Sibuk Merancang ! tapi ~

60 ulasan:
Assalamualaikum olz ~ esok qaseh cuti ....


sibuk merancang tapi ?mesti korang sambung Allah yg menentukan kan ?yup betul tapi qaseh bukan nak fokuskan apa yg dirancang tu dari kita n apa yang di tentukan oleh Dia .. tapi qaseh nak cerita tentang perancangan ..setiap orang pasti meracang kan ?tipu r kalau tak merancang pape lainlah kalau budak kecik yang masih tidak tahu arah tuju hidup lagi ... kita dah beso2 ni patutnya dah merancang lah kan ~ apa yg kita rancang ?
  • rancang nak kawen ..nak buat tema itu ..tema ini ,kaler pink merah hitam putih taek cicak ..serba kaler ada ..dah ada dah dalam kepala otak ni ..dah jadi warna warni dah pulak 
  • rancang nak beli kereta ...oo esok aku nak beli kereta ferrari ! lawaaa babe sekali melintas depan awek2 ramai yg pengsan tergoda sebab aku xpndai nak kawal sebenarnya ..takut langgar diorang2 sume 
  • rancang nak g honeymoon..oo nanti aku nak g paris ..padahal belum kawen lagi pun dah fikir honeymoon..luas betul perancangan
  • rancang nak anak laki ..anak perempuan .. tahun 2020 nak kawen hari ni rancang nak anak laki ke perempuan .. 
  • esok pulak rancang nak pergi picnik bawak kuage makan2 angin ..
  • dan banyak lagi lah perancangan dalam kepala ni kalau boleh bawak keluar dari otak tu dah bertimbun dah perancangan ~
tapi kita sering lupa ..kita sentiasa merancang hal2 di dunia ..tapi kita tidak merancang untuk akhirat ..perancangan dunia yang banyak hingga separuh dr otak kita .. tapi perancangan untuk hari akhirat seciput je ?takpun kosong ! kita lupa ~ kita terbuai dengan nikmat dunia ~ asyik dengan aura dunia hingga terlupa akhirat semakin mendatang ~ sebab tu lah kdg2 manusia ni frust bila apa yg di rancang untuk dunia tidak menjadi .. tapi seringkali alpa perancangan untuk hari akhirat Allah lebih senang memakbulkan .. tapi tak merancang jugak ..yelah kan 

"aku duk di dunia so aku rancang untuk dunia je lah ''

so bila esok ko dah mati macamana nak rancang untuk akhirat ?dah tercungap2 nyawa dah sampai di halkum ..bila ?bila bila ! bila ?bila larut malam tarakucah2 ke ?haishhyy ~rancang lah biar seimbang ~ 
  • hari ni cukup tak solat aku nak bawa ke akhirat 
  • hari ni aku berpakaian ok tak .. nant di akhirat kelak aku takut kalau api neraka yg balut tubuh aku 
  • hari ni aku rancang nak kumpul duit nak buat umrah ..nak g mekah
  • hari ni aku bersedeakah tak ..aku nak amalan aku tolong aku nanti
  • hari ni aku ada buat pahala or tak ..atau dosa aku banyak tak dari kelmarin 
  • hari ni aku nak ajak kuarge aku dengar ceramah2 ugama.. dpt lah ilmu2 ..aku pun boleh smpaikan untuk org lain sekali ..
  • dan banyak lagi ...



hati berbicara :
qaseh buat entry ni untuk qaseh jugak ...
qaseh pun sama terlalu fikirkan dunia sedangkan perancangan akhirat tak sepenuhnya ...
hurmmm dunia penuh nikmat .. azab tidak sama dengan azab akhirat ..
akhirat ada neraka ada syurganya .. tentu lah nak memilih syurga dan layakkah kita untuk mendudukinya ?sedangkan kita sibuk merancang hal2 dunia ..
cemburukah kita kelak ?ada ruang kah untuk kita cemburu ?bila azab sentiasa bersama kita ..melihat mereka2 yg beriman ibarat satu keluarga yg penuh kbhgiaan di syurgawi sdgkan kita yg selalu lalai bersama syaitan di dalam kepanasan api neraka ! 
''duhai tuhan aku tak layak ke syurga mu dan tak pula aku sanggup ke nerakamu ''

60 ulasan:

  1. salam sis..

    hu..mnangis 15saat..

    thanx dear..

    kne rujuk2 semula wishlist ni..

    BalasPadam
  2. ha! btol tuh!!!sokong 120%!!!

    BalasPadam
  3. tq ustazah qaseh sbb ingtkan. :)

    BalasPadam
  4. salam

    so kita kena jadi perancang yang bijak...

    BalasPadam
  5. adik qaseh ku..im back..mau terjah kamu..aih rindu ngan ayat2 qaseh..budak kicik tp tulisan sgt matang.. ;)

    moga2 tahun ni..tahun utk kite mengubah ke arah kebaikan skit demi skit..

    yg pasti..kawin jgn lupa jemput!!!
    ahahaha boleh x paksaan ;p

    BalasPadam
  6. itulah maknanya kita ni gagal untuk merancang sebenarnya... huhuhu... Sama2 kita merancang untuk hari akhirat kita kelak yer,... tq

    BalasPadam
  7. thnx kak mantap kn entry atq.. haha

    betul.. asyik nk rancang dunia je. akhirat taknak. tapi yg bab mekah tue.. insyaAllah masa terdekat nie

    BalasPadam
  8. tu la bila dunia akhirat xbalance...benda2 tu semua bkn boleh bw mati kan... ♫♫♪♫hanya amalan yang di bawa♫♫♪♪♫

    BalasPadam
  9. erm..

    betul gak tu..

    tapi segala perancangan tu niat mesti kerana ALLAH..=)

    BalasPadam
  10. qaseh..kenapa qaseh pandai buat entri jiwang2..jeles rrrrrr...bertuah kyle ..mesti hari2 romantik je..haha

    BalasPadam
  11. suke entry ni qaseh.. menyedarkan kita supaya tak ingat dunia je.. good2 . keep it up :)

    BalasPadam
  12. ishk, betul tu.. sibuk buat perancangan dunia semata-mata..kof3x

    BalasPadam
  13. meh2, sy sudah tag awk untuk contest kami fotogenik b4 1 mei....

    BalasPadam
  14. Life is about planning..
    we are fail if not planning, but we might be success if the planning become reality.


    Jom join bloglist from japan nihs..
    Eila taq qaseh ;)

    BalasPadam
  15. tak salah merancang untuk dunia, tetapi lebihkan akhirat, supaya tidaklah seperti emas dan kerikil ditimbang bersama

    BalasPadam
  16. yup..stuju dgn kamu,kite slalu merancang utk dunia,kadang2 terlupa ade yg lebih penting dari itu =)

    BalasPadam
  17. merancang suatu amalan yang bagus..gagal merancang,merancang utk gagal..good luck...

    dijemput join
    Small Give Away|RMxx dari Eyriqazz.Com

    BalasPadam
  18. uhu tulah perancangan akhirat pon kne ade jgk uhu

    BalasPadam
  19. kita hanya mampu merancang yg terbaik..bila dah usaha tak termampu nak capai target.tu pasti ada hikmahnya kan Qaseh...moga kita jd hamba allah yg beriman

    BalasPadam
  20. baca komen sunah kt entri ni..hee

    http://azfar9897.blogspot.com/2011/04/kalau-aku-ujang9897-ini-dia-tasha.html

    BalasPadam
  21. ada berapa golongan yang memberatkan pada urusan dunia hanya untuk mengingati akhirat...

    ada berapa golongan yang menumpukan urusan akhirat hanya untuk kepentingan dunia..

    dalam perjalanan meraih kenikmatan dunia maka paling utama tidak dilupakan kenikmatan hari akhirat.

    BalasPadam
  22. selalunya ape yang kita idam tu takkan dapat,tapi kena la ade usaha..supaya buat benda tuh..

    BalasPadam
  23. reply kat sini: anti betul Qaseh dengan si ujang tu ek...hehehe....

    maaf sebab baru follow. tapi sebelum ni I biasa je datg sini kan??? kalau qaseh ingat la....klu tak ingat tak per... sebab tak sedar yang I belum follow u. jgn marah yer....

    BalasPadam
  24. Nelly suka merancang .hahaha

    BalasPadam
  25. ingat mengingati sesama insan....
    hu..hu...insaf la ngan entry ni...thanks qaseh....

    BalasPadam
  26. betul la dalia...ari2 dok rancang nk dslr n ipad..rancang nk tambah amalan takde pon..mujur tak lupe langsung!

    BalasPadam
  27. like dis entry n also picture last neh. comel

    BalasPadam
  28. like dis entry n also picture last neh. comel

    BalasPadam
  29. yup yup,, asyik pikir nak jdik ape,, nk sambong belaja ktne.. pikir nk study dunie,, akhirat ?? tak berapa plak en,, hurmm

    BalasPadam
  30. dalam apa juga pun, perancangan penting..tapi perancangan untuk menambah amal tu yg penting...

    BalasPadam
  31. u're right dear..kadang2 kita lupa akan perancangan hidup kita pada masa akan dtg..btw nice entry :)

    BalasPadam
  32. tq...mmg betul....kita rasa kat dunia ni begitu indah...tp kita lupa syurga lagi seindah indah tempat hakiki....

    BalasPadam
  33. Entry menunggu isyak yang sangat best. :)

    *berapa ye umur qaseh? yaya curious. sangat matured penulisan kat sini :)

    BalasPadam
  34. terima kasih..
    peringatan utk TK jg..

    BalasPadam
  35. entry yg jelas dan terang... semoga dpt buat kita terfikir kat mana kita sebenarnya... tapi akak pun byk yg keciciran,... dari sekecil2 perkara hingga sebesar2 perkara... akak kena mula dari mula... semoga akak kuat nak schedulekan diri akak balik

    BalasPadam
  36. cintakan dunia adalah satu penyakit iaitu wahan..smoga kita trhindar dr pnyakit ini =)

    latest entry : Mengemis Kasih~

    BalasPadam
  37. boleh tak alief panggil akak qaseh ustazah???huhuhu..kak,,alief merancang untuk dapat isteri yang comel2..:P

    BalasPadam
  38. wah cik tom suka n3 ni..pandai qaseh bicara..buat cik tom terkedu..mendtgkn keinsafan..thanks...

    lama xjenguk qaseh..makin cun blog ;)

    BalasPadam
  39. Keseimbangan dalam perancangan untuk dunia dan akhirat itu penting.

    Beramal seperti kamu akan mati esoknya, bekerja seperti kamu akan hidup seribu tahun lagi.

    BalasPadam
  40. x sabar nak kawen ea qaseh..hehe

    BalasPadam
  41. so touching entry qaseh..
    secara tak langsung memberi peringatan kepada diri saye sendiri..

    meh ke rumah,
    ~kerana dia model~
    keep in touch ye...:) ♥♥♥

    BalasPadam
  42. hey . . suka warna biru tak?

    BalasPadam
  43. sedang cuba utk mencari keseimbangan antara dua dunia....

    BalasPadam
  44. salam,
    dtg jenguk dari group 8..
    tq 4 the info, trus rasa nk folow (id :sari)
    daa..

    BalasPadam
  45. as salam..
    pengisian jiwa yang mentap!
    ;)

    manusia akhir zaman:
    lupa dalam ingat,
    berani dalam diam,
    suka dalam khianat..

    pengaruh dunia dalam hati.
    bersama-sama la kita menjaga hati kita sebaiknya. moga nafsu tidak mengemudi amal kita ;)

    BalasPadam
  46. qaseh..mari kite beringat sesama kitee..dunia dan akhirat kena seimbang..jgn ada yang lebih dan yg kurang..kan?

    cute entry..hehe

    BalasPadam
  47. kita merancang..Allah jua merancang dan semestinya perancangan Allah itulah yg terbaik :)

    sis,mana header pwincess itu?hehhe..sorry ney lama tak mai..alexa baru habes exam..ngee:)

    BalasPadam
  48. apa apa al pun tak kiralah duniawi atau akhirawi,yang penting kita ingt pd-NYA.

    BalasPadam
  49. hai kaseh.. wahh..
    terkedu cik pulau baca ni.. teraso mace banyok lagi benda tok lengkap dale hidup neh..*erkk.. kecek klate plop doh..*

    cik pulau tag qaseh ni..hehe.

    http://islandgurlz88.blogspot.com/2011/04/contest-show-me-whos-your-bff.html

    larikkkk.. berenang laju2 balik ke pulau..

    BalasPadam
  50. bila nak kawen ?


    bila nak kawen ?



    bila nak kawen ?


    nanti nak kawen, jemput aii taww




    nak makan free.

    kehkeh

    BalasPadam
  51. nice entry...touched...;))))

    BalasPadam
  52. bagus entri ni.. betul gak r kan.. asyik rancang hal2 dunia je.. nak beli umah, nak beli caldina.. tak pernah pun terpikir sangat pasal hal2 bukan dunia tu.. thanx ingatkan =)

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com