Search

Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Cinta Mu Luar Biasa ?ada yang lebih luar biasa dari cinta mu itu !!!!

Assalamualaikum semua..
ada yang masih menyambut maulidur rasul ...salam maulidur rasul buat sume2..ade yang masih belum bagun tido ?bangun2 lah oiiii pergi menoreh getah pulok..getah mahal skang ni ! haha...ade yang tengah sedih ? sapu lah air mata mu itu ~ ada yang tengah tengok tb...?tutup tb jap meh bace meh ... ada yang tolong mak ?teruskan ~ syurga itu di bawah telapak kaki ibu ... ada yang tuuuttt ade yang tettttt ade yang bla2x... bla3x.... apapun pekejaan yg korang buat .. pasti niat dengan betul dan kejalan yg benar .. tiada yang benar selain yg benar2 belaka ! hihihi


korang sedang bercinta ?hebat sangat ke cinta korang tu hingga meleleh air liur basi mmpikan dia ..tu yang tak bangon2 lagi tuh... agung kah cinta korang hingga tersengih2 setiap waktu mengingat kenangan2 yg berlalu ... kalau org kate gila kan marah haaaa... (tuju kat diri sendiri) .. indah ke cinta korang tu hingga mandi tak basah ,makan tak kenyang tido tak lena ~ komfom tipuuu ... lain lah kalau mandi ngan pasir..makan plastik tido tak pejam ! weee ~ macam2 ado kan..mabuk tapi sedar .. uh uh uh .. cinto2x apo lah nasib mu cinto ...~tak tahu lah makcek nak ckp apo...tapi ade cinta yang sangat luar biasa...hingga air mata menitis tanpa di sedari ... agungnya cinta mereka2 ...! ko ade?hihi 






Cinta Rasulullah S.A.W
cinta seorang kekasih pada umatnya ..
hingga hembusan nafasnya yang terakhir ..
 lidah Rasulullah hanya mengungkapkan .. ummati ummati ummati ~ 
kalau kita ? oh sazali sazali sazali 


Handzalah 
kisah cinta seorang hambaNya .. 
meninggalkan isteri di malam perkahwinan .. 
pergi menyahut seruan jihad ... 
akhirnya mati syahid di medan perjuangan 


Siti khadijah 
cinta seteguh siti khadijah ..
tak pernah jemu memberi sokongan ..
sanggup meninggalkan segala kemewahan dan harta ..
di saat Rasulullah dan agama islam  dipinggirkan 


Abu Bakar 
kisah kesetiaan  Abu Bakar..
kasih seorang sahabat yang tiada tandingannya
insan yang sentiasa disisi..
di saat kata2 Rasulullah ditertawakan


Siti Hajar
ketabahan siti hajar 
ditinggalkan disebuah padang pasir yang gersang bersama nabi Ismail
bukti kasih seorang ibu tatkala mencari titisan air 
bila mendengar tangisan anaknya


Saidina Ali
keberanian beliau ..
di malam penghijrahan nabi ..
menggantikan tempat tidur Rasulullah s.a.w
walaupun jiwa menjadi taruhan 


Aisyah,Masyitah dan Sumaiyah 
cinta mereka 
menggadaikan nyawa demi mempertahankan akidah 
iman di dada tak sedikit pun goyah
kerana yakin dan teguh atas janji2NYA..


insan pilihan
insan pilihan yg berada di jalanNya
betapa tulusnya kasih ..teguhnya jiwa 
redha dan sabar menghadapi ujian 
merekalah insan yang tahu manisnya iman ~




sekadar perkongsian bersama ...mampukah cinta kita melebihi cinta yang luar biasa ni ?takka n mampu ~ 
bila berkawan dengan seorang lelaki ..ada dua pilihan yang terbentang .. pilih lah ingin menjadi kelapa atau pun permata 




menjadi kelapa ... mudah di peroleh .. diparut ! diperah ! dan diambil santan ! lalu hampas dibuang ! akhirnya jadi sisa2 kepada ayam ~
disebalik santan ! penyedap sesuatu makanan !diperah segala kenikmatan ! dengan mudah menjadi titisan ..habis kari di makan .. sesudah makan kekenyangan menikmati kari ..tapi santan itu dilupakan ~ 


menjadi permata ... susah untuk diperoleh ..berada di dasar lautan .. tersimpan rapi ..terlindung susah untuk melihatnya ..harga nya mahal !susah utk mendapatkannya hanya org bertuah yg dapat yg sggup merenangi dasar lautan ...
permata itu sukar untuk mndapat kan perhatian kerana berada jauh di dasar lautan .. terlindung dengan kulit yg keras .. tapi andainya di temui insan ..akan di jadikan permata hiasan .. makin lam disimpan makin tinggi nilainya ~ pilih lah antara dua 

hati berbicara :
hanya perkongsian ..
dalia pun sentiasa melakukan khilaf ..
bila berdepan dengan 2 jalan ..pilihlah jalanmu itu ...
andainya cinta yang lain kamu telah hapuskan selain Allah s.w.t 
kamu telah mendapat iman yang tertinggi ..
iaitu iman ahli fana' ..mabuk tapi sedar .. hanya cinta kan Allah s.w.t

Comments

Sunah Sakura said…
salam dear...

i nak jadi macam khadijah...

:)
KatekateKite said…
Alhamdulillah....

perkongsian yang sangat berharga! :)
Shank said…
ada lg satu -- cinta diri sendiri :)
Bobo said…
nice entry...:)
Ujang9897 said…
wow....terbaik gila CINTA para sahabat dan Rasulallah

saya mencari cinta permata
Anim Azhari said…
tak sanggup jadi kelapa..lagi baik jadi permata..hehehe
syuwai said…
memang cinta yang sungguh luar biasa ^^
best artikel ni...by the way thnx sbb folo..sy dh folo balik..keep in touch yer
akak??patut ke alief panggil akak??hehe...akak,alief rasa penulisan blog akak lagi smooth dan ter atur berbanding alief..huhu..akak,,entry ni sgt2 best..betul tu,buat ape kita nak meleleh air liur mimpi kan kekasih hati kita.baek kita maniskan air liur kita birzikir dan menunjukkan cinta kita pada yg satu...nice sharing "akak"...haha
sri juju said…
xmo komen pape sbb im still a young . huu ~

cintaa kepadaa nyaa lebih baek bg dri ini .. yes ! dan sdar cintaa pd Allah lbih beerti dan tidak mnyakitkan ;(
FurBall said…
terharu mendengar nukilan kamu..uecececece.....dah mengembalikan semak~selalu2 lah lawat~_~
Nazterjah said…
Assalamualaikum qaseh...thanks follow nazterjah...teruja rasanya..hehee
Unknown said…
thank u dahlia..
"sampaikan dari Ku walaupun sepotong ayat"

Kalu salah sorry..(",)
yatie's EPISODE said…
entri terbaiKK. (:
yati pilih ingin menjadi permata yang berkilau2 lagi bersilau. hihi
kay_are said…
waa.. hebatnye cik qaseh berkata kate.. terkedu betul ni.. hee.. cam2 sy pilih permata!! absalutely!! ^_^
A.s.t.i.n.a said…
Cinta itu begitu luas pengertiannya..

Tidak sesekali untk mnyamakan cinta sesama manusia dengan cinta Allah...
Cinta insani pasti meninggalkan kita kala tiada nilainya,

Namun Cinta Allah akan tetap bersama kita waima apapun adanya kita...

Andai kita sedar... jom nangis..
Unknown said…
wah wah wah..puitis sungguh QDA kalu ini..tak mahu jadi kelapa mudah dibuang bila jadi hampas..
Along Usop said…
suka dengan entry ni..
kak Qaseh bermadah dalam dakwah..

sama2 kita mengingatkan rakan2 sekalian =)
Quzie Fathihah said…
cantik la font title entri
Miss P said…
tiada apa yg istimewa ttg cinta... ia cuma perasaan yg subjektif dan berubah korelasi mengikut tafsiran manusia semata2...
ejaMaria said…
kat dasar lautan tu 'mutiara' dik... ^_^
Anonymous said…
stuju sgt2.. yup,cinta pd manusia hnyalah smntara..
wan farah said…
sis..entry yg bermanfaat n pnjg..huhuu..anyway bru gy dlm blogging nie..do follow me..=)
http://farahtertaip.blogspot.com/
ira said…
nice^^
singgah2 la blog ye^^
farhana sahri said…
memang luar biasa pengorbanan handzalah, siti khadijah, abu bakar & semua tu...
dear anies said…
tp manusia sering terlupa ttg hal ni.. manusia hanya cinta dgn apa yg dia nmpk dgn mata sahaja
afiQah ismaiL said…
oke, insaf sebentar. hehe :P
iniialahaku said…
sazali?????siapakah??hahaha...

insap dikala jumaat
Ogy said…
agungnya cinta mereka tiada tandingan...tak mampu nk jadi seagung cinta mereka2 ini hmmm....hanya mampu menjadi sebaik yg boleh.....
lady-D said…
sedang mencari cinta sejati ni..cepatlah muncul..T_____T
fyna ahmad said…
suke entry qaseh.....
Yati Ali said…
sedap2 kata2 kat blog ni...manis2 belaka...salam kenal...
deksnamai said…
cari yang biasa2 saja....
Faizal said…
wowo! like this ;)..
thumbs ups!
Qaseh Dalia said…
sunah -
insyaAllah dear hehe
Qaseh Dalia said…
katekatekite-
tq yunk
Qaseh Dalia said…
shankly -
yup terlupe pulak hehe cinta diri sendiri n then baru lah cinta orang lain
Qaseh Dalia said…
ujang -
dah de permata tu kan ... hehe jangan sia2kannya
Qaseh Dalia said…
specky gurlz -
gud girl hehe tak sggup jugak jd kelapa
Qaseh Dalia said…
syuwai -
luar biasa kan
Qaseh Dalia said…
maryam fatanah -
tq dear :D
Qaseh Dalia said…
adek muncung manis -
ayat2 mu memang manis miahahaha...takpe pggil akak coz sis dah 23 hahaha... tua dah tq lah yunk oii puji lebeyh2 ni de pape ke haha...anyway tq so much
Qaseh Dalia said…
dek amalina -
tq dear
Qaseh Dalia said…
sri juju -
still young ?
muda tu perlu mencari ilmu sbyk mungkin untuk jadikan pedoman hari yg akan dtg :d
Qaseh Dalia said…
furrball -
jgn nages dah hehehe
Qaseh Dalia said…
shazwani -
tq suka ...hehehe
Qaseh Dalia said…
nazterjah -
waalaikumsalam naz..jgn terjah2 macam melodi tu hehe..nape pulak rase teruja :p
Qaseh Dalia said…
encik blogger -
betul tu ..xde salah pun :D
Qaseh Dalia said…
yati episode -
muahaha lagi berkilau ye..bagus lah susah nak cr tu ..jgn m daud kilau sudah hehe
Qaseh Dalia said…
kay are -
amboii ye2 je kay ni ye hehe..pilih permata dan jgn pernah rosakkan nya
Qaseh Dalia said…
astina -

Tidak sesekali untk mnyamakan cinta sesama manusia dengan cinta Allah...
Cinta insani pasti meninggalkan kita kala tiada nilainya,

Namun Cinta Allah akan tetap bersama kita waima apapun adanya kita...

suka kata2 kamu
Qaseh Dalia said…
gaung -
puitis always hahaha tq
Qaseh Dalia said…
along usop -
hehe suka ye ..tq dek .. sekadar perkongsian
Qaseh Dalia said…
quzie -
eh eh font pulak cantek hehe
Qaseh Dalia said…
jo -
andainya tahu betapa indahnya cinta itu .. pasti tahu apa itu cinta yg sebenarnya
Qaseh Dalia said…
sis ejaMaria -
a.ah lah sis ..silap haha ..syhhh
Qaseh Dalia said…
imfarah -
if bermanfaat amek lah manfaat itu ...
insyaAllah sis lawat ye
Qaseh Dalia said…
farhana -
hehe yup mmg sgt luar biasa
Qaseh Dalia said…
anisandyou -
manusia yang penuh dengan kesilapan ..buta dengan cinta yg bgnya indah .. mcm sis jugak kdg2 terlalai dgn dunia
Qaseh Dalia said…
iniialahaku -
anakku sazali haha
Qaseh Dalia said…
mama ogy -
huhu kita tak sekuat mereka kan ... n sangat2 lemah ... kdg2 nak jadi terbaik tapi tak mmpu ... ade je menghalang ..huhu
Qaseh Dalia said…
dla-
doa2 byk2 insyaAllah dpt lah cinta sejati tu ye
Qaseh Dalia said…
sis yati ali -
tq sis hehe
Qaseh Dalia said…
mat13 -
biasa2 macam mana tu
Qaseh Dalia said…
faizal -
tq so much
PeNgEmiS dUniA said…
nak like byk kali leh ?
assalamualaikum.. sangat terkesan membaca entry ini... pilihlah dengan hati yang tenang dan bersih.. mohonlah pada ALLah jika kita buntu untuk memailih.. kan
hope komen ni xdipublish... heheheh.... rahsia kita berdua..cewahhh

MO nak melamar Qasehdalia ni... Waaaaa.... MO selalu jugak masuk blog ni, tapi baru hari ni folo sebab no cantik 2230... macam jam 10.30 malam..waktu untuk tido...sebelum ni jd silent reader je.. n thax to qaseh sebab dah lama folo Laman MO... MO nak lamar Qasehdalia untuk buat pakatan boleh??? pakatan antara dua blogger.. mcm BA buat dengan Mat gebu tu.. sebab MO tengok blog Qaseh ni banyak perkongsian.. MO sedar apalah sangat blog MO kalau nak dibandingkan dengan blog Qasehdalia kan... tidak memaksa, mahu menjalinkan keakraban bersama blogger lain..sebab MO tengok Qasehdalia lom buat pakatan dengan mana2 blogger.. xtau la pulak kalo MO xperasan..

kalau sudi, maklumkan pada MO okeh di ruangan Hubungi MO di Laman MO atau di FB MO...

terima kasih...