Antara Rela dan Redha..

5 ulasan:
Assalamualaikum ....

Waktu ni aku termenung sendirian di depan laptop bertemankan lagu-lagu dari suria fm , berfikir tentang sesebuah hubungan , hubungan yang separuh jalan , putus di tengah jalan , putus yang bersambung atau mungkin kekal abadi hingga ke akhir hayat .. 

takdir bukan ? semua tu bukan dalam tangan kita , kita pegang erat , kita gapai kita belai seperti tiada langsung kesakitan yang akan menjalar ..tapi ~ tanpa sedar dalam genggaman yang cukup kuat benda tu hilang !! hilang tanpa alasan , tanpa tikaman mahupun gurisan .. tapi ...... tapi selepas tu baru terasa sakitnya Allah ... ~ sakitnya .. apa yang bergelodak dalam hati aku , apa yang sedang menikam-nikam hati aku hingga air mata ini tak henti mengalir .. apa yang berada dalam akal fikiran hingga seakan langkah terhenti .. apa yaAllah ..~
masa itu bukan boneka , masa itu sesuatu yang kita jalani , ia ikut kita dan kita kejar ia .. masa kadang merubah cerita , masa merubah segala peristiwa dan masa jugak kadang-kadang merubah diri kita sendiri apatah lagi dia .. so biarlah masa jua yang menentukan..
jgn takut dan jangan gusar , Allah rancang yg trbaik buat kita =)

sayang ..... kadang-kadang kita terlalu yakin , terlalu berharap dengan manusia , kita letakkan pergantungan kita hanya pada manusia tapi kita lupa ~ kita lupa yang Allah tu lah sepatutnya kita genggam erat , belai selembutnya .. tapi! apa yang kita buat ? trlalu berharap hingga Allah tarik balik apa yang ada dalam jiwa kau , jiwa aku , jiwa kamu ? Allah nak kau ..aku , kita kembali pada dia .... insyaAllah sakit sedikit pun takkan rasa melainkan keindahan atas sakit yang sekejap cuma .. 

dan sayang ~ 
mungkin kita lupa manusia pasti akan berubah , mungkin dahulu dia sygkan kita tak mustahil hari ni dia dah berubah , usahkau persoalkan apa kekurangan mu .. usah kau soalkan apa salah diri mu , antara rela dan redha lepaskan dia , bebaskan hati mu dari dibelenggu sesuatu yang sememangnya kamu tak dapat .. redha menerima segala2nya ... =) 

hati berbicara :

antara rela dan redha , aku memilih redha , rela kadang-kadang buat kan kita terpaksa , kita paksa hati ~ kita paksa jiwa ~ paksa untuk menerima segala yang terjadi tapi kita masih belum mampu membebaskan ia dari hidup .. redha itu pasrah , pasrah itu menyerah (ombak rindu) bila kita redha sesuatu yang ada dalam hati kita bebaskan .. bebas berterbangan tanpa rasa ingin dapatkannya balik ..

assalamualaikum ?

5 ulasan:

  1. Apa yang jadi ada hikmahnya tapi yang pasti Allah janjikan kebahagian untuk setiap hambaNya :)

    BalasPadam
  2. sabar... takkan ada pelangi tanpa setitik hujan :)

    BalasPadam
  3. Sedihhh..sobss :( sebak baca entry nie..hurmm :'(

    Redha itu lebih baik sbb kita akan rasa tenang kan :') Allah kan ada :)

    BalasPadam
  4. sabar..sedih baca entry nie sebab MS juga mengalami situasi yang hampir sama, cuba belajar untuk redha insya-Allah hati akan menjadi lebih tenang, lebih kuat! Take care n smile always k

    BalasPadam
  5. wa'alaikumsalam Qaseh.

    Nah, saya hulur tongkat Ali setin. Moga gagah macam Fahrin.
    Tak minum kopi?

    Hurm,
    gini.. kena gagah. Nak reminiscing boleh, cuma berpada pada.
    Qaseh gagah, Qaseh kuat.
    Kan, setiap jalan akan ada perhentian.
    Cuma, kali ni kita tukar laluan, untuk perhentian yg lebih baik :)

    BalasPadam

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..

No reproduction of the materials from this website and its accompanying associative social media channels are to be used in other third party sites without written a consent by Qaseh Dalia

All images, text and video content used must first be given permission by author.

For further inquiries, shoot an email at:
dalia_adelia@yahoo.com
@2010 | www.qasehdalia.com