Kembara Dunia ..

Assalamualaikum ..

sekarang time update blog pukul 12 tengah malam yo , jangan pikir bukan2 ceq masih lagi manusio yo ..

bila waktu-waktu sunyi macam ni , aura-aura keinsafan tu sering hadir , terus berfikir apa yang aku buat hari ni , apa amal yang aku lakukan hari ni , dosa apakah yang aku buat hari ni .. berkat ke hidup ku hari ni , apakah kerja aku hari ni di rahmatiNYA .. bermenung sendirian , Allah.... kadang-kadang hari makin bertambah dosa pun sering mengekori .. amal tak ku ketahui .. semakin sikit atau semakin banyak .. adakah di terima Nya .. semoga Allah redha .. seringkali ~ tiap-tiap malam berfikir tapi esok seakan apa yang difikir hilang , lenyap ..

dalam mengembara dunia kita akan jumpa ratusan nafsu yang menyekat kita , ratusan ribu aura-aura negatif yang menghalang kita .. bukan senang nak hidup di dunia , tapi andai hidup senang di dunia apakah senang hidup kita di sana ? ''neraka itu dipagari dengan penuh kenikmatan dan keseronokan , manakala syurga itu dipagari oleh ujian dan kesukaran''


yaAllah uzlah aku dari kejahatan diri agar tidak mengjankiti orang lain ,qanaah aku agar tidak hasad pd nikmat yang di beri kepada yang lain , sabar aku dengan karenah insan yang menjadi bahan ujiMu utk mendidikku, syukur aku pada nikmat yg ada tanpa mengenang apa yang tiada , pemaaf aku pada kejahatan insan sebagai karma kejahatanku pada mereka 


seringkali aku mengeluh , bila aku di uji dengan sekecil kuman , hati aku meronta bagai di tikam belati tajam , aku lupa semua tu dr siapa , aku lupa org lain lagi hebat di uji ,, sedangkan ujian aku di celah gigi mereka .. aku lupa dan terus lupa ~ sebenarnya Allah ingin menguatkan aku kerna aku juga lupa seringkali aku berdoa semoga Allah kuatkan hati aku !! melalui ujian .....

manusia ~ kita berdoa , dan terus berdoa tapi kita tak sedar Allah makbulkan doa kita melalui ujian , hey senang-senang kau nak Allah makbulkan doa kau tanpa kau rasa kesusahan ... di uji lepasi ujian itu kau akan dpt hasilnya .. untuk itu tadbirlah hati kita untuk menerima takdir dengan memaksanya menerima hakikat bahawa apa saja yang terjadi pasti ada hikmahnya ..

ya..

pasti ada hikmahnya .... =)

hati berbicara :
tak apa jika kita gagal dalam mencari diri kita di sisiNya 
Allah nampak usaha kita 
Allah dengar tangis kita 
Allah sembuhkan hati kita balik
tapi 
jangan sesekali putus asa .. kerna Allah akan bersedih bila kita putus harapan 
Allah rindu akan doa-doa kita 
melalui ujian itu lah rindu Allah makin kuat 
cuma ...
kita yang tak nampak ... 
semoga lepas ni kita akan nampak dan sabar ye .
sayang ~ 
(sila niat dlm hati aku akan terus kuat dan takkan putus asa)

3 comments

  1. yup....setiap pe yg berlaku pasti de hikmahnya

    ReplyDelete
  2. in sha allah , ill will & i hope you too..

    ReplyDelete
  3. hikmah itu tetap ada.. cuma kita sebagai manusia yang lemah menilainya..

    ReplyDelete

♥Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar...
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi♥

♥SEMUA CERITERA DALAM SEBUAH PELANGI♥
qaseh bukan pelangi , qaseh cuma qaseh , qaseh tak cantik macam pelangi tapi.... qaseh tetap ada di sini walau pelangi dah pergi..