18 Aug 2011

Hulurkan Bantuan Ringankan Beban

Assalamualaikum....
“Sedekah dapat menolak kematian yang buruk.” (Al-Wasail 6: 255, hadis ke 2)
sedekah tidak pernah menjadikan kita miskin tapi melipatganda kan rezeki kita , ikhlas lah walaupun hanya rm1 ..KLIK SINI
Cuba kita bayangkan andainya kita berada di tengah padang pasir , di sesuatu tempat yang kering kontang ! tercari2 di mana air , tercari2 setitis air ! tercari2 ~ sesuap makanan untuk jd santapan ... hari ni kita gembira kita hidup dikelilingi makanan , duit , rumah , tempat tidur ~ memang kita tak mewah ! tapi sekurang2nya kita masih dapat hidup dengan selesa bukan ?

kadang2 kita punya makanan , tapi makanan tu maybe tak sedap ! toinkkk kita buang dalam tong sampah , kita cari makanan yang lebih sedap , kita tak bersyukur kerana apa ? kerana kita terlalu selesa ~ sedangkan mereka2  di sana hidup untuk menunggu masa ! menunggu masa untuk pergi ! tanpa setitis air .. mahupun sesuap nasi .. sedihnya yaAllah..andainya kita punya sedikit rezeki bantulah mereka yang tidak berdaya , walaupun seringgit ia sangat besar nilainya di mata Allah dan kepada org yg sgt2 memerlukan ..




cuba tengok video kat atas .. apa yang kamu rasa ?gembira ? bersyukur? sedih !
jom sama2 kita kurangkan beban mereka ... derma online pun boleh , segalanya di hujung jari
KILIK SINI
jom lah kita sama2 sebarkan ..hanya seminit sahaja ... !
tapi jangan pulak duk canang yang kita dah sedekah .. biar kita dan Allah saja tahu =)

play nasyid songg
duhai insan sedarlah dirimu 
kemana akan tuju sesudah engkau mati 
sudahkan bersedia dirimu kesana
membawa amal mulia atau dosa - dosa 
disana tangisan tiada guna 
rayuan tiada di terima 
jasad kesakitan menanggung siksa 
atas perbuatan hidup di dunia 
disana akan kita tuju 
hamba yang berdosa akan di adili 
hamba yang mulia akan di rahmati 
sebagai anugerah dari ilahi ...




WuMing said...

Betul tuu.. kerana terlalu selesa.. kita jadi sombong..

Nurin Farhanah said...

kesian dekat orang somalia...beza habs dgn cara hidup orang kita

anumuchan said...

penah tengok video tu b4 ni..sedih kan tengok keadaan diorang macam tu..isk2

Lea Isnawi said...

sedih nengok org kat somalia
kita kat sini berbuka mewah gila
kat sana, nak cari seteguk air pun susah :(

Khairul Onggon said...

InsyaAllah.. sama2 kita hulurkan sedeqah dan membantu org lain :)

Unknown said...

sedekah sakadar termampu..tapi kita lebih dari mampu sebenarnya

Anonymous said...

berat mataku memandang. berat hatiku terasa. rupa-rupanya berat bahu mereka yang memikulnya.







terima kasih dengan perkongsian ini.

Hana Soffelia said...

Kadang2 keselesaan yang kita terima buat kita jd alpa dan leka. Sedekah membuatkan kita insaf akan kepayahan org lain.

syafiqa said...
This comment has been removed by the author.
James Alexander said...

sedekah amalan mulia...

Prince Halilintar said...

banyak keberkatan bila kite beri sedekah terutama di bln mulia ni..

semutsengal said...

Err,

jom bayar zakat !


;)

Kyra Elric said...

ingt la dr mn datangnya duit...rajinlah bersedekah sebab tidak rugi kemana hmmmm

Afikah Aziz said...

tersangat sedih bila tengok keadaan mereka,bersyukur kita dikurniakan rezeki,sama2 lah berkongsi rezeki drp Allah ni dengan mereka

tomatokering said...

sedekah selagi termampu .. kalau yg jauh tak boleh , yg dekat2 dgn kita pon boleh .. :)

FaKArePa!n said...

video ni sama macam kat blog ujang..

lady-D said...

mcm2 cara nk sedekah ni..x semestinya kena ada duit..kalo xde duit, derma darah tu dah dikira sedekah gak tu..

:: cikNuurul :: said...

x sanggup nk tgk video menyayat hati cmtu,.ya Allah,bantulah hambamu,.

Qaseh Dalia said...

wuming -
yup bro ..hope kita tak sombong =)

Qaseh Dalia said...

cik paan -
memang juta2 jauh berbeza huhu

Qaseh Dalia said...

sis -
a.ah sedih sangat tgk video ni ,siksa !

Qaseh Dalia said...

lea -
syukur lah dgn kehidupan kita hari ni syg

Qaseh Dalia said...

bro khairul -
insyaAllah bro .. =)

Qaseh Dalia said...

jiji yu -
memang pun cuma syg nak keluarkan takut habis .. emm

Qaseh Dalia said...

mr thinker -
mmg berat bahu depa duk pikul
sama2

Qaseh Dalia said...

hana soffelia -
yup ..letakkan diri kita di tempat mereka

Qaseh Dalia said...

syafiqa -
a.ah kan teringin jugak ..dpt bagi sedikit sumbangan , semangat ..

Qaseh Dalia said...

bro james -
agree

Qaseh Dalia said...

prince -
memang pun

Qaseh Dalia said...

hanif -
ayah yg bayar

Qaseh Dalia said...

pojiekyra -
yup dear

Qaseh Dalia said...

afikah -
syukur lah kita ..

Qaseh Dalia said...

tomato -
yup yg dekat2 dengan kita pun ok ..

Qaseh Dalia said...

fakarapain -
usah persoalkan pasal video ..amek kat blog abg ben derrr ..

Qaseh Dalia said...

d_la -
doa pun satu sedekah ..

Qaseh Dalia said...

cik nurul -
menyayat hati