Search

Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Makruh ? Jangan ambil mudah ~

Assalamualaikum olz
haiya ini macam manyak susah loooo .. 2 3 kali dok refresh modem nak dekat waktu lunch baru ada line..grrr nasib baik saya seorang penyabar kalau tak dah lama moden n laptop dalam perut hihihi.. so yang komen2 tu lepas lucnh qaseh pergi jejak qaseh korang ye...~


ok fine hari ni ustazah qaseh(gurau je .. bukan ustazah nnt kan org hentam pulak ..blog ni dah ade mata2 untuk mncari kesalahan org ) nak bg ceramah sedikit .. bagi kemas sikit pandangan kita (orang ganu kate biar kemah keming )
hehe nak cite pasal makruh ni ha .. 
makruh ni di bahagi pada dua .. ramai pulak yg keliru ..
sampai qaseh pun keliru 
makruh tanzih - Tuntutan tidak pasti utk meninggalkan. Ia tidak mesti ditinggalkan, diberi pahala jika ditinggalkan dan tidak mendapat apa2/siksa jika dilakukan.
Makruh Tahrim: Makruh yg menghampiri haram. Tuntutan pasti utk meninggalkan sesuatu dgn berdasarkan dalil dzanni. Ia mesti ditinggalkan, diberi pahala apabila ditinggalkanny, disiksa jika dilakukan tetapi tidak menjadi kafir jika mengingkari. cth: Kebykan ulama yg menghukum makruh rokok, memasukkannya ke dalam makruh tahrim. 
tapi ada jugak masalah dalam makruh ni tapi adakalanya akan mmbuatkan solat or apa2 jadi batal dan sebagainya .. tapi juz nak kongsi benda2 yang makruh ..makruh yang biasa(tanzih) ..byk sebenarnye tp kalau nk tulis semua sila lah beli buku agama lg lengkap rasanya ...

  • berdehem dlm solat (sengaja mengeluarkan bunyi)
biasa lelaki kuat berdehem ... ehem2 ehem2 kdg boleh mmbuatkan solat kita batal ..tapi kalau berdehem juz untuk memperbaiki bacaan boleh di terima ..
cthnya : nak bace alhamdulillah mula2 clear moleklah lepas tu lame2 alhamdulillah tu baca n berbunyi lain(bunyi sekali dgn suara kdg2 ade kdg2 xde) maka boleh lah berdehem ..
tapi kalau sengaja berdehem dlm solat tak boleh .. kalau  zaman pramlee dok ngorat saloma ehem2 awak tu ..haa yang ni xpe haha

  • doh kalau batuk macamane pulak ustazah eh 
kalau batuk dakpe sebab ..batuk tu bukan kita sengaja buat .. berlaku di luar kawalan ..

  • tiup minuman 
makruh ke tiup minuman ..cthnya minuman tu panas nak sejukkan tapi kajian sains ade fadhilat nya ..cth lah air tu terkandung h2o ..lepas tu kita dok siup air tu fuh fuh fuh smpai air lain pulak yg masuk ye ..haha so struktur air tu berubah .. dr h2o brcampur dgn karbon monoksida ke ape n sbgainya 
    • mmgg kemaluan dgn tgn kanan
    makruh juga lebih baik guna tgn kiri 
    • beristinjak dgn tgn kanan 
    pun tak boleh ye tuan puan sekelian ..makan nasi dah dgn tgn kanan xkan istinjak nk guna tgn kanan jugak ye .. hihi 
    • berjalan dgn satu selipar 
    makruh jugak ..tapi ada ke yg jalan dgn satu selipar ?tambah2 g masjid tp pakai satu selipar ..kalau balik masjid tu munasabah lah pakai satu selipar sebab kena curi dah sebelah lagi haha... tapi satu lagi yg dok tepi2 jalan tu je tengok ..yg kurang waras ..dah kalu kite yg wars ni pakai satu selipar orang kata pulak ..betul ke tidok lah dia ni ..hik2
    • berbalah n meninggikan suara dlm masjid
    masjid kan tempat mulia tak boleh lah dok huha2 dlm masjid..tempat beribadat kang
    • makruh jugak brcakap ketika berkhutbah 
    • makruh mencela demam , sakit dan sbagainya
    kalau kita demam ..pastu kita duk berleter haisyy menatang sungguh demam pulak hari ni (cth je lah ye) so tak boleh demam sakit tu sbgainya dtg dr Allah .. kita kena sabar ngan redha je lah .. sihat sebelum sakit ..
    • mencela ayam 
    makruh jugak duk maki2 ayam ..tambah2 time pagi2 ... ayam dik berkokok kok kok kok ..pastu kita yg dok sedap tido ni menyumpah kat ayam tu ..(haisy natang ayam ni aku nak tido dopleh bla3x.) tak boleh ye .. tu kerja dia biarlah dia berkokok ke hape ke 
    • makruh bersolat ktika makanan dihindangkan
    cth : pukul 1 masuk lunch ..kita pun g makan lah pastu asuk zohor orang rumah dok hidang makanan .. tapi kita makan dah tadi so kita kena bersolat (tak jadi makruh dah sbb tadi lunch kita makan dah )kalau kita xmkn lagi jadi makruh 
    pastu time subuh ..bangun lewat cth pukul 7 nak hampir tamat dah subuh..pastu org umah tgh hidang bekpez .. xleh terkam makanan dulu kena g solat dulu sbb lewat dah waktu ..kalau makan dulu pas bila subuh tah kemana


    • menghidupkan malam jumaat 
    boleh jadi makruh kalau kita juz menghidupkan malam jumaat untuk beramal ..sbb nabi tak mengkhususkan hari jumaat saje ..kalau boleh nak tiap2 malam .. tapi kalau kita tak mampu nak buat hari2 kita amek fadhilat hari jumaat sbb hari jumaat penghulu segala hari ..yang ni xpe ..tapi jgn beritikad malam jumaat je untuk beramal tu xboleh lah

    setakat tu dulu ..lapo hehehe... imam ghazali membahagikan kepada 2 bahagian 
    • taat dengan perintah Allah s.w.t
    • menjauhi larangan2 Allah s.w.t
    pastu mana yg lebih utama ni ustazah eh .. yg mana agak2nya ?sebenar2nya dua2 adalah utama..tapi kalau tam mmpu nak buat kedua2 imam ghazali lebih mengutamakan ''meninggalkan larangan" sebab kalau kita tgllkan larangan yg taat tu pun kita buat .. tapi kalau kita pilih taat yg utama ..yg tinggalkan larangan pun kita belasah sama..hehehe

    hati berbicara :
    makan dulu..
    kalau salah tolong tunjuk

    Comments

    yang makruh tu, kalo leh kite cube elakkan walaupon xdpt dosa
    Unknown said…
    wahh~~ memang betul2 jgn amik mudah. :) jejak qaseh
    Wafi said…
    solat mencegah kemungkaran... jadi bila taat perintah Allah dalam masa sama kita mencegah kemungkaran.. tapi kenapa hari ni kita solat tapi still buat kemungkaran?? kerana solat belum khusyuk... solat dilengah2kan.. solat kadang2.. atau ada jenis tinggal terus.. jadi.. pendapatku, bila kita solat tp still buat kemungkaran, maknanya solat kita belum sempurna.....

    Dalam satu hadis lain, Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya perkara yang mula dihisab dari amalan manusia pada hari kiamat nanti ialah solat (fardu yang lima).”

    Firman Allah, maksudnya: “ Dirikanlah solat, sesungguhnya solat itu dapat mencegah daripada perbuatan keji dan mungkar.” (al-Ankabut: 45)
    farhana sahri said…
    byk benda yg nana baru tau...=)
    aliarosli said…
    er,typing error kat maksud makruh
    tuh dah jadi macam maksud sunat :P
    nescafe_ais said…
    thanks ustazah...nice share..
    Unknown said…
    info yg sgt berguna. perlu difikirkan oleh smo org psl amalan di mlm jumaat. malam lain tu xkan nk kurangkan amalan. ye x? :)
    NurLailatul said…
    sori

    "Sesuatu yang diberi pahala jika dikerjakan dan tidak berdosa apabila meninggalkannya."

    atau

    "sesuatu yang tidak berdosa jika kita lakukan tetapi lebih baik ditinggalkan"

    just pendapat.
    Anonymous said…
    thnx mengingatkan sye dgn benda2 mcm nih, biasela kte manusia nih selalu terlupa..
    :)
    Lea Isnawi said…
    thanks for sharing :)
    HaFizaH aYu said…
    br tau berdehem ngn sgaja tu makruh..nway 1 en2 yg bgus qaseh
    wan farah said…
    ustazah qaseh...amek msa nie nk bca entri nie..pjg benor..=)
    apix said…
    bukankah makruh itu bila kita x buad dapat pahala...bila kita buat x dapat dosa....contohnya pejam mata ketika solat.....kalau kita pejam mata kita x berdosa..kalau kita x pejam dpt pahala....bukankah sepeti itu???
    Qaseh Dalia said…
    apix -
    tq bagi teguran tersilap taip tadi dah edit balik..makruh sbenarnye ada dua ..hehe
    Unknown said…
    ehehe..betol dah ni..jauhi la perkare makruh..leh kurangkan pahale tu..eheh..eh jadi molek ye cakak ganung..
    qasehraihan said…
    bagus entry ni...sbb org dh lama lupa..dan buat2 lupa
    mrs kayrul said…
    baru aku tau..klu makanan dah terhidang tue kena makan dulu kalau tak makhruh....info menarik
    KAMIHIDUP said…
    wah!!! sangat2 bagus entry ni. dapat tambah ilmu. tahniah qaseh. teruskan.
    Anonymous said…
    folo & BW...

    mehla jenguk belog ai..

    nice to know u!(^_^)

    p/s:tq coz sharing...
    syazwani ab said…
    baik uztazah ^^
    Cikgu Tie said…
    semoga dapat dimanfaatkan bersama.
    Qaseh Dalia said…
    topimagine -
    baekkk =)
    Qaseh Dalia said…
    siti zaleha -
    yup dear
    Qaseh Dalia said…
    wafi -
    tq so much =) like! always bg hadis hehe
    Qaseh Dalia said…
    farhana -
    qaseh pun baru tahu ni sbb tupost bagi semua tahu hehehe
    Qaseh Dalia said…
    bun -
    apa tu ?dah edit balik tq ye
    Qaseh Dalia said…
    nescafe ais -
    bukan ustazah lah ..hehe
    Qaseh Dalia said…
    bro dawa -
    yup jgn pikir satu malam shj ..malam lain masih ada hehe
    Qaseh Dalia said…
    nurlailatul -
    tq dear
    Qaseh Dalia said…
    miziey -
    always terlupa =) qaseh pun
    Qaseh Dalia said…
    hafizah ayu -
    sama2 dear
    Qaseh Dalia said…
    wan farah -
    kalau baca rasa berbaloi bacalah ..kalau panjang n malas baca ..hehe xyah baca.. =)
    Qaseh Dalia said…
    jiji yu -
    haha org ganung mmg lah jadi kecek ganung
    Qaseh Dalia said…
    sis qaseh -
    tq sis =)
    Qaseh Dalia said…
    shah kayrul -
    tq membaca hehe
    Qaseh Dalia said…
    kamihidup -
    tq so much huhu
    Qaseh Dalia said…
    noremy -
    insyaAllah jejak balik tq reading my entry
    Qaseh Dalia said…
    wani -
    bukan ustazah lah
    cHiEydA said…
    tp kalau beristinjakkan anak gune pakai tgn kanan cmne eh..sbb xbiase pakai tgn kiri..takut xbersih lak..
    fRaMe+LenSeS said…
    maceh kerana berkongsi.. ;)
    Ayohngoh said…
    makruh+makruh+makruh+makruh+makruh= mengurangkan pahala amalan...so,elakkan perkara makruh.
    farasakura said…
    baikkk kaklong XD
    al_hakim said…
    nice qaseh..blog pun cntik/./=)
    Sunah Sakura said…
    best gak belajar bahasa ganu ni...teruskan ngan identiti ni ye dear...eh, off topic lak! :p

    nice sharing~ ;) kalo boleh sume menatang pun takleh cela termasuk khinzir...:)
    Sophie Al-Yahya said…
    waahhh...bagus entri ni..banyak yg sy baru tahu ni.huhu..terasa kerdilnya diri sendiri..huhu.. =(

    thanks for sharing yaa.. =)
    farid fizi said…
    fuh....pinky blog..nice..sgt kemas blog ni suka...islamic plak tu..hehe.. :P
    Unknown said…
    ustazah qaseh la skarang..hehe
    kak qaseh,,terima kasih sbb bagi info ni...hehe..alief baru tahu pakai selipar sebelah tu rupanya makruh..uhuhu
    Unknown said…
    yup.. thank u Qaseh~
    pakai selipar sebelah jgn sbb meniru pakaian syaitan kalu tak silap.. =)


    "sampaikan dariku walau sepotong ayat"
    TQ ustazah Qaseh.. =P
    Qaseh Dalia said…
    chieyda-
    yang tu kena tanye ustazah betul2 lah hehe
    Qaseh Dalia said…
    sabri -
    hehe yup try elakkan
    Qaseh Dalia said…
    fara -
    maceh dear hihi
    Qaseh Dalia said…
    hakim -
    tq ngeee
    Qaseh Dalia said…
    sunah -
    haha nak belajar ke meh cikgu ajar meh hik2 ..yup sume makhluk Allah xleh cela
    Qaseh Dalia said…
    sophie -
    same2 dear ... perkongsian hehe
    Qaseh Dalia said…
    farid -
    kdg2 je islamik selebihnya cinta haha
    Qaseh Dalia said…
    piqah -
    eceh no lah dear
    Qaseh Dalia said…
    alief -
    same2 dek
    Qaseh Dalia said…
    encik blogger owh pakaian syaitan ke ..patutlah boleh jadi makruh ye ..tq encik blogger :D
    maceh ustazah sahring benda² berguna nih yer..kakak dtg jejak qaseh..sebenarnya biasa nampak qaseh dekat blog inche ben :)
    Miss PIJAOSIX said…
    nice entry yang....!!! harap memberi manfaat pada semua...:)
    Qaseh Dalia said…
    sis rina -
    hehe qaseh pun nmpak sis kat blog abg ben ..kikiki tq sis
    Qaseh Dalia said…
    sis pija -
    tq =)