Dulu Masa Kita Kecik2 ......................

34 ulasan:
Assalamualaikum..........

''Dulu masa kita kecik-kecik.....kita nak sangat besar , jadi seorang gadis , seorang jejaka ..kita nak sangat jatuh cinta , tapi sekarang kita dah sedar lutut yang luka lebih cepat sembuh dari hati yang kecewa ....''

manusia dan kemahuan tak dapat di pisahkan .. itu lumrah kehidupan , adakala kita menginginkan sesuatu sebelum tiba waktunya kerana kita fikir benda2 yang kita inginkan tu semua menggembirakan tapi kita lupa hanya dengan bersaksikan pandangan mata masih tidak cukup untuk mengatakan sesuatu itu menggembirakan ataupun mengecewakan .. selepas kita merasa baru lah kita sedar di sebalik kemanisan pasti ada kepahitan .. di sebalik kebahagiaan terselit penderitaan ... 

tapi semua itu lumrah pada manusia .. sama juga pada qaseh , terkadang orang yg menaiki motor di tengah jalan yg sesak berfikir ''kalau lah aku berada dalam kereta mewah alangkah indahnya '' sedangkan orang yg berada dalam kereta mewah berfikir ''best jika aku dapat naik motor , tak perlu bersesak2 dalam kesesakan lalu lintas ''.. hehe bila difikir balik kadang2 kelakar pun ada , difikir- fikir lelah ~ tapi kdg2 tak semua yang kita inginkan kita akan dapat .. tak semuanya yang kita impikan semuanya indah ~ tak semua apa yang kita tidak suka menyakitkan .. kerana kita tetap manusia , yang sudah di tuliskan jalan , takdir , ujian , risiko .. inilah kehidupan kita dalam melayari bahtera hidup , dalam mencari kebahagiaan ,dalam merancang ..semuanya di tanganNYA dan semuaNYA telah ditentukan olehNYA .. cuma kita mampu berdoa jika kita benar2 mahu !

hati berbicara :
dan kita sering kali mengeluh atas apa yang kita inginkan .. bila kita tak dapat kita meronta2 tapi bila kita dapat dan ia sangat menyakitkan , kita terasa ingin memutar balik masa kembali pada masa dulu .. tapi kita sudah terlambat ,dan kita pun sedih lalu menitiskan air mata .. cuma satu yang kita lupa .. semua yang berlaku itu ,semua yang kita lalui itu ,Allah sedang mengajarkan kita sesuatu yang sangat2 bernilai .. ! jika kita pandang dengan mata hati pasti kita akan bersyukur dengan segala2nya.. dan air mata yg menitis itu akan terus mengalir tapi dengan nikmat syukur yg tidak terhingga..
''boleh jadi sesuatu yang kita suka akan jadi sesuatu yg kita benci kelak dan sebaliknya '' =)

34 ulasan:

aDisH.sHidA berkata...

HEHEHHE.....GAME DI WALL QASEH SMLM..MCM2 KITA BUAT MSA KECIK2 KAN

cik pulau berkata...

setuju sangat..
dan suka entri ni..
sebab setiap kata2 dalam entri ni ada benarnya..

thanks qaseh..^^,

kakchik@ella berkata...

betul3. setuju.

Sunah Sakura berkata...

Allah Maha Adil dan Maha Mengetahui... :)

MYA EL QAYREENA AZRYAN berkata...

syukur selalu kan qaseh...

kayrul-shah berkata...

kecik2 dulu tak sabar nak jadi besar...bila dah besar asyik teringatkan zaman kanak-kanak yang tak membebankan otak.....

KAMIHIDUP berkata...

dulu kecik nak habis sekolah cepat, dah habis sekolah, nak masuk sekolah balik, manusia. :)

rara pinkmafia berkata...

betul tu qaseh,kdg2 kite nk jd mcm org tu,dan org tu pulak nk jd mcm org ni.sume nk jd org lain.hmm.

JIJI YU berkata...

hehehe..tak sume benda kita dapat..dan tak sume benda yg kite nak tu baek untuk kite

HASNORWANI ... berkata...

betol sgt..

Panglima Muda berkata...

alahai sukanya....seronok jadi macam kamu ni

atiqah~ berkata...

btul2..tak semesty nya apa yg kita nak kita akan dapat kan..setuju2..hehe ^^~

forever love berkata...

sentiasa bersyukur. mesti tak timbul persoalan cmtue.. hihi

muhammad iqbal hakimi bin tahir berkata...

aah kan..kdg2 qbal pun selalu je rasa cam tak hargai apa yg ada..sb nak macam org lain..huhu

tp sebenarnya ramai lagi yang hidup xsenang berbanding kita..

Pojiekyra berkata...

btoi tue qaseh..dlu impian kyra kecik3 cmtue la..bila da besar bru sedar realiti n impian xslalu sama :)

mas saari berkata...

akak pun teringin kembali ke zaman kecik2 dulu...sangat best kan?

tapi itu semua hanyalah kenangan yang tak dapat dilupakan! bersyukur dengan kehidupan sekarang..

Awan Biru berkata...

Manusia memang tidak pernah berpuas hati.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty berkata...

kalau mahu sst kena berusaha, berdoa n bertawakkal..andai kt x dpt mgkin itu bkn yg terbaik utk kita..hny Allah yg Maha Mengetahui segala yg terbaik utk hambaNya..

Ujang9897 berkata...

muhasabah lah diri....=)

アヌム ちゃん berkata...

setuju tu..manusia dh kemahuan tak dapat di pisahkan..ada je benda baru yang kalau boleh nk dimiliki..tak pernah puas..huhu

niena shopping2u berkata...

:) masa kecik mmg cmtu, bla da besar ,nk rasa kembali ke zaman kecik semula ..

alexa yussida berkata...

dlu masa kecik2 kita nk sgt cepat masuk uni n keje tp skrg rasa nak back to school T__T tak payah sakit kepala pk masa depan..

al_hakim berkata...

sy pun sama mcm qaseh..sering tertanya2 bila nak habis belajar..brumah tangga..ops..=P

CassiaSiamea berkata...

mengeluh tu x elok..
seperti x meredhakan sesuatu yg berlaku..

''boleh jadi sesuatu yang kita suka akan jadi sesuatu yg kita benci kelak dan sebaliknya ''
~like..

Tanpa Nama berkata...

betul..bila dh besar ni..ase nk jdi kecik balik

Tanpa Nama berkata...

boleh jadi apa yang kita suka itu adalah buruk bagi kita, dan boleh jadi juga yang buruk itu baik bagi kita :)

SYARIFF HAIKAL berkata...

YE SETUJU TU QASEH...SEMUANYA ADALAH KETETAPAN ALLAH..SUNNATULLAH..KTA CUMA PERLU BERSYUKUR DAN MENGHARGAINYA.

Fiqas berkata...

itulah kita, tak pernah nak bersyukur.. selalu menilai dari apa yang orang lain ada.. sedangkan tanpa kita sedar, kita sudah cukup berbahagia sebenarnya...

azi nur berkata...

rindu kenangan pahit zaman kecik2...

MIMIE AIZA berkata...

itu namanya kufur nikmat.. heee.. tapi manusia mmg x lari dari bepikiran mcm tu

puteri ain berkata...

betul ! sgt stuju . luka kat lutut lagi cpt baek dr hati yg luka .

yes . we never can predict apa akan berlaku esok .

hope u always be fine :)

Far8 budak baik berkata...

waaaa...ayat mmg tak ley belah..
mendalam sungguh..
tapi kita mesti kuatkn
smgt ar kn..
redah jelah..
hahaha

yad'z berkata...

suka lah baca entry sis nih... mendalam betul.. =)

Mama Gee berkata...

walau apapun yg terjadi..
impian jadi nyata @ tidk...
apa yg kita inginkan jadi kenyataan @ tidak....kita perlu redha dan bersyukur..Allah yg sebenarnnyaa mengatur hidup kita...
dia lebih tau...dlm merencanakan sesuatu....

Catatan Popular

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com