Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Niat Ikhlas Tapi ~

Assalamualaikum ... ~

''niat itu lintasan hati''
mood berblogging makin nipis di balik hati .. but try the bes to write something ... bangun pagi tadi qaseh berniat .. setiap orang pun pasti berniat rite ? niat tu adalah lintasan di hati .. tak kisah lah niat apa2 pun .. apa yang terniat itulah yang terlafaz dan di akui dengan perbuatan ... ~ qaseh yakin semua ada niat tapi kadang niat yang ikhlas tu tunggu masa2 tertentu .. yeahhhh kadang2 qaseh pun ada jugak niat tunggu masa2 tertentu aka special ni .. rasa macam niat tu tercemar lah pulak ... niat tu sangat2 bagus tapi yakinkah masa yang kita tentukan tu sampai ?


tak paham ? ok qaseh bagi contoh lah ....

  • hari ni aku berniat aku takkan tinggal solat lagi tapi bila aku kawen 
  • kalau aku dapat kerja bagus ..kerja kerajaan aku akan jadi orang yang baik2 takmo dah buat benda2 jahat 
  • kalau aku dapat bini baik aku akan ubah cara aku .. 
  • kalau aku dapat moto or kereta aku akan selalu ingat Allah s.w.t
  • nanti aku kaya aku nak sedekah banyak2 ...
so dah faham kan ? kadang2 niat kita sangat bagus tapi yakinkah kita mampu mengecapi hari itu sedangkan kita tak tahu bila kita akan kahwin ~ kita tak tahu bila kita akan dapat kerja bagus2 .. bila kita akan kaya ... ~ dan yakinkah kita ajal itu akan menunggu kita hingga di hari perkahwinan kita ? yakinkah kita ajal itu akan terus menunggu dan menunggu sehingga kita jadi seorang yang sangat2 baik ? yakinkah kita ajal itu akan tetap setia menanti dengan penuh kesabaran melihat perubahan2 kita yang kita dah niatkan itu ..wahai manusia ~ yakinkah kita ~ yakinkah kah kita ! yakinkah  ajal itu ada brek untuk berhenti ... hurmmm 


ataupun ajal tu terus datang tanpa dapat di berhentikan..mana niat2 kita yang sangat suci murni ni ..? hilang melayang entah ke mana.. so dapatkah kita melakukan apa yang kita niat ..sedangkan ajal dah menjemput kita tanpa sempat berbuat apa2... takutnya bila waktu itu kita masih berbuat benda2 jahat .. takutnya bila waktu itu kita menonton video2 lucah .. takut nya kita ! pada waktu itu kita melihat seorang miskin yang perlu kan sedekah tapi kita melalui nya tanpa sedikit pun tanda simpati .. takutnya ya Allah segala2nya adalah dariNYA ... siapakah kita untuk menentuka perjalanan hidup kita mengikut masa yang kita catatkan ... hurmm


bagusnya niat kita tapi kita seringkali lupa ajal itu sentiasa menanti peluang untuk menjemput kita ..samaada sempat atau tidak kita buat apa yg kita niatkan tu ajal tidak akan mengira semuanya ..ia dtg mengambil dan berlalu pergi membawa kita pulang ..pulang dan berdepan YANG MAHA PENCIPTA SEGALA2NYA...dan keadaan apakah diwaktu kita meninggalkan dunia ...? baikkah ! atau sangat2 buruk ~ hai manusia ..kita sering alpa dengan nikmat dunia ..dan selalu lupa akan ajal itu .. kenapa menunggu hari2 tertentu sedangkan hari2 yang ada terbuang dengan kekotoran hati yang makin hitam ~ wallahualam ..



hati berbicara :
orang yang paling rugi ialah orang yang membutakan mata di saat ilmu berada di depan mata..
orang yang paling berlagak adalah dipekakkan telinga bila mana nasihat ingin memasuki ..
orang yang paling teruk adalah orang yang mengunci mulut dari meminta pertolongan untuk membaiki diri sendiri ..
semua nya untuk diri sendiri tapi mengapa seringkali membiarkan diri itu masih terkontang kanting melawan nikmat dunia .. 
so niat itu teruskanlah dengan berniat dengan segala kebaikan dan mulakan semua itu disaat ''lintasan hati itu terjadi ''
''tak usah lagi menunggu sesuatu yang tak pasti kerana ada something yg sedang memerhati untuk membawa kita pulang ...'' 
header baru dari seseorang yang hensem http://alongusop.blogspot.com

Ulasan

Akulah Pak Lan berkata…
Blogwalking...


Kalau saya dapat Lisa Surihani..tobat saya tak cari yg lain dah.. (Niat dlm hati)
Isteri Encek Bard berkata…
ENTRY KEINSAFAN NIE DIK.. TU LAH KEKADANG PENAH GAK TERFIKIR, YANG AMAT PAYAH NAK MELAKSANAKAN NIAT YANG ADA.. HUHUHUHU
aliarosli berkata…
niat dah ok, dapat pahala dah
tapi kalau nak tunggu satu-satu perkara tue, takut tak sempat
kita mana tau bila ajal maut datang
Unknown berkata…
Waaaaa....Qaseh ada header baru la....cantik :D.....
cikgu fiQ berkata…
lawa la header....aish!puji nie...blogwalking here...kalu sudi,follow lah ye?
http://simpleasfiq.blogspot.com/
Misz-ella berkata…
kakchik pulak sokmo berniat. Niat makan, niat naik kenderaan. Hihihi ..

Jgn marah qaseh yg cantek. saje je usik qaseh ni.
forever love berkata…
hehe header tue lawa.. suke!

betulkan niat.. dan cuba kecapi niat kita tue dalam waktu yang terdekat..

kalau rasa tak ikhlas... belajar lah bagai mana nak ikhlas dalam satu perkara...
Unknown berkata…
Awan pun kadang-kadang macam gitu juga. Tak dapat nak elak. Maklumlah, Awan ni cuma manusia hina. Terima kasih sis sebab ingatkan.
Diana Rashid berkata…
kerana itu kita perlu niatkan perkara yang baik2..
dan berniat lah kerana Allah...
ajal kita tak dapat dibaca...
Unknown berkata…
y penting niat

cantek header qaseh

comel2
Prince Halilintar berkata…
semua yg berlaku yg dilakukan oleh manusia itu ada niatnya..namun, niat yg kite buat tu kite kene assess setiap masa..nk buat satu kebaikkan tu krn ape?adakah sbb mmg ikhlas krn Allah? ataupun sebaliknya...
Bila rasa nak berubah ke arah kebaikan, cepat-cepatlah bertindak dan berusaha.


Takut esok dah tak sempat :)
No name berkata…
kita tak tahu apa akan jd masa depan, yang pasti dah lakukan terbaik skang....
KAMIHIDUP berkata…
niat dah bagus, tapi kita jangan niat je, niat terus buat, lagi baguskan, heee. :)
alexayussida berkata…
sbb tu kena betolkan niat setiap saat dan melaksanakannya bukan skadar niat^^
KatekateKite berkata…
macaman pulak kalau kite niat camni....

"kalau dapat tukar kat Muar, kite nak wat kenduri"


eh ehh.... tu macam nazar ek?hehee....
"Cik Belog Kecil" berkata…
dush dush pening dah baca byk2 entry nih..
juling dah..
dear..sy dah tukar nama blog..jgn lupa update dekat bloglist U..:)
Unknown berkata…
banyak pulak kate2 hikmah dari entry ko ni..dasat..bravo2...ape pon memperbaharui niat itu penting..tapi jgn dilambat lambatkan ape yang diniatkan..
Santan Berlada berkata…
kite hnya mampu merancang, tapi tuhan menetukan...

yang pasti, dengan hanye berniat atas kebaekan, kita akan mendapat pahala keatasnye... inyaAllah...^^
Ain Shdn berkata…
ekekeke.. jadi inilah header yg dnaiktaraf oleh along? haha :) template btukar kulit jugak ye.
Invisible Me berkata…
niat yg baik dh dpt pahala.
laksana niat tu dpt double pahala.
kalau bule buat selalu.
tp manusia xsempurna tp tetap kena usaha tuk jd yg baik. :)
Invisible Me berkata…
niat yg baik dh dpt pahala.
laksana niat tu dpt double pahala.
kalau bule buat selalu.
tp manusia xsempurna tp tetap kena usaha tuk jd yg baik. :)
zeeLa-AtiE berkata…
entry qaseh selaloo bagus lah..
qaseh ni asal mane ye??
atiqah~ berkata…
niat itu penting..
hee^^~
kalau tak t`capai..
itu kerna kita manusia biasa..
yg bisa merancang..
Dia lah yg menentukan..hee^^~
Unknown berkata…
nice info..perkara macam ni banyak je berlaku dlm kehidupan seharian kita..niat dah ok tapi banyak je 'tapi' atau 'nanti' dia..thanks
Fasihah Supian berkata…
hurm...betul tu qaseh, kadang2 kita dah berniat nak menjadi yang lebih baik, tapi usaha tak pula ke arah yang itu. Tapi Allah maha pemurah sebab bila kita berniat baik sahaja dah mendapat pahala, apatah lagi kalau melakukannya..kan? apapun, kadang2 niat yang baik seringkali ditangguhkan oleh kerana hal dunia semata-mata..terima kasih atas nasihat bersama :)
aliza zeke berkata…
niat tuu penting..
FreESiA berkata…
niat yang baik diredhai Allah =)
jangan niat x baik udah...huhu
powluck berkata…
dh lama x mnziarah..
GadisNotaPelekat berkata…
terbaek lah..! :)
Amoi berkata…
ai tetap suka menjadi budak budak.

tak moh lah matang matang ni

:)
bila blog bercerita berkata…
acapkali word 'kalau' digunekan lam khidupan shingge mmbuatkan kita seolah2 xbuleyh trime dgn tkdir yg Allah dah tntukan..

Allah xkan mngubah nseb sesuatu kaum mlainkan kaum tersebut brusaha tok mngubah nseb mreke...

mcm 2 jugak dgn dri seseorg...
KUREKURE COMEL berkata…
tak salah nak impikan sesuatu tu...cuma berpada pada lah...


biarlah diiringi dgn niat keranaNYA..
insyaallah...
mommychaa berkata…
Hi saja blogwalking.
Saye follow u! nice belog & very-very much nice entry!
Qila Adol berkata…
orang yang paling teruk adalah orang yang mengunci mulut dari meminta pertolongan untuk membaiki diri sendiri ..


suka sgt ayat ni..
AkuMuzikFilem berkata…
itu niat bersyarat. masih boleh demand dengan tuhan lagi "hanya akan buat jika.....". manusia. but at least something.
syuxer berkata…
kata2 awk betul..ajal memang spot on time memburu kita..kalau mati cara baik,alhamdulillah..kalau mati cara buruk,nauzubillah..niat ni senang nak dilafaz dalam hati tapi buatnya emm susah benor..melainkan memang betul2 dah bertekad nak buatnya..
Oopss..Cikgu Cinta berkata…
http://cikgucinta.blogspot.com/2011/04/penulis-senja-terakhir.html

sebab kak qaseh suka bermadah punjangge zue tag akak heh
lady-D berkata…
nak buat apapun perlukan niat kan, xyah tunggu ms yg sesuai..tah bile kita xtaw kan..

lama rasanya dla x jenguk qaseh,bz sikit lately, time weekend je leh bw laju2..header pun makin cunla..suka2
azila berkata…
salam Qaseh..dulu pon k.zla penah rasa mood ke laut nak berblog ni, tp bila pk2 balik naper nak kuburkan benda yg kt dah ader dan bina sbb blom tentu pasni kt nak bangun dan berdiri balik utk capai apa yg kt ader skang..akan dapat balik kan???

so..keep it up dear:)
Bidadari Syurga berkata…
orang yang paling teruk adalah orang yang mengunci mulut dari meminta pertolongan untuk membaiki diri sendiri ..

*akak suka ayat adik yg nie... bermakna sangat...
Mutiara Bernilai berkata…
angguk kepala lelaju.

betul2..ajal dtg tanpa kita dpt duga..

hu~!
puteri ain berkata…
setuju sgt . ajal tu datang bila2 masa je
Cik Puan Izan❤ berkata…
selalu niat yg terbaik jer..^__^
rj Etika berkata…
yeah..siyes tak pernah terfikir pasal ni. haah la. kita selalu berniat macam tu. nampak sangat kita cuma akan buat sesuatu tu kalau kita dapat ganjaran yg kita nak. err..faham tak. =.="
Unknown berkata…
wa'alaikummussalam..
ingat mengingati

=)
Qaseh Dalia berkata…
OREO HITAM -
KENAPA NAK LISA ?
Qaseh Dalia berkata…
SIS IEB -
HEHE KEINSAFAN SEJENAK .. QASEH PUN SAMA TAPI ALHAMDULILLAH KITA ADA NIAT TU
Qaseh Dalia berkata…
ALIAROSLI -
BERNIAT N BUAT TERUS ..
Qaseh Dalia berkata…
MYMEA -
TQ DEAR

CIKGU FIQ -
TQ
Qaseh Dalia berkata…
KAKCHIK -
HEHE NIAT JUGAK :p
Qaseh Dalia berkata…
ATIQ -
HEHE SELEPAS BERHEMPAS PULAS AKHIRNYA DAPAT JUGAK HEADER WAWAWA..

YUP BETUL SEGERAKAN NIAT YANG ADA SEBELUM IA HILANG
Qaseh Dalia berkata…
AWAN -
SIS PUN SAMA :) UTK DIRI SENDIRI JUGAK HEHE
Qaseh Dalia berkata…
DIANA -
YUP BETUL TU SIS :)
Qaseh Dalia berkata…
MISS RAN -
TQ SIS ..
Qaseh Dalia berkata…
PRINCE -
HOPE IKHLAS KERANA ALLAH
Qaseh Dalia berkata…
SIS NORHAYATI -
BETUL TU SIS KITA TAK DPT MENJANGKA
Qaseh Dalia berkata…
LIZZIE -
BETUL .. KITA BUAT YANG TERBAIK DARI HARI KE HARI :)
Qaseh Dalia berkata…
KAMI -
YUP SEGERAKAN SEBELUM TERLAMBAT
Qaseh Dalia berkata…
SIS ALEXA -
YUP SIS ..
Qaseh Dalia berkata…
KATEKATE KITA -
ITU NAZAR SYG ..DAH BERNAZAR MESTI KENA BUAT .. NIAT ..NAZAR ..AZAM TU SEMUA LAIN
Qaseh Dalia berkata…
CHE AIN -
INSYAALLAH HEHE INGATKAN
Qaseh Dalia berkata…
JIJI YU -
TERLINTAS DI HATI TERUS TERTAIP HEHE ..
Qaseh Dalia berkata…
SYAM -
MEMANG KITA MERANCANG KALAU BENDA YANG BAIK INSYAALAH
Qaseh Dalia berkata…
CIK BULAT -
ARGHH NGUMPAT
Qaseh Dalia berkata…
CIK FYZA -
MMG MANUSIA TAK SEMPURNA TAPI AKHLAK BOLEH BENTUK .. SLOW2
Qaseh Dalia berkata…
ATIE -
QASEH ASAL TEGANU HEHE
Qaseh Dalia berkata…
NUR ATIQAH -
XPE KITA ADA KEBAIKAN DLM DIRI
Qaseh Dalia berkata…
GIVEASH -
YUP DAH MACAM 'ALASAN'
Qaseh Dalia berkata…
FASIHAH -
YUP QASEH PUN KDG2 MACAM TU HARI NI BERNIAT SUNGGUH2 TAPI USAHA TAK PULAK NAIK2 .. TU LAH TERLALU LEMAH DLM BISIKAN SYAITAN
Qaseh Dalia berkata…
NORALIZA -
:)
Qaseh Dalia berkata…
FREESIA -
SEBOLEHNYA BERNIAT BENDA2 BAIK LAH
Qaseh Dalia berkata…
POWLUCK -
TIDAK MEMAKSA :D
Qaseh Dalia berkata…
KYOE -
APA YG TERBAEK ?
Qaseh Dalia berkata…
AMOI -
SUATU HATI KEMATANGAN TU PERLU DALAM DIRI
Qaseh Dalia berkata…
BILA BLOG BERCERITA
ITU LAH ALASAN
Qaseh Dalia berkata…
SIS MINA -
:)
Qaseh Dalia berkata…
NATASYA -
TQ DEAR
Qaseh Dalia berkata…
MAMACOMEL -
TQ MAMA
Qaseh Dalia berkata…
AKU MUZIK FILEM -
YESSS .. AT LEAST ADA NIAT YG BAIK ..
Qaseh Dalia berkata…
SYUXER -
BETUL .. SEBAB SYAITAN SENTIASA MENGHASUT KITA
Qaseh Dalia berkata…
D_LA -
YUP TQ D_LA BUSY2 PUN SANGGUP JENGUK .. QASEH PUN DAH LAMA TAK JENGUK KDG2 TAK SEMPAT NAK JENGUK SUME HUHU
Qaseh Dalia berkata…
SIS AZILA -
YE SIS .. KITA DAH SAMPAI KE TAHAP NI TAKKAN NAK BIARKAN IA TERKUBUR .. YEAHHH SEMANGAT BALIK !
Qaseh Dalia berkata…
SIS BIDADARI -
TQ SIS SYG MUAH3X..HEHE
Qaseh Dalia berkata…
SIS MTIARA :)
HANYA IA KAN DI DALAM HATI
Qaseh Dalia berkata…
PUTERI AIN -
ESOK LUSA ALLAH JE TAHU
Qaseh Dalia berkata…
CIK IZAN -
ALHAMDULILLAH
Qaseh Dalia berkata…
RJ ETIKA -
FAHAM :) HEHEHE
forever love berkata…
HAHAHA. TUE LA PASAL... TERMASUK IDEA ATQ TUE.. HAHA

BETUL.. LAGI2 NIAT YG BAIK.. AKK BLE NK DIRI KAN MESJED NIE??
Qaseh Dalia berkata…
ATIQ -
KENA CARI KONTRAKTOR DULU LAH IGT SENANG NAK BINA MASJID DUIT PUN XDE HAHAHA
forever love berkata…
CONTRACTOR DAH ADA.. DUIT JE TAK CUKUP. HIHI
back to top