Menyuarakan Hati Bukan Bererti Mengeluh dan Tidak Bersyukur

12 ulasan:
Assalamualaikum 

Kadang-kadang ada yang salah faham bila kita menyuarakan hati , kita kata penat , mereka kata kita mengeluh .. kita kata geram dekat anak , mereka kata bersyukur lah ada anak sedangkan ramai yang meminta masih lagi tidak dapat .. haih salah kah kita menyuarakan hati ? sekadar berkata tanpa ada niat untuk mengeluh mahu pun tidak bersyukur .

Bila aku menjadi seorang ibu , selalu jugak aku meluahkan perasaan pada suami yang aku penat , kadang-kadang penat dengan dia haha , kadang - kadang penat dengan Rayyan , kadang-kadang penat jugak dengan diri sendiri , semua benda di dunia ni sangat memenatkan , lagi dewasa lagi banyak benda nak kena fikir , mula lah nak undur balik masa , tapi andainya masa dapat di undurkan mampu kah kau mengelak dari ujian ALLAH ? tidak bukan ~ 



Korang ~ andai ada yang menyuarakan hati dia , melepaskan segala perasaan dia bukan bererti dia mengeluh dan berputus asa , tapi adakalanya seseorang itu memerlukan hanya kata-kata semangat ,yang sudi mendengar luahan hati dia , yang setia mendengar setiap esak tangis nya dan pelukan yang hangat untuk menenteramkan dia bukan hanya tahu berkata ''jangan mengeluh'' kerana bukan tujuan dia untuk mengeluh atau tidak bersyukur . 

Kerana manusia itu adakalanya bersifat lemah , sekuat-kuat manusia pasti ada hari yang selama ini kuat di depan manusia lain , akan rebah juga samaada di depan Tuhan dalam diam dan di depan manusia . Aku berkata penat dengan sesuatu keadaan  bukan bermakna aku mengeluh dan tak bersyukur tapi aku hanya manusia yang lemah dan adakala tewas untuk mengawal semuanya

Aku rasa orang lain pun sama , cuma fahamilah sedetik sebelum bersuara .. kerana manusia sebegini lagi memenatkan dan merimaskan .. tak salah untuk jadi seorang yang positif di setiap detik , tapi sebelum berbicara fahami apa yang manusia lain bicarakan .. bukan tidak bersyukur jauh sekali untuk mengeluh tapi manusia tetap manusia , punya hati dan perasaan yang harus juga di luahkan :[)

Sebab tu orang kata , lebih baik berdiam diri daripada mengatakan sesuatu yang menyakitkan hati ~ ye dak ? lebih-lebih lagi yang bercakap macam tiada hari esok .. :p 



12 ulasan:

  1. Betul tu.. ada kala berkata2 bukan merungut tetapi sekadar meluahkan perkara dan tak minta solusi pun, tetapi perlu melihat juga agar tak jadi beban kepada pendengarnya.

    BalasPadam
  2. Mama setuju kdg2 Kita just nak lepaskan Rasa Di Hati aje so moralnya kenalah dgr Rasa Hati org

    BalasPadam
  3. seeloknya tempat yang terbaik untuk meluahkan masalah ialah allah.Insyallah.. hati semakin kuat dan tenang. Jiwa positif

    BalasPadam
  4. Betul3.. setuju sangat dgn entri kali ni

    BalasPadam
  5. Setuju tu, sekadar meluahkan isi hati tidak bererti kita tidak bersyukur

    BalasPadam
  6. luahan kata tak menggambarkan kita seorang yang tak bersyukur, manusia punya hati dan perasaan. setiap apa yang kita luahkn, akan buatkan kita rasa lega

    BalasPadam
  7. Saya setuju sekali dengan pepatah diatas,bermanfaat tuk kita orang.

    BalasPadam
  8. Well, I believe that we need to air our frustrations once in a while. Kalau tidak, meletop lah. This doesn't mean mengeluh. It's just releasing some stress.

    BalasPadam
  9. yes setuju
    kadang2 bukan merungut cuma saja lepaskan apa yang bersarang di hati

    BalasPadam
  10. kadang-kadang meluahkan apa yang terbuku dalam hati membuatkan kita rasa lagi lega & kurang stress..bukannya tak bersyukur..

    BalasPadam
  11. Kita hanya manusia biasa..tp sebaik2 tempat utk mengadu hanya pada Dia kan,..

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com