Cinta itu Nikmat .................tapi ~

29 ulasan:
Assalamualaikum ....

hari ni kita berbicara tentang cinta ye kawan2 sebab qaseh banyak idea tentang cinta je.. rasa2nya otak qaseh berbentuk love ...

''cinta itu memang nikmat .. dimakan sedap diminum sedap tapi bila tersalah makan ia bisa menjadi racun .. boleh jadi nikmat madu bertukar hempedu '' 

tertarik dengan kata2 seorang ustaz masa kursus qaseh pergi hari tu .. dia mengatakan cinta itu ialah nikmat dr Allah ..satu2nya nikmat yang diberikan kepada manusia dan 99 nikmat lain di akhirat ..tertanya2 pada hati kenapa nikmat cinta di beri sedangkan yg lain di akhirat kelak .. hati mula membuat firasat sendiri .. ''jika kita dapat cinta itu pasti kita akan menang di akhirat kelak , tapi seandainya kita tewas dengan cinta itu pasti kita merana di sana .. maksudnya cinta itu bercabang2 .. bukan kepada manusia sahaja .. tapi kita seringkali melihat cinta itu terhadap sesama manusia ..kekasih lebih diutamakan ..sedangkan cinta yang paling nikmat adalah cinta terhadap ALLAH s.w.t  yg berkuasa..

so jika kita dpt cinta Allah kita akan dapat 99 nikmat lagi di akhirat kelak .. tapi ! jika kita tewas dengan nikmat cinta + nafsu serakah .. kita hanya dpt nikmat itu di dunia tapi disana kelak kita tidak akan dapat 99 nikmat yg lain .. maybe hanya azab yg kita akan terima..mereka sering mengatakan cinta itu buta sedangkan cinta tidak bersalah kerana sebenarnya kita yg buta ! terkdang kita tenggelam dalam dunia nikmat kita sendiri..nikmat cinta yang kita salah tafsirkan ~ nikmat cinta yg di ciptakan dengan peraturan nafsu ! nikmat cinta yg tiada hadis mahupun batas ! nikmat cinta yg diketuai oleh syaitannirojim !!!!!!!!!!!!

hati berbicara :
 qaseh tahu .. ramai yg tidak tahu apa erti cinta kerana mungkin dia tidak bercinta dan memperlekehkan cinta ..pehh cinta ! so bored .. tapi sebenarnya dia alpa ! dia lupa ! dia gila ! dia bodoh ! cinta bukan terhadap kekasih shja .. cinta itu bercabang ! berpucuk ~ berbunga lalu membuahkan hasil .. 
nikmat cinta bukan terletak pd nafsu semata tapi nikmat cinta menghadirkan kebahgiaan , ketenangan , kegembiraan , keberkatan dari Allah .. adakah kita sudah mendapat nikmat cinta yg sebenar2nya ?? atau kita sedang mendapat cinta yg di beri oleh kekasih kita sahaja !! adakah itu cukup.... ? senangnya hidup bila kita katakan sudah cukup !! ..
dan jgn pernah merasa senang bila segala janji terlafaz di bibir kerana kita hanya merancang ~ 

29 ulasan:

  1. otak bentuk love ye qaseh?? hihihi.

    BalasPadam
  2. cinta yang kekal abadi selam-lamanya adalah Pencinta Yan Maha Esa...

    BalasPadam
  3. cinta ley jd mcm3 mksud tp kna memahami la kn..:)

    BalasPadam
  4. cinta itu cahaya sanubari
    kurniaan tuhan fitrah insani
    dan di mana terciptanya cinta
    di situ rindu bermula


    *in team la pulak...hehe*


    perkongsian yg baik nii.. loike~

    BalasPadam
  5. haha interested nak tgk ur brain yg bbntuk love..=D

    BalasPadam
  6. kalau otak kasik bentuk love , otak unie love bahagi dua :)

    BalasPadam
  7. cintalah diri sendiri untuk tahu apa ertinya cinta. :)

    BalasPadam
  8. OTAK DAN JIWA AYIE PUN SEDANG DILANDA OMBAK CINTA...YG AMAT SANGAT...OH ANGIN...

    BalasPadam
  9. lama dah tak komen kat sini kan.. rindu tak ngn komen atq.. hahaha

    betul.. cinta adalah nikmat dari Allah.. cuma yg membezakan cinta dan menafsirkan cinta tue adalah bergantung pada hambaNya

    BalasPadam
  10. salam akak...eh betul ker otak akk bentul love..hehehehehe

    BalasPadam
  11. tersilap langkah je buruk padahnya.

    BalasPadam
  12. cinta...suatu fitrah dan anugerah ilahi...tapi jike ianye tidak dipeliharesebaeknye pasti membinasekan diri...nice entry...thanx

    BalasPadam
  13. macam marah jer qaseh...bergegar-gegar menjelaskan tentang fungsi cinta...

    cinta berbeda bagi setiap penikmatnya..jelas kalau setiap orang sentiasa mendefinisikan erti cinta dalam cara mereka sendiri mengikut gaya dan pengalaman mereka.cinta itu jagat.

    BalasPadam
  14. JOm join SEgmen SYAf....salam kenal....:)

    BalasPadam
  15. betol..sumenya terletak pada jalan mana kita pilih...^^,

    BalasPadam
  16. cinta mmg bnyk takfirnya..sukar nk diungkp dngn kata2...

    BalasPadam
  17. Cinta ni memang banyak cabang, tetapi termashyur cinta sesama manusia, kerna syaitan mudah memasuki cinta sesama manusia ni.. syaitan cuma kecewa cinta mereka yg telah berkahwin, kerana apa yg dibuat smua halal..

    berbanding mreka yg berbuayafren dan bergelifren, bak kata ustaz Hasrizal, bercintalah, kalau anda mampu mencari cinta yang susah.. skali slack, semuanya slack..

    BalasPadam
  18. Ya, orang yang memperlekehkan cinta itu sebenarnya belum tahu, cinta itu bukan hanya pada manusia yang berlainan jantina. Cinta itu lebih daripada itu.

    BalasPadam
  19. Cinta itu lumrah, tapi kalau berlandaskan nafsu semata-mata, dan bukan berkehendak kerana Allah dan untuk memenuhi syariatNya, ia hanya perasaan kosong, yang mana kekosongan itu akan terisi dengan syaitan-syaitan yang menolak jatuh pencinta itu dalam jurang neraka yang paling dalam. Namun cinta yang sejati, bercinta kerana Allah, demi membina kehidupan yang bahagia, maka Allah akan menambahkan nikmat untuknya. Selamat bercinta.

    BalasPadam
  20. bersederhana dlm mencintai manusia ;)

    BalasPadam
  21. cintalah yang maha mencintai.. =)

    BalasPadam
  22. yesss..cinta itu nikmat dr Allah sbnrnya tp manusia sndiri yg menodai cinta yd ada..sape yg xde perasaan cinta tu hati dia dah mati sebenarnya

    BalasPadam
  23. salam kenal..singgah sini jemput join segmen pantun saya...huhu...

    SEGMEN SIMPLE : PANTUN PUJI DIRI SENDIRI ...

    BalasPadam
  24. ohoooo kasih ~ meyh la join GA dr newbie blogshop anis !


    http://amethyst89saphire.blogspot.com/2011/06/giveaway-anisumbrella-boutique.html

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com