Bekam | Kelebihan Berbekam Untuk Kesihatan Yang Korang Perlu Tahu

Dalam dunia yang semakin moden, terdapat satu kaedah perubatan yang masih di amalkan dan masih lagi bertahan sehingga sekarang iaitu bekam. Bekam juga dikenali sebagai ‘hijamah’ atau ‘ventosa’. Pernah tak korang atau ahli keluarga korang membuat rawatan bekam ? Bekam adalah kaedah perubatan tradisional atau alternatif melibatkan penggunaan cawan untuk membuang darah kotor dari badan.

Bekam

$ads={1}

Apa Itu Bekam ?

Bekam ialah satu rawatan dalam bentuk perubatan alternatif di mana ia melibatkan cawan atau cup pada kulit untuk membuat sedutan. Ia merupakah satu kaedah membuang toksin dengan mengeluarkan darah kotor dari permukaan kulit. Bekam sudah lama wujud berabad-abad tahun dulu sepertimana yang diamalkan oleh Rasullullah SAW dan para sahabat dan ia diperkuatkan lagi dengan beberapa hadis sah : 

Rasulullah S.A.W bersabda:
عليكم بالحجامه في جوزة القمحدوة فإنه دواء من اثنتين و سبعين داء
“hendaklah kalian semua melakukan perubatan dengan bekam di tengah tengkuk, kerana sesungguhnya hal itu, merupakan ubat tujuh puluh dua penyakit” (Hadis riwayat At Thabrani)
$ads={1}

Hukum Berbekam Dalam Islam 

Terdapat sebahagian para ulama’ mengatakan bahawa ia adalah sunnah secaea mutlak. Iaitu sesiapa sahaja yang melakukan akan mendapat ganjaran samada ia berhajat padanya ataupun tidak. Namun begitu, Dr. ijaj al-Khatib berpendapat bahawa berbekam adalah satu tuntutan terhadap sesiapa yang memerlukannya dan Nabi SAW juga telah mengatakan sedemikian


Jenis-Jenis Bekam dan Cara Rawatan Bekam 

Ada beberapa jenis dan rawatan yang selalu di amalkan oleh mereka-mereka yang ingin merawat permasalahan yang mereka hadapi 

Bekam Angin atau Bekam Kering

Bekam angin atau bekam kering ini sesuai bagi mereka yang takut pada suntikan jarum atau mereka yang tidak boleh melihat darah. 

Cara rawatan bekam kering  adalah hanya dengan menekap cawan atau cup pada kulit tanpa mengeluarkan darah toksik. Kesannya kulit meninggalkan kesan merah kehitaman dan akan hilang dalam masa 3 hari.
Bekam

$ads={1}

Bekam Basah atau Bekam Darah

Bekam basah melibatkan rawatan mengeluarkan darah toksik dari badan. Masa yang diambil untuk rawatan bekam darah ini dalam 3-5 minit dan tidak melebihi 9 minit. Penyedutan darah boleh dilakukan maksimum sebanyak 7 kali sahaja dan tidak boleh selalu dilakukan. Jarak waktu yang dianjurkan adalah selama 3 minggu sekali sahaja. 

Cara rawatan bekam basah dengan melalui bekam kering dahulu kemudian permukaan kulit yang dibekam dilukai dengan jarum yang disterilkan kemudian disedut menggunakan set bekam tangan dan pam tangan untuk mengeluarkan darah. Darah toksik yang dikeluarkan akan kelihatan merah kehitaman dan berbuih.

Pantang larang : Selepas berbekam tidak boleh terkena air dalam masa 1 jam selepas berbekam.

Bekam

$ads={2}

Bekam Api 

Bekam sebegini menggunakan api yang sederhana sebagai bahan untuk membuat hampa pada alat penyedut. 

Cara rawatan bekam api dilakukan dengan menggunakan gelas khusus untuk membuat hampagas pada kawasan bekam. Udara dalam gelas akan dibakar dengan menggunakan kertas atau kapas, kemudian gelas tersebut di letakkan ke permukaan kulit.

Pantang Larang Sebelum dan Selepas Berbekam 

Sebelum berbekam

  • Niat berbekam dengan niat yang baik-baik, mengikut sunnah Nabi
  • Seeloknya kosongkan perut 2 3 jam sebelum berbekam, lagi bagus jika berpuasa, berbekam tidak membatalkan puasa 
  • Pastikan diri tiada penyakit yang kritikal

Selepas Berbekam

  • Tidak boleh melakukan kerja-kerja berat 6 jam selepas berbekam
  • Jangan mandi terus selepas berbekam, sebaiknya mandi selepas 1-2 jam dengan air suam 
  • Jangan makan makanan berat dan seafood selepas berbekam bagi mengelakkan alahan gatal-gatal dan sewaktu dengannya 
  • Jangan minum air sejuk dan berais 
  • Ikuti arahan pakar bekam

$ads={2}

Waktu Yang Bagus Untuk Berbekam

Mengikut kajian para ulama seperti Ibnu Sina, berbekam paling baik di lakukan ketikan pertengahan bulan Hijiriah kerana waktu ini darah toksik berhimpun di dalam badan. Bagaimana pun ia juga sesuai di lakukan pada bila-bila masa 

Dari Abu Hurairah radhiallaahu ‘anhu, Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa berbekam pada hari ke-17, 19 dan 21 (tahun Hijriyah), maka ia akan sembuh dari segala macam penyakit.”
(Shahih Sunan Abu Dawud - II/732, karya Imam al-Albani)

$ads={1}

$ads={2} 

Kelebihan dan Manfaat Berbekam pada Kesihatan Badan dan Mental 

Sebenarnya banyak kelebihan rawatan berbekam ni, bagi yang sudah perngelaman dan pernah membuat rawatan berbekam pasti dapat merasai perbezaan sebelum dan selepas berbekam tapi ini hanyalah satu rawatan alternatif dan bergantung pada individu. Ianya salah satu usaha dan selebihnya Allah jua yang menyembuhkan

Kelebihan berbekam pada kesihatan fizikal :

  1. Meningkatkan peredaran darah : meransang peredarah darah di bawah kulit, membantu membekalkan oksigen dan nutrien ke sel-sel tubuh dengan lebih baik
  2. Melegakan kesan keradangan : ia boleh melegakan ketegangan otot dan kekejangan, ia juga membantu meregangkan tisu ikat yang terjejas dan rasa sakit 
  3. Mengurangkan rasa sakit : boleh membantu merangsang pengeluaran endorphin, yang merupakan hormon alami yang membantu mengurangkan rasa sakit dan memberikan perasaan kesejahteraan.
  4. Mempercepatkan Pemulihan Cedera: rawatan berbekam dalam proses pemulihan kerana  cedera sukan atau kecederaan lain boleh membantu mempercepatkan proses penyembuhan dengan menggalakkan aliran darah ke kawasan yang cedera.
  5. Melegakan Masalah Pernafasan: berbekam di kawasan punggung boleh membantu mengurangkan kesesakan di paru-paru dan menggalakkan peredaran udara yang lebih baik.

Kelebihan berbekam pada kesihatan mental :

  1. Relaks dan Mengurangkan Stres: Proses berbekam boleh memberikan rasa relaks dan kesejahteraan secara keseluruhan. Sentuhan lembut dan suhu bekas yang digunakan dapat membantu mengurangkan tekanan dan stres.
  2. Meningkatkan Kualiti Tidur: dapat membantu melancarkan aliran darah danmemberikan rasa kesejahteraan, yang pada gilirannya boleh membantu meningkatkan kualiti tidur.
  3. Merangsang Tenaga Positif: Pengalaman berbekam boleh membantu merangsang tenaga positif dan membantu menghilangkan tenaga negatif dalam tubuh. Ini boleh memberikan kesan psikologikal yang positif.
  4. Kesedaran Diri: Melalui proses berbekam, seseorang dapat mengamalkan kesedaran diri dan menghubungi tubuh mereka. Ini boleh membantu meningkatkan kesedaran terhadap kesihatan diri dan menggalakkan perasaan perhatian diri.
  5. Merangsang Pemulihan Mental: Pengalaman berbekam dapat membantu individu merasa dijaga dan diuruskan, yang boleh memberikan sokongan emosi dan membantu dalam pemulihan mental.

Berbekam Membantu Merawat Masalah

  • Masalah migrain
  • Masalah susah tidur
  • Masalah sakit belakang / pinggan
  • Masalah gout
  • Masalah asma
  • Masalah depresi
  • Masalah rabun 
  • Masalah kesuburan
  • Masalah kekejangan 

Siapa Yang Tidak Boleh Membuat Rawatan Bekam

  1. Ada masalah pendarahan dan gangguan pembekuan darah
  2. Orang yang sedang hamil
  3. Orang yang mempunyai masalah kulit kulit serius atau luka yang terbuka di kawasan bekam
  4. Orang yang mempunyai masalah sakit jantung, tekanan darah tinggi atau masalah kesihatan yang kronik
Bekam

$ads={1}

Bolehkah Wanita Berbekam ?

Jawapannya boleh. Bekam boleh dilakukan kepada dua-dua jantina, baik lelaki mahupun wanita. Mengikut islam, sebaiknya juru bekam untuk wanita juga adalah wanita. Selalunya wanita berkait rapat dengan masalah kesuburan, masalah kulit dan juga masalah dalaman. Kebiasaanya bekam muka sangat popular dalam kalangan wanita untuk menaikkan seri wajah.

Baca juga : Laser Jeragat {alertSuccess}

 

Bekam Muka Untuk Wanita

Pernah tak korang melihat wanita ada kesan bekam di muka, haaa qaseh pernah nampak. Katanya untuk merawat masalah jerawat yang teruk. Tahukah korang, bekam juga boleh di lakukan di muka untuk orang yang ada masalah kulit, jerawat, kusam dan ada manfaatnya bila bekam di muka 

Sedutan bekam menarik darah ke bawah cawan. Darah segar menepuk tisu di sekeliling, merangsang pembentukan saluran darah baru. Proses ini memisahkan lapisan tisu, mencipta trauma mikro dan koyakan kecil. Ini memicu tindak balas keradangan, mengundang sel darah putih, platelet, dan faktor penyembuhan ke kawasan tersebut.


Kelebihan Bekam Muka

  • Mengurangkan cela dan parut jerawat
  • Melicinkan kulit wajah
  • Mengurangkan masalah kulit berminyak
  • Menghilangkan jerawat
  • Menambah seri awet muda
  • Membaiki penampilan kulit
  • Meransang pemulihan kulit
Diingatkan ini hanyalah rawatan alternatif, sila rujuk doktor atau dapatkan nasihat terlebih dahulu dari pakar kesihatan, rawatan alternatif kadang bergantung dan menerima kesan yang berbeza pada setiap individu {alertInfo}

Kesan Sampingan Bekam

Setiap perubatan alternatif ada kesan sampingan tapi bergantung juga kepada individu, ini antara kesan sampingan berbekam :
  • Pening kerana kehilangan darah biasanya terjadi pada orang yang darah rendah
  • Mengantuk akibat kehilangan darah
  • Gatal-gatal 
  • Blister atau bengkak air kecil, terjadi bila kulit sensitif 
  • Demam
Bekam

Perbezaan antara Bekam dan Derma Darah 

Bekam adalah rawatan membuang darah kotor ataupun toksin yang berada di bawah permukaan kulit dan ia tidak diperlukan oleh badan kerana darah tersebut tidak mengandungi oksigen, zat dan nutrien 

Derma darah pula proses mengeluarkan darah dari pembuluh darah termasuk darah yang diperlukan oleh tubuh badan. Sewaktu menderma, darah yang dikeluarkan mengandungi zat, nutrien, LDL yang diperlukan oleh badan.

Alat Yang digunakan Dalam Rawatan Berbekam

  • Bekas bekam atau cupping cup
  • Alah penyedut (suction device)
  • Pam Bekam
  • Alkohol atau api untuk bekam api
  • Minyak
  • Jarum
  • Peralatan kebersihan
Bekam

Kesimpulan

Kesimpulannya tiada masalah kita mencuba rawatan-rawatan alternatif seperti bekam, ia juga satu usaha untuk kesihatan yang dah lama di amalkan bukan hanya di Malaysia tapi juga negara barat.Amalan bekam dah lama berakar dalam perubatan islam. Namun, sebelum menjalani rawatan bekam, penting untuk kita dapatkan nasihat dari pakar bertauliah dan hati-hati dalam memilih pusat rawatan bekam

Pastikan pengamal perubatan alternatif bekam ini memang bertauliah dan betul-betul menjaga kebersihan supaya kita tidak dapat masalah penyakit lain. Jangan lupa juga untuk memahami warisan perubatan dan memberi peluang kepada rawatan tradisional seperti bekam untuk terus berkembang dalam perubatan moden.  





















3 Ulasan

TQ FOR COMMENT

  1. teringin nak buat bekam tapi takut...haha

    BalasPadam
  2. I’ve heard of this traditional medical practice before, but I never knew the details about it. It’s fascinating to learn about the different types of “Bekam” and their benefits for both physical and mental health. 🌡️💆‍♀️

    I must say, I’m quite intrigued by the idea of “Bekam Muka” for women. It seems like a unique way to address skin issues like acne and dullness. Who would’ve thought that cupping could have such cosmetic benefits too? 🌟

    BalasPadam
  3. But of course, it’s important to approach alternative treatments like “Bekam” with caution and seek advice from certified practitioners. Safety should always come first! ⚠️ And let’s not forget to consult medical professionals before trying any new treatments.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama