kemana lagi hendak kU lari? sekadar melepaskan batuk di hati.... ♥

24 ulasan:


 dalam hidup ni mesti ada masalah..kdg2 masalh tu mmbuatkan kita ingin pergi jauh sangat..pergi ketempat yang tenang..tanpa apa2 masalah..tp dimana kah letaknye tempat itu..hurmmm berfikir sejenak...xada tempat yang menenangkan selain dr syurga Allah s.w.t kan..tapi mampu ke aQu untuk berada di sana kelak??dan pernah juga mmbce luahan hati org2 yang xmmpu tuk brdepan dgn ujian2NYA hgga kan sggup bunuh diri untuk mlepaskan diri dr masalah..
tp adakah tu semua berbaloi?


kekadang kita terfikir untuk terbang ke langit...bebas berterbangan ..tapi bila kita  mendongak ke atas...kita  tahu kita ada 'DIA' ..Allah s.w.t yang maha agung yang meguasai seluruh alam ,yang maha mengetahui apa yang tersurat mahupun yang tersirat..tidak mmpu untuk kita  lari kesana...dr DIA kita dtg dr DIA jua kita akn pergi kelak..

dan bila kita menunduk ke bawah....kita melihat seseorang yang kita kenal..iaitu ibu bapa kita...boleh kah kita lari dari mereka?yang sentiasa menjaga kita,mengasihi kita..menyayangi kita dari kecik hingga  dewasa ..tapi adakah kita menghargai jasa2 mereka..kadang2 aku mnusia yang biasa sringkali melawan kata2 mereka..ampunkan anakmu ini ..aqu akan menghargai mu selagi hayatku dikandung badan...

Bila kita menoleh ke kiri.....kita lihat keluarga2 kita ..teman2 kita,orang yang istimewa yang selalu menemani kita susah senang ..yang bnyak mengajar erti kasih sayang..bangun duduk kita ..erti kehidupan yang sebenar..sanggupkah kita lari dari mereka2 yang menyayangi kita..:( mesti mereka hampa jika kita xpndai untuk menghargai mereka..dan bertindak diluar jangkaan ....hurmmm

cuba kita menoleh ke kanan pula..apa ada disebelah kanan kita??kita ada adat....seperti pepatah ''biar mati anak jangan mati adat'' betapa tgginya adat dalam kehidupan kita...jangan sesekali kite menginkar adat2 kita...bolehkah kita lari dr semua ni??

sebenarnya hidup kita ni dilingkungi oleh agama...agama islam yang suci...kalau kita cuba melarikan diri dengan mmbuat prkara2 yang salah...bermaknakah hidup kita didunia ni?sebenarnya ujian2 itu menguatkan kita bukan melemahkan kita....jangan cuba lari dr ujian tapi tempuhilah semua tu dengan hati yang tenang..jiwa yang lapang..kerna ujian itu dtgnya dr Allah S.W.T..

sejauh manapun kite terbang..sejauh mana pun kita berlari..kita masih dibumi yang nyata..dan dunia ni bukannya milik kita..kita hanyalah persinggahan..umpama kan lah dunia ini seperti dewan peperiksaan ada exam2 yang harus kita jalani..perjalanan kita masih pnjang wpun dugaan2 itu dtg bertubi2..jgn pendekkan prjalanan kita dgn perkara yang bodoh...!

bagi yang xmmpu untuk meneruskan hidup..berightifarlah kdpNYA..sama2lah kita ke jalan yang benar..xusahlah lah bersedih dgn apapun ujian y menimpa..xusah bersedih dgn fitnah2 yang org lemparkan ....
kerana..
orang hanya pandai menghukum apa yang tersurat tanpa mengetahui apa yang sebenarnya tersirat....♥
entry lama ni update balik hik2....
lalalalarik ~

24 ulasan:

Sunah Mohammad berkata...

:)

Isteri Yang Comel berkata...

sangat menarik entri nie

hasrul hassan berkata...

Ingat 5 perkara sebelum sampai 5 perkara. Dan paling utama adalah sholat. Kalau sesorang itu teguh dengan sholat, insyaAllah.... kelapangan buat hambaNya yang sentiasa sembah sujud kepadaNYA.

Tanpa Nama berkata...

Assalam Qaseh...banyaknya makna tersirat dekat entry nie...hu3.ape pun sabar kunci kejayaan dalam hidup ini...kan kan?

fyna berkata...

huhuhuhu...
tibe-tibe rase tacink lak...
sob...sob..

specky gurlz berkata...

suka entri ni..kdg2 kite sbg anak lpe jasa & pengorbanan yg tlh diorang buat..nk buat cemmana kteni cuma manusia biasa yg selalu wat silap huhu

Hans (asaktor) berkata...

nice entry ni..
dimana kita pergi pn jgn lupa kita tetap berpijak dibumi nyata..

abadi romeo berkata...

betol..betolllll..betolll...

entry yang bagus untuk bermuhasabah diri.Melihat kedalam diri sendiri lebih baik dari melihat dan memicit jerawat dicermin...

darkbatman berkata...

btol 2.. berpijak di bumi yg nyata.

Ogy berkata...

walaupun entry lama tp sgt suka akak membacanya...sbb dulu tak sempat baca...

Qaseh dalia adelia berkata...

sunah ~ kirim salam kat ady kah2

Qaseh dalia adelia berkata...

isteri yg comell lagi gebu ~ tq sista

Qaseh dalia adelia berkata...

bro hasrul ~
tq bro insyaAllah akan igt selalu !

Qaseh dalia adelia berkata...

adam ~ banyak ke?hehe kalau nampak adam mmg bagus ...betul3x

Qaseh dalia adelia berkata...

fyna ~ jgn tacink2 nnt qaseh bg cacing kang haaa

Qaseh dalia adelia berkata...

specky gurlz ~ kalau de salah ngan mak ayah cepat2 mtak maaf hehehe

Qaseh dalia adelia berkata...

hans ~ tq hans ..insyaAllah xkan mudah lupa diri

Qaseh dalia adelia berkata...

abadi romeo ~ tq bro

Qaseh dalia adelia berkata...

darkbakmen ~ tq yup jgn berpijak atas taelembu sudah haha

Qaseh dalia adelia berkata...

mama ogy ~ tq mama ... always support dalia hehe

Wafi berkata...

dari Allah kita datang.. dari Allah kita kembali... Allah hantar kita ke dunia penuh dengan tanggungjawab....

niesz berkata...

betul tu..jom muhasabah diri..tuk jd yg lebey baik.. :) insyaALLAH..

Qaseh dalia adelia berkata...

wafi -
nice komen uhuuu tq

Qaseh dalia adelia berkata...

niesz -
jom3x :)

Catatan Popular

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com