tu....

camtu ye.....jgn pandang rendah kepada orang yang rendah dan jgn pandang tinggi pada orang yg tinggi...kerana Allah cuma pandang iman dan takwa
Mama Gee said…
sentiasa perbaiki diri sendiri terlebih dahulu.....sebelum mengharapkan yg terbaik dr org lain...
AsyieqiN Rkey said…
setuju....laki kan pemimpin....pimpin la wanita jadik solehah ye dak?
ct kektus said…
yup~
kena perbaiki diri sendiri dulu. ;)
tapi manusia juga boleh berubah ...dan sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun dan Maha Pengasih..=)
AnakPakZohar said…
hehehe... fitrah manusia macam tu lah kan sis... =)
ghost said…
kalau dua-dua gender saling menyalahi dan memprovoks,wah..siapa yang harus perbetulkannya..

nah,di kalangan manusia,suatu hal perseteruan tidak akan terjadi kalau tidak ada yang memulakan.

dua2 punya kelemahan hakiki.
Unknown said…
huk3..alhamdulillah aku dah mencuba..

p/s
nak tau soleh ke tak..tengok pergaulan kita dan si die sekang ni..ade pegang2 ke tak..ade geli geli ke tak..
MERAH said…
Salam Qaseh :)
Wah betul lah ni nak yang terbaik utk diri kena jadi dri sendiri yg terbaik dlu. Kalau tak, takkan dpt ape yg kita nak tu. Perempuan solehah pun nak lelaki yg soleh jgak. Jadi 2-2 kena perbaiki diri. InsyaAllah <3
WuMing said…
Dah follow sini
semutsengal said…
adeh,


nasiblah aku tak terasa sgt.


AHAHAHAHHAHAAH
zulkoa said…
susahnye nk cari yg sepadan..sy pun x jumpe lg ni!
teyn teyn said…
btol ckp awak ..perempuan baek utk lelaki yang baek .. begitu jgk la sebaliknya ..

:)
Fara E's said…
bto la , fara pun rase jauh lagi nak jadi solehah yg baik T.T
KatekateKite said…
Peringatan terbaik untuk diri sendiri.... terimakasih qaseh ;)
Anonymous said…
Assalamualaikum sis..perkongsian yang bagus..insyaAllah sma2 'mencari' diri dulu sblum mncri org len..^_^ may Allah bless.ameen..
salam
gua doakan awak menjadi wanita solehah
Berusaha memperbaiki diri. Saling berpesan-pesan dan memperingati :) InsyaAllah
Cik Pulau said…
betol...
kadang2 tertanya-tanya..
macam mana lah pasangan kita nanti kalau diri sendiri pun macam ni.. ehhmm...
*thinking*
Hanim Irsyad said…
hunnym pown nak jadi solehah.. insyaAllah.. sama - sama laa kiter berdoa dan berubah.. amin..

http://irsyanim.blogspot.com/2011/07/mari-aku-cerita-tentang-kebenarannya.html
wrizuan.net said…
Yang Maha Esa sudah menciptakan setaip pasangannya dgn sbaik-sebaiknya....tapi kebiasaan manusia tdk akan puas apa yang mereka miliki....


Drama Bersiri Juvana | Episod Akhir Juvana catat 4.2 juta
Fasihah Supian said…
setuju dengan qaseh ^^
Lieyda Sabri said…
bgsnya entry ni.suke :)
ADE LAGI BEBERAPA DATE AND TEMPAT KOSONG UTK RAMADAN PROMO MAKEUP CLASS DI SHAH ALAM!! SESUAI UTK SESIAPA YANG NAK MELARAM TIME RAYA NANTI! BELAJAR TEKNIK2 MAKEUP YANG SIMPLE , TAPI GLAM TIME RAYA NANTI!
HARGA BIASA: RM150-RM200
SKRG HANYA RM95 SHJ!!!
time: 10:30-3:30pm
WEEKDAYS: 2/8, 4/8,9/8,11/8,16/8,18/8,23/8,25​/8
WEEKENDS: 30/7,31/7,13/8,14/8,20/8,21/8
SMS TO 016-2128740
Zuwairi Aiman said…
Salam kunjungan.. blog menarik ;)
Unknown said…
suka baca entri qasih..mendalam maksudnya..jodoh pertemuan di tangan tuhan, tapi lebih elok kalau dapat bimbing orang ke jalan yang benar..

contoh berat :
berkahwin dengan bekas pelacur dan bimbing dia ke jalan yang benar dari terus hanyut dan tersesat..lebih besar ganjaran pahala..

tapi dalam masyarakat susah berlaku..p,
sebab tu dah tertulis kan dik... perempuan baik-baik hanya untuk lelaki baik-baik sahaja...
Kira Sakura said…
betol tue qaseh...

kita nk yang terbaik, kita kene jadi yg terbaik dlu...

kira pown tgh berusaha skang.. kita usaha sama2 jom.. =)
Unknown said…
Terima kasih Sis Qaseh sebab kongsikan bersama. Bestlah baca blog Sis ni. Awan pun selalu juga kata nak cari pasangan yang solehah walhal diri Awan sendiri hidup macam mereka yang tidak beragama.
iPai said…
owh betul laa .. diri sendiri kene berubah, baru yang lain itu akan datang follow .. heheh