Cinta itu Nikmat .................tapi ~

29 ulasan:
Assalamualaikum ....

hari ni kita berbicara tentang cinta ye kawan2 sebab qaseh banyak idea tentang cinta je.. rasa2nya otak qaseh berbentuk love ...

''cinta itu memang nikmat .. dimakan sedap diminum sedap tapi bila tersalah makan ia bisa menjadi racun .. boleh jadi nikmat madu bertukar hempedu '' 

tertarik dengan kata2 seorang ustaz masa kursus qaseh pergi hari tu .. dia mengatakan cinta itu ialah nikmat dr Allah ..satu2nya nikmat yang diberikan kepada manusia dan 99 nikmat lain di akhirat ..tertanya2 pada hati kenapa nikmat cinta di beri sedangkan yg lain di akhirat kelak .. hati mula membuat firasat sendiri .. ''jika kita dapat cinta itu pasti kita akan menang di akhirat kelak , tapi seandainya kita tewas dengan cinta itu pasti kita merana di sana .. maksudnya cinta itu bercabang2 .. bukan kepada manusia sahaja .. tapi kita seringkali melihat cinta itu terhadap sesama manusia ..kekasih lebih diutamakan ..sedangkan cinta yang paling nikmat adalah cinta terhadap ALLAH s.w.t  yg berkuasa..

so jika kita dpt cinta Allah kita akan dapat 99 nikmat lagi di akhirat kelak .. tapi ! jika kita tewas dengan nikmat cinta + nafsu serakah .. kita hanya dpt nikmat itu di dunia tapi disana kelak kita tidak akan dapat 99 nikmat yg lain .. maybe hanya azab yg kita akan terima..mereka sering mengatakan cinta itu buta sedangkan cinta tidak bersalah kerana sebenarnya kita yg buta ! terkdang kita tenggelam dalam dunia nikmat kita sendiri..nikmat cinta yang kita salah tafsirkan ~ nikmat cinta yg di ciptakan dengan peraturan nafsu ! nikmat cinta yg tiada hadis mahupun batas ! nikmat cinta yg diketuai oleh syaitannirojim !!!!!!!!!!!!

hati berbicara :
 qaseh tahu .. ramai yg tidak tahu apa erti cinta kerana mungkin dia tidak bercinta dan memperlekehkan cinta ..pehh cinta ! so bored .. tapi sebenarnya dia alpa ! dia lupa ! dia gila ! dia bodoh ! cinta bukan terhadap kekasih shja .. cinta itu bercabang ! berpucuk ~ berbunga lalu membuahkan hasil .. 
nikmat cinta bukan terletak pd nafsu semata tapi nikmat cinta menghadirkan kebahgiaan , ketenangan , kegembiraan , keberkatan dari Allah .. adakah kita sudah mendapat nikmat cinta yg sebenar2nya ?? atau kita sedang mendapat cinta yg di beri oleh kekasih kita sahaja !! adakah itu cukup.... ? senangnya hidup bila kita katakan sudah cukup !! ..
dan jgn pernah merasa senang bila segala janji terlafaz di bibir kerana kita hanya merancang ~ 

29 ulasan:

kakchik@ella berkata...

otak bentuk love ye qaseh?? hihihi.

سيتي عإيشه Aisyah berkata...

love is cinta~

Isteri Encek Bard berkata...

cinta yang kekal abadi selam-lamanya adalah Pencinta Yan Maha Esa...

Pojiekyra berkata...

cinta ley jd mcm3 mksud tp kna memahami la kn..:)

Si DauN CeRi berkata...

cinta itu cahaya sanubari
kurniaan tuhan fitrah insani
dan di mana terciptanya cinta
di situ rindu bermula


*in team la pulak...hehe*


perkongsian yg baik nii.. loike~

akoo berkata...

haha interested nak tgk ur brain yg bbntuk love..=D

unieMARKS :) berkata...

kalau otak kasik bentuk love , otak unie love bahagi dua :)

KAMIHIDUP berkata...

cintalah diri sendiri untuk tahu apa ertinya cinta. :)

Ayie Abas berkata...

OTAK DAN JIWA AYIE PUN SEDANG DILANDA OMBAK CINTA...YG AMAT SANGAT...OH ANGIN...

forever love berkata...

lama dah tak komen kat sini kan.. rindu tak ngn komen atq.. hahaha

betul.. cinta adalah nikmat dari Allah.. cuma yg membezakan cinta dan menafsirkan cinta tue adalah bergantung pada hambaNya

athirah berkata...

salam akak...eh betul ker otak akk bentul love..hehehehehe

JIJI YU berkata...

tersilap langkah je buruk padahnya.

http://aniesandyou.blogspot.com berkata...

...tapi.... kena la kawen dulu..

Honeymoon

~cik atin~ berkata...

cinta...suatu fitrah dan anugerah ilahi...tapi jike ianye tidak dipeliharesebaeknye pasti membinasekan diri...nice entry...thanx

ghost writer berkata...

macam marah jer qaseh...bergegar-gegar menjelaskan tentang fungsi cinta...

cinta berbeda bagi setiap penikmatnya..jelas kalau setiap orang sentiasa mendefinisikan erti cinta dalam cara mereka sendiri mengikut gaya dan pengalaman mereka.cinta itu jagat.

isma berkata...

cinta itu anugerah...

isma berkata...

cinta itu anugerah...

SYAF berkata...

JOm join SEgmen SYAf....salam kenal....:)

cik pulau berkata...

betol..sumenya terletak pada jalan mana kita pilih...^^,

wanda arry berkata...

cinta mmg bnyk takfirnya..sukar nk diungkp dngn kata2...

Aretikz berkata...

Cinta ni memang banyak cabang, tetapi termashyur cinta sesama manusia, kerna syaitan mudah memasuki cinta sesama manusia ni.. syaitan cuma kecewa cinta mereka yg telah berkahwin, kerana apa yg dibuat smua halal..

berbanding mreka yg berbuayafren dan bergelifren, bak kata ustaz Hasrizal, bercintalah, kalau anda mampu mencari cinta yang susah.. skali slack, semuanya slack..

Siti Nurhayati Dollah berkata...

Ya, orang yang memperlekehkan cinta itu sebenarnya belum tahu, cinta itu bukan hanya pada manusia yang berlainan jantina. Cinta itu lebih daripada itu.

Benrauf berkata...

Cinta itu lumrah, tapi kalau berlandaskan nafsu semata-mata, dan bukan berkehendak kerana Allah dan untuk memenuhi syariatNya, ia hanya perasaan kosong, yang mana kekosongan itu akan terisi dengan syaitan-syaitan yang menolak jatuh pencinta itu dalam jurang neraka yang paling dalam. Namun cinta yang sejati, bercinta kerana Allah, demi membina kehidupan yang bahagia, maka Allah akan menambahkan nikmat untuknya. Selamat bercinta.

zarazueyin berkata...

bersederhana dlm mencintai manusia ;)

yad'z berkata...

cintalah yang maha mencintai.. =)

MIMIE AIZA berkata...

waaaa.. ni best la sis :)

d_LA berkata...

yesss..cinta itu nikmat dr Allah sbnrnya tp manusia sndiri yg menodai cinta yd ada..sape yg xde perasaan cinta tu hati dia dah mati sebenarnya

NasZ berkata...

salam kenal..singgah sini jemput join segmen pantun saya...huhu...

SEGMEN SIMPLE : PANTUN PUJI DIRI SENDIRI ...

Anis izyan Abd Rahman berkata...

ohoooo kasih ~ meyh la join GA dr newbie blogshop anis !


http://amethyst89saphire.blogspot.com/2011/06/giveaway-anisumbrella-boutique.html

Catatan Popular

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com