Search

Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Takdir ~

Assalamualaikum .... lama tak cerita pasal mak hencik kyle , lupa pulak nak bagitahu , keadaan mak dah makin stabil dan tak perlu lagi guna mesin untuk pernafasan .. tapi still kat wad lagi ~ alhamdulillah ya Allah s.w.t ..tq for everything ..

''sesuatu yang berlaku memang di luar jangkaan kita , kita manusia biasa tidak akan mampu meramal takdir..dan ada hikmah di sebalik semuanya ~ ''

bila fikir tentang takdir , ia satu menakutkan dan ia juga boleh jadi sesuatu yang menggembirakan ~ setiap orang punya nasib dan takdir sama ada baik atau buruk terselindung dengan seribu satu hikmah ~ buruk tidak selamanya buruk dan baik tidak selamanya baik .. bila bercakap soal perasaan bukan semua yang kita harapkan akan jadi milik kita ~ kecewa ? usah di tanya kerna perasaan memang wujud dalam hati setiap manusia ...kadang2 sudah letih mengharap ! kadang juga mahu mengalah .. jika itu takdirku tiada dunia dapat ku larikan diri lagi dan waktu itu aku cuma mampu berserah ......

qaseh selalu berfikir andainya takdirku bukan bersama dengan orang yang kita cintai ~ apakah ada kebahagiaan untuk dia dan bisakah hati ini terbuka untuknya ? perasaan ibarat benih bila wangiannya sudah di suburkan susah untuk di matikan begitu saja cuma mengharap musim kemarau atau pun hujan lebat dalam tempoh yg lama ~ pasti benih itu mati juga ...........dan janga pernah siraminya lagi agar rasa itu kian hilang .. takdir ? siapa mampu menduga hanya Allah s.w.t yang menentukan ...

hati berbicara :
biarlah apa pun takdir itu , kuatkan kaki menghayun langkah 
jangan tersasar dari jalan yang benar , kerna dari jalan yang benar menuju takdir yang indah walaupun berliku perjalanannya ..
bila di jalan yang salah pasti liku2nya membawa ke takdir yang tiada seindah kata lagi .
cinta ? kadang2 kita senang mendapatkan cinta tapi susah untuk mengekalkannya ..
jika tiada jodoh seribu kali sayang xkan pernah akan bertaut tapi jika ada jodoh tak perlu bersentuhan tangan kerna hati sudah saling bersentuh ~

Comments

Penyu said…
takdir hanya Allah s.w.t yang tahu. kita manusia, hanya mampu berdoa, usaha dan tawakal. doa juga boleh mengubah takdirkan?
eZmALiZa said…
yes..percaya pada qada' dan daqar ALLAH..Dia telah menetapkan sesuatu yg terbaik untuk kita..

kalau kita melawan takdir, mulalah mcm2 perkara buruk yang akan jadi kelak...

nice entry kak Qaseh.. :) sayu je baca :)
forever love said…
takdir boleh diubah dengan banyakkan berdoa
Nur Farah Hani said…
entry ni bgi banyak makna qaseh...

thanks for this entry.. terpikir jap...;p
begitulah yang indahnya jadi orang muda yang dibelai mimpi
Unknown said…
takdir boleh diubah dgn doa..tapi sesetengah takdir je la
umUMRA said…
Semoga mak qaseh semakin siht..InsyaAllah..
safurara said…
sabar lah dgn dugaan Allah,akk kdg2 x tertanggung.
syuwai said…
ya Allah, kalau dia untukku, satukanlah hatiku dgn hatinya tp jika dia bukan untukku lindungilah hatiku dari kekecewaan ^^

<= makin pandai bermadah2x sejak mengenali Qaseh ;p
Anonymous said…
"jodoh tak perlu bersentuhan tangan kerna hati sudah saling bersentuh"

skew sgt2 ayt nih..
prince suke ayat terakhir sekali tu..
WuMing said…
Perjalanan hidup orang masing-masing tak sama... Ada orang yang di lahirkan sempurna. Tapi mereka tak tahu atau tak sedar... Masih lagi komplen... Apa yang WuMing melalut ni...:)
aizamia3 said…
andai tidak ditakdirkan untuk bersama dengan orang yang kita cinta, jangan cepat putus asa.. kita tak tahu apa hikmah yang menanti untuk kita..

psstt: moga mak hencik kyle cepat sembuh hendakNYA.. amin..
zeeLa-AtiE said…
sht asyik kalo bace entry qaseh..
rase cm masuk pintu cinta doremon je kejap..haha
Solihin Zubir said…
nk bersentuhan lebih2, biarlah sudah sah nnt.. =)

smoga mak hencik kyle cpat sembuh.. insyaAllah..
Hafizin Jamil said…
takde sense ke yang dia tu jodoh kita?
ewanthology said…
beray mata memandang, berat lagi bahu yang memikul, cuma kadangkala perlu diterima jugak perihal 'cinta tak semestinya memiliki'.
Anonymous said…
salam ziarah & follow..
cik sakdi said…
kalau kawen ngan org yg kite x cinte, myb best kot kenal orang baru. sbb kakak kite selambe je kawen ngan org yg abah pilih,kekal smpai skrg,. hihi pendapat jela.
Nuruashia said…
betul tu sys..walau andai kata tkdir bukan brsme dgn org di cintai maka tu laa tkdir kite huhuh
~Sal Ismail~ said…
Kita xkan pernah bisa menduga apa yg terbentang utk kita pada masa akan dtg..cuma satu, jgn putus asa dgn rahmat Tuhan..~ sesungguhnya Dia lebih tahu.. ~
Cik Pulau said…
yang pasti.. semuanya adalah milik Allah.. segala yang berlaku..pasti ada hikmahnya.
walaupun pahit,,tapi mungkin tu yang terbaik..
redha dengan takdir dan ketentuanNya..
puteri ain said…
sometimes its good to let takdir yang tentu kan . :)
semutsengal said…
Err,

pasrah,,


btw tapak kaki sapa tuu.,


AHHAHAHAHAHAH
Lea Isnawi said…
ssungguhnya tuhan lebih tahu apa yg terbaik utk kita kan?
iPai said…
betul tuh .. takdir itu indah .. kalau kita dapat sabar dan guna sebaiknya, kitalah org yg paling beruntung
iPai said…
alhamdulillah . emak en kyle dah pulih sedikit !!
azi nur said…
semoge 'mak mentua' cepat sembuh.. :)
Unknown said…
indahnya bahasa sampai kelu..lalaaa nak komen ape yea..baca seindah kata..:)
Unknown said…
alhamdulillah.....semoga mak henchen kyle cepat sembuh n cepat kua wad:)dapat pose and raya sama-sama...

adeh....puitis sungguh kata-kata tu:)
Unknown said…
MB selalu fikir cmtu.. tkot kalau takdir bukn die jodoh kte. pape pon.. berserah saje pada Allah. HE knows what best for us.
Unknown said…
moga mak makin sihat dan sihat... =) Amin..
Syukur Alhamdulillah dik... Mudah-mudahan mak en. kyle akak semakin sihat
Fasihah Supian said…
kalau dah jodoh tak ke mana kan? :)
Unknown said…
semua yang Allah takdirkan untuk kita adalah yang terbaik..:)
Unknown said…
Segala yang dihadapi oleh seseorang itu dinamakan takdir. Takdir tidak menekan jiwa seseorang. Takdir adalah pembahagian yang Allah s.w.t telah tetapkan bagi setiap hamba-Nya. Tuhan yang membahagikan takdir itu adalah Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Takdir yang dipilih untuk hamba-Nya berada dalam sempadan kasihan belas dan kehalusan budi-Nya. Dia tidak berlaku kejam dan zalim kerana kejam dan zalim bukanlah sifat-Nya. Jika kita salah mentafsirkan kehalusan pembahagian takdir-Nya yang penuh dengan hikmat kebijaksanaan, itu adalah kerana kejahilan diri kita sendiri, ditambah lagi dengan lemahnya iman di hati. ~hamka~
nazira said…
Setuju.. nice entry.. ape2 pun terima la takdir dengan hati terbuka dan tenang..

http://nazira-mypersonallife.blogspot.com/
fiqas said…
biar apa pun yang ditakdirkan untuk kita, jgn salahkan takdir, anggap itu yang terbaik untuk kita..
miszlonely said…
betul tu....kdang takdir tu perit utk ditempuhi...
anumuchan said…
alhamdulillah dh semakin stabil mak en.kyle :)
Unknown said…
peh ayat.... :)
alhamdullilah bakal mak qaseh daa sihat semuge terus sihat yer...amen..amennnn
anismelon said…
alhamdulillah dah stabil emak en kyle..hope mak encik kyle cepat sembuh and dapat sambut puase same same keluarga..amin..:)
Kumbang Jingga said…
kenkadang sbg ujian kpd kite..nk tengok kite semakin tabah atau semakin jauh...
cik azeya said…
alhamdulillah. semoga cepat sembuh ibu mertuaku. eh? :)
Lulu Caldina said…
Selamat menyambut bulan ramadan..
Selamat berpuasa.. :)