Kenapa Rayyan Diberikan Vaksin MMR di Usia 9 bulan ?

Kenapa Suntikan Vaksin MMR di percepatkan diusia 9 bulan ? Assalamualaikum semua parents ~ hari ni nak share pasal vaksin , kepada anti vaksin jangan kecam , sebab saya memilih vaksin , semoga anak-anak kita semua di jauhi dengan penyakit yang merbahaya , ameen :)


Hari tu aku ada post gambar kat atas ni di FB , lepastu ramai pulak tanya kenapa umur 9 bulan kena cucuk ? bukan ke kena cucuk masa umur setahun ? haaa aku pun mula-mula terpinga-pinga jugak masa checkup Rayyan 8 bulan , nurse ada bagitahu nanti datang checkup 9 bulan , kita cucuk ye ..lepastu aku tertanya-tanya jugak la kenapa nak kena cucuk umur 9 bulan padahal sepatutnya pada usia setahun kan.

Lepastu nurse terangkan lah , sekarang wabak penyakit campak ramai yang dah kena sebelum umur setahun , jadi Vaksin MMR di percepatkan pada usia 9 bulan untuk dos yang pertama , dan nanti 1 dos lagi pada umur setahun , so aku angguk faham je la sebab mereka lebih arif .. dan ada google memang jadual suntikan imunisasi sudah berubah di Klinik Kesihatan , so alhamdulillah setakat ni Rayyan ok je , takde tanda-tanda demam dan sewaktu dengannya lepas suntikan MMR.

Kenapa kena ambil suntikan vaksin MMR ? btw vaksin MMR ni melindungi anak-anak kita dari penyakit berjangkit Measles , Mumps dan Rubella .. bahaya nya penyakit Maisles boleh mengjankiti organ-organ dalaman spt paru2 dll dan boleh mengakibatkan kematian , mumps pulak bengkak kalenjar dan demam , berisiko mengjangkiti testis dan pankreas anak2 , dan rubella akan menimbulkan bintik2 merah yang akan sembuh dalam seminggu dua tapi berbahaya juga , haaa gituuu .. so baik la anak menangis masa kena cucuk dari kita yang menangis tengok anak-anak sakit.

more info boleh baca kenyataan kat bawah ni ha
 

Alhamdulillah , kita hanya berusaha dan segalanya atas izin Allah , masa Rayyan kena cucuk , aku tak boleh pegang dia , bukan sebab kesian sangat ke apa , tapi Rayyan punya strong tu Umi pun boleh tercampak haha , kuat betul tendangan dia , dan akhirnya anak teruna Umi menangis jugak , huwaaa masa dia nangis tu memang kesian la kan , tapi sekejap je haa , lepas siap tu helok pulak ! ngado sangat anak Umi ni .. setakat ni semua perkembangan dia normal , berat pun makin naik , checkup 8 bulan 8.6 kg 74 cm, 9 bulan 9.1 kg dah , tinggi pun naik 1cm dah jadi 75cm


Bila Hati Berbicara :
Kita hanya merancang Allah jua yang menentukan , doakan Rayyan jadi anak yg soleh dunia dan akhirat :)


1 Ulasan

TQ FOR COMMENT

  1. Measles cegah dapat demam campak, mumps cegah dapat beguk dan rubella cegah kecacatan pada masa akan datang. Hehe syima duk hafal ni je untuk bg nasihat kesihatan pada ibu.

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama