Search

Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Dunia Tidak Adil !!

Assalamualaikum....
"kadang2 dunia ni memang tidak adil bukan ?''

betulkah dunia ini tidak adil ? ataupun aku seorang je merasakan ketidak adilan dunia sedang berlaku ? atau korang pun merasakan hal yang sama ... huhu terkadang benda ni masuk dalam akal fikiran untuk difikirkan tapi maybe aku hanya mampu memikirkan tanpa mampu merungkaikan .. kenapa tiba2 'adil atau tidak adil' datang mengetuk pintu hati .. adakah aku sememangnya berada dalam ketidakadilan dunia! what the!

sebab terkadang sering melihat benda2 yang tidak adil berlaku depan mata .. dimatakah letaknya keadilan seorang isteri yang baik yang sering dizalimi oleh suami yang tidak pandai menghargai ! dimana letaknya keadilan bagi kanak2 yang tidak bersalah menjadi mangsa ! dimanakah letaknya keadilan orang yang sering di permainkan hatinya masih belum berjumpa dengan kebahagiaan .. sedangkan orang yang sering menyakiti hati orang lain mudah mendapat bahagia ! sedangkan orang yang kaya raya sering berada di atas .. sedangkan mereka yang jahat sering terlepas dari hukuman ~ hukuman dunia ! ceh ~ hurmmm atau pun semua ni adalah ujian untuk dihadapi .. ujian dari Yang MAha Esa untuk menguatkan lagi ketabahan hambaNYA .. tapi bagaimana orang yang tidak mampu menghadapi ujian itu ... wallahualam...

hati berbicara :
tapi yang pasti dunia penuh dengan tipu muslihat .. memang sentiasa berada dalam ketiadilan dunia .. yang pasti akhirat itu adalah alam yang penuh dengan keadilan .. ditimbang , di kati dari setiap sudut dosa dan pahala.. adil sehingga manusia dalam ketakutan .. adakah aku takut dengan keadilan akhirat ? ataupun aku masih ingin hidup dalam ketidak adilan dunia ? yup aku pun dalam ketakutan .. tapi semua pasti meghadapinya .. tiada lagi tipu muslihat .. yang berpihak pada kebaikan pasti berada dalam kebenaran ..sedangkan yang berpihak pada kejahatan ~ hurmmmmm
tapi dunia tidak bersalah ... 

Comments

Unknown said…
hurm imam syafie pernah cakap dalam syair die..
dunis sering disalahkan oleh penduduknya..sedangkan yang bersalah mereka yang dkurniakan akal..
kita mungkin merasakan mereka lebih beruntung dr kita tp kita tak tahu sbb bukan bahu kita yg memikul...
mungkin kita yg lebih beruntung dr mereka...

apa yg penting sentiasa bersyukur...
Anisa Hang Tuah said…
whts goes around

comes

around.


fair.

right?
Unknown said…
budak comel pertama: ye.betul.kdg2 rasa x adil sgt2. tp kita pun kene ingat. setiap ketidakadilan tu,terselit kebahagian dalamnya di kemudian hari.tapi nak muncul kebahagian tue yang boleh buat sakit jiwa menunggu.
Amni said…
duni ni adil dengan cara tersendiri.. kita tak dapat fikir pun adil tu macam man.. sebab semua kerja allah...=)
Unknown said…
wa'alaikummussalam..

keluasan adil di dunia tu, hanya DIA Maha Mengetahui ;)

kita sebagai manusia yang dinilai oleh-Nya dari pelbagai sandaran-Nya cuma perlu tumpukan aspek2 penting yang perlu kita muslim, lakukan =)

betu. tu..
tapi yang merisaukan kita, bila lepas amalan ditimbang..berapa ramai yang akan menuntut kembali..
moga kita yang masih hidup ni, cepat2 bertindak selesaikan semua masalah2 yang kita dah lakukan. secara sedar atau tak..
ejulz said…
kadang2 ada jugak rasa dunia ni x adil.. hurmmm. ape2 pun terpaksa lalui dgn tabah.. bak kata kump dewa, hadapi dgn senyuman.. :)
dunia tak salah yang salah manusia yang emncorakanya..betui tak qaseh...
semutsengal said…
setiap yang berlaku ada hikmah..Err, ada kena-mengena ke ?
bantalbucuk said…
kadang2 pon kita rasa macam tu juga..tapi hidup mesti diteruskan..!! hehe
Unknown said…
salam,
bagi saya..there are always two side of the coin..segala yg berlaku adalah pilihan kita. isteri dizalimi oleh suami yg dia pilih untuk kahwini sendiri.. atas pilihan sendiri..kalau pun mak bapak yg pilih..tuan punya badan yg memilih untuk dengar cakap mak bapak dia.we always have a choice. sebab tu kita digalakkan sembahyang istikharah sebelum berkahwin.

Allah Maha mengetahui. DIA memberikan ujian kepada sesiapa yg dikehendaki. Saya pernah dengar kata2 ini "Allah menguji seseorang kerana DIA mengetahui yg hambanya itu akan dapat melalui segala ujiannya"

Allah sentiasa mempunyai perancangan yang lebih baik buat hambanya..Insya allah..jadilah insan yang sentiasa bersangka baik pada Tuhanmu.
Unknown said…
entry slalu tangkap leleh taw...... sob sob
kita adalah perantau di dunia yang sementara ni
yna fazlyna said…
kadang2 terfikir gak yang dunia ni tak adil...http://ceritacintayna.blogspot.com/2011/05/amalkan-10b.html
cacing said…
qaseh, bukan dunia yang tidak adil. itulah pemikiran yang salah yang sering kali kita buat, tiap kali berlaku ketidakadilan dunia juga disalahkan. Walhal manusia yang sebaliknya membuat ketidakadilan. manusia juga yang sering tidak berlaku adil kepada dunia.
Sue Izza said…
baru perasan...header baru ke?...comel la plak...weeee....
MyraAyreen ^^ said…
kenapa entry qaseh salu je menyentug jiwe rage i . hehehehe
Hidup ini sgt adil, kerana diciptakan oleh Tuhan Yang Maha Adil. Sedangkan dunia tidak adil, kerana di dlm dunia bukan cuma Tuhan yang berperanan tapi juga manusia. Ada manusia yg mengikut nafsu utk melakukan kemungkaran di atas dunia ini...
Shiema Sufian said…
betul. banyak sangat tipu muslihat skrg. kite kene dalami nbetol betol :)
KAMIHIDUP said…
dunia memang kejam!
aindzaya said…
betul tu..dunia bumi tak bersalah..malah makin dianiayai oleh penghuninya...bila bumi makin tua, macam2 penghuni merosakan bumi...sehinggakan bumi nie dah jadi terlalu rapuh, dan tak mmpu bertahan lagi...
akhirat adala dunia kekal selamanya~
kiamat adalah pasti~
mati itu juga pasti...
kita sbg hamba Allah..
bersiap sedialah =)

http://aindzaya.blogspot.com/2011/05/pelangi.html
Santan Berlada said…
dunia mmg penuh dgn ketidakadilan...
yg lemah akan sentiase tertidas... huhu
Ujang9897 said…
jgn salahkan takdir..=)

kita muhasabah diri kita..dan teruskan berdoa...=)

nyanyi lagu dunia belum berakhir ramai2..=)
LM said…
dunia penuh dgn ketidakadilan,muslihat,kebencian.tp ingatlah Allah sentiasa berlaku adil terhadap kita.ujian demi ujian Allah beri untuk meningkatkan tahap keimanan kita.
Kak Long said…
pernah2.. sy pernah rs mcm tak adil jugak.. tp tade la layan sgt rasa tu sbb nti jadi kufur..
balqis said…
inshaAllah ade hikmah di sebalik semua yg berlaku.

Allah tak uji jika seseorang itu tk mampu.

smile :)
Akulah Pak Lan said…
Adil kah kita dengan diri kita sendiri?
Bukan dunia yang tidak adil. Cuma manusia yang semakin lupa diri, dan menjadi tidak adil pada diri dan orang lain.
forever love said…
dunia adalah adil..bila kita kata dunia tidak adil.. macam kita mengatakan bahawa Allah juga tidak adil..

Allah lakukan sebegitu adalah untuk menguji keimanan seorang hambaNya.. segala dugaan yang diberikan.. akan ada mentari yang menyinar di kemudian hari
Ayie Abas said…
ADELIA...MEMANG BEGITU ADAT DUNIA...TIADA YG SEMPURNA...SBB ITULAH ADANYA HARI AKHIRAT DIMANA SEGALA PERLAKUAN BAIK @ BURUK SEMASA DI DUNIA AKAN DIADILI OLEH YG MAHA ADIL IAITU ALLAH TAALA...KETIKA ITU SEGALA KEBAIKAN @ KEJAHATAN YG SEBESAR ZARAH PUN AKAN DAPAT BALASANNYA...
Ilaasuhailaa said…
tu la kan Qaseh..dunia akhir zaman keadilan makin berkurangan..yg nampak adalah wang ringgit diutamakan..itulah dunia..
ghost said…
senantiasa ada keadilan untuk cinta dan peperangan...
hakikatnya : inilah dunia ~
Unknown said…
manusia kadang lupa..diorg yg zalim ngan khidupan sdiri n mula nk cakap dunia ni x adil..huhu
azi nur said…
dunia....mane adilnye...entahla!
dunia tempat perjudian terbaik..jik adil susah nak berjudi
lady-D said…
biarkan org2 yg tidak adil itu asalkan kita adil dengan org..yg penting berapa byk amal yg boleh kita bawa ke sana..Di sana baru dapat di adili dengan seadilnya.
Abu Bagi said…
ketidak adilan berlaku di mana mana.. obak jahat!!! hahaha
betol qaseh akak sangat prihatin dik dengan mereka yang selalu teraniaya dan tidak mendapat pembelaan... manusia semakin kejam dan tak berhati perut.. Dunia akhir zaman yang mana kita hidup yang dahulu aman damai semakin berpecah belah...
Qaseh Dalia said…
jiji -
qaseh tak salahkan dunia .. emm ye lah kdg2 kita salahkan kpd benda yang kita duduki ..huhu
Qaseh Dalia said…
sis izan -
qaseh bersyukur dengan apa yg qaseh ada
Qaseh Dalia said…
anisa -
huhu ntahlah ~
Qaseh Dalia said…
cik aletheea :
tapi ada yang masih belum dapat kbhgiaan ..maybe di alam sama kot
Qaseh Dalia said…
amni -
qaseh tahu semua kerja Allah tapi kenapa manusia sering mengikut hati membelakangkan batas agama
Qaseh Dalia said…
fadhli -
emm entahlah .. qaseh letih nak fikir..insyaAllah fadhli
Qaseh Dalia said…
ejulz -
mulut boleh kata hadapi dengan senyuman ..bibir pun boleh menguntuk senyuman tapi hati ..
Qaseh Dalia said…
sis MYA -
betul sis .. qaseh setuju
Qaseh Dalia said…
muhammad hanif -
yup qaseh tahu .. tq awak
Qaseh Dalia said…
bantalbucuk -
hehe hidup mesti diteruskan :)
Qaseh Dalia said…
rai -
bukan maksud qaseh bersangka buruk pada Allah .. tapi manusia ada jugak yg sering buat ketidakadilan tu ..
Qaseh Dalia said…
lost kitty -
ye awak .. kita sentiasa dalam perantauan
Qaseh Dalia said…
yna -
:) bukan qaseh seorg lah ye
Qaseh Dalia said…
cacing -
qaseh dah tulis kat paling bawah dunia tidak bersalah hehe ,,yup bukan dunia yang tidak adil
Qaseh Dalia said…
puteri rimba :
:)
Qaseh Dalia said…
myra -
sebab kita sama sensitif kot haha
Qaseh Dalia said…
prince -
qaseh setuju .. tq menyedarkan qaseh
Qaseh Dalia said…
shiema -
dan jgn pulak kita termasuk dlm tipu muslihat dunia
Qaseh Dalia said…
kami -
bukan dunia yg kejam
Qaseh Dalia said…
ain -
yup dear .. akhirat tu pasti :)
Qaseh Dalia said…
shamsudin -
yg kuat sentiasa menindas yg lemah
Qaseh Dalia said…
ujang -
qaseh tak salahkan takdir .. cuma berfikir sekejap hihi.. insyaAllah doa xkan pernah putus
Qaseh Dalia said…
sis Lm -
qaseh yakin Allah itu adil !
Qaseh Dalia said…
si daun ceri -
xlayan sgt jugak ..cuma terlintas di benak fikiran
Qaseh Dalia said…
balqis -
qaseh suka nama balqis ..
ok dear ... tq
Qaseh Dalia said…
paklan -
soalan yg tajam ! entah lah pak lan huhu
Qaseh Dalia said…
sis nurhayati -
yup sis..
Qaseh Dalia said…
atiq -
hurm Allah tu adil sejak azali lagi ..manusia yg tak pernah adil pd duniawi .. sebab tiada kuasa yg terhebat di dunia ni dpt menghalang spt magix.. yup tq sis
Qaseh Dalia said…
ayie -
fisrt time org panggil qaseh dgn nama adelia hehe.. tq yup dunia lawannya akhirat :) tq
Qaseh Dalia said…
ila -
hurmmm yes dear
Qaseh Dalia said…
bro ghost writer -
ye ke ade keadilan utk cinta huhuk .. maybe lah kot
Qaseh Dalia said…
nelly -
dunia tetap dunia
Qaseh Dalia said…
alya manip -
huhu yup dear
Qaseh Dalia said…
azi nur -
ada yang adil diletak pada bukan tempatnya
Qaseh Dalia said…
brutal solo -
yang kecundang dalam perjudian jd mangsa even org tak bersalah
Qaseh Dalia said…
d_la -
insyaAllah akan adil pd sume org
Qaseh Dalia said…
abu -
obak tu ape?
Qaseh Dalia said…
sis ieb -
kita dah nak masuk peghujungnya ke ?
Aretikz said…
Syukur Alhamdulillah, sepanjang saya hidup, sya xpernah kata dunia xdak adil..

Yang ada dlm fkiran sya, mcm mna nak hadapi permasalahan (ujian) itu, dan kepadaNya kita berserah..

Frasa dunia xdak adil ni berbahaya sebenarnya, kerna tampak kita menyalahkan takdir Allah yang diturunkan kepada orang trsebut atau kita sndri..

benarlah kata komen yg 1st sekali, "dunia sering disalahkan oleh penduduknya..sedangkan yang bersalah mereka yang dkurniakan akal.." ^_^