Benci Dia !

Assalamualaikum ....

''kenapa aku benci kau haaa ?''

pernah aku rasa, pernah kamu rasa bila mana hati mu sakit hati , bila hati kamu sangat membenci seseorang , dengan sebab mahupun tanpa sebab .. pernah aku rasa aku benci seseorang dengan dua situasi .. pertama kerana dia yang membuat aku benci dia , kedua tanpa sebab alasan munasabah aku benci dia , aku benci dia melintas di hadapan aku ..aku benci lihat muka dia..kesian , tanpa alasan kau di benci mungkin juga tanpa sedar dia juga membenci aku tanpa alasan ...

hati tidak dapat meneka kenapa tiba-tiba kebencian hadir ! sangat2 benci hinggakan aku lari di satu sudut berfikir kenapa benci dia , kenapa seseorang yang aku tidak pernah kenal , seseorang yang tak pernah aku sapa .. benci hadir ,sayang menjauh .. mungkin caranya , mungkin senyumannya ..mungkin kelakuannya .. tapi setiap apa yang dia lakukan pasti mengundang kebencian ..yaAllah tanpa sedar syaitan sedang peralatkan hati .. mencucuk2 jarum hingga benci itu bertukar jadi makian .. 

busuknya hati , gelapnya hati bila ia betul2 berlaku .. andainya dalam hati kamu terselit kebencian tanpa sedar tanpa alasan .. ia mungkin mainan perasaan .. jangan biar ia hidup , jangan biar ia berkembang kelak hati kamu yang rosak .. beristighfar itu lebih baik , berzikir lah agar ia hilang .... =) dan jika benci itu hadir kerna seseorang memaksa kamu untuk membenci .. jangan ...~ jangan pernah biar ia tertanam dalam hati ,lontarkan jauh-jauh .. ingat berjuta kebaikan di antara satu keburukan... maybe benci tanpa alasan itu sebenarnya akan cambahkan satu perasaan lain .. sayang mungkin ?

hati berbicara :
sekiranya kamu tidak sukakan seseorang , kamu jangan mudah membenci dia , walaupun teruk kelakuannya , walaupun teruk rupanya ..walaupun cara dia menjelikkan.. kamu perlu mengenalinya dengan lebih baik .. mana tahu di sebalik semua ada hikmah .. perancangan Allah dalam benci pun boleh jadi sayang , dalam menyampah pun boleh bertukar rasa cinta ..siapa tahu kan ? hikhikhik so hati-hati bila membenci takut pula jadi perasaan lain .. dan tak mustahil suatu hari nanti orang yang kamu benci tanpa alasan itulah jadi imam kamu , jadi ibu kepada anak2 kamu .... peeeweettt =) 
kadang-kadang dalam lurus bendul ada kebaikan dia .. dia akan melihat sesuatu perkara dengan penuh hikmah .. tapi jgn terlalu lurus takut di pijak2 pulak !




8 comments

  1. saya benci dye . tapi dia tak mungkin akan jadi ayah kepada bakal anak2 saya sebab dia seorang perempuan . yang saya tahu , saya tak mungkin akan memaafkan dia lepas semua yang berlaku . saya benci dia . ya , benci dia .

    ReplyDelete
  2. emm sabar lah syg , maybe masa akan menentukan n then someday kamu akan benar2 maafkan dia .. mampu maafkan dia .. qaseh berdoa agar benci tu hilang ... =) selama mana pun org buat jahat dengan kita pasti Allah balas ...

    ReplyDelete
  3. i hate u...huhu

    kadang bila dh benci tu mmg sakit hati...susah nak maafkan ...

    ReplyDelete
  4. dear...kamu buat kite menangis..... :'(

    kite selalu ada rasa macam ni, dan kite selalu tertanya2 kenapa kite benci sangat ngan ntah sape2 tanpa sebab...selalu juga pujuk hati dan muhasabah...selalu juga kata pada hati, ntah sape2 tu nanti kalo kite jaga hubungan baik dengan dia, kite mungkin bole bawak dia ke jalan yang sepatutnye...

    sedihnya bila ade rasa camni... :(

    ReplyDelete
  5. dulu sya juga begitu..membenci sampai benci tu makan diri saya sendiri

    ReplyDelete
  6. salam ukhwah perkenalan :)
    nasihat yg baik..
    bencilah seseorang itu seadanya mgkin pd msa akn dtg kte amt memerlukan bantuannya dan sukalah seseorang itu berpda2 jgn smpai kamu xnmpak kburukan yg dia lakukan trhdp kamu..
    hehe..:P

    ReplyDelete

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..