Search

Qaseh Dalia's Blog

Bila Hati Berbicara

Holla !

Anything can email me at dalia_adelia@yahoo.com
I'm Qaseh Dalia

Nota cantik ~ tentang rambut

Assalamualaikum..
selamat pagi semua...
hari ni dah xujan yeyyy xsejuk dah..
tapi masih mendung lagi maybe petang2 ni ujan kot...

sape rambut dia rosak2...ni mesti xpndai jage rambut kan...
haaaa rambut tu kan mahkota bagi wanita...eceh..
tapi wpun rambut ni mahkota wanita jangan lak xtutup aurat..tu kan kewajipan...
heheheheheh ~

jom bace new entry nota cantik lak kali ni..
nak bg tips2 jage rambut supaye xrosak..
guna jari pun boleh hihihihi !

pertame-tame
korang kena kurangkan penggunaan pewarna rambut atau rawatan rambut yang menggunakan byk bahan kimia...tak salah melakukan pewarnaan ( eh kalau ikut hukum pasti kan boleh amek wuduk supaya sah solat kita ) tapi selepas tu korang perlu lakukan rawatan penjagaan yg sesuai utk memelihara tekstur dan khasiat rambut yg hilang !

kedua
tentang syampoo...hehe semua org mesti guna syampoo kan...tp kdg2 syampoo ni kan banyak lebihan minyak dan lembapan yang berlebihan..so elakkan menyapu syampoo secara langsung di permukaan rambut..gosokkan syampoo di kedua2 belah tangan terlebih dahulu !


ketiga
cuci rambut ni bukan guna air n syampoo semate2 nyah...gosok dan urut dengan lembut kulit kepala korang guna jari jemari kamu yang comel tu ...cara ni dapat mengelakkan peredaran darah ..n buat kan kamu lebih relaks..

keempat
rambut kusam juga berpunca dari pencucian rmbut yang tidak bersih..ketika bilas2 rambut tu pastikan keseluruhan rambut dan kulit kepala benar2 bersih dari sisa2 syampoo or perapi !

kelima
tahukah korang ..kalau nak sikat rambut pastikan dilakukan sebelum mencuci rambut drpada ketika rambut basah..sikat dengan penuh kasih sayang hehek..dengan lembut dan berhati2 menggunakan gigi2 sikat yang lembut dan xmenyakitkan...(tahu xpe)


keenam
sebaiknya guna lah air suam ..di awal pencucian jgn guna air basuh pinggan lak ye..untuk menghilangkan saki baki debu yang menempel di permukaan kulit kepala dan rambut..

ketujuh
sekiranya korang nak menyikat rambut dalam keadaan rambut yg basah...gunakan gigi sikat yang renggang bukan gigi buaya yang tajam tu...sbb time basah rambut mudah putus n leraikan dulu kekusutan rambut dengan jari jemari pastu baru sikat ..paham?


kelapan
untuk rawat rambut kering secare semulajadi or tradisional...campurkan kuning telur dengan seperempat dengan mayones..boleh gak korang rendamkan rambut korang dgn air suam selama 4 jam..kemudian bilas dengan air sejuk (kalau rambut palsu senang je cabut pastu rendam) hahaha opsss!
 +  




kesembilan
untuk memantulkan efek berkilau pd rambut..ambil segenggam kelapa yang baru diparut,ramas dan gosok rata pada keseluruhan rambut


kesepuluh
selain menyinarkan rambut ..petua ni pun boleh mewangikan dan meyejukkan kulit kepala ...caranya ramas2 beberapa helai daun limau purut n bunga raya dgn air,,pastu lumurkan pd keseluruhan rambut dan biarkan seberapa ketika sebelum dibilas...

+



cukuplah sepuluh tips...banyak2 tips korang xamalkan pun hehehe

hati berbicara :
jagelah mahkotamu untuk suamimu..wink2!


Comments

Syafiq Rosli said…
hehe..nice tip la..:)
adele said…
sy pkai secret garden..mmg terpeliharalah rmbut ni :)
Adawiyah Rosli said…
thanx for those tips,sis ;)
Adawiyah Rosli said…
thanx for those tips, sis ;)
thinyisme said…
thanks dah share... nak cuba amalkan... ehehe
Anonymous said…
thanks for the tips !
Fatihah said…
qaseh, disebabkan anda comel, kena tag..haha

http://mymedium-tiha.blogspot.com/2010/12/saya-suka-berblogwalking-kerana.html
apek poyo said…
den guna sabun buku cap kapak yo..lombut rambut...
lihat rambut ku..pacak kan...ekekekekekkek
Qaseh Dalia said…
apek :
owh patut lah rambut ekau pacak jo...cicak jatuh pun mampui koras hahaha (mmaf terkasar bhase)
Qaseh Dalia said…
syafiq rosli :
thanx ye hihihihi
Qaseh Dalia said…
adele :
suke secret garden gak..tambah2 yg warne merah tu ..bau pun bezzzzz
Qaseh Dalia said…
adawiyah :
thanx dear

thiny :
yup try lah hehehehe
Qaseh Dalia said…
ashikin :
welcomes dear
Qaseh Dalia said…
fatihah :
nnt de mase qaseh buat eh..thanx tau tag
Nazirul said…
patut la rambut cantik.wakakaka
aniji said…
selain itu nk elak rmbut gugur leh cuba lumurkan kepala dengan daun inai yg dah ditumbuk...petua ni nenek saya yg kasi...hehehe....
Qaseh Dalia said…
nazirul :
rambut sape lak tu cantek ekekeke
Qaseh Dalia said…
aniji :
oh boleh jugak eh...ingatkan inai leh pkai kat kuku je hik2
azi nur said…
wah...baru ku tahu...petua gune kuning telor plus mayones~~leh try nih!
kim dong-yul's said…
ley eh pkai kuning telur plus mayones ? haha , mcm lawak jea .