Search

Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Jangan Takut Terbang Tinggi ~

Assalamualaikum ... pagi bloggers ~
''berkali aku jatuh ..aku tetap mahu terbang kembali .. walau parah menanti aku tak takut kerna aku tak mahu jadi pengecut ''

seringkali mendengar pepatah .. jangan terbang terlalu tinggi kerna takut jatuh nanti akan parah ataupun mati .. maybe meaning of that words is jangan terlalu mencuba atau letakkan harapan terlalu tinggi kelak nanti tak berjaya pasti akan melukakan hati ataupun tidak mampu untuk bangun lagi .. tapi sampai bila harus takut ~ atau kita seorang yang pengecut ! contoh ~ bila putus cinta kadang2 takut untuk terus mencuba lagi mencari cinta yg baru ,, kerna takut terluka lagi tapi sampai bila ~ sampai bila ! hingga kita keseorangan di hari tua kah ? heh ~ kesian .. 

semua benda dalam dunia ni pasti ada risiko ..jika kita tak mencuba bagaimana nak merasai nikmat berusaha ~ bukankah hidup kita ni ibarat roda .. sekejap kita di atas sekejap kita di bawah ~ dan bukan kah bumi ini bulat .. sentiasa berputar pada paksinya .. mengapa terus dibuai oleh emosi yang sedih mendudu kerna pernah terluka atau pun jatuh .. kalau kita ikhlas memimpin pasti kita sampai ke pulau bhgia .. adakah orang tak pernah mengalami kekcewaan di dunia ini ? tidak ada satu pun .. maybe sedikit atau teruk ! jangan fikir bila kita jatuh kita tak mampu bangun cuma kita yang tak mahu !so terbang lah setinggi mana yang kamu inginkan jangan pernah takut akan jatuh .. kerna itu lumrah .. dan kamu akan tahu betapa pentingnya orang2 sekeliling yg sentiasa menemani disaat kita mula ingin terbang tapi jatuh .. dan kita cuba lagi terbang ~ akhirnya berjaya .. tapi orang tu sentiasa adaa ..wpun kita dah terbang setinggi2nya ... siapakah ? .. setiap kehidupan pasti ada satu cahaya !

hati berbicara :
''aku tetap akan membawa cahaya walaupun kemana aku pergi ..kerna setiap org ada cahaya ..cuma orang yg hidup dalam kegelapan  dia tak pandai menyalakannya ..''
bila saya terduduk saya memerlukan seseorang untuk membantu saya supaya terus berdiri ..jika saya rebah tersungkur kekadang saya memerlukan teman membantu saya bangun .. bila saya jatuh dari terbangan saya .. saya amat memerlukan sayap utk kembali terbang di awangan ~

Comments

bersama kak Es said…
Betul..tak salah terbang tinggi

Shoot for the moon
Even u are miss
u will land among the stars
Anisa Hang Tuah said…
mari terbang dgn tinggi lagi..
Anisa Hang Tuah said…
mari terbang dgn tinggi lagi..
red gitarputeh said…
nice gila quote.! mengancam owh...
red gitarputeh said…
nice gila quote.! mengancam owh...
Unknown said…
BILE DAH JATUH..NAK TERBANG BALIK TU SUSAH HUUUU
Qila Adol said…
jika saya jatuh daripada terbangan saya, saya perlukan sayap untuk kembali beterbangan..tetapi sayap seorang ibu telah diberikan kepada anaknya..so, kekuatan saya ada pada anak saya...

ish..apela yg dok mengarot ni..


lalalala~
Ujang9897 said…
wow...semangat waja...

moral of the story bercinta la byk kali..hee
bantalbucuk said…
betul tu..belum cuba belum tahu..setiap yang berlaku pasti ada yang lebih baik menanti kita..jadi jangan takut untuk mencuba dan terus mencuba.. :)
terima kasih Qaseh.Sangat bermotivasi lepas baca ni :)
alexayussida said…
qaseh ! rinduuuu..lama qaseh hilang..

...dan jangan takut utk jatuh kerna jatuh itu akan menguatkan lagi keazaman dan mengajar erti fitrah kehidupan,kita bukan manusia luarbiasa yang bole dapat semua yang kita nak tapi hanya makhluk Allah yg cuba utk mnjadi luarbiasa dengan kuasa 'supersayya' :)
MyraAyreen ^^ said…
lame tak jenguk cik qaseh kite .

sehat ? hehe
yup..prince akan cube terbang lbh tinggi lepas nie...=)
YattAkasah said…
jum kite terbang..hee
Ilaasuhailaa said…
always dpt entry terbaek drpd Qaseh..mantOp!!
Salam Kenal.
Rasanya bukan takut terbang tinggi tapi takut kalau jatuh dari tempat tinggi kot.
Daddylicious said…
risiko itu amat penting dalam hidup tiada risiko tiada kehidupan...
Unknown said…
as salam..
ya betul.

dimana2 kita berada, masa dan amal itu mengiringi kita, diantaranya, adanya sandaran-Nya keatas sesuatu yang selari dengan perjalanan hidup kita. antara sedar atau tidak..

jangan mudah putus asa. pegang kunci niat, usaha, tawakkal dan rdha baik2. insya'Allah..

=)

lama tunggu update dari qaseh.huhu
trigyy said…
nice Qaseh. jgn cpat mgalah.. hoohoho
yuuupp!..kita kena berani terbang..bila dah tinggi igt balik kita pernah kat bawah..

bila kita igt insyaAllah..kita tak kan jatuh..sebab kita tahu tinggi mana dah kita terbang =)
Fasihah Supian said…
tapi pernah tak dengar org kata, gantunglah cita-citamu setinggi langit biar dia tercapai setinggi awan ke ape ntah..hehehe camne tu qaseh?
cik eira said…
hee terbang la setinggi yang mampu , biar jatuh tapi jgn lupa bangkit kembali . dan ingat setiap kali jatuh ia menguatkan diri kita juga :)
Liyana Zahim said…
Lau camtu nk bcinta ngan 10 org la.. T gadoh ade sparepart, gadoh lg ade sparepart lg.. Dan bgitula smpai abis 10 org tu.. =D
azi nur said…
kadangkala kita jatuh....tapi kejatuhan itulah yang membuat kita bangkit!!
Saiful Bakhtiar said…
Berani tanggung risiko adalah berani untuk gagal.Klau tak cuba sesuatu yg baru tentu kita tak tau kan
Unknown said…
terbang tinggi2..berani cuba..even jatuh n sngat sakit..at least kita bleh snyum lepas tu n brkata yg kita pernah rasai saat terbang tinggi2..hehe :)
Amni said…
yang penting kita mencuba... sekurangnya kalau apa yang kita nak kita tak dapat, kita dah mencuba kan? daripada kita tak mencuba langsung, kita tak tau kita dapat ke tak sebenarnya... =)
forever love said…
akk. atq tak paham.. haha. sebab ngntuk masa baca nie..
zacky786 said…
kata2 semangat yg terbaik.. :) bangkit laa wahai insan.. berusaha lah selagi hayat mu di kandung badan..
Unknown said…
betul tu... tapi kadang2 kita takde keyakinan dan keberanian untuk terbang semula..

mungkin kita terpaksa merangkak semula, berjalan semula sehingga kita rasa kita nak terbang balik..

kita kene 'tengok belakang' semula, kenapa kita terjatuh.. baru la kita boleh terbang semula..
Syimir Izaan said…
eit..hidup nie x mencabar kalau x berani tempoh risiko kan..:)
CikPuanWanda said…
betol tu Qaseh..kdg2 bila kita fikirkan asyik takot je..kita xkn jumpa bahagia sb asyik sibuk pndang ke belakang je
Axie04 said…
saya nak terbang tinggi jugak
Sunah Sakura said…
betul tu dear...tapi terbang sedang2 saje pun okie jugak...hehehe...
KUREKURE COMEL said…
takpe sekali sekala terbang tinggi...agak2 bosan blh terbang rendah pulak...boleh?....


hhmm...tipu lah tu kan...


biarlah terbang tu secara beserdahana.tak tinggi..tak rendah...


alangkah beruntungnya hidup bila ada org yg sudi menjadi tulang belakang tanpa kira waktu....


lebih2 lagi tuhan yg SATU...
salam qaseh...akak suker ayat terakhir...kadang2 baca ntri qaseh buat hati jadik luluh...teruskan menulis...pasti ramai setia menanti...
Qaseh Dalia said…
kak es -
yup kalau berani terbang tinggi why not juz fly ~
Qaseh Dalia said…
anisa -
jom2 hehe
Qaseh Dalia said…
red -
owoh tq red hehe
Qaseh Dalia said…
jiji yu -
kuatkan semangat n yakin boleh .. nak bangun balik mmg susah tapi perlukan masa hehe
Qaseh Dalia said…
mama comel -
hehe anak2 kekuatan seorg ibu :)
Qaseh Dalia said…
ujang -
lari topik :p
Qaseh Dalia said…
bantal bucuk -
yup betul tu
Qaseh Dalia said…
sis norhayati -
tq sis :)
Qaseh Dalia said…
solihin -
biarkan mereka .. kerna mereka tidak mmpu memahami terbang dan terus terbang .. qaseh xkan cuba patahkan sayap solihin
Qaseh Dalia said…
syafiq -
betul sgt tu syafiq hehe
Qaseh Dalia said…
SIS alexa - yup sis bila dah terbang tinggi jangan takut utk jatuh kerna itu risiko ..
Qaseh Dalia said…
myra -
alhamdulillah sihat je myra .. kabel baru ade hihi
Qaseh Dalia said…
prince -
chaiyok2 prince boleh ! hehe
Qaseh Dalia said…
cik yatt -
jom2 kite terbang same2 ehe
Qaseh Dalia said…
ila -
tq dear ... sory lama tak jenguk hihi
Qaseh Dalia said…
sabahan -
takut terbang tinggi kerna takut jatuh :)
Qaseh Dalia said…
daddyzkool -
yup apa pun yg kita buat pasti ada risiko
Qaseh Dalia said…
fadhli -
wslm
tq fadhli qaseh pegang that words..hehe sory lah kabel baru pulih dr kesihatan
Qaseh Dalia said…
triggy -
tq syg
Qaseh Dalia said…
iqbal -
insyaAllah xkan lupa di bawah bila terbang tinggi di atas
Qaseh Dalia said…
fasihah -
betul cita2 mesti gantung tinggi :)
Qaseh Dalia said…
the niktronex -
nice word
Qaseh Dalia said…
cik eira -
jatuh pembangkit semangat ..
Qaseh Dalia said…
liyana -
bagi sis satu haha jangan mainkan perasaan org .. tak baik :) nnt lagi parah luka
Qaseh Dalia said…
azi nur -
yup :)
Qaseh Dalia said…
saifulhamdan -
a.ah sokong saiful
Qaseh Dalia said…
alya -
nice dear .. sekurang2nya kita pernah terbang tinggi
Qaseh Dalia said…
amni -
yep mencuba itu lebih baik dari menanti
Qaseh Dalia said…
ayie abas -
hehe pun boleh :)
Qaseh Dalia said…
atiq -
sape suh bace lepas tido hehe
Qaseh Dalia said…
zacky -
maceh awak
Qaseh Dalia said…
saya yana -
jadikan masa lampau satu pengalaman n satu pengajaran
Qaseh Dalia said…
syimir -
ha'ah betul tu
Qaseh Dalia said…
wanda -
lepasi diri dari masa lalu
Qaseh Dalia said…
axie -
jom terbang
Qaseh Dalia said…
sunah -
hehe ikut kemampuan :) kalau berani lebih tinggi
Qaseh Dalia said…
sis mina -
Allah sentiasa di sisi kita :) believe that
Qaseh Dalia said…
sis mya -
tq sis for support ..insyaAllah selagi ada kudrat qaseh
nazirulhazwan~ said…
sape name awek dalam gambar tu?
syakirahmn said…
mintak pertolongan Allah walaumacam mana skalipn yg d hadapi.

;)