Salam Maulidur Rasul dari Qda ~Sirah Nai Muhammad S.A.W

26 ulasan:
Assalamualaikum olz..
dalia nak ucapkan selamat menyambut maulidur rasul  pada semua ~ 
semoga kita sentiasa di naungi olehNya dan sayangi lah rasulullah s.a.w dan kaum kerabat baginda...dan ikutilah contoh2 yang ada pada Rasul kita ..
btw jom kita cerita sikit tentang sirah nabi Muhammad s.a.w..
jangan kita dok sambut2 maulidur rasul tapi kita tak tahu apa2 pun tentang nabi kita..


Rasulullah dilahirkan sbelum fajar pd hari isnin 12 rabiulawal tahun gajah (571 masihi)..baginda dilahirkan dlm keadaan yg suci bersih ..sudah dikhatankan,berminyak rambut dan sgla bulu2 sudah terpotong tali pusat ,mata yg tercelak dan bercahaya ..setelah dilahirkan baginda meletakkan kedua tangan ke atas bumi dan mendongak kepala ke arah langit , kemudian baginda bersin ..dan mengucapkan alhamdulillah .. para malaikat menjawab 'rahimakallah' (Allah mengasihimu wahai nabi yg telah memuliakn dunia dgn kedatangan dan pandangannya )
baginda membesar di dalam satu hari sbgaimana bayi2 lain membesar dalam masa sebulan ..dalam masa 3 bulan dr kelahiran baginda sudah boleh berjalan ..sempurna sembilan bulan ,sempurnalah keadaan baginda spt kanak2 besar yg lain dan fasi lidah..pada umur sepuluh bulan baginda sudah mula pndai memanah ... nauzubillah .. ~


571M 
kelahiran Rasulullah s.a.w..diserahkan kpd ibu susuan yg brnama saidatina Halimah bt zuaib As-saadiyah r.a..baginda disusui diperkampungan bani saad
575M
baginda dikembalikan kpd keluarga baginda di mekah ketika baginda berumur 4 tahun
577M
kewafatan bonda Rasulullah s.a.w saiyyidah Aminah ketika baginda berumur 6 tahun ..dimaqamkan pada satu tempat yg bernama 'abwa yg berhampiran dgn madinah ..ayahanda baginda telah wafat sebelum kelahiran baginda semasa baginda berumur 2 bulan di dalam rahim bondanya ..lahir dlm ketiadaan bapa dan diserahkan kpd nendanya Saindina Abdul Muttalib
579M
kewafatan saidina Abdul Muttalib..baginda diserahkan kpd bapa saudara baginda Saidina Abu Talib
580M
baginda bersama2 bapa saudaranya berniaga ke negri syam..seseorg telah nasihat kan bapa saudaranya supaya menjaga baginda dgn baik krna baginda ialah nabi akhir zaman
595M
baginda bermusafir ke negeri syam lagi bersama2 rombongan perniagaan sayyidah khadijah
596M
baginda berkahwin dengan sayyidah khadijah r.a ..bermula dr pihak sayyidah khadijah r.a utk berkahwin dgn baginda 
611M
turun wahyu pertama kpd Rasulullah s.a.w di gua hira' semasa baginda berumur 40 tahun..wahyu pertama 27 ramadhan 
621M
kewafatn saidina Abu Talib selang beberapa hari kewafatan isteri kesayangan baginda sayyidah khadijah r.a pula wafat 
622M
peristiwa isra' mikraj
624M
hijrah ke madinah (brmula tahun pertama hijrah )bina masjid terawal (masjid Quba' brhampiran madinah ,splat jumaat pertama di tgh perjalanan ke madinah ..smpai di madinah baginda di sambut oleh kaum muhajirin dan ansar 
membina masjid nabawi..persaudaraan kaum muhajirin dan ansar ,,perjanjian diant . org2 islam dgn yahudi madinah utk slg menolong dan tidak bermusuhan 
625M(2H)
kmbali kiblat dari baitul maqdis kearah ka'abah di mekah selepas 21 bulan dr tarikh hijrah baginda ..difardhukan puasa ramadhan dan ibadat zakat ..peperangan badar Al-Kubra (17 ramadhan) n ketetapan solat hr raya ..perkahwinan anaknya sayyidah fatimah az-zahra dan saidina Ali
626 M(3H)
peperangan uhud ,,saidina Hamzah bin Abdul Muttalib syahid di medah peperangan uhud ..kelahiran saidina Hasan r.a dan pengharaman arak scra menyeluruh
627M(4H)
kelahiran saidina Husain r.a
628M(5H)
ketetapan fardhu haji 
629M(6H)
turun wahyu Al-Quran ttg kesucian sayyidah Aisyah r.a drpd fitnah 
630M(7H)
perjanjian Ar-Ridhwan ..baiah untuk berjihad fi sabibilah yg berlaku di bawah pohon syajaratur ridhwan (pohon ridhwan)..seruan kepada islam ditujukan kpd raja2 dan pembesar2
634M(8H)
kewafatan baginda Rasulullah s.a.w 
isnin 12 rabiulawal 4 hijriah pada umur 63 tahun..beberapa bulan kemudian anak kesayangan baginda Saiditina Fatimah r.a wafat 


mukjizat Rasulullah s.a.w

  • bulan terbelah dua
  • terbit kembali matahari yg terbenam
  • terbit air dari celahan jari Rasulullah s.a.w
  • membanyakkan makanan yg sedikit
  • pokok menyahut seruan nabi,berckp bersama baginda dan bersaksi atas kenabian Rasulullah s.a.w
  • rayuan pohon tamar trhadap rasul supaya sentiasa bersama baginda
  • batu dan makanan bertasbih
  • haiwan berkata2 dan bersaksi atas kenabian dan kerasulan nabi
isteri2 baginda (ibu2 kita yang perlu kita tahu)

  • bonda,sayyidah Khadijah bt Khuwailid r.a
  • bonda,sayyidah Aisyah bt Saidina Abu Bakar r.a
  • bonda,Sayyidah Hafsah bt Saidina Umar r.a
  • bonda, Sayyidah Ummu Salamah bt Abi Umayyah r.a
  • bonda,sayyidah Ummu Habibah bt Saidina Abi sufyan r.a
  • bonda,Sayyidah Saudah bt Zam'ah r.a
  • bonda,sayyidah Zainab bt Zahsyin r.a
  • bonda,sayyidah Zainab bt Khuzaimah r.a 
  • bonda,Sayyidah Maimunah bt Al-Harst r.a
  • bonda,Sayyidah Juwairian bt Al-Harst r.a
  • bonda,sayyidah Sofiyyah bt hayy r.a
anak2 baginda

  • saidina Al-Qasim r.a
  • saidatina Zainab r.a
  • saidatina Raqayyah r.a
  • saidatina Fatimah Az-zahra r.a
  • saidatina Ummu Kulthum r.a
  • saidina abdullah r.a(digelar At-Thayyib dan At-Thahir)
  • Saidina Ibrahim r.a


hati berbicara :
wajib ke atas kita semua mencintai Rasul dan kaum kerabatnya
wajib mencintai Rasul kita melebihi ibu bapa dan sesama manusia yg lain
sempurna iman dan amal kita jika kita mencintai Rasul kita..
Rasulullah ibarat bulan purnama ..cahaya yg menerangi manusia ~


26 ulasan:

  1. huhu..salam maulidur rasul..

    BalasPadam
  2. terbaik..

    dh boleh jadi isteri nie.hehe

    BalasPadam
  3. selamat menyambut maulidur rasul

    BalasPadam
  4. salam maulidul rasul kembar namaku..hehe

    BalasPadam
  5. selamat menyambut maaulidur rasul sempena kelahiran junjungan nabi muhammad s.a.w :) cik qaseh

    BalasPadam
  6. salam maulidul rasul dari ER, smoga kita semua mendapat syafaat dari baginda di pdg masyar kelak :)

    BalasPadam
  7. waaa... (0.0) detail betul cte Rasullulah kat cni.. dari lahir, sampai besa siap ngan anak2, cte2 zaman hidup, isteri2 and mukjizat sekali.. xyah susah cari buku cte nabi dah.. ^^

    BalasPadam
  8. Saya sayang Rasulullah.. salam Maulidur Rasul

    BalasPadam
  9. salam maulidur rasul QDA..
    smoga kita semua akan beroleh syafaat di akhirat kelak..

    BalasPadam
  10. as salam..
    syukran..
    saya suka~
    terima kasih yuyu ;)

    BalasPadam
  11. sunah :
    salam maulidur rasul juga ...tq dear

    BalasPadam
  12. salam maulidur rasul ola...tq semoga sentiasa berada di bawah payung rahmatnya

    BalasPadam
  13. as salam..
    baru perasan.
    tersilap nama..minta maaf

    =__="

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

@2010 | www.qasehdalia.com