Kenapa Orang Islam Mahu Murtad .. Orang Kafir Mahu Memeluk Islam ?

30 ulasan:
Assalamualaikum readers ~ 
bertemu lagi kita di pagi ahad yang sungguh indah hihihi .. first entry for tudey is bacalah title di atas..
hurmmm dunia akhir zaman ni makin banyak yang berlaku kan .. kadang2 hari2 ada yang lahirkan anak luar nikah pastu ada bayi2 yang mati .. tanpa secalit dosa pun .. masyaAllah kdg2 fikir benda ni boleh menangis pilu ..sakit ! sedih ! kecewa pun ada.. tp kita boleh tolong apa? kalau ada kuasa dah lama qaseh bagi azab kat diorang yg buang2 bayi ni .. tapi qaseh hanya mampu melihat ..mampu menangis dan mampu katakan pada diri sendiri .. takkan sesekali buat perkara terkutuk tu !! insyaAllah ..


bez kan ..kita mula2 lahir kita dah masuk agama islam .. n orang kafir pulak lahir2 di ajar oleh agama mereka ..kristian ,hindu ,buddha n byk lagi ... ~ kalau ikutkan mmg kita bertuah kan toksah pk2 betul ke agama kita ni ..betulke cara kita menyembah tuhan ...alhamdulillah beruntung sgt2 ... bersyukur belum tu ?haaaa bersyukur cepat !! 
n Allah dah bezakan yang mana berakal dan yang mana yang tidak tahu menggunakan akal...


nape org kafir masuk islam ?

  • sebab mereka always mengkaji .. kita pun tahu dah banyak pengkaji2 ade yg dgr azan kat bulan ..ada yg dgr suara dr bawah tanah ..n macam2 lagi ..mereka kaji kaji dan terus kaji .. mereka guna akal mereka dgn sebaiknya .. (tak semua) 
  • dalam kitab injil mereka (org kristian) nabi isa telah menyebut bhwa akan datang selepasnya seorang rasul yang membawa ajaran yang benar yang bernama Ahmad (Nabi Muhammad s.aw.)..(rujuk alquran surah fussilat ayat 6.)
  • mereka kaji n mereka kaji ..lepas tu mereka lihat ade kebenarannya sebab tu diorang mula tahu n berfikir balik .. n membuatkan diorang masuk islam.. 
  • bila mereka gunakan akal ke arah kebaikan ... yang bez tentang pengkaji ni mereka kaji kitab2 lama..al-quran pun dia kaji n tafsir dr satu persatu .. kdg2 dlm cerita2 omputeh terselit benda2 yg ada dlm al-quran 

nape orang islam murtad



  • bila kita dah dilahirkan dlm agama yg cukup sempurna ..akal dipesongkan .. n ada org juz hidup atas nama agama ..tapi tidak tahu apa sebenarnya islam 
  • bila dah berada dlm agama yg sempurna ..akal mencari keseronokan luar .. tak kira berkawan dgn siapa .. dengan agama lain ..lelaki asing ditambah dgn pengetahuan ttg islam yg cetek 
  • yang tahu solat , puasa , haji ...yup kita beriman dgn benda yg patut kita beriman tp sebenarnya hati tidak terletak pada sesuatu prkara dgn seikhlas2nya .. kdg2 solat yup tp tidak ikhlas ..kdg2 puasa tp juz tuntut kewajipan sebab tu hati mudah lalai .. tambah2 bila mudah di goda... 
  • merasakan islam ni merumitkan .. melihat agama lain senang je tak perlu buat benda yg kita tak mahu buat .. ikut kata hati ..! ye aku nak g disko padahal islam ..(hati berbicara : ceh islam ni leceh nak pergi disko pun xleh) n bila berjumpa dgn penganut2 lain mula terikut2 
  • lastly akal terpesong .. akhlak pun terpesong .. murtad lah dia .. murtad lah org islam ...manakala org kafir masuk islam ...tahu betapa sucinya agama islam ~ 
hurmm qaseh pun banyak kesilapan .. tapi kita di bezakan dgn haiwan tahu mana baik mana buruk ..jgn biarkan akal dan hati kita di pesongkan ... jgn pernah tergerak di hati untuk pergi dr agama kita yg suci ni ..:D ..maaf andainya banyak tersilap kata hihihi .. yg baik dtg dr Allah yg buruk dtg dr Qaseh ~ 



hati berbicara :

kadang2 kita meletakkan Allah hanya pada hari jumaat dan sewaktu solat shja?..
kdg2 ingat Allah di kala sakit .. di kala menghampiri kematian ..tapi tidak diletakkan dalam hati , didalam roh dan juga jasad ...
ya aku cinta Allah ..tapi adakalanya itu hanya terlafaz di bibir yg mungil tapi tidak ada di dalam hati yg suci ...
kenapa cinta itu tidak ada di waktu kita bermain ? tidak ada di waktu kita gembira ? diwkatu kite bekerja ...?
kenapa hanya ada diwaktu sedih ..di landa musibah dan bila kita kehilangan cinta manusia ?
hurmmm tepuk dada tanya iman ~ 
semoga semua di rahmati Allah ..
salam dr Qseh Dalia Adelia ~


30 ulasan:

Sunah Mohammad berkata...

thanks dear untuk entry ni...:)

semua manusia sama di sisi Tuhannya, yang membezakan mereka dalah takat taqwa..:)






err..nama Qaseh last sekali tu typo..:p

Dawa berkata...

tu la hakikat dunia zaman skrg. islam hanya pd nama. xperlu nk tunggu murtad br kita rs kronik situasi ni. hakikatnya org yg xsmyg, xpuasa tu pon sama teruk je. diorang bley dikategorikan sbg non practising muslim.

an_Nur berkata...

likeeee!!~ banyak yg terpengaruh ngn kawan. then sekali terjebak lama-lama iman dah kurang.

Amira Naddia berkata...

takot..tanak terpesong. lahir sebagai org Islam. Mati pun nk sebagai org Islam. aminn

qasehraihan berkata...

woooo..panjangnya entry dia..

mmg kita harus bersyukur dgn kurniaan..lahir2 terus beragama islam.huhu

nub berkata...

sbab tu org slalu kata...

"bila dah senang lenang, banyak benda yang malas nak dipandang"

=)

specky gurlz berkata...

cenggitu la sis..tnda2 akhir zaman mintak2 kita dijauhkan dr semua tu

Qaseh dalia adelia berkata...

sunah -
tq dear ... tu lah yg sebenar2nya
hehe malas nak edit balik

Qaseh dalia adelia berkata...

dawa -
yup betul ckp dawa ..hurmmm

Qaseh dalia adelia berkata...

an nur-
tq dear ... terpengaruh ni pun satu hal ...so kuatkan iman di dlm diri baru tak mudah terpengaruh kan

Qaseh dalia adelia berkata...

amira -
insyaAllah dear ..kuatkan diri dan iman

Qaseh dalia adelia berkata...

sis qasehraihan -
yup sangat2 bersyukur

Qaseh dalia adelia berkata...

nub -
thats true ... bila hidup susah baru nak sedar hurmm

Qaseh dalia adelia berkata...

specky gurlz -
mmg dunia dah akhir zaman dah ni

anis berkata...

thanx for da info. :)
ilmu nie hari ahad :)
all dat things yg awak cakap semua batul.

marfieyra berkata...

beto tu . kadang-kadang diri sendiri pun takut ngan dunia sekarang ni . kalau kita tak cukup kuat kit pun boleh terpesong sama . nauzubillah min zalik ~

wan farah berkata...

haip..apa boleh buat..manusia akhir zaman..

farasakura berkata...

semua kita lahir sebagai Islam dan begitu juga akhirnya...jauhkanlah kami drpd hasutan syaitan.. aminn

Yuni Aisyah berkata...

dunia skrg mcm2 berlaku...takut lak bila difikirkan...:(

sabri as sobar berkata...

di malaysia semakin hari semakin ramai yg murtad..tp kalau kite lihat negara sebelah barat,makin hari makin ramai yg memeluk islam..mereka ni tergolong dlm golongan terdiri drpd golongan cendikiawan eropah. Orang eropah tlh ramai memeluk islam hasil dr pemikiran n kajian mereka. Ramai jgk scienctis yg memeluk islam krn mereka tlh mengkaji kejadian Alam dimana fakta2 tersebut tlh termaktub dlm al quran.. tidak kurg juga artis barat, mereka tanpa segan silu mengishtiharkn pengislaman mereka. Agak sedih la atas ape yg berlaku di Malaysia. Ramai yg nk keluar islam x tau la ape faktor2nya..

Qaseh dalia adelia berkata...

anis -
tq dear .. sekadar perkongsian

Qaseh dalia adelia berkata...

marfieyra -
hurmm kuatkan diri ..takut jugak dengan dunia skang ape2 pun boleh jadi

Qaseh dalia adelia berkata...

wan farah -
memang dunia akhir zaman ..ape boleh buat ? jgn mudah terpengaruh

Qaseh dalia adelia berkata...

farasakura -
amin insyaAllah dear

beLLa berkata...

nice entry. kte patot bersyukur memang dari lahir Islam.tapi dgn sebab tu, kte tak mengkaji lagi agama kte sendiri kan. muhasabah ntuk diri sendiri jugak. huhu

Qaseh dalia adelia berkata...

yuni aisyah -
hurm sama lah takut sgt

Qaseh dalia adelia berkata...

sabri -
tq share info tu .. tu lah ahli saintis n yg mengkaji ni tahu pe istimewanya islam sdgkan yg islam tak tahu apa2 .. papepun tq ye ..faktor2 nya hanya diorg yg tahu maybe nafsu jadi akal diorag

Wafi berkata...

dulu.. bilamana Allah dan RasulNya dihina... barisan tentera akan disusun.. mereka bersatu di bawah satu ugama.. ugama Islam.. mereka berjihad hanya kerana Allah.. setiap kali mereka berperang, nescaya orang kafir akan kalah...

menyedari perkara ini orang kafir tahu mereka xkan boleh berperang dengan orang Islam..

Jadi mereka telah membuat perancangan.. menghapuskan sunnah2 nabi satu persatu.. menjadikan sunnah nabi satu persatu asing dari umat Islam sendiri... Dan bila sunnah nabi sudah asing dari diri Islam, maka Islam pon jadi asing dari diri orang Islam.. solat menjadi adat...

ditinggal tanpa rasa kesal..

rumah Allah kosong tanpa rasa apa..

masjid dibina berjuta2, tapi bila azan, mana pergi lelaki2 Islam?

Qaseh dalia adelia berkata...

bella -
yup dear ... kita tak mengkaji

Qaseh dalia adelia berkata...

wafi :
tq atas komen tu huhu qaseh pun seorang yg lalai kdg2 .. hurmmm

Catatan Popular

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com