Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Tangisan Seorang Isteri...

Assalamualaikum semua..
selamat petang ...cane hari ni sihat ?
qaseh sihat2 je..heh2..hope korang semua sentiasa di bawah payung rahmat ilahi ~
taon ni taon orang kawen eh..haha ramai betul yang nak kawen..
ok untuk yang bakal2 berkahwin tu ..sedia masuk dalam alam rumahtangga ~
dan jalani tanggungjawab dengan matang ..semoga bahagia dunia akhirat...
tapi jangan buat seorang isteri tu menangis...menangis kerana dia tak mampu menanggung keperitan hidup,.
so suami bersama2 lah dengan isteri..bukankah isteri mu itu peneman hingga ke akhir hayat ~

seorang isteri sanggup meminum racun demi suaminya...
besar nya pengorbaban isteri..:)tapi adakalanya pengorbanan seorang isteri langsung tiada di mata suami..
jangan biar kan ia menangis seorang diri..temani lah dan peganglah tangannya..

jika seorang isteri menagis di depan mu " hargai lah ia sebelum terlambat"
 jika seorang isteri menangis di hadapanmu "itu bermakna dia tidak dapat menahan kesedihannya lagi"
 jika seorang suami memegang tangan isterinya di kala isteri sedang menangis "dia akan tinggal di samping mu selama2nya"
 jika kau membiarkan dia pergi "dia takkan kembali menjadi dirinya seperti dahulu lagi "selamanya !
 seorang isteri tidak akan menangis dengan mudah , kecuali di depan orang yang dia sayangi sangat2..kerana dia akan menjadi lemah !jika dia menyintai seseorang pasti ego seorang isteri hilang ~

 wahai suami2~
jika seorang isteri menangis keranamu ..tolong jangan sia2 kannya n langsung buat endah tak endah..jaga lah hati dan perasaannya ..jika kamu menyia2kannya maybe kau akan merosakkan kehidupannya ..
saat dia menangis keranamu...saat dia menangis di depan mu...saat air matanya jatuh membasahi pipinya ..
sapulah air mata itu..usaplah kepalanya lalu peluk lah kedakapanmu...kerana dia sangat memerlukan kamu..dan pandanglah kedalam matanya..rasai lah apa yang dia rasai ...jauh di dalm lubuk hati yang paling dalam ~
jika seorang isteri menagis keranamu pegang lah tangannya dengan penuh kasih sayang..kerana dia akan tetap bersamamu selama2nya..
istimewanya seorang isteri
seorang isteri walaupun lembut di luaran tapi dia punyai kekuatan yang sangat luar biasa yang telah di anugerahkan oleh Allah...  mampu menahan kesakitan bersalin..menjaga anak2 hingga dewasa..berjaga siang dan malam kerana naluri keibuan..kasihnya seorang ibu pada anak..dan tak mahu menyusahkan suami yang kdg2 tido hingga ke pagi ~
tutur katanya yang lembut penuh dengan kebenaran ..tidak mampu untuk membohongi suami ..
senyuman yang mengukir di bibir adalah semangat untuk orang yang di cintai nya 
pelukan dan ciumannya yang selalu menghangat kan anak2 dan membahagiakan seisi keluarganya ~
Dia sentiasa tersenyum melihat org2 yang dicintai nya tertawa 
dia terharu , menangis melihat kesengsaraan pada org2 yang dikasihinya..
dia mampu tersenyum di sebalik kesedihannya ~
dia sangat gembira melihat sebuah kelahiran ...tanpa merasa apa2 kesakitan 
dia sangat sedih bila melihat sebuah kematian..
dan tangisannya mampu mendamaikan sebuah persengketaan ..begitu dalam pengorbanan isteri..
hati berbicara:
tapi adakalanya suami tak mampu melihat pengorbanan seorang isteri..sehinggalah suatu perpisahan itu terjadi ~
abadikan lah dirimu dan dirinya selamanya2~
dan hargai lah setiap pengorbanan seorang isteri dan jadilah seorang suami yang sangat2 dihormati ...:)...
ingati setiap detik2 bersama dan abadikan kenangan dan kbhgiaan itu hingga menutup mata ...

Ulasan

niesz berkata…
btul2..jgn bile da xde nnti br tercari2..hehe..


updated entry :pantun bukan nk cri gado,just nk bg info
Encik MamaT berkata…
qaseh dah kawen ke :)
Ogy berkata…
..kadangkala keegoan seorang lelaki ni terlalu tinggi...bila melihat isteri menangis..dia hanya membiarkan tangisan itu kering..reda sendiri....

bila dh kehilangan isteri barulah nk menyesali..tp masih juga ego nk mengaku kesilapan berpunca dr silapnya sendiri..huhu...
Ujang9897 berkata…
ayat org nk bergelar isteri la nie..hahahahaha

gila la nyah nk kawin
Sunah Sakura berkata…
nak like tak leh la...:p
Scorpio Warrior berkata…
terharu..nice entry dear ^^
Indra Amirrul berkata…
http://fiarcacoutura.blogspot.com/2011/01/segmen-ma-favori-marque.html

anda ditag..jom singgah utk join...:)
Browacana berkata…
terharu aku bace enry ni....sob3... Undi la aku ye kalo sudi...hehehe
farasakura berkata…
eheheee qaseh bile lagi nak kawen? heee jangan lupe jemput XD
Raden berkata…
suami je yg ssh nk hargai isteri... mane nk cr ek bakal suami yg btul2 penyayang..
MUX SPARROW berkata…
Hanya dua jenis wanita di alam semesta:
1. racun dunia
2. perhiasan dunia

Harapan semua lelaki - semua (calon suami) adalah yang kedua. Tentu hanya lelaki yang pantas yang bisa mendapatkannya. InsyaAllah.
MUX SPARROW berkata…
Oya... sebenarnya lelaki juga menangis lo..(karena lelaki manusia juga 'kan?!) hehehe

salah satu contoh tangisan lelaki ada di sini:
http://muxlimo.blogspot.com/2010/08/air-mata-lelaki.html

:P
Faiz Zaini berkata…
hmm.. suami yg cemerlang adalah suami yg mampu memimpin.. kasar pada pandangan mata xsemestinya tak lembut hatinya..

hoo.. ni topik subjektif ni..
Awanama berkata…
yup btoi..kdang2 mnusia ni xhrgai ape y ada kt dpn mte bile dh khilangan bru la trsedar..tpi tu dh trlmbat kn...
caliph shuriken berkata…
nice sharing ^^

p/s: dh trasa nk bahagiakan hidup seorg yg special ni, hikk...
Fatin Afifah berkata…
bce entry neh mcm terharu pulak.. mcm touching pon ade.. eh, mcm2 feel ade.. adeh
Aboy93 berkata…
erm.. btol gak.. kdg2 ade suami yang tak kisah pon pengorbanan isterinya.. kan3?
Qaseh Dalia berkata…
@niesz
yes dear...xkisah lah isteri ke parents ke...kena hargai
Qaseh Dalia berkata…
@Encik MamaT
belum kawen lagi lah ...haha
Qaseh Dalia berkata…
@Ogy
mama dah kawen ..tentu tau kan asam garam rumahtangga hehe
Qaseh Dalia berkata…
@Indra Amirrul
makk oiii sempat tag hehe insyaAllah
Qaseh Dalia berkata…
@farasakura
lalala soalan cepu intan ngee lmbat agy dear
Qaseh Dalia berkata…
@Amira Naddia
nak qaseh tolong carikan ke..haha sis lawa
Qaseh Dalia berkata…
@MUXLIMO
insyaAllah andainya diri tu pilihan wanita solehah ..pasti dapat :)
Qaseh Dalia berkata…
@MUXLIMO
hehe memang laki menangis tapi susah nak lihat
Qaseh Dalia berkata…
@mofaizmz
eceh bila faiz dah mula berjiwang
Qaseh Dalia berkata…
@senydream
yup so hargai n bljar dr kesilapan
Qaseh Dalia berkata…
@caliph shuriken
wah caliph dah nak kawen eh
Qaseh Dalia berkata…
@kAtAk H!jAu
maknanye ade perasaan hehehe
Qaseh Dalia berkata…
@Aboy93
yup...nnt jd suami hargai isteri okeyh ?
Ogy berkata…
pendapat ni berdasarkan pengalaman lampau je...Alhamdulillah...dpt seorang suami yg pandai menghargai..skrg.... :)
Qaseh Dalia berkata…
@Ogy
alhamdulillah mama..semoga terus bhgia hgga ke akhir hayat ye
jeffherwan berkata…
makin kuat dugaan dn cabaran itu makin dkt kita pd ksnangan itu..yg trbaik tuk kita smuanya sntiasa mnsyukuri akn sgala nikmatnya...
back to top