Emosi Perempuan , Muhasabah Diri

Assalamualaikum

Ya habibi ya Muhammad

Pinjam semangat dari ibunda[klik] , akhirnya dapat jua update blog ,  dua tiga hari ni emosi seakan menjengah menguji sabar . Perempuan dan emosi tak dapat di pisahkan , kalau ia seakan meletup jangan kacau bagi ia lagi meledak .. biarkan tenang dan beransur pulih 

Dua benda aku belajar dari emosi , satu syaitan akan menghasut kita dari segenap cabang , dia bisikkan ! kau hamburkan segala apa yang kau rasa ! kau maki hamun segenap arah yang ada , kau lepaskan segala-galanya kerana semua tu benar padahal semua tu hanya tindakan bodoh yang buat syaitan bersorak riang hurey2 ~ satu benda lagi yang aku belajar MUHASABAH diri sendiri , bila hati aku tak tenang , aku mula terfikir ada benda yang tak kena dengan segala amalan aku , Allah bagi alarm , Allah jentikkan hati betapa selama ni kau buat sesuatu yang salah .. 

kalau kita rasa penat lelah atas dunia , itu dusta semata , kita mengharap rehat di syurga tapi ada satu saat niat kita beralih arah , buat hanya sekadar melaksanakan tanggungjawab atu pandangan manusia ..selalu tanya diri sendiri , kerana apa kita buat sesuatu , kalau niat kita tak betul ia nya hanya sia -sia ibarat debu yang berterbangan tiada hala tuju lantas lenyap mengotorkan dunia .. 


''tuhan dalam menempuhi hidup ini byknya dugaan dtg tempuhi
 tuhanku dosaku menggunung tinggi tapi taubatku tak ku tepati''

Selalu muhasabah diri , tapi esoknye kita buat lagi ?? tak pe sayang , ada orang di akhirat nanti akan terkejut betapa sekecil-kecil amalan Allah akan paparkan , setiap amal perbuatan baik sebesar zarah sekalipun akan di perlihatkan , orang yang banyak muhasabah diri di dunia akan kurang di hisab di akhirat kelak ~ nah kalau sebesar zarah kebaikan pun Allah tunjukkan macamana jika kita selalu buat kejahatan melebihi sebesar zarah ? Allahurabbi .. takutnya aku , andai kita jujur pada diri, dosa dalam sehari terlalu menggunung sehingga mampu membuat kita muhasabah diri .. =)saat ini aku berfikir balik dari pada aku menghamburkan segala rasa yang menjelikkan , aku ambil langkah mudah , biarkan aku sendirian buat seketika , mencari diri sendiri yang "terhilang" di jentik rasa .. nanti aku kembali pulang ... 

hati berbicara :

masih belum terlambat untuk qaseh ucapkan selamat tahun baru buat kalian , 2010 , 2011 , 2012 , 2013 , now 2014 .. sekurangnya biar ada juga perubahan dalam diri kita , walau sebesar zarah .. someone pesan , cuba kawal emosi .. satu cara yang dapat aku kawal dengan MENANGIS so jangan tanya kenapa aku menangis , cuma biarkan aku dengan air mata ku tanpa gangguan ;)

2 Ulasan

TQ FOR COMMENT

  1. Hehehe tahniah anakanda..rasa lega tak? Jgn stress2 ok...
    Byk2 rehat, jgn lupa tidur, letak timun atas mata heheheh

    BalasPadam
  2. Syaitan suka akan kelemahan kita. dia akan attack attack dan attack. Banyakkan bersabar.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama