Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Kritikan Tajam Itu Satu Penghormatan !

Assalamualaikum.. qaseh xde idea nak hupdate ~ hurmmm entry pasal ni pun jadilah ye .. sorry if tak best !


jika kita semakin di hormati .. jika kita semakin dikenali ada yang memuja ada juga yang mengkritik ~ kita pasti akan terjumpa dengan cacian dan makian ..makin kita lawan makin rancak diorang memaki .. kita cakap apapun tak de gunanya ..kita letaklah hadis2 nabi pun takkan dapat cuci dah otak diorang .. kenapa ? entahlah maybe dalam hatinya dah timbul kebencian pada diri kita .. walau kebaikan apa pun yang kita buat di matanya pasti ada kebencian juga .. so biarkan lah mereka ..jadikan itu satu penghormatan buat kita ..

so apa yang perlu kita buat .. biarkan mereka dengan labu2nya .. walau pun kita menangis air mata darah sekalipun ..mereka tetap terus2terusan mencaci walaupun kita sudah masuk ke liang lahad ! cacian dan makian itu akan berhenti bila mereka sendiri masuk ke liang lahad ..sebab tu kita kena kuat ! tabahkan hati dan jadilah seperti 'batu karang' ..jika kita terusik dengan cacian mereka maknanya kita telah meluluskan keinginan mereka untuk mengotori kehidupan kita ! jadikan lah kritikan yang menyakitkan itu penghormatan pada kita dan yang pasti pahala dapat kita genggam jika kita bersabar :)

hati berbicara :
contohi nabi kita .. lebih banyak cacian dan makian di terima tapi nabi kita always bersabar demi menegakkan islam .. dan jangan pulak kita tolak bulat2 apa yang dikritik ..kalau itu terbaik buat kita ! kalau itu untuk memperbaiki diri kita .. menegur kesilapan kita ! jangan sombong dengan diri sendiri walaupun kamu seorang artis or dah berada di puncak  .. kerna kamu juga hamba Allah yang banyak kesilapan .. dan cacian dan makian itu sebaiknya jangan di layan ..abaikan dan sabar .. doakan terbaik buat dia .. :)
"macam layan org gatai lah ..makin layan makin menjadi2! ye dak ~"

Comments

Sue Izza said…
betul tu...tak payah nak layan lah...
bak kata abah cik ngah
"layan orang bodoh,kau pun sama bodoh"
herrrmmmm....
Sunah Sakura said…
yup, betul tu qaseh sayang... setuju, setuju... biarkan mereka..lama2 mereka akan tutup mulut juga...kita, diamkan aje, yang dapat dosa kerana mencaci, diorang, biar kita dapat pahala dari cacian tu...
mas saari said…
kadang2 kritikan itu sesuatu yang membina jika kita pandang dari sudut yang positif...
Anonymous said…
bila kita hina orang makin banyak orang akan hina kita...... :)
nice entry qaseh...
betul gak tuu..kdg tuu..bila kita dh buat tatau..mesti org tuu pon dh ta larat nk cari kesilapan kita,,:)

kritikan itu membina..hehe
Ayie Abas said…
ADELIA...AYIE TAK SUKA MENGUMPAT & MENGEJI ORG...AYIE JUGA TAK MAHU ORG UMPAT & KEJI AYIE...
MrAsyraf said…
bukan nak komen, tapi just nak like, heheh, bukan seng nak cari insan setabah para anbiyak kita kan, so cara y paling seng utk hentikan cacian tu, kita bako jer org y caci kta, hehehe, ok x?
ejulz said…
sabar.. sabar.. dan terus bersabar.. :)
Unknown said…
Tiada yang benar melainkan yang benar-benar belaka.
apa yg penting kena byk bersabar...^^
tak ramai org yg blh terima kritikan..tapi klu kritikan itu blh membawa kebaikan kenapa tak dipandang secara positif..
KAMIHIDUP said…
kita kena jawab yang caci maki tu dengan jawapan yang profesional. :)
Ujang9897 said…
bueeekkkkkk!!!

nak maki qaseh gak...nyah gila
Unknown said…
aku cube menghormati pandangan mereka..
a.c.o.m said…
kritikan mematang kan kita .. :)

skodeng dan follow :)
Bidadari Syurga said…
bila kita tak mampu ubah apapun yg tertulis... sekurang2nya kita masih ada doa untuk terus kepada DIA. insyallah... ktitikan itu satu cabaran hidup... sakit tu memang ya... tapi itulah kehidupan
forever love said…
betul.. kritikan itu yang membuat kita kearah yang lebih baik.. yg lebih sempurna,, tanpa kritikan.. kita takkan tahu apa kesalahan kita.. takkan tahu apa kekurangan kita
Abu Bagi said…
betul setuju.. kalau dah perangai mmg mcm tu..nak ubah pun susah..
sabar yg paling penting..:D
LM said…
hurmm camtu ke qaseh?betul juga tu.tq qaseh.entri yg sesuai dgn mood akak skrg ni.
Qila Adol said…
betul2!!

suka entry ni..:)
puteri ain said…
betul betul . stuju . people can say what they like . but we know who we are.;)
Maira Quee said…
maira suke dikritik..sebab kritikkan buat maira kuat nak bangun semula...maira jarang kne maki hamun msuk2 dunia blogging kne lak..adoi!...xpe masih teruskan lagi...

http://ctqueen.blogspot.com/2011/05/jom-join-bloglist-penceloteh-comel.html

jeput join ye sis bloglist..nak bubarkan..tapi macam kurang sambutan lak..tolong2 pomote..hehehehhe
Unknown said…
semoga hati kita diberi secebis kesabaran nabi kita.. walau tak sehebat nabi kita, cukuplah utk bekalan mengelakkan lakonan duniawi..
Mama Gee said…
betul tu qaseh...
usah dilayan..
buat tak tau je
buat tak nampak
mcm ia tiada di situ
kalo dibalas..
nnti lg jadi berbalas2..
makin pjg...makin byk yg terkeluar..
makin sakit hati..
biarje mereka2 itu meroyan seorang diri..
tenggelam dlm sakit hati sendiri..
biarkan je dik.....kesian kt org2 yg mcm tu....
entrii besh..untuk menguatkan semagat seseorang..tima kaseh ...
sbr ja lah...org kdg2 caci maki ni sbb dengki ngn kita...donia kn....bek kita wt hal sniri n jgn pduli ngn suma tuu..

haaa ayat last tu plg best"macam layan org gatai lah ..makin layan makin menjadi2! ye dak ~" stuju sgt!! hehe
MIMIE AIZA said…
saya penah rasa mcm tu sis :'(
Kyra Elric said…
xpew qaseh cbuk hehe..kyra lak ag jrang updatr..xtaw nk update pew..kdg2 tgk follower da sket tp xterkata bb kyra jrang update ehehe
Aretikz said…
Telah tercatat dalam surah al-Asr, berpesan2lah dlam kesabaran.. ^_^
rj Etika said…
yeah...betul tuh!! kalau dilayan org org yg tak suke kite ni, sampai bile2 pon diorang still cacai jugak. kalau kita senyap pon same. so, tabah kan hati n berserah kat Allah je. :)
trigyy said…
nice qaseh~

mcm mamat khalid ckap td. kita kena amek bnde tu positif, kena b''fikiran tebuka.. =)
kita hnya mampu bersabar kn..
anggap je cacian dan kutukan tu sbg cabaran..
cik fikaa said…
sokong dengan n3 nie ;)
teguran untuk yang baik ..
msty lah terima dgn hati yang terbuka ;)
man anna said…
kejam sgt kang nages lak cik Qaseh..
h0ho..
HaNa Hani said…
betul tuh..
anggap la pe org kate kat kite tuh sbgai stu teguran yg bek
kite sndri berusaha memperbaiki dri...
mulut semua kite xleh nak ttup..
pekakkan telinga jerla..
^_^
Assalam qaseh...:)

klu aisya tk sanggup nk dgr org kritik..keke
lady-D said…
bile ada bnda2 yg boleh downkan dla, dla akan ingat rangkap lagu ni..
"jadilah rumput yang lemah lembut..
x luruh dipukul ribut..
bagai karang di dasar lautan..
tak terusik di landa badai.."
back to top