Ego

7 ulasan:
Assalamualaikum

Aku selalu gagal dalam menulis mukadimmah yang sempurna dalam entry aku , dan selalunya aku stuck dari perenggan pertama lagi , yang akhirnya masuk dalam draf , dan akhirnya lagi aku akan delete segala entry-entry dalam draf .. dan sekarang aku fikir , ini mungkin mukadimmah yang terbaik sepanjang berblog .

Cakap pasal ego , tak payah tipu lah , masing-masing ada ego , tapi yang membezakan ego tu , tahap ketinggian mahupun rendah , kalau nak tahu tahap keegoan kita ni tinggi ke rendah , senang je .. cuba suruh orang kritik tentang diri kita ? Cuba fikir dalam-dalam bila mana orang sekeliling nasihat kita .. kita ambil pusing atau terus kita memberontak .. kat situ dah nampak macamana ego kita ..

Kadang-kadang dalam diri kita ni penuh dengan cela , tapi bila di cela tahu pulak marah .. sedangkan cela kita tu boleh kita ubah ke arah kebaikan , senang je sebenarnya , macamana kau nak tangani cela yang ada dalam diri ? Contoh bila buat salah , just admit . Mengaku , senang kan ??? Tapi tu lah manusia suka ambil jalan jauh dan bersimpang siur yang akhirnya memakan diri sendiri ..

Hati Berbicara : 

Jangan lupa , kita sememangnya lahir bukan sempurna , ada cela itu , ada cela ini .. tapi kita boleh ubah cela - cela yang ada ..bukan bermakna bila kita ubah segala cela tu kita jadi sempurna ? Bukann.. cuma hidup kita pasti nampak berubah . Dan draf keegoan kita makin lama makin menurun .. dan 1 benda yang membuat kita lagi nampak tidak sempurna .. EGO ~

7 ulasan:

  1. lama saya menunggu entry begini dari cik qaseh,saya ni peminat setia cik qaseh tau
    betul tu,untuk rendahkan ego kita,bila org mengkritik jangan mudah melenting,tarik nafas dan pikir sejenak dari segi postifnya,renungkan betul ke tak apa yang irang kritik tu kita buat,dan amik langkah untuk ubah.

    BalasPadam
  2. well said cik qaseh~

    tetibe sy ade mood nak blogwalking mlm ni.. happy blogging ^^

    BalasPadam
  3. itulah namanya manusia kak qaseh.

    BalasPadam
  4. Salam perkenalan Qaseh :)

    betul tu...semua manusia ada ego...sy pun sama..huhu..susah betul nak ngaku kalah....but akan cuba buang ego tu slow2..tq qaseh untuk nasihat tu..

    Jemput ke blog saya jugak ye Qaseh... www.ladysara84.blogspot.com

    BalasPadam
  5. mengaku salah itu kadang kala perkara yang paling susah dilakukan...

    BalasPadam
  6. saya juga telah lama menunggu entry sebegini , =p . Setiap orang ada ego dia, mcm qaseh kata tinggi atau rendah tahapnya . dan satu lagi, sama ada dia boleh sembunyikan atau tidak

    BalasPadam
  7. bravo qaseh... a good piece of entry indeed...

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com