Search

Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Ayah mau menantu macam datuk K !!!kaya + hensem(hensem macam shah rukh khan bukan dato K) !

Assalamualaikum olz selamat petang ..
esok qaseh cuti ..hehe dah baca ayat2 bawah gambar tu? hari jumaat je lesap ~ hihi nasib lah kan ...
hari jumaat kan penghulu segala hari kena relax2 kan minda eceh ! padahal tak kerja n xleh berblog haha padan muka ku !
ok tinggalkan hari jumaat .. hari ni hari khamis ...


ayah nak menantu kaya ! kalau boleh biar lah macam datuk k ..ataupun pangkat2 datuk ke tan sri ke .. ! (dalam hati : ayahku anakmu ni dapat beri misai macam datuk K je .. haha )
okie fine ... hencik kyle jangan fikir bukan2 ye .. ni hanya lah sandiwara seorang insan (pinjam nama blog capiq nyah jap) ... biasa lah kdg2 ibu bapa ni mesti lah nak anaknya hidup berkeluarga dalam keadaan yg senang .. maknanye berduit lah tak papa kedana... mak pak mane lah yg nak tgk anak ye menderita kang ... tapi kdg2 mak pak ni tgk bhgia anak2 pada duit ..pada kesenangan tapi tidak pada kebhagiaan ksh syg ... dan sewaktu dgnnya !


okie ..kalu ada mak pak kat sini ..dengar lah luahan hati anak2 mmg cinta n kasih syg tu boleh di pupuk ..boleh bercinta selepas berkawen ..mak n pak dulu2 pun diatur oleh family .. last2 dapat anak2 mcm kitorg ni ..bhgia tapi tu zaman dulu ..zaman yg tak semoden zaman sekarang ... ade satu kes .. dia kawen dgn org kaya ..yes mmg berduit lah ..cinta tu belakang kira ..last2 dapat tahu si somi dia ni rupa2nya hisap pil2 kuda .. org berduit senang je nak dapat benda alah mcm tu ... hurmm .. so nak salahkan sape ?mak pak ? anak? org kaya tuh ! semua dah terjadi last2 dapat pangkat J (janda) mana duit yg banyak2 tu leh beli ke kbhgiaan ?so selidik dulu papepun..jgn nampak datuk je kaya..wang berjuta2... mmg dunia sekarang ni dunia berduit tapi jgn tolak kebhgiaan anak2 demi duit ! ceh ~ merana der ... 


mak n pak sila baca ni ...haha (kalau anak2 dah ada psgn sendirik)

  • tengok dulu pasangan anak2 ... kaya or tak letak tepi ...sekurang2nya ada kerja gaji tak berjuta2 pun beribu riban pun dah ok ..
  • tengok pasangan anak mak pak tu ..pandai tak hormat org tua ..baek tak beliau mak pak kesayangan ..
  • nilai peribadi pasangan anak mak pak tu ..agak2 boleh tak bawak anak mak pak tu ke jalan yg lurus ..ke jalan yg benar .. boleh tak pergi ke syurga ilahi .. 
  • agak2 pasangan anak mak pak ni bertanggungjawab or tak ..dapat tak jaga mak pak nanti ..mak pak dia masa tua2 nanti ...
  • tengok tak mata pasangan anak mak pak ni ..dapat tengok tak nilai cinta n kasih syg yang tiada tolok bandingnya .. ke mak pak tengok poket je ..
  • tengok dulu wajah pasangan anak mak pak ni .. wpun hitam air wuduk sentiasa ada tak di wajah2 mereka ..
  • mak pak oo mak pak jgn pentingkan duniawi hingga lupa syurgawi .. anak2 mak pak syg sgt kat mak pak ..hingga sggup dgr cakap mak pak ..tapi mak pak dgrlah jugak keluhan hati anak mak pak ni ... kalau semua tu takde baru lah mak pak boleh reject ... cari lah datuk2 kaya sekalipun anak mak pak terima !
mak pak sila baca (anak yg xde pasangan lagi)

  • sila uji calon mak pak tu solat or mengaji ...anak mak pak ni perlukan bimbingan yg cukup ..xkan anak mak pak ni bimbing ketua keluarga pulak 
  • calon mak pak tu sihat ke tidok..cek kesihatan dia ..test urin sekali manalah tahu kot2 ada penyakit berjangkit..anak mak pak jugak merana 
  • calon mak pak tu pandai hormat mak pak tak..kalau mak pak pun dia tak hormat macamana nak hormat bakal isteri dia ..
  • calon tu ada akai ke tidok..tu penting mak pak ..n kalau jenis lembut2 tu takut jugak mak pak eh takut nyah or gay ke hape ke ...
  • suruh lah dia jadi imam ke hape ke baca doa ke tnya pasal ilmu2 agama sikit ..bako eh uji kita uji beliau ..
  • kalau semua2 dah lulus ... maknanya anak mak pak pun terima lah seadanya ..asalkan dia tu dapat membimbing ke arah yg benar ..
  • mak pak bagus sgt sbb mak pak tak tanya slip gaji .. pangkat datuk ke tidok..wpun dia kerja kerajaan yg kerja bawah2 je tapi syukur tu gaji halal..syg mak pak ketat2..!
hurm kdg2 rasa macam kesian bila tgk anak2 tersepit antara dua cinta ... yup restu mak ayah mmg penting tapi jgn biarkan anak2 merana .. last2 hancur ..apa2pun cek peribadi baru lah cek duit .. duit ada tapi tak byk its ok asalkan cukup segala2nya tak lah smpai masuk bersamamu .. anak2 pun takmo .. yg penting berfikir demi kbhgiaan anak2 ... wpun duit tu bagi mak ayah sgt penting tapi ksh syg , bimbingan .. lagi penting dr segalanya .. duit boleh di cari ... sedikit2 lama2 jadi bukit ...


hati berbicara :

kadang2 hati kita sering kali tersasar dari apa yg sepatutnya ..
kadang2 hati meronta2 ingin dicintai ..ingin diberi kasih syg sepenuhnya ..wpun kekayaan tu bertimbun... hati sgt sakit duit lebih dinilai pada akal tapi diri dibiarkan menderita dgn hati ....
jika ditanya pada akal apa itu cinta ...maka akal menjawab cinta itu gila !
tapi bila cahaya matahari cinta hadir maka cahaya bulan akal akan lemah ...

ketika zulaikha melihat ketampanan nabi Yusof ..dia terpegun dan jatuh cinta ..tapi setelah dia bertemu dengan keindahan abadi dan mutlak,dia jatuh cinta padaNYA..xpeduli lagi ketampanan nabi Yusof bila berjumpa dengan cinta yg Hakiki..
pilihlah jalanmu ~ untuk dirimu ..untuk anak2mu dan untuk keluarga mu ...!



Comments

faraa halim said…
dato k ensem ke??
erm boleh la haha
puteri ain said…
harap2 bila tiba masanya tak ada lah tersepit antara cinta sndri dgn pilihan parents..hope going smooth..ececeh..hahahaha
PinKy MoMMa said…
betul tu qaseh..kekayaan x menjamin kebahagiaan..
cari yg sederhana dh la..
klu kite rajin berusaha insyaAllah kite blh ubah nsb keluarga kita..

rasa2nye ayah akak dlu pilih encit papa sbg menantu sbb dia sgt beriya2 kot ahahaha and suka sengih je bile org tnya ;p

qaseh cmner huhuhu
Ujang9897 said…
betul2..

pakcik2 patut baca
KAMIHIDUP said…
datuk K hensem ke?? ohmakkaii. ruminah sidek lagi hensem kot, heee. :)
Sunah Sakura said…
tu dia...nasihat dari pakar cinta..eh, bukan2..surat cinta dari pakar cinta untuk mak n paknye..hahaha~
Unknown said…
setuju2... lagi tersepit kalu cinta terhalang.. huhu qaseh duk jeteh kat mana?
SheNn said…
Aku nak bagi mama dan papa aku baca ni..heheh..:))
Mama Gee said…
mama setuju dgn qaseh...bukan nk katalah..tp realiti kehidupan hari ni...ada sesetgh mak ayah yg memilih menantu yg berjaya, berkedudukan, berharta....mungkin mereka nk menumpang senang....nk tgk anak mereka hidup senang..terjamin...tp bg mama..wang ringgit bukan ukuran kebahgiaan...

tidak dinafikan wang mmg perlu ada dlm hidup...wang yg byk pun takleh beli kebahgiaan...
malah kadang2 wang yg byk pun boleh membutakan mata dan hati manusia....mulalah lupa diri bila dhb yk duit...biarlah yg sedang2 aje...asalkan berperibadi mulia...
syuwai said…
nasiblah aku belum lagi da anak..erk??! miaahahahahaha ;p
Misz-ella said…
panjangnya n3 qaseh ... hampir2 terlari focus kakchik membacanya. hihi ..

btw adik, cantek atau tampan itu subjektif. Pd kakchik, biarlah tiada rupa asal berharta!! Hahahaha ..

Eh .. tak da lah. Tak yah harta menggunung tinggi dik, yang penting hidup senang dan bahagia. Tu je.
Unknown said…
btol tu. skg ni mak pak ramai dah terlepas pandang hal2 duniawi yg patut diorang ambil berat. stragel didik anak elok2, last2 terlepas ke tgn suami yg tak soleh
Anim Azhari said…
setuju ngn sis qaseh :)
Unknown said…
bila ayat-ayat cinta bula bercerita...
Gen Fujita said…
Good tips. Aku bagitau awal-awal, I'm just willing to spend less than RM3k for hantaran or maskawin or whatever it's called. More than that, find someone else. He he he he he he...
kaizen said…
sokong qaseh!!!
Anonymous said…
nak kawen..hahaha...tapi kan..tapi kan...takde duet nak kawen..hukhuk T_T
shams said…
qaseh..
cik kyle da leh bt mk n ayh qaseh berpuashati kan?kan?
Unknown said…
as salam..
wah!
comelnya rintihan~!
hoho~
moga dimakbulkan-Nya..

ameen..

usaha! usaha!

=)
iniialahaku said…
klau keluar dating...silalah mak pak tanya..sapa yang ajak pergi smayang tadi???? ha kan dah kantoi...
cik sakdi said…
betul betul! tapi zaman skarang dah xade la mak bapak nak paksa2.. hehe
storyfromme said…
jangan pandang luaran saja.takut menyesal satu hari nanti :)
Ana Montana said…
bahagianya kalau jodoh tu family yang carikan..
pastu mula2 gaduhkan..
si suami tu tak suka kat bini dia..
on d same time somi ada awek lain..
pastu awek dia curang ngan dia..
dia pun nak balik kat bini dia..
sweett..
macam dalam novel plak..
hahahhahaahaha..
Raden said…
Goku kaye dgn budi peketi, kaye dgn ilmu, kaye dgn kesopanan, dan....bakal kaye dgn duit! insyaAllah. haha

ayah..sy da boleh kawen kn??? kn??
Khairul Onggon said…
kaya harta etak ke tepi, kaya budi bahasa dan ilmu tu dia yg kena pilih.. Hati2 sbb ada jugak yg berlagak kaya budi tp ada udang di sebalik mi hehehe.. Tak semua, tp ada le kes2 tertentu kan.. :)
hehe...

bes en3..alhamdulillah dapat mak n abah tak memilih sngt.. :)
alexayussida said…
tuh diaaa..nasihat utk mak pak..:) kalau mak ayah tak stuju dgn pasangan mybe kite bole selidik balik kut mana kurangnye pasangan kita tuh kan,kalo mmg tip top lah maka buat la ape2 cara utk amik hati..hati org tua keras2 lembut juge..insyaAllah kena gayanya dptla restu:) kalau kita senangkan urusan Allah,urusan kita juga akan jd senang..^^ thnks qaseh dtg blog sy n drop comment..hee
nice entry...mendalam..

btw saya tag kamu di

http://sayasukanyanyi.blogspot.com/2011/03/tanya-fahmi-aku-ni-tak-cantik-ke.html
Abang Zam said…
abang ada ciri-ciri tersebut..hohoho..cheh..marah bini abang nanti

harus baca ni untuk info : Typical Malaysian
puteraduyong said…
bagus gak dpt yang kaya...pastu baik pulak tu... :)
zulkoa said…
fuh..detail aku bace satu persatu.. aku suka part last tu~

ketika zulaikha tu..meresap abes..:)
zulkoa said…
ayat ketika zulaikha ... memg best,

terasa terasa..:)
mr E oSk girL said…
awak....thanx bg pendapat n follow blog saya....follow awk balik...saluut...c0mel blog ni... singgah sini ^_^
alief nak cinta lepas kawen..!!! tapi tak nak mak pak pilih.biar alief sndiri pilih...
Unknown said…
hahaha.. nice entry!;)

slmt pg qaseh!;)
yatie's EPISODE said…
betul tuu. sng cite selidik hatinya. (:
YUL said…
haha, jodoh tu semua ditangan tuhan, takdir yg menentukan kan. so, apa yang kita rancangkan semua allah yg tentukan. nak tak nak kene berdoa agar jodoh kita bahagia dan berkekalan,
abadi romeo said…
Qaseh boleh jadi consultan perkahwinan nampaknya.Tapi realiti nya,boleh bilang dengan jari je lelaki yang dapat memenuhi syarat2 ketat tu...boleh kasi longgar sikit...alaaah...jangan sampai terlondeh sudah le...
Anonymous said…
ala comel nye..ni misti pangkat adik2 je dgn fit.. :) comel blog awak dik :)
si ngokngek said…
duit bukan semuanya tp semuanya duit
slamat pg Qaseh..

^_____^

pilihkan bakal ibu dan bakal ayah yg baek utk anak2..

Mutiara xnak yg ensem..susah nati, Mutiara xske org lain pandang suami MUtiara :P

syg kamu Qaseh..
tomato said…
kesimpunnya, kalau dah jodoh terima la seadanya n cuba lakukan yg terbaik dlm keluarga..hehe
abadi romeo said…
banyak sangat syarat2 tu Qaseh...kasi longgar la sikit...
Nur Farah Hani said…
betul apa yang qaseh cakap.. my parent pun pernah cakap gitu eknkadang.. and fara percaya 99% parent akan cakap macam tu kat anak perempuan dia..

but like you said la.. diorang tak paham..duit ta menjamin ekbahagian.. kalo duit berjuta pun ahti ta bahagia buat apa.. cinta ta boleh dijual beli right..

suka kata kata kat hti berbicaraa heee... ;p
Solihin Zubir said…
kaya harta tak bererti jika miskin budi pekerti, miskin akhlak, miskin ilmu agama.. kan..

pilihlah psgn yg mampu membimbing kita, bukan hnya sekadar harta semata-mata..
saya tag kamu di..

http://sayasukanyanyi.blogspot.com/2011/03/tanya-fahmi-aku-ni-tak-cantik-ke.html

jodoh ni sume hak Allah...kalau nk yg terbaik,kte kne jadi yg terbaik...berdoa lah supaya dpt yg terbaik...
Unknown said…
okeh aku ase aku lulus..
Meera said…
haha :D
betol. mmg niat org tua tu baik, tamo tgok anak dia susa lepas kawen t. tp kdg2 t jd mcm kt cite tu haa.. tsala kawen kan anak. ee! elak!
qasehraihan said…
ayat paling bawah sangat menyentuh perasaan..huhu
azi nur said…
memang berguna la...cayalah! kene simpan ni..hehe
aliza zeke said…
betul tuu duit leh dicari :)
MIMIE AIZA said…
sis yang penting beragama kan
heeee :)
mykhalis said…
tapi bila dah selamat bernikah biarlah ibu bapa terus merestui sama da dulu suka tak suka..biar rahmat skit perkahwinan anak2..kan?
Woofer Storm said…
berpeluh den baca entry ni..heeheee
hrp2 hencik kyle tak marah kan?hahaaaa
Lea Isnawi said…
harta+paras rupa bukan boleh janjikan kebahgiaan kan kan?
Qaseh Dalia said…
faraa halim -
okie tak hensem shah rukh khan ensem kan haha
Qaseh Dalia said…
puteri ain -
insyaAllah nothing happen hehe
Qaseh Dalia said…
sis pinky -
baguslah encit papa sis maknanye dia berusaha utk mndapatkan sis.. mak ayah qaseh tak kisah asalkan kerja dapat jaga qaseh dgn baik
Qaseh Dalia said…
kami -
jahat haha
Qaseh Dalia said…
sunah -
tulah dear tapi mak ayah tak baca gak ni haha
Qaseh Dalia said…
norfa -
kg tok has
Qaseh Dalia said…
alkisah -
haha ada lah tu siti terpikat ..tang misai kot eccecece
Qaseh Dalia said…
mama -
betul tu kan Allah suka org yg bersederhana :)
Qaseh Dalia said…
syuwai -
haha nnt de anak fahami isi hati dia
Qaseh Dalia said…
kak chik ella -
hehe entry qaseh mana lah tak pjg sume pjg2 haha ok sis
Qaseh Dalia said…
bro dawa -
kehidupan moden membutakan manusia
Qaseh Dalia said…
pokniq -
bula pe bula hahaha
Qaseh Dalia said…
gen fujita -
mak oiii tak yah kawen ah haha
Qaseh Dalia said…
kaizen -
yeyy afundi qaseh haha
Qaseh Dalia said…
cik ayin -
xpe xyah guna duit guna daun hahaha
Qaseh Dalia said…
shams -
alhamdulillah boleh dah hehe
Qaseh Dalia said…
fadhli -
rintihan pun cumel ek tq hehe
Qaseh Dalia said…
iniialahaku -
haha betul gak tuh tq
Qaseh Dalia said…
cik sakdi -
ye ke xde
Qaseh Dalia said…
storyfromme -
baekkk
Qaseh Dalia said…
ana montana -
haha mmg mcm dalam novel ni mesti kaki novel kan tapi derita lah jugak
Qaseh Dalia said…
naddia -
silalah kawen secepat mungkin
Qaseh Dalia said…
bro khairul -
a.ah ada jugak berselindung disebalik mee hehe selidik betul2
Qaseh Dalia said…
mc'tni -
alhamdulillah syukur
Qaseh Dalia said…
sis alexa -
a.ah suka ayat sis ..Allah akan permudahkan urusan kita ..sama2 n tq gak sis
Qaseh Dalia said…
nurfarahana -
tq :)
Qaseh Dalia said…
abang zam -
mengade haha repot bini kang
Qaseh Dalia said…
putera duyong -
tu bonus buat kita bez2
Qaseh Dalia said…
cik ubi -
tq baca smpai habes haha
Qaseh Dalia said…
alief -
okie dek pilih yg baik2 okie
Qaseh Dalia said…
my -
selamat petang haha
Qaseh Dalia said…
mmg jodoh dtgnNya kina kena mencari jugak .. :)
Qaseh Dalia said…
abadi romeo -
ketat ke .?dah longgar lah tu ~
Qaseh Dalia said…
fitri senin -
yup umur 23 hehe
Qaseh Dalia said…
mutiara bernilai -
tq sis ..betul tu syg sis jugak
Qaseh Dalia said…
tomato -
yup jodoh terima tapi sebelum terima selidik dulu kenal hati budi
Qaseh Dalia said…
farah hani -
yup my parents pun gtau benda yg sama .. tapi xlah demand sgt ..anak2 dia yg lain alhamdulillah bhgia dgn pilihan sendiri yg first tu lah pilihan mak ayah hehe bhgia jugak
Qaseh Dalia said…
solihin -
betul tu
Qaseh Dalia said…
jiji yu -
alhamdulillah
Qaseh Dalia said…
sis qaseh -
hehe sentuh perasaan ye
Qaseh Dalia said…
azi nur -
untuk hari tua ke haha
kaizen said…
bler qaseh msuk AF??
huhuhu