Search

Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Baik Jadi Macam Kera !

Assalamualaikum ..
selamat petang olz.. 
tadi dah juin segmen abg benggg ~ terlintas pulak di hati untuk meluahkan segala isi hati ceh ! tipu je heee... 
yelah pasal rokok ~ pasal dadah ~ pasal arak ~ pasal sosial ..seks bebas ..buang bayi ..segala mangkuk hayun semua ... 


kenapa ek semua ni terjadi ..
okeyh ada someone said : bila kau berada di tempat aku .. barulah kau tahu apa yang aku rasa.. ! n maybe kau akan buat benda yg sama mcm aku buat .. cth lah buang bayi ~ 
n qaseh said : aku takkan buat benda yg sama kau buat sbb aku takkan buat apa yg kau buat ..aku pegang pada akidah aku .. kepercayaan aku ..aku tahu benar dan salah ..maybe aku jahat tapi aku tak sejauh tu ~ ko patut sedar bila kau dah tahu benda tu akan melibatkan bayi ..atau apa2 je ko akan pikir masa tu ..tapi ko tinggikan nafsu ko sbb tu ko xdpt pk apa yg ko buat sekarang !tgk sekarang pun masih menyalahkan org lain atas kebodohan kau sendiri ... 


cuba kau tengok kera .. cuba ko letak kera tu atas pelepah nyiur .. n then cuba kau goyang2kan sampai kera tu jatuh ..agak2 ko ..kera tu jatuh tak ?memang tak ! sebab apa ..sebab pegangan kera tu sangat kuat ..kau goyang lah sekuat mana pun kera tu takkan jatuh ... n then cuba letak pulak anak kera atas belakang kera tu .. buat benda yg sama..xkan jatuh ! pegangan kera tu sgt kuat !! tapi kita ? pegangan kita kuat tak ?rapuh sangat ....sangat2 lemah ! hingga angin yg perlahan pun dapat merebahkan kita ... menjatuhkan kita ! 
so macamana nak buat kera tu jatuh ?cuba ko bagi dia pisang .. tak goyang pun xpe ..dia akan buat2 jatuh sendirik ...macam kita jugak nafsu tu pisang ..pisang tu nafsu ! nafsu boleh melemahkan kita ...tapi pegangan akidah kita yg kuat xkan mmpu buat kita jatuh !


so masa nabi nak menangani isu arak masa zaman jahiliah dulu ..Rasul buat melalui akidah ,,mantapkan akidah ... so senang je isu2 tu semua dapat hindarkan ,,.masalahnya dunia sekarang ..hati dah makin gelap..jiwa dah hitam ..akal dah dipenuhi warna kegelapan ... macam masuk telinga kiri kuar telinga kanan ... kenapa?hurmmm ... susah kan nak bersihkan hati bila dah gelap ..tapi kita boleh mulakan balik ! muhasabah balik diri kita ..bukan kita tak boleh tapi kita yang xnak ! betul tak ?nak seribu daya tak hendak seribu alasan ~!


hati berbicara :

jangan letakkan kesalahan pada orang lain bila diri berada dalam kesalahan .. balik ke pangkal jalan bukan salah ! tak perlu malu untuk berubah ! tak perlu memandang pada org yg memandang serong bila kita hendak berubah ..tapi pandang org yg sedaya upaya nak kita berubah ! jangan hampakan diri nya .. bersyukur la ! sbb wpun kamu buat kesilapan yg paling bodoh n besar disis Allah tapi masih ada yg menyayangi dan ingat ! Allah tu maha pengampun ..menerima segala taubat2 hambanNya yg ikhlas !
edit : juz nak say kat sini .. kita masih ada peluang untuk balik ke pangkal ..semua dialog kat atas tu bukan kisah benar cuma gimik untuk bgtau yg kita masih mmpu berubah .. qaseh pun sama jugak ... qaseh hanya insan yg byk kekurangan dan maybe qaseh akan  buat bnde yg sama ~ tapi insyaAllah ..hanya Dia tempat berlindung semoga kita semua .. di bawah lindunganNya n dalam masa yg sama pegangan kita tu sekuat kera ~ 

Comments

mykhalis said…
semua dugaan dan cabaran masa skrang memang susah sangat nak tempuhi..hanya kekuatan iman sahaja boleh menyelamatkan

hottest entry di blog khalis :
orang yang tak mempunyai tangan,tetapi hebat

paku dan budu mat saleh cakap melayu

kereta polis canggih dari seluruh dunia
Anonymous said…
Assalam...hurm2 setuju2...bermuhasabah di sini...titik pangkal kesilapan sebenar dari diri sendiri jugak...
Anisa Hang Tuah said…
sabar yer,
setiap dugaan ada hikmah.
(:
.drakula. said…
alasan demi alasan ...memang mereka lebih rendah darjat dari para binatang.
Ujang9897 said…
betul tu..,

cermin diri sendri dulu
Anim Azhari said…
ermm..haraf anim pon tak akan pernah terjebak dgn sume gejala sosial ni..amiin
lady-D said…
IMAN HARUS KUAT..NAK BUAT APA2 FIKIR DULU APA AKAN JD NANTI..

PIC NEH QASEH YG SNAP YE SUME..LAWALAHHH YUNK
abadi romeo said…
aku kene pergi zoo le nampaknye..observe kere punya style..duduk dua tiga hari kat kandang dia sambil bawa lappy...agak2 nanti kera tu turun kan ilmu dia tak..?
bahaya jika terlalu yakin dengan kebaikan diri sehingga mengatakan aku akan lakukan ini dan itu tatkala diuji sebegini dan sebegitu..

18:23 (Malay) "Dan jangan sekali-kali kamu mengatakan terhadap sesuatu: ""Sesungguhnya aku akan mengerjakan itu besok pagi,"

18:24 (Malay) "kecuali (dengan menyebut): ""Insya-Allah"". Dan ingatlah kepada Tuhanmu jika kamu lupa dan katakanlah: ""Mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk kepada yang lebih dekat kebenarannya daripada ini""."

janganlah terlalu menghukum org lain. doakan mereka dan diri sendiri supaya diberi petunjuk.

16:125 (Malay) Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk
Raden said…
dalia..tetibe sy malu dgn kera..kera pegang kuat2 eh?
Proud Mommy said…
erm betul tu..klu dah salah jgn nak bandingkan situasi keadaan..

sebab pokok pangkalnya diri sendiri juga yg nak buat kan ..:)
qwert. said…
yaa , memang kita tak ada kat tempat diorang , tapi diorang tak leh bajet kita akan buat benda yang sama kalau jadik diorang
Unknown said…
hurm...mmg berisi
Fiza Rahman said…
Betul tu sis, allah maha pengampun & maha mengasihani.
Ilaasuhailaa said…
aminn..arap2 kesedaran itu ada pd diri semua org..trmasok saye...(n_n)
Anonymous said…
baek kasi org bayi tu..jgn buang la...
Qaseh Dalia said…
bro khalis -
tq pesanan
Qaseh Dalia said…
adam -
wslm ..yup semua dtg dr diri sendiri ..wpun terpengaruh tu atas diri sendiri jugak
Qaseh Dalia said…
anisa -
hehehe qaseh okey2 shja syg
Qaseh Dalia said…
republic aku -
ooemmgeee .. hehe sesetengah saja :) maybe belum terbuka hati
Qaseh Dalia said…
ujang -
pinjam cermin hang jap
Qaseh Dalia said…
hanim -
insyaAllah ..me too huhu amin
Qaseh Dalia said…
d_la -
insyaallah dear ..hahah pic2 ni sume main rompak je ...
Qaseh Dalia said…
abadi romeo ngek -
haha melampau .. grr saje le tewww buat2 tak paham wekkk...

pergi lah duk zoo kawan dengan monyet2 kat sana haha
Qaseh Dalia said…
nothing substantial -
hehe qaseh tak maksudkan macam tu ..qaseh pun hanya insan biasa .. takut bila berada dlm ujian tu ..qaseh juz mmpu berdoa supaya tak mudah goyah .. emmm qaseh jugak tak menghukum tapi qaseh menyeru supaya kembali berubah ..wpun kesilapan lalu mmberi titik hitam tapi masih ada ruang untuk berubah :) tq awak
Qaseh Dalia said…
naddia -
tak lah kera tu pegang lembut2 je haha sekali kena cakar mau pengsan
Qaseh Dalia said…
sharienz -
betul semua dtg dr diri sendiri ..
Qaseh Dalia said…
unieMarks -
yup dia dan kita tak sama... :) kalau sama maybe kita akan buat dulu dr dia
Qaseh Dalia said…
jiji yu -
apa yg berisi tuh
Qaseh Dalia said…
fiza -
maha menguasai segala alam dan makhluk2nya
Qaseh Dalia said…
ila suhaila -
insyaAllah qaseh juga :D
dear anies said…
kra tu sbnr nyer lbh mulia dr manusia yg terang2 ada akal tp letak kt montot
SYARIFF HAIKAL said…
nice entry lagi..best nye...emmm kdg2 kte berubah..tp knpe sekejap je ye..hmmm..
azi nur said…
setuju sangat...remaja..ishhh susah nak label sekarag ni kan~
Qaseh Dalia said…
anies -
haha terus letak kat montot ekkk
Qaseh Dalia said…
syariff -
sebab tak tetap pendirian ..maybe
Qaseh Dalia said…
sis azi nur -
betul tu
Ogy said…
betul2...dr kesalahan tu leh jadikan kita insan yg lebih baik kalau kita pandai gunakan pemngalaman dan kekesalan tu ke arah yg sepatutnyaa....tp kalo tak reti2 nk insaf tu..payahlahh....

kalau kita tak buat salah..mcmana nk belajar dr kesilapan tu....walau apapun kesilapan kita seharusnya ada rs kesal..dan cuba utk berubah utk menjadi lebih baik....