UJIAN ? Kita kan manusia .........

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Assalamualaikum 

Lama sudah qaseh tak update entry makanan rohani , asyik kejar dunia hingga banyak perkara yang terpinggir , Allahu .. tahun berganti tahun , azam untuk menjadi hamba yang lebih baik kadang tersisih di pinggiran jalan , terhenti kerana terlalu asyik dengan warna pelangi hingga terleka awan mendung yang kian sarat .. suatu saat bila hujan turun baru tersedar , aku terlalu asyik dengan warna-warna khayalan .. hingga lupa yang memberi warna .. 

Tetiba rasa sedih bila teman-teman sedang di uji dengan ujian demi ujian , dan saat ni aku tak dapat nak membantu , hanya mampu beri kan kata semangat untuk terus bersabar , sabar lah teman .. kita gembira , kita lupa DIA ~ kita di landa ujian , Allah rindu kita , rindu kita sangat-sangat , tapi adakah kita sedar akan rindu DIA , adakah kita sedar sebenarnya kita di panggil untuk terus sujud padaNYA .. adakah kita sedar itu semua ................ sayang ~ 



kadang-kadang ujian sedikit tu buat kita mengadu , yaAllah aku tak sanggup dengan semua ni , Allah seakan badanku lumpuh , tapi sebenarnya tahu tak , hati kita yang kian lumpuh , Allah tahu apa yang terbaik buat hamba-hambaNYA cuma kita sering berputus asa , cepat berputus asa ! sedangkan hidup kita hari ni telah kita tempuh beribu ujian , tapi still kita boleh rasa gembira kan ? sedikit duka buat kamu mengeluh , tapi segunung kegembiraan apa kau selalu bersyukur??

Sayang ~ ada masa memang kita akan rasa tak berdaya dah dengan semua ni , sakit aku kau rasa ? beban aku kau pikul ? semua rasa macam nak laungkan pada seisi alam , qaseh pun pernah rasa , tapi bila kita duduk seorang kita fikir balik , Allah banyaknya nikmat yang engkau berikan , tapi tak sedikit pun aku sedar , kerana kesakitan kecil ni menutupi segala nikmat yg kau berikan .. tersentak lagi , jantung berdegup errm apakah aku yg memberi kesakitan padamu selama ni ya Allah ......

hati berbicara :
Ujian , bila datang melanda , kita sering mencemuh 
tanpa sedar kita sebenarnya mencemuh Dia yang memberi ujian 
susah kan kita untuk melihat secara baik atas sesuatu ujian ??
itulah sebenarnya IMAN 
nak menilai sejauh mana kita bersangka baik dengan TUHAN  
atas setiap apa yang dia telah takdirkan buat kita 
untuk kita kekal yakin pada janji-janji Tuhan yang masih dirahsiakan
nak melihat sejauh mana TAWAKAL yang kita gantungkan pada dia 
jom try solat taubat tiap malam-
jom try solat malam tiap malam 
=) 
-qaseh yg selalu alpa dan lalai-


4 comments

  1. Betul tu, ALLAH tahu tahap mana kemampuan kita. ALLAH S.W.T tidak akan membebani seseorang melebehi kemampuan hambanya.

    ReplyDelete
  2. Satu perkongsian yang menarik. Semoga kita mampu menghadapi ujian ALLAH S.W.T

    ReplyDelete
  3. ujian yang datang menguji sejauh mana keimanan kita pada Allah

    ReplyDelete
  4. Allah menguji kita tanda Dia syg... muhasabah diri
    ... sentiasa bersangka baik...

    ReplyDelete

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..