Surat Dari Hawa Untuk Hawa

35 ulasan:
Assalamualaikum..

Ada surat untuk kaum hawa dari seorang hawa , 
dulu waktu zaman jahiliah , hak kita di cerobohi , antara kita sudah di tanam hidup - hidup , dulu kita hanya sampah di mata lelaki .. tiada nilai , sedih ! kadang - kadang jadi hamba nafsu sahaja ..tapi kini bila rahmat islam menyelubungi alam darjat kita di angkat , kita kian di hargai dan seakan dunia ini hanya tempat untuk wanita solehah ..

kaum hawa ,
kenapa seringkali kita tidak menghargai islam yg menghargai kita , kenapa kita masih kaku untuk ikuti ikutanNYA , kenapa kita masih segan mengamalkan isi kandunganNYA , kenapa hawa ~ kenapa masih was-was dalam mematuhi peraturanNYA..

kaum hawa yang di sayangi ,
jangan kau goncang keimanan lelaki dengan lembut pertuturanmu , dengan alunan gerak tubuhmu , dengan keayuan wajahmu .. jangan kau hentak-hentak kakimu untuk menarik perhatian kaum adam , jangan kaum hawa ~ jangan kau buat begitu kerna aku takut ia mengundang kebencian Allah s.w.t


kaum hawa ....
andai kau masih remaja jadi lah anak solehah kepada kedua orang tua 
andai kau sudah bersuami jadilah insan yg meringankan beban suami mu 
andai engkau seorang ibu didiklan anak mu agar tidak gentar memperjuangkan ad-din Allah 

hawa ...
andai kau masih belum bertemu jodoh , jangan pernah risau , ingatlah hawa akan janji2 Allah wanita yg baik hanya untuk lelaki yg baik ,, jangan gadaikan maruahmu hanya untuk seorang lelaki , jangan memakai pakaian yg menjolok mata hanya kerana ingin perhatian dari kaum adam , kerna kamu bukan memikat hatinya tapi kamu merangsang nafsunya ..

kaum hawa , 
lelaki yang baik tidak melihat rupamu , lelaki yg soleh tidak melihat keseksian mu , lelaki yg warak tidak menilai melalui keayuan wajahmu .. tetapi hawa , lelaki yg baik melihat akhlakmu ,peribadimu , ad-din mu . ingat hawa ..lelaki yg baik tidak menginginkan pertemuan dari kamu kerna takut syaitan menggodanya , lelaki yg warak tidak bermain cinta kerna dia tahu matlamat dlm antara lelaki dan perempuan .

 hati berbicara :
 duhai hawa ..
andai kata tiada cinta dari Adam untuk mu cukup lah cinta Allah menyinari dan memenuhi jiwamu ,cukuplah cinta ke dua ibu bapa mu memberi kehangatan bahagia , cukuplah cinta adik beradik serta keluarga yang membahagiakan dirimu .Cintailah Allah dikala susah dan senang kerana kau akan memperolehi cinta dari insan yang juga menyintai Allah.Cintailah kedua ibubapamu kerana kau akan perolehi keredhaan Allah.Cintailah keluargamu kerana tiada cinta selain cinta keluarga.
just sharing ~






35 ulasan:

  1. zaman jahilliah itu seolah-olah kembali mengambil pusingannya sekarang.

    BalasPadam
  2. surat hawa untuk anak adam ada? hehe

    BalasPadam
  3. salam adik qaseh..

    lame akak tak jenguk sini...surat paling INDAH dan mengusik QALBU pernak akak bace..thanks dik..muah

    BalasPadam
  4. tenkiu di atas peringatan ini! sama2lah kita ingat mengingati kr manusia itu lalai dan pelupa ...

    BalasPadam
  5. Sama2lah menjadi Hawa yg solehah. Amin.

    BalasPadam
  6. yes, cintailah yang patut kita cintai dulu :)
    tq 4 sharing this info

    BalasPadam
  7. semoga semua yg bca dpt iktbar..moh maju lah kaum hawa kejar lah syurga :)

    BalasPadam
  8. insyaAllah... moga peringatan nie kekal dlm hati dan ingatan kira..amin

    BalasPadam
  9. sebagai kaum hawa kita kena jaga maruah dan harga diri daripada nafsu lelaki..

    BalasPadam
  10. TERIMA KASIH DIK UNTUK ENTRY INI.. SHARING IS CARING....

    BalasPadam
  11. terima kasih atas perkongsian ini.. semoga kita menjad hawa yang menjaga dari segala aspek

    BalasPadam
  12. cintai Allah, baru cintai manusia..nice entry qaseh

    BalasPadam
  13. bak kata GW lah... sekarang tampak lagi hebat... dengan cara yg baru...

    BalasPadam
  14. duhai hawa...
    asalkan kamu bukan bernama hawa..
    tapi kamu tetap golongan hawa..
    hayatilah apa yang disampaikan..
    err.. tak gitu qaseh??

    BalasPadam
  15. boleh share jugakkkkk x wakk? :)

    BalasPadam
  16. syg skali... hawa skrg lebih bangga menonjolkan kecantikan luaran berbanding mempertajamkan kecantikan dalaman...

    BalasPadam
  17. yaaa... kalau jodoh tak kemana wahai hawa..:D

    BalasPadam
  18. ntah la hawa ni..x macam zaiton langsung.. gunakan tanpa was-was..haha

    BalasPadam
  19. antara yang faham dan mereka yang buat buat tak faham.

    mereka pilih dan mereka dapatlah hasilnya nanti.

    BalasPadam
  20. indahnya surat ni........suka entry ni.....

    BalasPadam
  21. suweettttt~~

    sy hawa (bukan nama sebenar)

    BalasPadam
  22. terima kasi kerana mengajar aku mengerti apa itu cinta...
    dan terima kasih kepadanya kerana menjadi lelaki budiman yang mendahulukan hubungan dengan Allah...

    BalasPadam
  23. saya suka entri ini :)

    dill.

    BalasPadam
  24. Allah Maha Mengetahui..kadang-kadang, kita yang selalu tak nak buka mata luas-luas, apa yang dah disediakan untuk kita..kadang-kadang, kita kurang sabar..

    *aku hawa yang masih menunggu seorang adam =)

    BalasPadam
  25. Kaum hawa sekarang terlalu lembut n terlalu nipis imannya..

    BalasPadam
  26. glad to be hawa. :) hehe done follow u hehe jom join photography contest. visit my link ni nk tahu syarat2 http://hannissania.blogspot.com/2011/10/calling-for-new-contest-2011-sape-sape.html

    BalasPadam
  27. salam...qaseh,thanks for sharing ;)

    BalasPadam
  28. surat dr hawa utk hawa
    emm
    teringat novel
    surat perempua Johor =]

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com