Search

Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Peluang itu jangan sia-siakan ...

Assalamualaikum .. 

Adakala bila hati terlalu lembut , peluang yang perlu di bukakan hanya sekali menjadi bercabang-cabang .. susah bukan bila punya hati yang terlalu lemah , terlalu rapuh tambah-tambah bila kata-kata maaf tu hadir dari seseorang yang sangat kita syg  ~ berkali di sakiti ! berkali di lukai ! berkali2 juga janji terbit untuk diri sendiri untuk tidak menerimanya .. tapi akhirnya janji di mungkiri , rebah oleh belaian kata-kata yang sama sahaja .. aku bagi kamu satu soalan .. boleh kah kuatkan hati kamu ? dan kamu ~ berapakan peluang yang kamu inginkan ! 

terkadang aku terfikir , kenapa manusia seringkali meminta peluang andainya peluang itu di sia - sia kan , kenapa perlu ada pujuk rayu bila kamu inginkan sesuatu dan kenapa harus kau mungkiri janji yang kau taburkan ! entahlah ~ terkadang aku sendiri tak mengerti .. mungkin manusia memang tak pandai untuk mensyukuri sesuatu benda yang sentiasa ada di sisi sehingga lah sesuatu itu terbang tidak kembali lagi , dan waktu itu kamu tak mungkin dapat lagi peluang yg sering kamu sia-siakan ...

bagi kamu yang sentiasa membuat khilaf , cukuplah sekali ku berikan peluang .. kerana khilaf mu mungkin cukup besar untuk ku beri peluang kali ke dua .. so gunakanlah sebaik2nya peluang yang ada , selagi aku masih ada .. selagi aku masih ingin menemani mu di sisi , selagi aku sentiasa tersenyum bila kau hadir ..kerna bila peluang itu di sia-sia kan lagi ..senyuman ku sudah mati untukmu buat selama-lamanya ... ~ dan hati ku keras ibarat kerikil buat insan yang tak tahu menghargai 'PELUANG'..

hati berbicara :

''pernah suatu ketika dahulu , aku hidup di ranjau yang berduri sehingga tercalar sepasang kaki .. pernah ku gapai bintang di langit tapi semua hanya penat mendatangi ''
sekali ku di lukai ,, tiada peluang yang mampu ku beri selain dari menjauhi ... 
mengapa sukar sekali untuk memaafkan bila hati dilukai ? kerana memori itu melekat hingga ke mati .. bukan senang untuk membasuh memori , lebih-lebih lagi memori yang sangat terkesan hingga ke lubuk hati .... mungkin mampu untuk memaafkan tapi melupakan ? ...........


Comments

Abang Karu said…
cantek gambar...
Unknown said…
Dah xde peluang ke-2 ke kak sue? =P


KAIEZU
Unknown said…
Xde peluang ke-2 ke kak sue? =P


KAIEZU
Nurul said…
bersabarlah wahai hati...
Fuhpixel said…
tu selalu ego tu.. kena kawal ego tu.. ego selalu musnahkan diri. huhu

^__^
Shiema Sufian said…
memori akan sentiasa bermati di ingatan sampai mati (:
mas saari said…
peluang yang datang tu rebutlah dengan sebaiknya, jangan sia-siakan!
Unknown said…
hargai pe yg tlh ku berikan sepenuhnye.... hargainye :)
Sue Izza said…
kadang kala kata memaafkan hanya di bibir...mungkin juga ada di hati tapi melupakan kesakitan itu bukan mudah...memaafkan iye,tapi melupakan kesakitan itu x semudah melafazkan kata maaf....
fatin said…
pilihan yg terbaek..
sebaiknya apa yang lepas.. let go..
x payah lah nak kasi peluang ke-2..sebab kekal lam ingatan..bukan nya leh reformat kan?

=}
idup nih boleh jer nak epi kan...
maszull said…
assalamualaikum qaseh...betul tu kena kuatkan semangat agar semuanya dpt berjln dgn sempurna...:)
dear anies said…
xhargai peluang = x bersyukur
Admin said…
Haish ! dah lama tak datang sini..
Hhuhu jangan tunggu kehilangan baru kita
nak perasan tentang sebuah kehadiran ^^
Raden said…
memaafkn susah..ape lg melupakan



eh, gmbar..kemain market
Farhan Yusuf said…
subuh dinihari
sejuk menunggu mentari
ada hatikah pagi ini.
subuh dinihari
sejuk menunggu mentari
ada jiwakah hari ini.
subuh dinihari
sejuk di tepi kali
hati berlari
jiwa setia menanti.
subuh dinihari
hujan tak berhenti
bila pagi;mentari tak pergi
ada pelangi;warna jiwa dan hati
cantik awan;kenangan abadi
ada burung;bebas memaafi.
Unknown said…
betul tu,mmg susah nak lupakan bila ati kita disakiti or sewaktu dengannya...huhu.....

btw,nice pic qaseh:)
AkuMuzikFilem said…
awat comel sangat. dan masih juga disakiti
Ain Norainsyah said…
saya tak faham kenapa orang selalu menghabiskan masa dalam hidup mereka dengan meratapi keperitan putus cinta.

For your info, my bf is having a tumor, bermula dengan selalu mengadu sakit kepala. Saya bersabar, tapi setiap saat jugak,terasa pedih memikirkan kemungkinan di masa hadapan. Kalian yang sedang bergaduh,mengalirkan air mata sedangkan kalian sebenarnya lagi beruntung dari saya. :')
Zaza said…
i like the gambar. cantik !
Unknown said…
follow sini yer. ke3850..
http://coretandakfisha.blogspot.com/
Unknown said…
fisha amek banner sekali.
SuhairiDotCom said…
Dah ok da twit kamu! :)
ienaeliena said…
Blogwalking here...

cik iena follow your blog..
follow my blog juga ye(^_~)
www.ienaeliena.com
SuhairiDotCom said…
sabarlah wahai hati.beri peluang sebanyak mungkin...
Qaseh Dalia said…
karukord -
cantik ke .. thanx ye =)
Qaseh Dalia said…
dik caz =
xde ! huh
Qaseh Dalia said…
are - rull =
bersabar selagi boleh bersabar ...
Qaseh Dalia said…
fhpixel =
laki kan salu kuat ego erkkk
Qaseh Dalia said…
shiema -
tapi jangan hidup dalam memori ..sekadar mengingati kembali
Qaseh Dalia said…
sis mas -
hehehe betu tu sis
Qaseh Dalia said…
kyeril -
always hargai =)
Qaseh Dalia said…
puteri rimba -
melupakan sgt susah kan sis .. kalau ingat balik rasa sakit hati tu dtg
Qaseh Dalia said…
fatin mraz -
yup ... kalau dah rasa sakit sgt nape nak rasa sakit lagi
Qaseh Dalia said…
maszull -
wslm sis .. =)
Qaseh Dalia said…
sis khairin -
tak bersyukur ..takburr
Qaseh Dalia said…
fantasy -
tq sudi dtg lagi hehehe
Qaseh Dalia said…
raden -
biase derr hahaha
Qaseh Dalia said…
farhan yusuf -
tq atas puisi .. ek puisi ke sgguh puitis =)
Qaseh Dalia said…
nanakimie -
thanx dear
Qaseh Dalia said…
muzikfilem -
hehe xpelah ujian idup kan
Qaseh Dalia said…
ain -
setiap manusia lain caranya ..lain kesedihannya ..bukan meratapi =) hanya menceritakan pengalaman manusia yg berbeda perasaan ..qaseh tak meratapi qaseh sdg bahagia .. cuma wpun ujian tu sedikit pasti ade jugak rasa sakitnya ... =) ujian kita berbeza dan juga hati kita berbeza kekuatannya ... sabar =)
Qaseh Dalia said…
zaza -
tq dear
Qaseh Dalia said…
fisya -
tq ye =)
Qaseh Dalia said…
suhairi -heheh
thanx yaaa
Qaseh Dalia said…
iena -
tq dear .....