Stress percintaan ♥o♥

13 ulasan:
salam satu malaysia..
kOrang pernah rasa stress x dlm percintaan ?
nape ye ? adakah korang mencintainya OLOK2 hingga berlakunya stress?hihihi 
ade dUa strees dalam percintaan mahupun rumahtangga ...



1.Eustress
stress yg positif..merangsang perasaan yg lebih mendalam dan akhirnya meneguhkan lagi ikatan percintaan..stress yg berbentuk ujian dan dugaan untuk menguji kasih syg setiap pasangan...peeeweeet ! gUd2!

2.Distress
stress negatif yg menghakis perassan cinta dan ksh syg..sbb tanpa memahami punca stress ngan wajar..so cara menangani stress dgn berkesan pasti gagal dicapai..

pUnca stress dalam percintaan
Berlakunya perubahan mendadak 
cinta dan jatuh cinta ialah pengalaman jiwa yg xboleh dirancangkan.,,bile seseorg tu jatuh cinta ,minda emosi mendominasi diri  berbanding minda logika..so jika perasaan tidak terkawal seseorang tu akan menjadi stress tp bukan gila lagi...nak2 gila kot haha..krna dikuasai oleh emosi..

Perbezaan
kesukaran menerima pasangan pun boleh jd stress gak ?ooo betul2 lebih2 lagi pasangan yg kurang fleksibel dalam menerima diri seadanya ..semakin besar perbezaan yg hadir..so semakin sukar tuk meyesuaikan diri..
alah! terima je kekurangan seseorg tu ..diri sendiri pun belum tentu smpurna kan..ekeke !

Kepercayaan yg tidak rasional
antara sedar or xsedar...ramai yg membebankan pasangan msg2 dgn rasa percaya kpd pasangan yg mmpu memenuhi segala kualiti impian korang.....
contoh lau korang dpt kekasih petani jgn lah mintak marcedez benz! tau..nnt stress beliau..kecian...huh!

Perbezaan tahap komitmen
rasa cinta dan kasih membawa kpd kesediaan memberi komitmen pd psgn..pasangan yg lebih komited terhadap psgn akan merasa lebih stress krna merasakan hnya dirinya merasa lebih tggungjawab .komitmen bukan jaminan kekalnya sebuah percintaan

Tipisnya kepercayaan
yg ni mmg stress sgt kalau pasangan xprcaye kat kite kan...setiap gerak geri nak dikawal aka dikonkong takut2 kita buat hal...hurmmm ini mmg stress mata ingin mengawal sementelah hati bermain curiga firasat sendiri..

Campur tgn pihak ketiga..
adehh pehal lah tiba2 dtg pihak ketiga kan..menyibuk je..so kalau dah pihak ketiga cmpur tgn maknanya pasangan mudah terpengaruh dgn hasutan bicara individu lain akan menghadapi masalah mempertahankan hubungan percintaan!

Langkah elak stress


 jgn mengharapkan psgn memenuhi segala impian korang yg tah pape tuh..psgn kdg2 xmmpu nak penuhi kehendak korang..n psgn pun de kehendak nya sendiri...hik2 lau nak pape kawen ngan putera raje pasti semua termakbul tp bhgia ke?awwww

jgn sesekali meletakkan kbhgiaan pd psgn ..sbb kbhgiaan terletak pd care kite berfikir..jika minda positif n gembira psti membentuk kbhgiaan kan kan kan..

elakkan mengubah pasangan anda...sbb setiap org hsil pembentukan personaliti yg mngambil mase bertahun2..so jgn pndai2 nak ubah..kalau nasihat tuk lebih baik tu bolehlah..jgn cuba mengubah dia mengikut citarasa sendiri..ooo no no no !

xyah serius sgt dm percintaan..cinta tu kan untuk dinikmati bukannya tuk menyiksa diri,..so tenangkan diri tarik nafas panjang2 nikmati setiap detik bersamenya dgn lebih bermakna..wah bhgianya~

berbincang jika ada benda yg xuas hati..jgn pendam2 okeyh nnt kan membengkak pulak kat dalam tu...tok pawang pun xleh nak tolong dah..

elakkan menyerang pasangan..menyalahkan psgn n mengungkit kesalahan2 lalu okeyh..rasional akal tu penting 

jangan cuba mengawal pasangan okeyh...sifat mengawal tu akan membuat kan ur partner tu xselesa n akan mencari peluang tuk bebas..padan muke hehehe

hati berbicara : bercinta lah dgn sepenuh ikhlas hati ye..jgn cuba2 mempemainkan hati2 mereka2 yg perlukan ksh syg yg setulusnya....













13 ulasan:

  1. daripada gua control awek gua baik gua control kete control.hoho hambar giler lawak ni

    BalasPadam
  2. hoho baguslah tu...kete control xleh nak cr pasangan lain kalu kne control hik2..

    BalasPadam
  3. pernah dan terseksa..
    siap kena balik kg. berubat ngan tokwan.. terlampau makan diri :)

    BalasPadam
  4. apezs shah nape jd camtu sekali?hurmmm syangi diri sendiri tu

    BalasPadam
  5. nusasa :
    owh esok2 stress lah tu haha kejam x saye?

    BalasPadam
  6. hehe..doloo2 stress la jugak..
    skang xder la pulok rasa macatu..wink2..

    BalasPadam
  7. Qaseh dalia adelia: stress klu x dpt selesaikan mslh dlm percintaan kannnn.....:)

    BalasPadam
  8. anayana :
    mesti tgh bhgia lah tu kan wink2 hehe

    azzey :
    ekekeke xstress sgt skang ni...dulu2 stress gak mcm anayana hik2

    BalasPadam
  9. bercinta je lpas kawenn...
    xyah nak stress2 masa tgh kapel..
    lgpun belum tentu kapel akan berakhir dgn perkahwinan.. huhu..

    BalasPadam
  10. betul3. nikmati saat bahagia bersamanya dengan lebih bermakna =)

    BalasPadam
  11. solihin :
    solihin bercinta lah lepas kawen eh hehehek..mmg lah sbb kite xtahu pe yg akan jd..kite hanya merancang right...xtau samaada cinta kita tu kekal or x..n kawen pun kite xtahu kekal or x...wink2! wekkkk ~

    BalasPadam
  12. liquid:
    ehem macam dilamun cinta je hahahaha

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com