Jangan Ada Dengki Pada Rezeki Orang

11 ulasan:
Assalamualaikum , 

Untuk kesekian kali jari-jari tidak melontarkan bahasa jiwa , hari ini terasa rindu dengan bait - bait usang . Bila berbicara soal rezeki semua tahu rezeki itu bukan dari wang semata , bukan dari apa yang kita nampak dari pandangan mata kasar . Jika hanya apa yang kita nampak itu lah rezeki kita , tak mungkin kita boleh hidup hari ni . 

Pernah tak kita mempersoalkan rezeki seseorang , kenapa dia dapat sedangkan aku tak dapat ? Padahal aku lebih layak . Repeat ''padahal aku lebih layak'' , dari situ kamu sebenarnya tidak tahu apa itu sebenarnya rezeki , di fikiran kerana kamu di atas hanya kamu yang merasa layak ? Orang tua selalu berkata ''andai ada rezeki adalah , andai tiada pasti yang lain akan menyusul . Betapa rezeki itu hanya Allah yang mengetahui bukan mengira kamu di tangga teratas mahupun di bawah .


Kadang-kadang kan kita tidak sedar , untuk diri sendiri jugak . Setiap rezeki yang kita terima setiap hari Allah telah percukupkan keperluan kita . Kita minta la lebih manapun , akan lebih juga keperluan seharian . Contoh , kadang-kadang kita terima rezeki hari ini , tapi tiba-tiba tayar kereta bocor . Rezeki yang kita dapat untuk keperluan kita juga , mungkin kita sedih rezeki itu hilang tapi bukankah Allah juga telah permudahkan urusan :) Itu juga rezeki yang kadang kita pandang sebelah mata

Kita ni kadang hanya mampu menggengam sesuatu mengikut genggaman kita , jika terlalu memaksa pasti semua tu akan terlepas. Cuba tengok di sekeliling kita , di sebelah kita , siapa yang ada , siapa yang selalu menemani , lihat pula pancaindera kita , sihat tubuh badan , anak-anak kita . Semua tu lah rezeki paling besar, dan setiap kehadiran mereka jua sebagai pengantara rezeki , pemberi rezeki , tapi kenapa kita sibuk mempertikaikan rezeki orang , sedangkan kita tahu penyayangnya Tuhan , bagaimana pun kita rezeki tetap ada , sikit atau banyak , jika bukan di sini pasti di sana. 

Hati Berbicara :


Bila kita gembira dengan kejayaan orang lain , kawan-kawan kita dan doakan mereka , malaikat juga akan doakan kita . InshaaAllah benda-benda baik je kita akan dapat . Bagi yang pernah membandingkan atau iri hati dengan rezeki orang , berhenti lah mempersoalkan sesuatu yang bukan dalam kawalan kita . Masing-masing ada rezeki masing-masing , mereka berusaha kita pun berusaha , selebihnya Allah jua pemberi rezeki.

Namun rezeki yang luas adalah rezeki yang mempunyai keberkatan di dalamnya :)



11 ulasan:

  1. insyallah,kita gembira tengok orang ada rezeki..tak dengki. Lagipun,dengki bukan dapat apa pun.. ehehehe

    BalasPadam
  2. bila terdetik rasa mcam tu cepat istifar...

    BalasPadam
  3. Lumrah manusia macam tu tp kena didik hati cepat2 utk rasa bersyukur dengan apa yang ada. Setiap rezeki kita Allah dah atur kan. Jgn tgk masa senang mereka je. Kena tgk masa dan usaha yg mereka dah korbankan.

    BalasPadam
  4. Cemburu yang positif takpe, untuk jadikan kita ingin menjadi seperti dia. Tapi kalau dengki tu, itu penyakit Hati..Hati yang HITAM ..

    BalasPadam
  5. sabar walau sekeliling ada yang sebegitu, tapi percaya rezeki ada mana-mana

    BalasPadam
  6. yess rezeki masing-masing.doakan jer semoga Allah permudahkan juga rezeki kita nanti

    BalasPadam
  7. SEtujuuuu.. Rezeki tu ada banyak bentuk.. just count your blessing and be thankful :D
    Follow sini :)

    BalasPadam
  8. stuju sgt ^^ rezeki masing2 ada bahagian dia :D

    BalasPadam
  9. tq for reminder, #didikhati

    BalasPadam
  10. Setujuu dgn qaseh. Syukur dengan nikmat yang Allah dah bagi

    BalasPadam
  11. x suka org yg ade sikap cmtu...
    bersyukur setiap rezeki yg Allah beri...

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com